magdogg skrev:Hej hej
Jag har slitit mitt hår nu i flera timmar för att få igång Nexus, ny Ubunu användare som man är heh.
Vad gäller problemet med att det inte går att importera *.nge filer i Personal under Wine så har jag kommit på en lösning. I Dokuments Settings/App Data/Personal finns det en konfigurationsfil som man editera med en textredigerare. Leta upp raden där typ Export Type=2 och ändra detta till 1. Violá, nu exporterar Personal ditt cert som p12 fil istället.
Detta gjorde att jag kunde importera både i Personal och Firefox under Wine.
MEN
Fråga 1: Hur fixade ni till så att man får slå in lösenordet igen? (jag "ramlar" rakt in i detta nu)
Fråga 2: När jag går på kontoinformation och klickar på ett av mina konton så är det riktiga jibberish tecken som visas. Hur får man till detta? (har provat ändra mellan ISO och UTF)
Fråga 3: Behövs verkligen Personal när man importerat cert till Firefox?
mvh Magnus
Utmärkt jä*** detektivarbete måste jag säga! Tusen tack.
1) Lösenordet är bara temporärt "cachat". Jag antar att det finns någon form av timeout, låst till din firefox "session".
2) Detta är ju löst nu redan, som sagt, "allow pages to choose their own fonts" under "advanced" i "content" inställningarna.
3) Jag tror det. Jag importerade dessutom *inte* certifikatet i firefox, bara i "Personal".
...just ja en sak till.
Någon som har kommit på en lösning på felmeddelandet och mozilla/netscape när man startar Personal? Kanske och har ngt med cfg filen att göra?
Nu är det min tur!
Ladda ner "winscard.dll" från nån dll site, kopiera till "$HOME/.wine/drive_c/windows/system", kör winecfg och gå in i "libraries" och skriv in "winscard" i fältet och lägg till/add!