Ubuntu på en HP/Compaq (avknoppat från ..Connectivity remix..))

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Jante99

Ubuntu på en HP/Compaq (avknoppat från ..Connectivity remix..))

Inlägg av Jante99 »

Att de ibland inte funkar bra, eller alls är ett stort problem. Jag har två kompisar som inte kan köra Linux alls just nu tack vare att det inte finns drivrutiner för deras HP och Compaq laptops. Trådlösa vill inte gå igång heller. I Puppy så kör jag öppna drivare till mitt ATI, det är dock inte detsamma som att köra ATI's egna.

Lite som Gnash/Flash. Flash funkar bättre, undrar varför.........

Kanske för att Adobe är de enda som har tillgång till orginalkoden.

Att bojkotta formatet gör ingen skillnad såvida man inte är en stor skara som gör det. Förslagsvis 30% av alla datoranvändare.

Så länge tillverkarna skiter i att skicka med öppna drivrutiner, eller drivrutiner alls, så får man ett svårt läge.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Att de ibland inte funkar bra, eller alls är ett stort problem. Jag har två kompisar som inte kan köra Linux alls just nu tack vare att det inte finns drivrutiner för deras HP och Compaq laptops. Trådlösa vill inte gå igång heller. I Puppy så kör jag öppna drivare till mitt ATI, det är dock inte detsamma som att köra ATI's egna.
Det problemet är på grund av att systemet aktiverar två olika Atheros-drivare samtidigt. Börja med att testa dom en och en - någon av dom fungerar förmodligen - och om ingen av dem fungerar (eller fungerar dåligt som på min Compaq) så kan man använda ndiswrapper och drivrutinen till Windows. Som ett 'worst case scenario' - och inte något av detta skulle fungera så kan man köra MadWifi's drivrutiner (vilka skall integreras från scratch i Jaunty om jag inte minns fel)...

Och/eller vad annat skulle inte fungera i dessa laptops..?

(@moderator; Jante99's påstående och detta svar kan splittas till egen tråd om så önskas)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:Att de ibland inte funkar bra, eller alls är ett stort problem. Jag har två kompisar som inte kan köra Linux alls just nu tack vare att det inte finns drivrutiner för deras HP och Compaq laptops. Trådlösa vill inte gå igång heller. I Puppy så kör jag öppna drivare till mitt ATI, det är dock inte detsamma som att köra ATI's egna.
Det problemet är på grund av att systemet aktiverar två olika Atheros-drivare samtidigt. Börja med att testa dom en och en - någon av dom fungerar förmodligen - och om ingen av dem fungerar (eller fungerar dåligt som på min Compaq) så kan man använda ndiswrapper och drivrutinen till Windows. Som ett 'worst case scenario' - och inte något av detta skulle fungera så kan man köra MadWifi's drivrutiner (vilka skall integreras från scratch i Jaunty om jag inte minns fel)...

Och/eller vad annat skulle inte fungera i dessa laptops..?

(@moderator; Jante99's påstående och detta svar kan splittas till egen tråd om så önskas)
Tack för tipsen. :)

Problem. Ndiswrapper funkar ju inte på Vista tyvärr. Dessutom var bios låst till Vista. :(
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Ndiswrapper funkar ju inte på Vista tyvärr. Dessutom var bios låst till Vista. :(
???

Nej, ndiswrapper fungerar i GNU/Linux. Och det finns inga nätverkskort/kretsar från Atheros som är 'Vista Only'...

Och en BIOS kan inte vara 'låst' till Vista. Det står 'OS: Vista' även i min BIOS på min HP/Compaq men det är bara för att dom skall kunna hålla koll på om en returnerad/reklamerad maskin körs på det OS den levererades med - inget annat.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:Ndiswrapper funkar ju inte på Vista tyvärr. Dessutom var bios låst till Vista. :(
???

Nej, ndiswrapper fungerar i GNU/Linux. Och det finns inga nätverkskort/kretsar från Atheros som är 'Vista Only'...

Och en BIOS kan inte vara 'låst' till Vista. Det står 'OS: Vista' även i min BIOS på min HP/Compaq men det är bara för att dom skall kunna hålla koll på om en returnerad/reklamerad maskin körs på det OS den levererades med - inget annat.
När jag kollade så funkade bara ndiswrapper för XP drivrutiner.

"Also, NDISwrapper does not implement NDIS 6 (Windows Vista version) yet, limiting drivers to Windows XP"

http://en.wikipedia.org/wiki/NdisWrapper

Tack för förklaringen, skall tala med dem sen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:
farmfield skrev:
???

"Also, NDISwrapper does not implement NDIS 6 (Windows Vista version) yet, limiting drivers to Windows XP"

Nej, ndiswrapper fungerar inte med drivrutiner gjorda för Vista men det är väl ointressant när det inte finns Atheros-kretsar som är 'Vista Only' utan man får naturligtvis kolla vilket kort man har och sedan använda kretsens drivrutiner för XP med ndiswrapper. ::)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:
farmfield skrev:
???

Nej, ndiswrapper fungerar inte med drivrutiner gjorda för Vista men det är väl ointressant när det inte finns Atheros-kretsar som är 'Vista Only' utan man får naturligtvis kolla vilket kort man har och sedan använda kretsens drivrutiner för XP med ndiswrapper. ::)
De fick inte ndiswrapper att funka med sina drivisar. XP drivisar funkade inte heller på deras datorer.

De testade Sabayon Linux, fick inte igång trådlösa. Sen var det Ubuntu, trådlösa gick inte igång då heller.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu på en HP/Compaq (avknoppat från ..Connectivity remix.

Inlägg av ZX Spectrum »

Utanför ämnet: Har avknoppat några kommentarer från denna tråden:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 45&t=36163

Fick PM av farmfield att han ville fortsätta diskutera detta med HP/Compaq med Ubuntu från föregående tråd.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"