Kontaktpersonernas prioriteringar.

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Bör officiell information om Ubuntu Linux översatt till svenska vara prioritet just nu?

Ja
8
42%
Nej
11
58%

Antal röster: 19

Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bollplanket igen [Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"]

Inlägg av Sid »

Urban Anjar skrev:Det är så enkelt så enkelt. Saknar ni förtroende för ledningen väljer ni en ny eller
också väljer ni en annan community att hänga på.

Allt behöver inte försvaras, diskuteras, vrängas och vridas. Vissa saker är som de är
för att de som använder dem vill ha det så.
Du ställer väl mig veterligen inte upp till val?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Det är så enkelt så enkelt. Saknar ni förtroende för ledningen väljer ni en ny eller

Allt behöver inte försvaras, diskuteras, vrängas och vridas. Vissa saker är som de är
Tolkar jag dig rätt att du är nöjd med hur saker fungerar idag och framför allt med ditt bidrag till gemenskapen?

För med den attityden känns det som att du både bryter mot lead by exampel genom att säga typ "peta mig om ni vill!" samt gracefully stepping down av rätt uppenbara skäl.

Vill du verkligen driva det så långt att det krävs en misstroendeomröstning, eller kan du faktiskt acceptera att du kanske inte har all tid som just nu krävs för att kunna driva och utveckla LoCot på ett tillfredsställande sätt?

För jag skriver mer en gärna ihop en presentation av mina förväntningar på LoCots ledningsuppdrag och en motivering till varför jag inte tycker att det fungerar i dagsläget, men jag lägger hellre energin på rekryteringen eller något annat mer meningsfullt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

upnorth skrev:

Tolkar jag dig rätt att du är nöjd med hur saker fungerar idag och framför allt med ditt bidrag till gemenskapen?

För med den attityden känns det som att du både bryter mot lead by exampel genom att säga typ "peta mig om ni vill!" samt gracefully stepping down av rätt uppenbara skäl.

Vill du verkligen driva det så långt att det krävs en misstroendeomröstning, eller kan du faktiskt acceptera att du kanske inte har all tid som just nu krävs för att kunna driva och utveckla LoCot på ett tillfredsställande sätt?

För jag skriver mer en gärna ihop en presentation av mina förväntningar på LoCots ledningsuppdrag och en motivering till varför jag inte tycker att det fungerar i dagsläget, men jag lägger hellre energin på rekryteringen eller något annat mer meningsfullt.
Så, så kom det då, till slut.

Välkommen "ut".
Jag gissar att Urbans inlägg föll dig väl på läppen . . .

Tolkar jag dig rätt, när jag tror, att detta har du väntat länge på?

Jag har väntat på din, upnorths, "sammanfattning", i citerat inlägg, i ett drygt halvår nu.
Den "önskan" om sammanfattningen har stundtals varit illa dold, men städse funnits där. Jakten på vår nuvarande kontaktman.

o o o o . . . så illa han ser mitt ordval, men ändock, så glatt han kan kasta sig över det sedan och orera över det.
('gamm'gubbsaktigt. Varför det nu inte skulle kunna få vara så, jag är ju faktiskt 'gam'gubbe. Oaktat att upnorth inte gillar att läsa sådana medlemmars inlägg ??)

Välkommen ut ur garderoben. Upnorth. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tukken, jag vill som du kanske ser ovan inte ha någon jädra Misstroendevotering, jag vill ha en mer självkritisk ledning. Har förövrigt haft en kontinuelig dialog med både Urban och vulfgar under hela den här tiden så jag har väl egentligen bara "kommit ur garderoben" officiellt nu.

Jag menar, har jag inte varit rätt övertydlig med syftet av allt det här? Trådar som "Kontaktpersonernas prioriteringar" osv. Jag tycker att jag varit rätt ärlig hela tiden faktiskt, men jag har hela tiden haft en misstroendevotering som sista utväg för det är ingenting som vi behöver se mer av.

