Alpha 4
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Alpha 4
Har testat alpha3 under virtualbox. Verkar rätt mycket snabbare, men man har ju inte sett många nya funktioner än (vilket inte är så konstigt). Den nya ljudkontrollen och allt det där verkar bra, men ingen större grej. Det där med förhandsgranskning i Synaptic verkar inte så dumt, måste jag erkännaSimmeson skrev:Snart kommer den! Jag kör redan nu Alpha 3 med EXT4. Mycket snabbt! Några synpunkter hittils på Alphorna?

hehe, måste kommentera din bild! Detta är något som folk har sagt nästan varje år, så jag tror inte det kommer inte hända i år heller. Speciellt inte när windows 7 har kommit ut, då kommer vi antagligen ligga väldigt dåligt till. Jag antar att rätt många gick över till ubuntu under tiden endast vista fanns på marknaden.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
För det första så hade inte jag satsat allt för mycket pengar på att Windows 7 kommer släppas i år, sen så vet vi alla att hur det än blir, alltså även om det är skitbra, så kommer det svamlas i pressen och i bloggar om problem o.s.v. samt att det tar åratal för företagen att hoppa på nya OS - så att Windows 7 i sig själv kommer bli en stor broms för GNU/Linux, det hänger ihop med hur siffrorna, användandet alltså, och prestanda/funktionalitet och portningen av mjukvara står om ett år eller två - för det är först då som Windows 7 kan påverka i större skala alls...JeyPeyy skrev:hehe, måste kommentera din bild! Detta är något som folk har sagt nästan varje år, så jag tror inte det kommer inte hända i år heller. Speciellt inte när windows 7 har kommit ut, då kommer vi antagligen ligga väldigt dåligt till. Jag antar att rätt många gick över till ubuntu under tiden endast vista fanns på marknaden.
Men att GNU/Linux hoppar från sina 1-3% till, vadå, 10%* (?) och detta på ett år, nä det får vi se som väldigt osannolikt...

* eller vad skall man räkna med för att kunna kalla det för ett genomslag?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- JeyPeyy
Du har antagligen rätt. Skulle bli förvånad t.o.m. om vi översteg 4% efter året. Det är ju möjligt att det kommer gå bra då nästa LTS, men då har säkert många företag gått över till windows 7.farmfield skrev: För det första så hade inte jag satsat allt för mycket pengar på att Windows 7 kommer släppas i år, sen så vet vi alla att hur det än blir, alltså även om det är skitbra, så kommer det svamlas i pressen och i bloggar om problem o.s.v. samt att det tar åratal för företagen att hoppa på nya OS - så att Windows 7 i sig själv kommer bli en stor broms för GNU/Linux, det hänger ihop med hur siffrorna, användandet alltså, och prestanda/funktionalitet och portningen av mjukvara står om ett år eller två - för det är först då som Windows 7 kan påverka i större skala alls...
Men att GNU/Linux hoppar från sina 1-3% till, vadå, 10%* (?) och detta på ett år, nä det får vi se som väldigt osannolikt...![]()
* eller vad skall man räkna med för att kunna kalla det för ett genomslag?
Någon som vet vilken tid alpha 4 kommer? Enligt google kalender ska det vara klart mellan 7:04 och 8:04, men vilken tid går de efter? I New York har ju klockan gått över 11.
- JeyPeyy
Här är den http://www.ubuntu.com/testing/jaunty/alpha4
Var försiktiga! Installera inte på hårddisken om du inte är en utvecklare eller testare. Det bästa alternativet är att testa under virtualbox eller med live cd'n.

- farmfield
- Kontakt:
Jag skulle bli förvånad om det över huvud taget publicerades en siffra gällande GNU/Linux marknadsandel som är trovärdig alls, hehe...JeyPeyy skrev:Skulle bli förvånad t.o.m. om vi översteg 4% efter året. Det är ju möjligt att det kommer gå bra då nästa LTS, men då har säkert många företag gått över till windows 7.
Det är helt enkelt lurigt att mäta användandet 'utifrån' utan det skulle ju i så fall vara om det implementerades nån slags intern funktion som räknade på antalet hämtade uppdateringar eller nåt sånt - en lösning som har diskuterats men har till nackdel att det ju är lite 'bevakande' vilket en hel det entusiaster kan sätta sig emot såhär i övervakningsdebatts-tider...
-
OMG! Den släpps samma dag som det sägs att den ska göra!JeyPeyy skrev:Här är den http://www.ubuntu.com/testing/jaunty/alpha4Var försiktiga! Installera inte på hårddisken om du inte är en utvecklare eller testare. Det bästa alternativet är att testa under virtualbox eller med live cd'n.
Jag hann BÅDE med den lyckade öl-träffen och hinner lagom hem att seeda för fulla muggar!
2 flugor i en smäll!
Är det julafton?

