Någon som installerat Ubuntu på en Compaq Presario 5128EA?
Tjing!
Jag har försökt få in Ubuntu på en Compaq Presario 5128EA men live-cd tar 100 år att ladda och när väl skrivbordet är framme så laggar musen och när man klickar på installationsikonen så laddar den i flera timmar (cdn arbetar) men inget händer.
Tips?
// rancor
Jag har försökt få in Ubuntu på en Compaq Presario 5128EA men live-cd tar 100 år att ladda och när väl skrivbordet är framme så laggar musen och när man klickar på installationsikonen så laddar den i flera timmar (cdn arbetar) men inget händer.
Tips?
// rancor
Har du försökt prova att installera med en alternativskiva?
min gissning är att grafikdrivrutinen inte fungerar som den skall med "live cd"
gör som tomplast och installera med alternativskiva och installera desktop tillsammans med en bra grafikdrivrutin.
cheers
gör som tomplast och installera med alternativskiva och installera desktop tillsammans med en bra grafikdrivrutin.
cheers
blogg @ Gargamel.NU
Jag har även testat Xubuntu, denna gång laddades live-cd mycket snabbt och fint men frös så fort jag klickade på installationen.
Jag har även kört in PCBSD 1.3 utan några problem men det är inte vad jag vill ha :/
Vad skiljer alternativskivan förutom att jag får fler val vid installationen? Är det en textinstallatione eller är det samma live-cd fast med fler optioner bara?
// rancor
Jag har även kört in PCBSD 1.3 utan några problem men det är inte vad jag vill ha :/
Vad skiljer alternativskivan förutom att jag får fler val vid installationen? Är det en textinstallatione eller är det samma live-cd fast med fler optioner bara?
// rancor
[quote="rancor"]Jag har även testat Xubuntu, denna gång laddades live-cd mycket snabbt och fint men frös så fort jag klickade på installationen.
// rancor[/quote]
AlternativCd är en ren installations CD dvs. den har inte en desktop som man kan surfa med under installationen (ifall man vill följa en guide). Det ger bättre möjlighet att installera i en dator t.ex. med ATI-grafik vilken trilskas oftast. Sedan har Alternativ installations CD en möjlighet att välja var Grub installeras. Passar till datorer med mindre än 192MB RAM, den har RAID etc mer info på http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu
En bra illustrerad guide för Alternativ CD finns på http://users.bigpond.net.au/hermanzone/
// rancor[/quote]
AlternativCd är en ren installations CD dvs. den har inte en desktop som man kan surfa med under installationen (ifall man vill följa en guide). Det ger bättre möjlighet att installera i en dator t.ex. med ATI-grafik vilken trilskas oftast. Sedan har Alternativ installations CD en möjlighet att välja var Grub installeras. Passar till datorer med mindre än 192MB RAM, den har RAID etc mer info på http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu
En bra illustrerad guide för Alternativ CD finns på http://users.bigpond.net.au/hermanzone/
Du nu får du beskriva vad det är i din burk för jag vet att jag hade en compaq 5***ea nånting och på den rullade det fint. Det var en hem-pc burk och Ubuntu rullade fint på den iaf.
[quote="__filip_"]Du nu får du beskriva vad det är i din burk för jag vet att jag hade en compaq 5***ea nånting och på den rullade det fint. Det var en hem-pc burk och Ubuntu rullade fint på den iaf.[/quote]
Yes sir!
AMD Athlon T-bird 1.0GHz
128Mbyte ram
Nvidia nv11 32Mbyte grafik
Vid närmre eftertanke så var det inte så mkt info jag kunde ge just nu då jag inte har mer dokumentation om den. Ã…ter kommer lite senare med mer info.
Yes sir!
AMD Athlon T-bird 1.0GHz
128Mbyte ram
Nvidia nv11 32Mbyte grafik
Vid närmre eftertanke så var det inte så mkt info jag kunde ge just nu då jag inte har mer dokumentation om den. Ã…ter kommer lite senare med mer info.
rancor, Den ser lite äldre ut en den jag hade, har för mig jag hade 256 i ram och typ 1,3 GHz Athlon något. Iallafall så bör du kunna på igång xubuntu och få det att rulla fint.