Att du rajlerat över nästan allt jag sagt den senaste tiden har inte gjort det varken lättare eller trevligare att försöka påverka, har du koll på hur många nedvärderande inlägg du skrivit om mig?

Förresten är det inte Urban själv jag egentligen har något emot, bara hur han sköter sitt uppdrag. Så även om min kritik kan ha verkat väldigt personlig har jag försökt peka på att det bara har med prioriteringar att göra - bemanning av webbplatsen före organiserad debatt osv. Intern kommunikation (internationellt så väl som med våra väldigt drivande skandinaviska grannar) före PR-bloggande på PC För Alla.

Men nu kan du vara lycklig, för i går kväll kom Urban och jag till någon slags förståelse - ingen av oss tycker att varandras arbete här är meningsfullt och våra prioriteringar skiljer sig starkt.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Att du rajlerat över nästan allt jag sagt den senaste tiden har inte gjort det varken lättare eller trevligare att försöka påverka, har du koll på hur många nedvärderande inlägg du skrivit om mig?
Jag gissar att det föreligger ett missförstånd här.

Jag, Tukken, har inte skrivit något med egna ord angående dig.

Vad jag däremot har gjort, det är att citera dig och dina alldeles egna skrivningar. För att belysa för läsarna -VAD du skriver, -HUR du skriver det och också visa på -Hur du, med denna skrivning, ger uttryck för hur du ser på övriga medlemmar i gemenskapen. Positivt, har det inte varit.

Tycker du sedan, av någon anledning, att detta är raljerande, ja du, då skall du nog inte söka "källan" hos mig, utan kanske i första hand, hos dig själv. Det är i huvudsak du själv som står för texten och innehållet.

Jag själv tyckte också att du var raljerande, iofs och kände ett behov av att visa andra på hur du agerar och skriver, mot kontaktman och andra medlemmar.
Men nu kan du vara lycklig, för i går kväll kom Urban och jag till någon slags förståelse - ingen av oss tycker att varandras arbete här är meningsfullt och våra prioriteringar skiljer sig starkt.
Och?

Du nämner inget om ett eventuellt klargörande, någon form av gemensamt beslut eller överenskommelse. Förmodligen är det något sådant du ändå vill ha sagt.
Skrivningen: ". . . ingen av oss tycker att varandras . . . ", lämnar en del frågetecken. Varandras? Den andres? Det egna? Något gemensamt?

Har kontaktmannen tröttnat på att ständigt vara utsatt för det ena, eller andra ifrågasättandet? I tid och otid. Det skulle i så fall inte förvåna mig. Med "vänner" av det slag som under det senaste halvåret har kritiserat det mesta han har åstadkommit, eller inte har åstadkommit, så behöver man inga fiender, i vart fall. Det tycks "de egna" redan ha blivit. Urban har styrts av ett omänskligt tålamod under denna tid som du har dragit fram med blåslampan i hans byxhasor.

Credit till Urban för det.

Han valdes fram efter en svår tid, men där han hade kommit in som en "fredsmäklare". Det arbete han därefter har gjort för vår gemenskap är oantastligt. Att framtiden däremot, kan ha krav på andra typer av ledare, det sätter jag mig inte emot. Var tid, har sina krav och förutsättningar.

Men ingen skugga på Urban, utan att den även faller över oss andra.

Att oförbehållsamt jaga Urban, det har inte varit en av dina "vackrare" sidor.

En kontaktperson behöver istället hjälp och råd, för att bli stärkt. Förslag, tankar och idéer.
Framförda så, att ingen annan läsare skall förnimma missaktning, missunsamhet, kritik eller liknande visavi kontaktmannen.
Öppna tavlor i forumet är förmodligen det sista en positivt inställd "ifrågasättare" bör använda sig av. Om inte denne kritiker verkligen strävar efter att just åstadkomma det negativa kring personen som utsätts för kritiken.

Som vi behandlar en kontaktman idag, så riskerar en nyvald kontaktman att själv utsätta sig. Frågan är, om vi med att släpa ut befintliga kontaktmän till ett officiellt forum, också kraftigt begränsar våra möjligheter till att finna ersättare, den dag det kan behövas.