Eftersom jag uppdaterar både och så skulle jag bli nollad trots att jag kör Linux till 98%farmfield skrev:Det är helt enkelt lurigt att mäta användandet 'utifrån' utan det skulle ju i så fall vara om det implementerades nån slags intern funktion som räknade på antalet hämtade uppdateringar eller nåt sånt

- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Uppdaterad och klar, ser 0 skillnad från II. HAL funkar ibland inte så då blir det omboot.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- farmfield
- Kontakt:
Utanför ämnet:
Hur du kan se en sån kort sväng ut på öldrickande övergår mitt förstånd...
Utanför ämnet:Harlekin33 skrev:Utanför ämnet: Jag hann BÅDE med den lyckade öl-träffen och hinner lagom hem att seeda för fulla muggar!
Hur du kan se en sån kort sväng ut på öldrickande övergår mitt förstånd...

-
Jodå..när man har kul så flyger tiden bara i väg!
Kom dit vid 19.30 och lämnade ca: 21.30
Jag tyckte jag knappt hann dit förrän det var dags att gå hem igen.
Det var så mycket så mycket att hinna lyssna på och tala om så tiden bara rusa i väg!

Kom dit vid 19.30 och lämnade ca: 21.30
Jag tyckte jag knappt hann dit förrän det var dags att gå hem igen.
Det var så mycket så mycket att hinna lyssna på och tala om så tiden bara rusa i väg!

- farmfield
- Kontakt:
Hur räknar du då, hehe?Bowmore skrev:Eftersom jag uppdaterar både och så skulle jag bli nollad trots att jag kör Linux till 98%farmfield skrev:Det är helt enkelt lurigt att mäta användandet 'utifrån' utan det skulle ju i så fall vara om det implementerades nån slags intern funktion som räknade på antalet hämtade uppdateringar eller nåt sånt
Undrar jag ocksåfarmfield skrev:Hur räknar du då, hehe?

Vad jag menade var att jag bidrar lika mycket till båda parter om man går på uppdateringar, dvs det framgår alltså inte att jag kör Ubuntu som main OS.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Hehe, är med hur du tänker. Men man får väl önsketänka?JeyPeyy skrev:Har testat alpha3 under virtualbox. Verkar rätt mycket snabbare, men man har ju inte sett många nya funktioner än (vilket inte är så konstigt). Den nya ljudkontrollen och allt det där verkar bra, men ingen större grej. Det där med förhandsgranskning i Synaptic verkar inte så dumt, måste jag erkännaSimmeson skrev:Snart kommer den! Jag kör redan nu Alpha 3 med EXT4. Mycket snabbt! Några synpunkter hittils på Alphorna?. Jag hoppas att de fixar så att vi får grubfx i stället för grub, eftersom grub kan skrämma bort nya användare. Jag hoppas även att de fixar så att det fungerar bättre att spela spel med compiz fusion, men det är inte speciellt troligt. Vet någon vad de har planerat i den nya alphan?
hehe, måste kommentera din bild! Detta är något som folk har sagt nästan varje år, så jag tror inte det kommer inte hända i år heller. Speciellt inte när windows 7 har kommit ut, då kommer vi antagligen ligga väldigt dåligt till. Jag antar att rätt många gick över till ubuntu under tiden endast vista fanns på marknaden.

- farmfield
- Kontakt:
Aah, jo sant, men att tänka som att man då inte utgör en del av marknadsandelen alls, det blir ju fel...Bowmore skrev:Undrar jag ocksåfarmfield skrev:Hur räknar du då, hehe?![]()
Vad jag menade var att jag bidrar lika mycket till båda parter om man går på uppdateringar, dvs det framgår alltså inte att jag kör Ubuntu som main OS.

Lars kör OS X, Klas kör Windows och Laban kör Ubuntu. Marknadsandelar OS: 33/33/33%
Lars kör OS X och Per och Eva kör 50% Windows och 50% Ubuntu. Marknadsandelar OS: 33/33/33%
Men när vi börjar räkna på en VÄRLD där Lai Wa Sung kör OS X till 10% och resten Ubuntu, Louis Le Frupp kör Windows till 60% och resten OS X, Anton Flecic kör Ubuntu till 40% och resten Amiga - ja då blir det lurigt att räkna såklart, hehe...
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
On Topic!
@Farmfield. Varför kan man inte köra sudo update-manager -d på Linux Mint?
- farmfield
- Kontakt:
För att tvinga uppgradering från relese till prerelease?Ulsak skrev:On Topic!
LinuxMint påbörjar sin 'mod' av Ubuntu efter releasen av betan eller om det t.o.m. är RC'n... Så det finns liksom ingenting att uppdatera till, iaf inte än... Men just det kommandot använder dom inte verkar det, jag fick manuellt uppgradera till Mint 6 'Felicia' efter dom släppt RC på den...
Jag måste erkänna att jag förmodligen inte kommer köra LinuxMint utan 'uppgraderar' (installerar med samma /home) istället till 'Jaunty' när betan släpps eller nåt - jag hoppas därför innerligen att dom 'justerar' det grafiska så jag slippen en massa jobb runt det... Och sen får vi se om jag 'återkonverterar' till LinuxMint efter dom släppt sin 7'a (baserad på Jaunty) men det skall en del till...
Det finns vissa skillnader mellan Ubuntu och LinuxMint och en som nyligen retade upp mig rejält var att man ej kan lägga in nyckelservrar annat än via terminalen i LinuxMint - dom kör en annan variant av Synaptic, speciellt sett till inställningarna + en annan uppdateringshanterare...