Ställa in bildskärm

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
advyn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ställa in bildskärm

Inlägg av advyn »

Jag har fått tillbaka min dator från en verkstad med nytt graffekort som jag installerat och måste nu ställa in rätt bildskärm igen. Jag försökte skriva "gksudo displayconfig-gtk" i terminalen men då får jag bara fråga om lösenord och sen startar inte programmet. Med förra versionen av Ubuntu gick det bra att göra så. Problemen jag har med felinställd skärm är att det är för hög frekvens och fel upplösning så det inte går att se klipp eller spela spel... Vad ska jag göra? Jag har för övrigt en SyncMaster 205BW i widescreenformat...
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Ställa in bildskärm

Inlägg av janne-5011 »

kolla om det här kan vara till hjälp
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=648349
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
advyn

Inlägg av advyn »

Kan prova med det där men förr gick det bra med samma skärm att bara starta ett program och välja skärm och upplösning och uppdateringsfrekvens...
advyn

Inlägg av advyn »

I den där sidan står det att man ska leta upp device i filen man startar. När jag gör det hittar jag det här:
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Boardname "nvidia"
Busid "PCI:1:0:0"
Screen 0
Option "NoLogo" "True"
Driver "fglrx"
EndSection

Section "Device"
Identifier "device1"
Boardname "nvidia"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "nvidia"
Screen 1
EndSection

Jag hade ett nvidia kort förut och nu är det ett annat kort som har exproprietära drivrutiner installerade. Alltså är det där med nvidia gammalt. Men när man ska välja identifier, ska jag då välja "device1" eller "Configured Video Device"?
advyn

Inlägg av advyn »

Nu har jag provat och lyckats få rätt upplösning och kan välja 60 Hz uppdateringsfrekvens i inställningar->skärmupplösning men det är fortfarande så att jag får dålig flimmrig bild när jag ser serier i VLC, trots att dom fungerat utmärkt förut... Vad kan det vara för fel då? När jag startar inställningar->skärmupplösning så står det ändå att skärmen är okänd men det går att välja 1680X1050 upplösning och 60Hz frekvens...
advyn

Inlägg av advyn »

När jag kör hårdvarutestning så står det så här i en fråga:
Följande upplösning detekterades för din skärm:

impossible with fglrx

Är detta en lämplig upplösning för din skärm?

Fglrx är den exproprietära drivrutinen för det nya kortet som valdes automatiskt när jag startade datorn första gången.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Har du provat att ta bort filen xorg.conf så att den får skapa en ny från scratch? Det kan ju stå saker i den som hör till gamla grafikkortet som stör. Det går att köra nautilus med gksu, men det enklaste och säkraste sättet att döpa om den är nog att skriva i en terminal:

Kod: Markera allt

sudo mv /etc/X11/xorg.conf  /etc/X11/xorg.conf-gammal
sen logga ut och eventuellt trycka control+alt+backspace och logga in.
advyn

Inlägg av advyn »

Den skrev aldrig nån ny fil efter att jag döpt om och startat om datorn. Jag bytte tillbaka trots att allt verkade fungera som det skulle ändå...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"