Insinuationer och ifrågasättanden, är kanske det de minst av allt behöver.

Tror du sedan att jag skulle komma att glädjas över om någon lämnar vår gemenskap i missmod eller ilska, så tror du fel även där. Förmodligen så är du för fokuserad på dig själv, så att du inte ens kan se andra individers egna, personliga drivkrafter och/eller önskemål.

Att någon lämnar oss av sådana orsaker som missmod o/e ilska, det är ingen seger för någondera parten. Helt klart är det i stället en förlust för samtliga.

Jag själv har sörjt många tidigare medlemmars bristande närvaro här inne. Så, har jag saknat en del, att jag fortsatt har mailkontakt med ett antal av dem.

Somliga saknar jag mer än andra.

Goda krafter, som i positiv och vänlig anda, med stor respekt för dem de har gnuggats emot, dem saknar jag kanske allra mest.

De har kommit att lämna över platsen efter sig till, ibland, personer med mindre av den goda varan, så som respekt för den man tilltalar och dennes idéer, tankar och känslor. Respekt för dem som berörs- och så vidare.

Visst är sådant både tråkigt och trist?

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tukken, mitt beteende är allt annat än exemplariskt, men ett exemplariskt beteende har inte fungerat när det kommit till att få svar på känsliga frågor. Jag har medvetet avhållit mig från att ta uppdrag under den här tiden för att inte svärta ner staben eller riskera dess nyvunna integritet. Konsekvenserna av mitt eget beteende har jag så långt jag kunnat försökt isolera till mig själv.

Visst, det kan väl tyckas vara egoistiskt och egocentriskt och en massa andra ego-ord att hålla på som jag gör, men jag tycker verkligen inte att uppdragen som Urban och vulfgar innehar idag används på ett sätt som främjar LoCot och förebygger nödsituationer.

För jag menar absolut att vi idag har en nödsituation på ubuntu-se.org. Det är fint att Urban bloggar på PC För Alla, men frågar du mig slår han in öppna dörrar. På tidningens startsida är bloggen placerad långt ner och av alla nyhetsportaler i hela Sverige är väl IDG.se den som har mest aktiv bevakning av fri mjukvara och öppna progam? Därför tycker jag att han borde lägga sin talang och energi för detta på att fylla ubuntu-se.org med Ubuntu-relaterade nyheter. Så väl offentliga som interna.

Har du något bättre förslag på hur jag kan dra i nödbromsen för att uppmärksamma problemen jag ser här är det välkommet med förslag. Dessutom, i något så nytt och till viss del kontroversiellt som Ubuntu Linux faktiskt är måste man kunna stå ut med dagliga frågor, regelbunden kritik (ris som ros) och en och annan förlämpning om man vill stå längst fram. Klart jag vill hjälpa till här, jag har ingen lust att stöta bort en arbetsmyra som Urban, men vilka om inte Urban och vulfgar ska jag ta upp problemen med?

Eller ska jag helt enkelt lägga ner och hålla tummarna att Daniel Nylander orkar översätta hela disten samt all dokumentation för vår webbplats själv? Det är inte de (visserligen väldigt välkomna) spontana initiativen från enskilda medlemmar (som andols suveräna idé med en intruduktion till Launchpad) som kommer att ta gemenskapen till en ny nivå - det är folk med uppdrag som kan leva upp till förväntningarna hos en ständigt växande och krävande omgivning.

Utanför ämnet: Kan någon sy ihop inläggen ovan med tråden "Kontaktpersonernas prioriteringar"?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Någon nödsituation föreligger inte. När jag kom hit kunde vi tala om nödsituation, två falanger
slogs vilt med varandra och den ena, som satt vid makten passade på att banna i stort sätt
alla som hade konstruktiva förslag. Folk avgick och kom tillbaka lite hur som helst och oväsendet
drog skam över inte bara Linux utan hela öppenkällkodsrörelsen. Jag blev själv bannad,
om jag förstod saken rätt för att jag deltagit i ett möte, något som man vad jag vet har grund-
lagsmässig rätt till.

