Hej.
Spritt ny på det här. Jag installera 8.10 igår och datorn funkar kanon men får inte igång compiz. Tror de kan ha att göra med mina drivrutiner men jag vet inte säcker?
Datorn är en acer treavelmate 2430 1,6 med 1gig ram. kan titta på hel skärm och så inget lagg alls. Men har läst sökt testat massor nu och måste tyvärr söka hjälp från någon här. Och om jag förstår detta rätt så kan det hjälpa med den här informationen:
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 661FX/M661FX/M661MX Host (rev 11)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS963 [MuTIOL Media IO] (rev 25)
00:02.1 SMBus: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS961/2 SMBus Controller
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
00:02.6 Modem: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Modem Controller (rev a0)
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 91)
00:06.0 CardBus bridge: ENE Technology Inc CB1410 Cardbus Controller (rev 01)
00:0b.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 661/741/760 PCI/AGP or 662/761Gx PCIE VGA Display Adapter
Tack på förhand
Mvh Reine
Får inte till visuella efkterna. kanske Går att LÖSA
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Får inte till visuella efkterna. kanske Går att LÖSA
Senast redigerad av 1 Reine, redigerad totalt 6 gånger.
Re: Får inte till visuella efkterna. Går ej att LÖSA
Nu har jag själv kollat lite till och som det värkar så finns det inte rätt drivrutin till mitt gamla grafik kort 
Sen så går det inge bra. att spela svenska spel med linux(en skoppa skit till svenskaspel för det) flach går ju men inte tillförställande för mig.
Så jag bli tvungen att fortsätta med Win 7 tills jag bytt dator tyvärr.
Funderar på att installera ubuntu på den stationnära iställe.
Gillar verkligen oprativsystemet.
TAck till dom som försökte hjälpa mig även jag inte fick några svar.
Mvh Reine

Sen så går det inge bra. att spela svenska spel med linux(en skoppa skit till svenskaspel för det) flach går ju men inte tillförställande för mig.
Mvh Reine
Re: Får inte till visuella efkterna. Går ej att LÖSA
Haha lite läskigt att svara sig självReine skrev:Nu har jag själv kollat lite till och som det värkar så finns det inte rätt drivrutin till mitt gamla grafik kort
Mvh Reine

Jo har märk att när jag installera via treminalen så står det nästa alltid sist:
E: Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.
VAd betyder det kanske där jag har mina problem.
Någon som kan svara?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Får inte till visuella efkterna. kanske Går att LÖSA
Hej Reine
Eftersom du inte fått svar från "de som kan" det här än, så fyller jag i med det som jag brukar göra "default".
- se till att du har gjort alla updateringar
- kontrollera HW drivrutingerna
- via Synaptic installerar du ubuntu-restricted -extras
återkom om du inte vet hur du går tillväg.
Eftersom du inte fått svar från "de som kan" det här än, så fyller jag i med det som jag brukar göra "default".
Hej mycket tacksam för dit svar.Hans Linde skrev:Hej Reine
Ja kollar runt lite då och läser så kanske min laptop frå leva ett tag till hehe
Har suttit dag ut och dag in nu samt lite på natten då jag inte kan sova.
Självklart inte med enbart de här problemen men andra samt måste ju surfa lite då då.
De värsta e väl att man hittar nya saker som man vill testa hela tiden hehe
Gillar det här operativet som fan vill verkligen få det att funka ordentligt sen släger jag windos på dom andra tre burkarna .
Finns det nått windos liknade som man kan ge till barnes dator så dom också kan köra ? Utan att fråga mig som kanppt kan nått själv ?
Och hur går det att spela typ sims med ubuntu?
Och nästan det viktigaste guitar hero tre
Nu har du tänt lampan igen för att fortsätta att försöka med de här var bra le att tag.
Mvh Reine
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag vet inget om spel, så där får du hoppas på att någon annan bidrar.
Men för att Barn och andra som vill ha "mjuk övergång" så kan du titta på Linux Mint.
http://www.linuxmint.com/download.html
Jag har haft det en tid och uppskattat det, men är nu åter på Ubuntu. (Linux Mint är en version av Ubuntu, eller det är nog riktigare att säga att det är uppbyggt från Ubuntu. ) Det är dock bra att vet att det man lär sig om den en Disten, funkar oftas på den andra.
I fall du har en äldre PC som du tycker är för trött. Prova Crunchbang Linux Lite innan du kastar den.
http://crunchbanglinux.org/wiki/downloads
Fast om du är helt ny på det här som jag var nyligen och igentligen fortfarande är så titta lite på olika Distar. Du kan ju skapa ett antal 10G partitioner och sedan installera en dist på varje och "trycka och klämma dig fram".
Men för att Barn och andra som vill ha "mjuk övergång" så kan du titta på Linux Mint.
http://www.linuxmint.com/download.html
Jag har haft det en tid och uppskattat det, men är nu åter på Ubuntu. (Linux Mint är en version av Ubuntu, eller det är nog riktigare att säga att det är uppbyggt från Ubuntu. ) Det är dock bra att vet att det man lär sig om den en Disten, funkar oftas på den andra.

I fall du har en äldre PC som du tycker är för trött. Prova Crunchbang Linux Lite innan du kastar den.
http://crunchbanglinux.org/wiki/downloads
Fast om du är helt ny på det här som jag var nyligen och igentligen fortfarande är så titta lite på olika Distar. Du kan ju skapa ett antal 10G partitioner och sedan installera en dist på varje och "trycka och klämma dig fram".

Kanon de ska jag titta på ordentligt.
Tack 'mvh Reine
P.s Är riktigt imponerad av respsen på denna sida D.s
Tack 'mvh Reine
P.s Är riktigt imponerad av respsen på denna sida D.s