Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Därför som MAC växer så fort då...........

Linux tycks inte växa nåt alls.

Dags att ändra lite?
Den enda anledningen till att Mac ökar snabbare än GNU/Linux beror på något annat än att folk vill köpa färdiga maskiner av fabrikat dom känner igen och ser som kvalitetsprodukter.

Så det enda sättet för GNU/Linux att 'slå igenom' på riktigt är att man förhindrar Microsoft från att använda licenspriser för att tvinga tillverkarna att sälja maskiner endast med Windows och/eller genomför Microsoft (eller tillverkaren av datorn) ger kunderna möjlighet att återlämna en oanvänd Windows-licens mot återbetalning av summan tillverkaren betalt Microsoft...

En sådan förändring skulle ge tillverkarna möjlighet att erbjuda GNU/Linux som alternativ utan att förlora pengar och marknaden skulle balansera andelarna av operativsystemen utifrån kundernas efterfrågan istället som idag där kunden köper det 'enda' som erbjuds på PC - eller annars köper enda alternativet, en Mac.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:Därför som MAC växer så fort då...........

Linux tycks inte växa nåt alls.

Dags att ändra lite?
Den enda anledningen till att Mac ökar snabbare än GNU/Linux beror på något annat än att folk vill köpa färdiga maskiner av fabrikat dom känner igen och ser som kvalitetsprodukter.

Så det enda sättet för GNU/Linux att 'slå igenom' på riktigt är att man förhindrar Microsoft från att använda licenspriser för att tvinga tillverkarna att sälja maskiner endast med Windows och/eller genomför Microsoft (eller tillverkaren av datorn) ger kunderna möjlighet att återlämna en oanvänd Windows-licens mot återbetalning av summan tillverkaren betalt Microsoft...

En sådan förändring skulle ge tillverkarna möjlighet att erbjuda GNU/Linux som alternativ utan att förlora pengar och marknaden skulle balansera andelarna av operativsystemen utifrån kundernas efterfrågan istället som idag där kunden köper det 'enda' som erbjuds på PC - eller annars köper enda alternativet, en Mac.
Tack för en vettig åsikt Farmfield.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Folk vill inte ha nåt krångel, de vill bara köra igång datorn och sätta sig. De har ingen lust att sitta och lära sig ett helt nytt OS. Jag startar inte datorn för att meckla, jag vill köra program och jobba, inget annat.

Linux är inte lika enkelt än.

Men det har du väl sett i detta forumet om inte annat. Det är en bit kvar än.
Du har helt missat grejen... Säg att någon går ifrån Windows. Du kan inte påstå (och ha rätt, hehe) att maskin med ett förinstallerat GNU/linux anpassat till hårdvaran och/eller tvärtom, alltså fullt fungerande direkt ur lådan, skulle fungera sämre och/eller vara svårare att lära sig (eller vänja sig vid) än en Mac - för det är fel.

Det betyder också att du har fel i att dom inte har lust att lära sig ett nytt OS, för det är det många som är villiga att göra för att slippa Windows, det bevisas av den ökade försäljningen av Mac.

Och visst finns det en del saker som är enklare i OS X än i GNU/Linux men tvärtom är lika sant. Pakethanteringen integrerad i systemet med förråden o.s.v. är bara ett exempel.

Och ang. ditt argument att problem som dyker upp i detta forum skulle bevisa dina övriga argument, då har du helt enkelt missat det faktum att anledningen till problemen är att I princip alla här i forumet har installerat och konfigurerat sin installation själv och detta på hur mycket olika kombinationer av hårdvara man kan tänka sig. Därför uppstår det problem, inte för att Windows eller OS X skulle vara bättre och/eller enklare alls.
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 5 gång.
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:Folk vill inte ha nåt krångel, de vill bara köra igång datorn och sätta sig. De har ingen lust att sitta och lära sig ett helt nytt OS. Jag startar inte datorn för att meckla, jag vill köra program och jobba, inget annat.

Linux är inte lika enkelt än.

Men det har du väl sett i detta forumet om inte annat. Det är en bit kvar än.
Du har helt missat grejen... Säg att någon går ifrån Windows. Du kan inte påstå (och ha rätt, hehe) att maskin med ett förinstallerat GNU/linux anpassat till hårdvaran och/eller tvärtom, alltså fullt fungerande direkt ur lådan, skulle fungera sämre och/eller vara svårare att lära sig (eller vänja sig vid) än en Mac - för det är fel.

Det betyder också att du har fel i att dom inte har lust att lära sig ett nytt OS, för det är det många som är villiga att göra för att slippa Windows, det bevisas av den ökade försäljningen av Mac.