Vi växer fortfarande snabbt och har ett stort antal besökare. Däremot har vi givetvis en del
problem. Det jag tror stör dig upnorth, och som faktiskt stör mig också en del är att vi kanske
förvaltar lite för mycket och förnyar lite för lite. En webbdesigner och en dito redaktör vore
väldigt välkomna, för det behövs ett par personer med kunskap och känsla för att hålla samman
jobbet med att utveckla webbplatsen.

Ur maktdelningsperspektiv bör kanske heller inte kontaktpersonerna lägga för mycket av näsan
i blöt på det området. Tänk vilket jäkla liv det skulle bli om statsministern började röja i eventuella
problem på DNs redaktion. Jag har syndat en del på den punkten när det har sett för illa ut och hänt
lite för lite -- men också fått skäll för det. Ännu ett skäl att längta efter nya personer som tar tag i
den frågan.

Det finns givetvis ett antal andra buggar och risker i vår verksamhet, men väldigt lite blir fixat
när gnäll och hätskhet tar över.

Kul att du gillar Andols förslag. Redan innan jag blev vald till kontaktperson drev jag frågan om att
få igång en utbildningsverksamhet och den har jag tjatat om med jämna mellanrum, men ansett lite
för stor att driva ensam parallellt med kontaktmannaskapet. Hoppas nu att det hela förenas med
att vi kan bygga upp en lärplattform som vi kan använda till annat också. Förhoppningsvis har jag
dessutom fått en duktig Moodle-kille ombord...

En annan fråga jag har drivit redan från början är marknadsföring och det självklara faktumet att
ska vi marknadsföra Ubuntu måste vi göra det bland folk som använder något annat. Att predika
för de "redan frälsta" gör helt enkelt inte lika stor nytta.

Öppen kod får redan bra press på idg.se och bland bloggarna där. Vi behöver komma in på ställen
där Linux, öppen källkod och Ubuntu inte exponeras så bra av sig själva. PC för Alla är ett sådant
ställe. Ett ställe, dit "de andra", windowsanvändarna kommer och numera får en daglig dos om Ubuntu,
Linux och öppen kod. Den har 3000 -- 4000 läsare i veckan och de flesta av dem är säkert Windows-
användare ännu så länge. Där har vi framtidens ubuntister. Det finns givetvis många andra ställen
och sätt där vi borde visa upp Ubuntu. Jag kan inte klona mig, men jag kan föregå med mitt exempel
och hoppas att andra hänger på och sprider Ubuntu på sitt sätt och utifrån sin förmåga. Det handlar
om att fixa Bug #1 och är därför en av våra mest centrala och angelägna uppgifter.

En annan väldigt central uppgift är supporten -- det hjälper inte så mycket att värva nya ubuntister
om de inte får igång maskinerna och förstår hur de ska använda dem. I stort sett tycker jag att den
funkar bra, men vi har en backlog på obesvarade trådar och det är inte så lysande. Förra gången jag
röt i i den frågan fick jag på käften av ubnorth, men jag tror vi står på samma sida där numera. Alltid
ett glädjeämne. Jag återkommer med synpunkter på detta i en annan tråd.

Det finns givetvis mycket mer som kunde och borde bli gjort. Själv lägger jag cirka 4-6 timmar om da'n
på Ubuntu vanliga vardagkvällar och oftast mer på helgdagar. Mer än så kan svårligen kombineras
med jobb, familjeliv och andra intressen. Tyvärr tas en oproportionerligt stor del av denna tid ofta upp
av att hantera enskilda medlemmar som drar upp stormar i vattenglas. Många andra, mer långsiktiga
uppgifter får skjutas på framtiden för att hantera diverse strul.

