Hej
I går hade jag lite Ubuntu-PR på jobbet. Tog med Ubuntuskivan me 8.04 o ch visade hur os.et såg ut och funkade.
Berättade att det är stabilt och fritt från virus o annan skit och lyckades väck intresse, så åtminsotne 2 polare skall prova.
När jag kom hem startade jag mit 8-10 och vid inloggning började den göra en systemcheck. Mitt i hakade det upp sig och det kom upp en svartskärm, som sa att man måste göra en manuell "fsck". Några inställningar stod fel. read only mode men måste vare i maintenance.mode. Jag lyckades inte komma vidare så där satt jag. .....
Skit samma,tänkte jag, Jag installerar om hela klabbet. Tog sålunda min 8-04 cd och körde igång. Installationen flöt på snabbt och smärtfritt på min gamla Compaq 8450, som är ca 6 år med 512mb ram men ny 500 gigs hårddisk.
När installationen var klar kom uppgraderingsikonen upp med 136 uppdateringar, Jag körde dem, tog en timme.
När jag sen körd igång så tyckte jag allt känndes som nytt, Bättre bild, snabbare respons mm än jag upplevde på 8-10.
Förra gången gjorde jag uppgradering genom uppdateringshanteraren, men när jag kollade nu så kom det inte upp nåt 8.10.
Läste på en sida att man kanske inte skall updatera 804LTS, då den har long time support. Om man laddar ner alla uppdateringar som kommer håller det sig väl ganska ok ändå. Skillnaden är ju inte revolutionerande.
Om man inte får uppgradering via uppdateringshanteraren hur kan man, om man ändå skulle vilja, få ner 8.1o utan skivan?
Bara lite tankar och en undran när det trots allt händer nått negativt med Ubuntu.
Snön kom till Halland mä.
Bj Halmstad
Uppgradering efter " crash"]löst}
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Uppgradering efter " crash"]löst}
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 6 gånger.
Re: Uppgradering efter " crash"
Standardinställningen är att man bara ska få uppdateringar till nya versioner av LTS. Men det går att ändra.
System - Admini... - Programvarukällor.
Kolla på fliken "uppdateringar". Längst ned kan du välja vilja nya versioner som ska komma fram i uppdateringshanteraren. Där kan du välja mellan:
Aldrig - självbesvarande
Vanliga utgåvor - alla versioner som kommer mellan
Långa supportvillkor - LTS
edit: Oh! Glömde säga bra jobbat med att visa upp ubuntu!
System - Admini... - Programvarukällor.
Kolla på fliken "uppdateringar". Längst ned kan du välja vilja nya versioner som ska komma fram i uppdateringshanteraren. Där kan du välja mellan:
Aldrig - självbesvarande

Vanliga utgåvor - alla versioner som kommer mellan
Långa supportvillkor - LTS
edit: Oh! Glömde säga bra jobbat med att visa upp ubuntu!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Uppgradering efter " crash"
Tack för hjälpen, Axel.
Jag uppgraderade till 8.10 igen. Det verkar funka bra nu. Har till och med fått ordning på det tidigare krånglande grafikkortet,
Förut såg det ut som om texten blev överstruken med tuschpenna men nu är allt ok.
Ha en trevlig helg..
BjE
Jag uppgraderade till 8.10 igen. Det verkar funka bra nu. Har till och med fått ordning på det tidigare krånglande grafikkortet,
Förut såg det ut som om texten blev överstruken med tuschpenna men nu är allt ok.
Ha en trevlig helg..
BjE
Re: Uppgradering efter " crash"]löst}
Kul att det ordnade sig.
Tackar!
Du får också ha en god helg!
Tackar!
Du får också ha en god helg!