K6-2 500, FIC va503+ (VIA MVP3-styrkrets), 2x64MB PC133, Voodoo3 2000 PCI, Soundblaster AWE 32 ISA PnP, IBMhårddisk på 15,4 GB, RealTek 8029 och annat kringutrustning.
Men Hardy.... Usch

Kör jag igång något lagom krävande program (MP3-låtar, AVI-filer, Wesnoth, OpenArena) blir det tvärstopp. CDROM-spelaren och Reset- samt på/av-knapparna är det enda som reagerar. Grejer som vanligt kontorarbete, webbsurf, Pidgin, Transmission, t.o.m. EgoBoo funkar bra.
Grub har: noapic nolapic pci=noacpi (utan dessa får jag inte automount av USB-lagringsenheter). Fast att köra utan särskilda defoptions hjälpte inte. Alla komponenter har egen IRQ. Datorn låser upp sig fortare om jag har internetuppkoppling igång (dhclient, och inloggad hos min internetleverantör).
Tacksam för idéer och tips.
Edit:
Jag har provat följande:
- Grub, defoptions: ingenting, pci=biosirq acpi=off
- BIOS: Assign IRQ to VGA: Enable/Disable, PCI Dynamic Bursting Enable/Disable, Delay transaction Enable/Disable, olika minnesinställningar, stängt av parallelport och floppy (jag använder inte dessa, så det skulle fria upp nåra IRQ)
- Att byta seriell mus mot USB-mus
- Tveksamt att minnet är kasst, Memtest klarar 2+ rundor
- Dmesg visar ingenting speciellt, varningsmeddelanden angående sr/sd-drivarna ("please use bus_type") men enligt launchpad är det ingen fara
- Xorg.O.log har ett felmeddelande: (EE) TDFX(0): DRIUnlock called when not locked.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/214439 är det närmaste jag kunde hitta, men författaren pratar om upplösningändringar, och jag önskar jag kunde ens nå detta steg heh. Det där problemet hade jag redan i Gutsy dock.
- Jag "lyckades" få datorn att frysa 2 gånger i Opera efter jag hade ställt in rätt sökväg till Java (Suns version).
- Syslog visar ingenting, jag antar datorn hinner inte logga felet.