Obesvarade inlägg

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Obesvarade inlägg

Inlägg av Urban Anjar »

Vi har kritiserats för att vi har ett stort antal obesvarade inlägg. Delvis är kritiken berättigad, jag kommer till det strax. Till en stor del är kritiken orättvis.

Vi snackar till viss del om inlägg som pekar ut en bra länk. Ett sådant inlägg behöver kanske inte nödvändigtvis någon respons. Andra inlägg har åkt i papperskorgen, vilket vill säga att avsändaren själv kommit på att det inte var någon bra idé att posta inlägget -- kanske någon admin kan hitta på ett bra sätt att filtrera bort sådana inlägg från listan?

Se'n kan vi inte begära att vi ska kunna svara på allting. Många professionella supportorganisationer är snara att säga "det har vi ingen support på" när kunden har "fel" hård- eller mjukvara. Vi supportar i princip allt. Tusentals olika hårdvaror med 25000 program i förråden och dessutom då och då diverse annat utanför förråden -- tacka sjutton att det är ett och annat som vi inte har någon susning om! Men vi hjälper till efter förmåga.

Många supportorganisationer har också flera supportlinjer. Kan inte servicedesk lösa problemet i telefon eller via mail skickar man en tekniker. Räcker inte det heller tar man in burken, skickar den någonstans eller tar in en konsult. Vi har inte riktigt de möjligheterna.

På jobbet löser man också ibland problem på det gordiska sättet -- hopplös hårdvara skickar man till återvinning och plockar in något fräschare. Hopplös mjukvara kommer förhoppningsvis aldrig ut till användarna -- många företag har till exempel skippat Vista. Vi har ingen makt över medlemmarnas hårdvara eller deras val av mjukvara.

Det är egentligen ett under att vi ändå lyckas fixa fram svar på så stor andel av frågorna som vi gör. Det är bara enstaka procent vi snackar om som inte blivit besvarade. Detta har vi lyckats med med ideella krafter. Fantastiskt jobbat!

Men å andra sidan är det människor som ställt frågor och inte fått något svar. Människor som kanske förtvivlar och ger upp Ubuntu i brist på svar. Även om vi inte kan lösa alla problem borde vi kunna ge en respons. Alltså helt enkelt be om ursäkt att frågan blivit liggande, konstatera att jag inte har svaret, om möjligt hänvisa till någonstans man kan nysta. Jag kan tycka att det sättet att hantera frågan är mer ubuntu än att låta den ligga.

Vi har nu cirka 1000 obesvarade trådar. Om tio pers betar av tio frågor per kväll är vi nere på noll på mindre än två veckor.

Vad säger ni? Varför inte börja med de äldsta?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Obesvarade inlägg

Inlägg av djkmmo »

Du har nog i stort rätt, men ett problem är att det kan vara svårt att faktiskt skanna igenom alla inlägg och sortera ut de som faktiskt är supportfrågor och de som inte är det. Skulle det inte gå att plocka bort sådant som med största sannolikhet inte är supportfrågor (postningar i "Humor", "Hårdvaruregister", postningar i den här undertavlan etc)? Då skulle det även bli lättare att bedömma hur stort problemet egentligen är. "Obesvarat" kan ju ligga kvar som det är, men att man lägger till en anpassad fråga med de ställen där det med största sannolikhet just handlar om supportfrågor.

En sak till som kanske är mer komplex, men som har med frågan att göra: Hur gör man de obesvarade supportfrågor där frågeställaren postar ett inlägg med frågan "Ingen som vet" för att bumpa tråden? Går det att filtrera på OM {tråd ligger i supporttavla} OCH ALLA(postningar i tråd) ATT Författare_1=Författare_n?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Låt mig ta detta en gång till, förhoppningsvis för sista gången!

Titta en gång till, på de obesvarade trådarna.
Det är 33 sidor med 30 trådar i varje, förutom den sista sidan, den 34: som har 11. Totalt är det 1001 trådar som är obesvarade och den tidigaste är så nära i tiden som den 13 februari 2008. Forumet slutar att räkna och rada upp obesvarade trådar vid 1001 st. Vad hände innan dess och hur många trådar är det som egentligen är obesvarade? Där finns ett STORT mörkertal.

Min personliga och privata åsikt är att det behövs mer folk som hjälper till i supporten. Har ni annonserat efter folk, verkligen? Jag skulle aldrig minimalisera en sån här brist som ledare och klappa mig på bröstet och säga "det är inte så farligt ändå" då vi troligen tappat presumtiva blivande ubuntuanvändare genom att inte svara.