Och visst finns det en del saker som är enklare i OS X än i GNU/Linux men tvärtom är lika sant. Pakethanteringen integrerad i systemet med förråden o.s.v. är bara ett exempel.

Så ang. din tro att detta forum skulle bevisa dina argument så har du helt enkelt missat det faktum att I princip alla här i forumet har installerat och konfigurerat sin installation själv, på hur mycket olika kombinationer av hårdvara man kan tänka sig - och därför uppstår det problem, inte för att Windows eller OS X skulle vara bättre eller enklare alls.
Folk som jag träffar dagligen är inte ens intresserade av att lära sig ett nytt program. ;)

Hur gör du en genväg till skrivbordet i Linux?

Hur associerar du en filtyp?
Senast redigerad av 1 Jante99, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Om nu Windows är nybörjaroperativet, hur kommer det sig att jag kunde få en 80-åring att installera Ubuntu på sin maskin via telefon?
Han kör jämt med Ubuntu nu och installerar diverse program i Synaptic för att han är nyfiken. Dessutom rekryterade han en annan 80-åring i sin tur att köra Ubuntu. Hans argument var att han slapp virus.

Notera att den första 80-åringen inte kan datorer speciellt bra.

Vet inte om jag kan skriva OT-tagg nu för halva tråden är off topics vid detta laget ....men

Utanför ämnet: Har inte haft tid själv att moderera då jag fick ett heltidsjobb i måndags och inte har hunnit med något annat.
Ska vi låsa tråden då trådens syfte redan är utagerat?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jante99

Inlägg av Jante99 »

ZX Spectrum skrev:Om nu Windows är nybörjaroperativet, hur kommer det sig att jag kunde få en 80-åring att installera Ubuntu på sin maskin via telefon?
Han kör jämt med Ubuntu nu och installerar diverse program i Synaptic för att han är nyfiken. Dessutom rekryterade han en annan 80-åring i sin tur att köra Ubuntu. Hans argument var att han slapp virus.

Notera att den första 80-åringen inte kan datorer speciellt bra.

Vet inte om jag kan skriva OT-tagg nu för halva tråden är off topics vid detta laget ....men

Utanför ämnet: Har inte haft tid själv att moderera då jag fick ett heltidsjobb i måndags och inte har hunnit med något annat.
Ska vi låsa tråden då trådens syfte redan är utagerat?
Visst, låter helt okey. FreakHead lär ändå inte posta något mer här.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Folk som jag träffar dagligen är inte ens intresserade av att lära sig ett nytt program. ;)
Inte alla program till ett OS finns till alla andra OS, så vad har det med saken att göra?
Jante99 skrev:Hur gör du en genväg till skrivbordet i Linux?
På ett annat sätt än i Windows och också ett annat än i OS X... Fattar fortfarande inte...
Jante99 skrev:Hur associerar du en filtyp?
På ett väldigt likt sätt som i Windows och nästintill exakt likadant som i OS X. Så nu är jag helt 'lost' i argumentationen...
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:Folk som jag träffar dagligen är inte ens intresserade av att lära sig ett nytt program. ;)
Inte alla program till ett OS finns till alla andra OS, så vad har det med saken att göra?
Jante99 skrev:Hur gör du en genväg till skrivbordet i Linux?
På ett annat sätt än i Windows och också ett annat än i OS X... Fattar fortfarande inte...
Jante99 skrev:Hur associerar du en filtyp?
På ett väldigt likt sätt som i Windows och nästintill exakt likadant som i OS X. Så nu är jag helt 'lost' i argumentationen...
Hur ovilliga folk är att lära sig något nytt.

Svaret på de andra två.

Det som var lätt i XP var inte alls lika lätt i Puppy.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev:Ska vi låsa tråden då trådens syfte redan är utagerat?
Flytta gärna och Jante99's diskussion till en egen tråd. ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jante99 skrev:Hur ovilliga folk är att lära sig något nytt.
Inte mer ovilliga än att köpa maskiner från Apple.
Jante99 skrev:Svaret på de andra två.

Dom två sista raderna fattar jag inte. ::)
Jante99

Inlägg av Jante99 »

farmfield skrev:
Jante99 skrev:Hur ovilliga folk är att lära sig något nytt.
Inte mer ovilliga än att köpa maskiner från Apple.
Jante99 skrev:Svaret på de andra två.

Dom två sista raderna fattar jag inte. ::)

XP, högerklicka, skicka till skrivbordet
XP, högerklicka, öppna med......
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

* Jag låser tråden. Vill någon att jag låser upp den igen så pm:a mig så gör jag det. Tror dock att den är totalt utagerad för samtliga parter. *
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Låst

Återgå till "Nyheter"