Prestandabov................[UTREDD]
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Prestandabov................[UTREDD]
Prestandan har skunkigt betänkligt sedan jag installerad alla funktioner på TV-PCn.
Funktionerna som jag misstänker är
-automatmonterade nätverksHDD (2st)
-automatmontering av flera partitioner (ext3 o ntfs)
-Wallpapoz som är ett bildspelsprogram.
-Openbox ; eventuella fel i installationen.
Det är en Ubuntu 8.10 AMD64 installerad på en två kärnig +4800 med 2G DRAM.
Går det att på något sätt se vad det är som "slukar" prestandan och förstå om det går att förbättra?
Det gäller på uppstart och start av program.
Funktionerna som jag misstänker är
-automatmonterade nätverksHDD (2st)
-automatmontering av flera partitioner (ext3 o ntfs)
-Wallpapoz som är ett bildspelsprogram.
-Openbox ; eventuella fel i installationen.
Det är en Ubuntu 8.10 AMD64 installerad på en två kärnig +4800 med 2G DRAM.
Går det att på något sätt se vad det är som "slukar" prestandan och förstå om det går att förbättra?
Det gäller på uppstart och start av program.
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 13 gånger.
-
Re: Prestandabov
Jag har nu installerat "bootchart", eftersom jag tror att det kan ge en överblick av uppstarten. Fast jag kommer ihåg var bilden hamnar efter att jag gjort uppstart. 
ref till:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

ref till:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag vet inte om, eller hur mycket, de där grejerna segar ner din uppstart, men allmänt så kan jag tipsa om preload för att snabab upp starten av program man starta ofta. Det är inga dramatiska skillnader, men märkbara. Den cachar program som startas ofta, men den äter för den delen inte RAM heller. Det tar alltså ett litet tag innan den så att säga börjat verka. Finns i Ubuntus förråd.
-
Tack,
då är "preload" , så får jag se om det påverkar.
Kan du säga var "bootchartt-bilden" hamnar?
då är "preload" , så får jag se om det påverkar.
Kan du säga var "bootchartt-bilden" hamnar?
-
Tack.
"xxxx1" är före Preload installerat och "xxx2" är efter.
Men det ser ut som Bootchart är inställt för en snabbare uppstart, eftersom diagrammet slutar vid 35sek.
Finns det någon inställning att ändra?
"xxxx1" är före Preload installerat och "xxx2" är efter.
Men det ser ut som Bootchart är inställt för en snabbare uppstart, eftersom diagrammet slutar vid 35sek.
Finns det någon inställning att ändra?
- Cadryc
Alltså en sekund snabbare, lite intressant men jag tror att största vinsten med preload får man när man så att säga sjlv börjar använda datorn, starta firefox och sånt. Men jag är inte säker, den kanske snabbar upp allt, bara preload själv har startat.
Men som sagt, vad jag förstått så är det lite av en inkörsningsperiod med preload, den snabbar inte upp alla program utan dem som man använder mest, vad jag förstått det som. Ska försöka leta upp tråden om preload
EDIT här är tråden där jag först fick höra talas om preload http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... d+eyerouge
Men som sagt, vad jag förstått så är det lite av en inkörsningsperiod med preload, den snabbar inte upp alla program utan dem som man använder mest, vad jag förstått det som. Ska försöka leta upp tråden om preload
EDIT här är tråden där jag först fick höra talas om preload http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... d+eyerouge
-
http://www.techthrob.com/tech/preload.php
Det här var intressant läsning.
Det är ju lite svårt att ha en omedelbar uppfattning, men texten iger förhoppning.
Jag försökte också läsa på Bootcharts sida,
http://www.bootchart.org/index.html
men det var svårare att "vaska fram" något förtydligande.
Går det att ändra skalan?
Eller är det hela uppstart man ser? dvs att boottiden är ca 35sek.
Det är inte så jag upplever det.
Det är ju lite svårt att ha en omedelbar uppfattning, men texten iger förhoppning.
Eller är det hela uppstart man ser? dvs att boottiden är ca 35sek.

- Cadryc
Kanske står nåt matnyttigt i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... =bootchart
Jag har själv aldrig använd bootchart
Jag har själv aldrig använd bootchart
Menar du att din boottid är så lång att den inte får plats på bilden?Hans Linde skrev:http://www.techthrob.com/tech/preload.php
Eller är det hela uppstart man ser? dvs att boottiden är ca 35sek.Det är inte så jag upplever det.

