Introduktion till Launchpad?
Introduktion till Launchpad?
Ett centralt verktyg i Ubuntus utveckling är webbplatformen Launchpad. Personligen så tycker jag dessutom att det är en väldigt trevlig miljö. Dock finns det en viss risk att all funktionalitet, åtminstone inledningsvis, kan bli lite oöversiktlig. Om inte annat så upplevde i alla jag det så i början :)
Just därför tänkte jag erbjuda att, givet intresse, hålla en kort introduktionskurs till Launchpad. Tanken är då att bygga ihop ett antal "föreläsningar" i form utav ordentligt förberedda foruminlägg, kompletta med efterföljande frågestund.
Att känna sig lite hemma i Launchpad kan dessutom vara användbart även om ens relation till Ubuntu mest är att man råka köra det som operativsystemet på sin dator. Utöver att själv kunna rapportera buggar så kan tillgången till andras buggrapporter vara rena guldgruvan när det kommer till att felsöka, och hitta workarounds, för de egna problemen.
Det jag nu undrar är hurtillvida det finns något intresse för dylik introduktionskurs. Är det dessutom så att det finns specifika önskemål på innehåll så tages även dessa tacksamt emot.
För den som vill tjuvstarta litegrann kan jag rekommendera ett besök på sidan help.launchpad.net.
Just därför tänkte jag erbjuda att, givet intresse, hålla en kort introduktionskurs till Launchpad. Tanken är då att bygga ihop ett antal "föreläsningar" i form utav ordentligt förberedda foruminlägg, kompletta med efterföljande frågestund.
Att känna sig lite hemma i Launchpad kan dessutom vara användbart även om ens relation till Ubuntu mest är att man råka köra det som operativsystemet på sin dator. Utöver att själv kunna rapportera buggar så kan tillgången till andras buggrapporter vara rena guldgruvan när det kommer till att felsöka, och hitta workarounds, för de egna problemen.
Det jag nu undrar är hurtillvida det finns något intresse för dylik introduktionskurs. Är det dessutom så att det finns specifika önskemål på innehåll så tages även dessa tacksamt emot.
För den som vill tjuvstarta litegrann kan jag rekommendera ett besök på sidan help.launchpad.net.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Introduktion till Launchpad?
Urban brukar pusha för Moodle. Skulle inte det här kunna var ett tillfälle att slå två flugor i en smäll? Göra en introduktion av Launchpad och testa om det är något för oss. På forumet är det ju risk att det försvinner i mängden.andol skrev:Ett centralt verktyg i Ubuntus utveckling är webbplatformen Launchpad. Personligen så tycker jag dessutom att det är en väldigt trevlig miljö. Dock finns det en viss risk att all funktionalitet, åtminstone inledningsvis, kan bli lite oöversiktlig. Om inte annat så upplevde i alla jag det så i början
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Göra två flugor på smällen -- jag är på 

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
+1 för en introduktion.
Funderar på om inte Moodle är lite overkill i sammanhanget. Oavsett vad så är jag nu först och främst intresserad utav att inom rimlig kunna presentera något läsvärt. Första versionen kommer sålunda att hamna i forumet. Sen är det mycket möjligt att det hela sen permanentas på något mer kreativt vis.djkmmo skrev:Urban brukar pusha för Moodle. Skulle inte det här kunna var ett tillfälle att slå två flugor i en smäll? Göra en introduktion av Launchpad och testa om det är något för oss. På forumet är det ju risk att det försvinner i mängden.
Är det inte betydligt smidigare att ha detta i en IRC-kanal?
När du föreläser sätter du mute på kanalen, och efter varje "stycke" är det bara att un-mute'a och låta folk ställa frågor. Har hållit flertalet dylika och det har fungerat mycket bra.
Loggen är ju bara att klistra upp på lämpligt ställe.
När du föreläser sätter du mute på kanalen, och efter varje "stycke" är det bara att un-mute'a och låta folk ställa frågor. Har hållit flertalet dylika och det har fungerat mycket bra.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Min "kunskap" om moodle sträcker sig ungefär till "har något med kurser och utbildningar att göra"andol skrev:Funderar på om inte Moodle är lite overkill i sammanhanget. Oavsett vad så är jag nu först och främst intresserad utav att inom rimlig kunna presentera något läsvärt. Första versionen kommer sålunda att hamna i forumet. Sen är det mycket möjligt att det hela sen permanentas på något mer kreativt vis.djkmmo skrev:Urban brukar pusha för Moodle. Skulle inte det här kunna var ett tillfälle att slå två flugor i en smäll? Göra en introduktion av Launchpad och testa om det är något för oss. På forumet är det ju risk att det försvinner i mängden.

Känner mig inte säker nog på ämnet för att vilja köra något i realtid. Däremot är det mycket möjligt att jag framöver kör något utvecklingsrelaterat på IRC.dmz skrev:Är det inte betydligt smidigare att ha detta i en IRC-kanal?
Tack för påpekandet dock. Nu när jag tänker närmare på konceptet så ser jag helt klart situationen när det skulle kunna vara att föredra.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Moodle kräver inte att man kör något i realtid utan ditt upplägg med en text
och ett eftersnack bör kunna funka utmärkt.
Vill man ha chatt tror jag det går också. Och vill man hålla en regelrätt föreläsning
och filma den funkar väl det också.
Likaledes kan man ha uppgifter som ska lämnas in, rättas och betygsättas går det
också.
Friheten att använda det på olika sätt verkar väldigt stor, så det bör funka för väldigt
många ämnen och lärarstilar.
Vill man göra kurserna väldigt öppna och tillgängliga går det och vill man begränsa
vilka som ska vara med kan man skydda dem.
Måste tillägga att jag inte har någon detaljkunskap om det utan mest sneglat över axeln
på folk och varit på en kortare presentation.
och ett eftersnack bör kunna funka utmärkt.
Vill man ha chatt tror jag det går också. Och vill man hålla en regelrätt föreläsning
och filma den funkar väl det också.
Likaledes kan man ha uppgifter som ska lämnas in, rättas och betygsättas går det
också.
Friheten att använda det på olika sätt verkar väldigt stor, så det bör funka för väldigt
många ämnen och lärarstilar.
Vill man göra kurserna väldigt öppna och tillgängliga går det och vill man begränsa
vilka som ska vara med kan man skydda dem.
Måste tillägga att jag inte har någon detaljkunskap om det utan mest sneglat över axeln
på folk och varit på en kortare presentation.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/