Med en liten skopa ytterligare ubuntu (filosofin alltså) skulle det bli väsentligt mycket mer gjort
stämningen skulle bli bättre vilket i sin tur skulle göra att fler ville jobba och ännu mer skulle bli
gjort. Låt oss jobba för en sådan positiv spiral.

Alternativet, men den massa bråk och hätskhet vet vi leder till nödsituationer. Bin there -- done that.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Du får det att låta som att nödsituationer bara kan uppstå i en form - kaos?

Jag menar att den långt gågna passiviteten och svårigheten att hitta aktivt folk att producera innehåll på ubuntu-se.org är tydliga indikatorer på en nödsituation där vi inte längre kan erbjuda den mest grundläggande informationen om man inte först registrerar sig i forumet och ställer en fråga - en situation som snabbt kan leda till att besökarna sviker.

Du har en stark poäng i att PC För Alla och IDG.se drar till sig alla möjliga datoranvändare, så jag får nog se mig besegrad i blogg-frågan. Men det faktum att bara forumet (samt IRC-kanal och maillista, men de är inte LoCots ansikte utåt på samma sätt) av hela ubuntu-se.org är aktivt och utvecklas är enligt mig just en nödsituation.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Du får det att låta som att nödsituationer bara kan uppstå i en form - kaos?

Jag menar att den långt gågna passiviteten och svårigheten att hitta aktivt folk att producera innehåll på ubuntu-se.org är tydliga indikatorer på en nödsituation där vi inte längre kan erbjuda den mest grundläggande informationen om man inte först registrerar sig i forumet och ställer en fråga - en situation som snabbt kan leda till att besökarna sviker.

Du har en stark poäng i att PC För Alla och IDG.se drar till sig alla möjliga datoranvändare, så jag får nog se mig besegrad i blogg-frågan. Men det faktum att bara forumet (samt IRC-kanal och maillista, men de är inte LoCots ansikte utåt på samma sätt) av hela ubuntu-se.org är aktivt och utvecklas är enligt mig just en nödsituation.
Nödsituation eller inte, det kan vi träta om hela natten, till ingen nytta. Det du beskriver är hur som helst
inte bra. Jag tror att nyckeln till att få fler att vilja jobba är ökad trivsel och trevligare gemenskap. Det
ska vara kul och kamratligt i forumet igen. Inte kul så att det går ut över effektiviteten, men vi måste
vrida förhållandet mellan gnäll och kritik i ena vågskålen och hurrarop och beröm i den andra väldigt
mycket. Lyckas vi med det konststycket kommer ditt nya jobb som rekryterare att bli en dans på rosor.
Lyckas vi inte får du dansa barfota på taggtarna ;D
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Sid

Inlägg av Sid »

Det låter som att du lägger ner en stor del av din fritid på bråkiga medlemmar. Hur kommer det sig?

Det är inte din arbetsuppgift så sluta upp med det.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Du får det att låta som att nödsituationer bara kan uppstå i en form - kaos?

Nödsituation eller inte, det kan vi träta om hela natten, till ingen nytta. Det du beskriver är hur som helst
inte bra. Jag tror att nyckeln till att få fler att vilja jobba är ökad trivsel och trevligare gemenskap. Det
ska vara kul och kamratligt i forumet igen. Inte kul så att det går ut över effektiviteten, men vi måste
vrida förhållandet mellan gnäll och kritik i ena vågskålen och hurrarop och beröm i den andra väldigt
mycket. Lyckas vi med det konststycket kommer ditt nya jobb som rekryterare att bli en dans på rosor.
Lyckas vi inte får du dansa barfota på taggtarna ;D
Först och främst, jag är sjukt less på att konstant få höra det markerade. Du erkänner ju uppenbarligen att vi har ett problem här, och ändå är alltså mitt ropande, viftande och skrikande bara ett störningsmoment?

Som sagt, ditt problem är inte att det debatteras, ditt problem är att förslag sällan blir genomförda för att det för varje förslag krävs att en enskild individ kliver fram och tar initiativet - har vi ansvariga för själva utförandet skulle det kanske till och med gå att testa flera versioner och sedan bestämma sig. Nu måste vi ju försöka föreställa oss varianter av alla förslag och förhoppningsvis hinner vi starta en omröstningstråd innan folk ledsnar.