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Det är ju det jag tror men ...............kanske är det jag som är rastlös.Menar du att din boottid är så lång att den inte får plats på bilden?
EDIT: Har nu titta andras Bootchart diagram ser att det är de 35sek som är TVn boottid.
-
Tror inte "preload" påverkar boot-processen. Den är tänk att snabba upp start av användarens program. Står t.o.m i synaptic "Note that installing preload will not make your system boot faster".Hans Linde skrev: "xxxx1" är före Preload installerat och "xxx2" är efter.
Det finns ett motsvarande program "readahead" för att snabba upp boot. Verkar vara installerat by default (i alla fall i xubuntu 8.10). (När jag avinstallerar den ser jag ingen signifikant skillnad i boot-tid, mätt med armbandsur och manuell inmatning av lösenord.)
-
Att boot-tiden är lång är något jag kan leva med, men att start av program
terminal
firefox
nautilus
vlc
tar lång tid att komma igång är påfrestande.
Går det att se vad som belastar systemet? och om det verkligen är som jag upplever det ?
terminal
firefox
nautilus
vlc
Går det att se vad som belastar systemet? och om det verkligen är som jag upplever det ?
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vet inte om jag missupfattat frågan, men vill man se vilka processer som är igång och hur mycket minne och cpu dom använder så är top användbart.Hans Linde skrev:Att boot-tiden är lång är något jag kan leva med, men att start av program
terminal
firefox
nautilus
vlc
Körs i ett terminalfönster.
<edit>
Ett gui-alternativ till top verkar vara System->Administration->Systemövervakare
</edit>
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
-
Jag titta på båda alternativen som du föreslog Henrik och det ser ut att vara god marginal. Dvs inget ser ut att belasta något fullt ut.
Så då kan jag inte kkomma till någon annan slutas att applikationerna/programmmen, OS/Ubuntu och CPU/HW är inte snabbare än så här. Om jag upplever det som långsammare, så är det pga jag har börjat tänka på det.
Eller finns det något som jag förbi sett?
Anledning till dessa följd frågor är att .......om Wallpapoz (bildspelet) tar prestanda av betydelse, så har det tidigare föreslagits "feh" och kanske finns det något att hämta där
Oas så skulle ju bildspelet "sega" antar jag iaf och det gör ddet inte.
Synpunkt?
Så då kan jag inte kkomma till någon annan slutas att applikationerna/programmmen, OS/Ubuntu och CPU/HW är inte snabbare än så här. Om jag upplever det som långsammare, så är det pga jag har börjat tänka på det.
Eller finns det något som jag förbi sett?
Anledning till dessa följd frågor är att .......om Wallpapoz (bildspelet) tar prestanda av betydelse, så har det tidigare föreslagits "feh" och kanske finns det något att hämta där

Oas så skulle ju bildspelet "sega" antar jag iaf och det gör ddet inte.
Synpunkt?

- Cadryc
Förresten, om du har det trångt i hårddisken så blir det segt. 5% tror jag ses som nån kritisk gräns innan det blir ordentligt segt, men teoretiskt tror jag att systemet börjar blir segare nån gång efter 50% ledigt.
Fast nu är vi inte i Windowshörnan.Cadryc skrev:Förresten, om du har det trångt i hårddisken så blir det segt. 5% tror jag ses som nån kritisk gräns innan det blir ordentligt segt, men teoretiskt tror jag att systemet börjar blir segare nån gång efter 50% ledigt.

Nä, det där stämmer då inte in hos mig. Min / har 25M ledigt.
- Cadryc
Trodde att anledningen till att 5% av en partition reserverades för root var att ungefär då blir fragmenteringen jobbig?dmz skrev:Fast nu är vi inte i Windowshörnan.Cadryc skrev:Förresten, om du har det trångt i hårddisken så blir det segt. 5% tror jag ses som nån kritisk gräns innan det blir ordentligt segt, men teoretiskt tror jag att systemet börjar blir segare nån gång efter 50% ledigt.
Att det teoretiskt börjar bli lite segare, dvs fragmenterat, med mindre än 50% ledigt, har jag för mig att jag läst här på forumet. Jag har förstått det som att fragmentering inte är nåt stort problem i Linux, det finns såklart men blir inte jobbig förrän det nästan är fullt på partitionen.
Har du verkligen bara 25MB ledigt? Blir inte det lite trångt när den ska skriva till temp, diverse cache å sånt?
-
De tre partitionerna i TVn är knappt utnyttjad.
600GB-HDD är delad i 20GB System ca 15GB ledigt, "ext3_600GB" har 400GB data, mao drygt 100GB ledigt. "ntfs500" är en ntfs-HDD som har 150GB ledigt.
Det är en del data , men det finns också mycket outnyttjat.
Det som jag funderar på om det kan ta tid vid uppstart är det bokmärken till platser i nätverket.
Video
HD_video
mp3
Foto
Musik_video
mm
somliga är ntfs och andra ext3. Nätverket är windows.
Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att när jag la in två länkar i dotterns eeePC så blev den seg, oas klarade den inte WPA utan problem heller.
Kan bokmärken till partitioner och nätverk påverka uppstart?
Ser jag det i bootchart?
600GB-HDD är delad i 20GB System ca 15GB ledigt, "ext3_600GB" har 400GB data, mao drygt 100GB ledigt. "ntfs500" är en ntfs-HDD som har 150GB ledigt.
Det är en del data , men det finns också mycket outnyttjat.
Det som jag funderar på om det kan ta tid vid uppstart är det bokmärken till platser i nätverket.
Video
HD_video
mp3
Foto
Musik_video
mm
somliga är ntfs och andra ext3. Nätverket är windows.
Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att när jag la in två länkar i dotterns eeePC så blev den seg, oas klarade den inte WPA utan problem heller.
Kan bokmärken till partitioner och nätverk påverka uppstart?
Ser jag det i bootchart?
Njae. Vid 2M ledigt startar inte Fx längre. Nu är det inga som helst problem.Cadryc skrev:Trodde att anledningen till att 5% av en partition reserverades för root var att ungefär då blir fragmenteringen jobbig?dmz skrev:Fast nu är vi inte i Windowshörnan.Cadryc skrev:Förresten, om du har det trångt i hårddisken så blir det segt. 5% tror jag ses som nån kritisk gräns innan det blir ordentligt segt, men teoretiskt tror jag att systemet börjar blir segare nån gång efter 50% ledigt.
Att det teoretiskt börjar bli lite segare, dvs fragmenterat, med mindre än 50% ledigt, har jag för mig att jag läst här på forumet. Jag har förstått det som att fragmentering inte är nåt stort problem i Linux, det finns såklart men blir inte jobbig förrän det nästan är fullt på partitionen.
Har du verkligen bara 25MB ledigt? Blir inte det lite trångt när den ska skriva till temp, diverse cache å sånt?