Ett svar, vad som helst, är bättre än inget alls, så att den som frågar blir "sedd". En länk till nåt ställe som supporten googlat till eller "dessvärre har vi ingen lösning på problemet" i svaret räcker mycket långt. Att lämna en tråd tom är nästan som att säga "dra åt helvete med dina frågor, för vi orkar inte svara" till de som kommer hit. Jag håller med Urban i quoten nedan.
Men å andra sidan är det människor som ställt frågor och inte fått något svar. Människor som kanske förtvivlar och ger upp Ubuntu i brist på svar. Även om vi inte kan lösa alla problem borde vi kunna ge en respons. Alltså helt enkelt be om ursäkt att frågan blivit liggande, konstatera att jag inte har svaret, om möjligt hänvisa till någonstans man kan nysta. Jag kan tycka att det sättet att hantera frågan är mer ubuntu än att låta den ligga.
Summa summarum. Lita inte helt på forumets sätt att räkna, för det enda som händer nu är att forumet bygger på med nya tomma trådar och datumet för den "första" obesvarade tråden flyttas närmare oss i tiden, om man inte tar krafttag kring detta.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Till FreakHead

Du kan väl hjälpa till och svara på obesvarade frågor istället för att skriva en novell om hur många obesvarade frågor det finns.
mvh Rune.K
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Rune.K skrev:Till FreakHead

Du kan väl hjälpa till och svara på obesvarade frågor istället för att skriva en novell om hur många obesvarade frågor det finns.
mvh Rune.K
Personliga påhopp finns det många av på detta forum, i stället för att göra nåt vettigt och nyttigt. Det har man verkligen fått se exempel på under de senaste dagarna. Jag skriver, återigen, att jag har annat att göra.

//FH
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

jag tycker nog att du kan ta till dig Rune K:s inlägg, korta ner på synpunktstrådarna och svara på en obesvarad frågeställning när du ändå har tillfällen och titta in.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Ulsak skrev:jag tycker nog att du kan ta till dig Rune K:s inlägg, korta ner på synpunktstrådarna och svara på en obesvarad frågeställning när du ändå har tillfällen och titta in.
Tyck gärna, det gör jag också!

//FH
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

mvh Rune.K
Håller med. Tänk om du hade använt alla dessa tangenttryckningar till att svara på frågor istället. Om du har så mycket annat att göra, varför skriver du då noveller här?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Jag tror att det är dags att mynta ett nytt uttryck som gäller för Ubuntu Sverige och jag tror det finns folk som håller med mig.

Åsiktstrakasserier, är vad ni håller på med. Ni trakasserar mig för att jag tycker saker och faktiskt får rätt, vilket ni har svårt att svälja och erkänna. Därför vill ni snabbt byta ämne, för att fokus skall ändras i debatten och ni vill göra det genom att trampa på folk, i detta fall mig.

Är det kanske så att ni känner att ni gjort ett dåligt jobb med så många obesvarade trådar?

Åsiktstrakasserier är det nya ordet!

//FH
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

FreakHead skrev:

mvh Rune.K
Personliga påhopp finns det många av på detta forum, i stället för att göra nåt vettigt och nyttigt. Det har man verkligen fått se exempel på under de senaste dagarna. Jag skriver, återigen, att jag har annat att göra.

//FH
Varför inte besvara något av alla de hundratals obesvarade inlägg som finns på ubuntu.se?

Jag hoppas att du inser att du sitter i glashus och kastar sten. Sopa rent framför din egen dörr först.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

djkmmo skrev: //FHVarför inte besvara något av alla de hundratals obesvarade inlägg som finns på ubuntu.se?
Jag hoppas att du inser att du sitter i glashus och kastar sten. Sopa rent framför din egen dörr först.
Jag kastar inte sten i något glashus!
Jag är medlem här och det står mig fritt att tycka saker likväl som att besvara obesvarade inlägg om jag vill.
Jag har ett annat forum där jag supportar och gör väldigt mycket annat.
Har ni det, en sajt med mer än 1200 medlemmar uppbyggd av endast 4 personer, totalt, med alla de resurser som erbjuds på ubuntu.se?

Så snacka inte om glashus, för jag är varken bättre eller sämre än någon annan och det är inte ni heller.

Åsiktstrakasserier, det är det.

//FH
Senast redigerad av 1 No1Viking, redigerad totalt 6 gånger.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ett ordspråk:
"
Tomma tunnor skramlar mest (eller tomma grytor) är ett ordspråk som syftar på att det är ofta är personer som är dåligt insatta i den fråga som diskuteras, som gör mest väsen av sig och har de mest bestämda åsikterna. Är huvudet tomt låter man munnen göra jobbet så att säga.
"
Källa >> http://susning.nu/Tomma_tunnor_skramlar_mest
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

@FH: Jag vet att du sitter på en massa kunskap och energi. Och det var ett bra intiativ med remixen.
Men man måste kunna ha en avvikande åsikt helt eller delar av vad du gör eller säger utan att det är åsiktstrakasserier.