Jag har som du kanske märker inga problem med att danska på taggar, bara döda fiskar flyter med strömmen ::)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vad jag menar är att det inte är så himla noga vad vi kallar det och du kommer antagligen att
framhärda att kalla det "nödsituation" och jag kommer att fortsätta att säga att det inte är en
sådan och på det visset blir inget gjort. Det inser du också.

Vi har problem på flera nivåer här faktiskt.

1) Bra idéer begravs någonstans bland trådarna och blir aldrig beslutade.
2) Vägen från idé till beslut är dessutom ofta onödigt lång och plågsam.
3) Bra beslut blir inte verkställda
4) Dessutom har vi det faktum att folk faktiskt gör saker som är beslutade eller ligger inom deras
område att besluta om men se'n får så mycket skit för det att de tröttnar.

1) och 2) har vi aktuella trådar runt och jag tror vi är lösningen på spåren, så jag tänker inte
gräva i det här och nu.

3) och 4) hänger delvis ihop. Vi har fått lite av attityden att "den som inte gör något kan inte
göra fel" och den är alldeles åt helsike. Vi måste få göra fel, ju mer fel desto bättre, för det
innebär att det händer mycket här. ja, missförstå mig rätt, vi ska inte slarva utan försöka göra
bra saker -- men det perfekta tar för mycket tid.

Vi måste acceptera att det blir fel. Ett vänligt påpekande är inte galet, men vi måste också
acceptera att den som gör jobbet måste få sätta sin touch på det. Det som är fel för mig är
kanske helt rätt för dig. Fine! Inget att fara runt som en ilsken spyfluga om.

3) Kommer givetvis att bli bättre av att vi rekryterar lite mer folk, men kulturförändringarna
måste till ändå annars har vi slitit ut dem på nolltid och har dem kraxande som gnälliga
gammgubbar i nå'n syrlig blogg på IDG.

Vi måste helt enkelt bli mycket bättre på personalvård, så att vi får folk att vilja och orka
mer. Det är givetvis mitt och vulfgars ansvar till stor del, men vi har alla ett ansvar där.
Tala om när någonting funkat bra! Rapportera brister en gång - på ett trevligt sätt. Ge beröm
minst tre gånger oftare än du kritiserar.

Att vi har vissa problem innebär inte kaos och inte heller att ingenting går framåt. Det är
inte länge sedan vi fick upp den nordiska planeten. Sökfunktionen har också relativt
nyligen kommit igång. Flera av de pågående diskussionerna är konstruktiva och kan ge
goda resultat när det gäller punkterna 1) och 2). Vi passerade relativt nyligen 11 000 med-
lemmar. Det går bra för Ubuntu Sverige, trots allt.

Och glöm för allt i världen inte att vi som jobbar med Ubuntu Sverige gör det gratis på
sin fritid. Ingen av oss har fått så mycket som en T-shirt för besväret.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

1) Bra idéer begravs någonstans bland trådarna och blir aldrig beslutade.
2) Vägen från idé till beslut är dessutom ofta onödigt lång och plågsam.
3) Bra beslut blir inte verkställda
4) Dessutom har vi det faktum att folk faktiskt gör saker som är beslutade eller ligger inom deras
område att besluta om men se'n får så mycket skit för det att de tröttnar.

...

Och glöm för allt i världen inte att vi som jobbar med Ubuntu Sverige gör det gratis på
sin fritid. Ingen av oss har fått så mycket som en T-shirt för besväret.
1, 2, 3 kan sammanfattas i att bra ideer (vi skjuter oss själva i foten av att besluta så mycket kollektivt) inte blir genomförda, våga liksom inte ens tänka på att ändra på ett förslag när det väl är genomfört.
4 är en rätt normal omständighet i de här sammanhangen. Nu kommer jag inte direkt på något fall där det här har hänt. I ert (kontaktpersonernas) fall är det inte helt relevant - ert uppdrag innebär ett ansvar gentemot LoCot och jag tycker inte att det ansvaret tas på ett bra sätt varför jag "gett er så mycket skit att ni tröttnat" (även om vi nu ÄNTLIGEN fått till en dialog).

