Ta det piano!

Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Ta det piano!

Inlägg av whac »

Jag vill spela lite piano, någon av er som vet ett "piano-program" som "gör om" datorns tangentbord till ett piano? :)
Senast redigerad av 1 whac, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Ta det piano!

Inlägg av dmz »

Kod: Markera allt

aur/ns_piano 2006-1 (8)
    A very realistic, mellow and woody acoustic piano (Steinway model B) - more suited to light jazz and casual plinking.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

hehe, shit va du var snabb att svara, han ju knappt posta innan svaret kommit. ;D

Men iaf hittar inte så mycket info om ns_piano på googlen vet du mer om det programmet eller kollade du bara med aur? Verkar heller inte finnas i ubuntus programvaruarkiv.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

nerladdningslänken på den sidan funkar inte :(
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Nu är det ju så att jag inte kör arch linux utan ubuntu. Så jag kan ju inte packa upp arch linux filer.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

whac skrev:Nu är det ju så att jag inte kör arch linux utan ubuntu. Så jag kan ju inte packa upp arch linux filer.
Tog för givet att länkarna fungerade... Jaha, det var ju värre.

Tänkte bygga paketet åt dig med det gick inte heller något vidare, projektet verkar dessvärre vara helt dött. Sorry.
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

ajdå, aja, tack för hjälpen och visat intresse. :)

Förresten, jag kollade i den där package-filen i tarbollen som fanns med i arch-arkivet du länkade till... verkar som att arch motsvarighet till apt hämtar sina paket direkt direkt ifrån uphovsmannens sida till paketet istället för att hämta ifrån ett eget "arch-programvaruförråd" har jag rätt? :)

Någon som vet något piano-program?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

whac skrev:ajdå, aja, tack för hjälpen och visat intresse. :)

Förresten, jag kollade i den där package-filen i tarbollen som fanns med i arch-arkivet du länkade till... verkar som att arch motsvarighet till apt hämtar sina paket direkt direkt ifrån uphovsmannens sida till paketet istället för att hämta ifrån ett eget "arch-programvaruförråd" har jag rätt? :)
Njae, delvis. AUR är Arch User Repository, där PKGBUILDS används för att på ett enkelt sätt bygga saker från källkod. Det är mest en extra finess jämför med den vanliga reposen med binärer, som tillhandahålls av pacman.
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

ingen som vet ett pianoporgram?
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

http://www.qt-apps.org/content/show.php ... tent=85050 Jag tror det kan göra det du vill, men du måste kompilera skiten
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

ns-piano är bara ett virtuellt instrument, så det funkar inte riktigt som ni hade tänkt er.
http://www.qt-apps.org/content/show.php ... tent=85050 Jag tror det kan göra det du vill, men du måste kompilera skiten
Detta är bara en virtuell midi keyboard. Den genererar inga ljud.

Vad du letar efter är en mjukvarusynth, som kan utnyttja datorns keyboard som en "midi" keyboard.
Jag vet inga dedikerade sådana, men du får förmodligen den effekten om du laddar ett instrument i t.ex. apt://lmms eller apt://rosegarden och ställer in att ditt keyboard ska agera midi keyboard.
Jag personligen använder "fl-studio" eller "reaper" i wine när jag gör musik. Där kan du göra t.ex. det du söker.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Det finns "vkeybd" i repositoryt som kanske är någ liknande "vpiano", fast inte så snyggt gui. Inte heller det "spelar själv", utan måste kopplas till ett program som gör om midi eller sekvenser till ljud. Det står lite här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=536290 om vkeybd och pmidi. Programmet amidi verkar göra ungefär samma sak. (Fast jag har inte fått nån att funka, så mycket till hjälp är det inte.) (Har inte provat nån av "lmms", "nted", "rosegarden" eller "muse" i repositoryt.)
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Tackar för alla tips.

David: i länken du postade så ger de bruksanvisningar hur man kopplar up vkeybd med zynaddsubfx men zynaddsubfx funkar som ett virtuellt piano det med utan att koppla in någonstans. :) Tack för all hjälp! :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"