Jag har ett annat ordspråk: "If can't stand the heat, stay out of the kitchen.." Du har ju ett eget kök där du mixar till grejer, men jag har absolut inget emot att du kommer hit och hjälper till och kokar lite..
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Tänk om ni skulle fokusera på det som tråden handlar om i stället för min person. Är jag viktigare än Ubuntu Sverige? I så fall får jag känna mig hedrad, även om jag inte tycker det är speciellt positivt.

Mitt sista inlägg i denna debatt så nu kan ni fortsätta flejma med era åsiktstrakasserier!

//FH
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev: Vi har nu cirka 1000 obesvarade trådar. Om tio pers betar av tio frågor per kväll är vi nere på noll på mindre än två veckor.

Vad säger ni? Varför inte börja med de äldsta?
För att återgå till det första inlägget.
Jag har försökt svara på några "obesvarade frågor".
En snubbe fick hjälp iallafall.

Många av de så kallade obesvarade frågorna, är inte egenliga frågor utan ofta är det att någon vill berätta en nyhet eller liknande.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

FreakHead skrev:Tänk om ni skulle fokusera på det som tråden handlar om i stället för min person. Är jag viktigare än Ubuntu Sverige? I så fall får jag känna mig hedrad, även om jag inte tycker det är speciellt positivt.

Mitt sista inlägg i denna debatt så nu kan ni fortsätta flejma med era åsiktstrakasserier!

//FH
Varför tror du att du är ensam om att bli "åsiktstrakasserad"?
Vi är många som blir det ständigt, antingen för att man är "icke troende" eller "linuxfantatiker". Du vill gärna tro att du är ensam.
Därför har vi debatter emellanåt. Däremot tycker jag att tråden med remixen blev totalt offtopics, något som jag aldrig kunde följa upp eftersom min tid inte räckte till för att sitta vid datorn.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

FreakHead skrev:Forumet slutar att räkna och rada upp obesvarade trådar vid 1001 st. Vad hände innan dess och hur många trådar är det som egentligen är obesvarade? Där finns ett STORT mörkertal.
Det har du helt rätt i. Man kan ju fundera över varför just 1001 är det magiska talet.

Själv undrar jag om det verkligen är vettigt att lägga ner jobb på gamla obesvarade trådar? De som startade trådarna har förmodligen redan gått vidare. Dessutom är många av problemen sådant som numera är helt inaktuellt iom nya programvaruversioner.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

För att återgår till ämnet och det här med att hitta de inlägg som är obesvarade och faktiskt är supportinlägg som behöver besvaras så kanske det vore idé att försöka hitta någon Drupal-modul som gör att postaren själv kan sätta status på supportärendet och som gör att det är lätt att lista de trådarna. Jag har letat lite och här är vad jag har hittat:

Node badges
This module allows badges to be assigned to nodes. You can specify the type of nodes allowed to have badges on a per-badge basis; you can also delegate which user roles are allowed to assign badges on a per-badge basis. Each badge contains an image and optionally a caption.

For each node, if the user has appropriate access, they will see a checkbox for each badge they are allowed to assign to the node on the node's edit page. If the box is checked, that node now has that badge, and that badge will appear when the node is viewed.
Jag vet inte om det går att filtrera på det, men det borde det väl.

Man skulle ju kunna tänka sig att varje orginalpostare har rätt att sätta etiketter på tråden av typen: "Behöver ej besvaras", "Ännu ej besvarad", "Besvarad men ej löst", "Delvis löst", "Löst" etc. med dcefaultvärde "Behöver ej besvaras".
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar.

Det är helt ointressant att filosofera i om vi skulle kunna ge support på alla trådarna, vem vi kan locka att göra det och hur det går att förenkla det. Det viktiga är att det försöks. Du säger ju själv hela tiden att support är vårt viktigaste kort, ändå lägger du enormt mycket tid på PR - Ubuntu har redan slagit igenom dammit!

Du må nå ut till många nya windowsanvändare på din blogg, men om vi inte fångar upp dem i forumet du och vulfgar ansvarar för att det ska fungera slösar du bort din tid. Som FreakHead säger har vi att göra med en forum-teknisk egenskap som skapat ett enormt mörkertal.

Ingen bryr sig om vems fel det är att det ser ut som det gör, det enda som är intressant är att vi försöker vända trenden och jag vill som sagt se lite initiativ från er sida på den fronten. Inte bara kommentarer och verbala applåder till andras idéer och arbete.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Värt att notera är ju att diskussionsklubben står för absolut minst hjälp i supporttrådarna...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Forum"