Tycker du att jobbet är otacksamt finns det andra som är intresserade. Man ska inte behöva hålla tillbaka kritik för att det är "synd om" dem som har ansvaret för något som ogillas, då slutar allt att fungera. Själv tycker jag att gemenskapen (kommer du ihåg min tråd "Kära familj..."?) är värt allt besvär, tråkigt att du har en så materalistisk syn på ideellt arbete.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

tråkigt att du har en så materalistisk syn på ideellt arbete.
Hade jag haft det hade jag givetvis hållit mig LÅÅNGT härifrån och lagt tiden på något som jag
hade tjänat kosing på i stället.

Jag vill bara tydliggöra att det inte finns några materiella förmåner kopplade till arbetet här.
Många är inte så insatta i hur idéellt arbete funkar och för all del i många idéella sammanhang
har man i alla fall rätt till ersättning för utlägg och kanske någon fringis av något slag i form
av att få komma till nå'n trevlig kursgård. Inget sådant finns hos oss.

När det gäller attityden till och sättet att kritisera så inskränker det sig inte till kontakt-
personerna. Attityden är ofta allmänt grinig och det måste vi få slut på. Som sagt
beröm tre gånger så mycket som du kritiserar.
våga liksom inte ens tänka på att ändra på ett förslag när det väl är genomfört.
Lite av vad jag hävdat också, men kanske inte så kantigt formulerat.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Den här diskussionen leder ingen vart längre, du vet vad jag tycker om läget även du personligen tycker att det är under kontroll.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Den här diskussionen leder ingen vart längre, du vet vad jag tycker om läget även du personligen tycker att det är under kontroll.
Det är vi överens om ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Sid skrev:Det låter som att du lägger ner en stor del av din fritid på bråkiga medlemmar. Hur kommer det sig?

Det är inte din arbetsuppgift så sluta upp med det.
Det beror på på vilket sätt de är bråkiga. Följer de inte reglerna är det moderatorernas jobb.

Däremot är det min uppgift att försöka jämka samman folk med lite olika syn på saker att
jobba mot samma mål. Vi har många starka viljor här även om de flesta klarar av att uppföra sig
nog bra för att inte moderatorerna ska behöva bry sig. Starka viljor är bra så länge respekten
för varandra finns och någonting blir gjort.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Det är väldigt synd att många trådar ska pratas sönder och balla ur i personliga gräl. Jag ställde ett par frågor men dom försvann i ett brus av bludder än åt ena hållet än åt andra. Än är det "Jag skiter fullständigt i ditten och datten" och än är det "Passar det inte så byt ledning eller stick".

jaja...

Edit: Det borde vara böter på att missbruka "utanför ämnet"-knappen ;)
Sid

Inlägg av Sid »

Hylas skrev:Det är väldigt synd att många trådar ska pratas sönder och balla ur i personliga gräl. Jag ställde ett par frågor men dom försvann i ett brus av bludder än åt ena hållet än åt andra. Än är det "Jag skiter fullständigt i ditten och datten" och än är det "Passar det inte så byt ledning eller stick".

jaja...

Jag vill också gärna höra svaren på dina frågor.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Sid skrev:
Hylas skrev:Det är väldigt synd att många trådar ska pratas sönder och balla ur i personliga gräl. Jag ställde ett par frågor men dom försvann i ett brus av bludder än åt ena hållet än åt andra. Än är det "Jag skiter fullständigt i ditten och datten" och än är det "Passar det inte så byt ledning eller stick".

jaja...

Jag vill också gärna höra svaren på dina frågor.
Det skulle vara kul att se frågorna ( försvunnit i bruset?)..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"