Xubuntu 8.04 på pre-2k PC - Lockup vid belastning

Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Xubuntu 8.04 på pre-2k PC - Lockup vid belastning

Inlägg av PsynoKhi0 »

Förutom problem med USB-stickan i Gutsy så var min gamla kärra rätt så skön att använda:
K6-2 500, FIC va503+ (VIA MVP3-styrkrets), 2x64MB PC133, Voodoo3 2000 PCI, Soundblaster AWE 32 ISA PnP, IBMhårddisk på 15,4 GB, RealTek 8029 och annat kringutrustning.

Men Hardy.... Usch :(
Kör jag igång något lagom krävande program (MP3-låtar, AVI-filer, Wesnoth, OpenArena) blir det tvärstopp. CDROM-spelaren och Reset- samt på/av-knapparna är det enda som reagerar. Grejer som vanligt kontorarbete, webbsurf, Pidgin, Transmission, t.o.m. EgoBoo funkar bra.

Grub har: noapic nolapic pci=noacpi (utan dessa får jag inte automount av USB-lagringsenheter). Fast att köra utan särskilda defoptions hjälpte inte. Alla komponenter har egen IRQ. Datorn låser upp sig fortare om jag har internetuppkoppling igång (dhclient, och inloggad hos min internetleverantör).

Tacksam för idéer och tips.

Edit:
Jag har provat följande:
- Grub, defoptions: ingenting, pci=biosirq acpi=off
- BIOS: Assign IRQ to VGA: Enable/Disable, PCI Dynamic Bursting Enable/Disable, Delay transaction Enable/Disable, olika minnesinställningar, stängt av parallelport och floppy (jag använder inte dessa, så det skulle fria upp nåra IRQ)
- Att byta seriell mus mot USB-mus
- Tveksamt att minnet är kasst, Memtest klarar 2+ rundor
- Dmesg visar ingenting speciellt, varningsmeddelanden angående sr/sd-drivarna ("please use bus_type") men enligt launchpad är det ingen fara
- Xorg.O.log har ett felmeddelande: (EE) TDFX(0): DRIUnlock called when not locked.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/214439 är det närmaste jag kunde hitta, men författaren pratar om upplösningändringar, och jag önskar jag kunde ens nå detta steg heh. Det där problemet hade jag redan i Gutsy dock.
- Jag "lyckades" få datorn att frysa 2 gånger i Opera efter jag hade ställt in rätt sökväg till Java (Suns version).
- Syslog visar ingenting, jag antar datorn hinner inte logga felet.
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Re: Xubuntu 8.04 på pre-2k PC - Lockup vid belastning

Inlägg av PsynoKhi0 »

Efter datorn flippade ut idag då jag höll på med att starta Pidgin bestämde jag mig för att gå tillbaka till Gutsy. So far so good.
Hardy är ingen höjdare på denna, kanske när versionen har mognat.... eller så är denna dator alltför gammal.
Aja, löst. För min del i alla fall... tills vidare *vill fortsätta peta på fågeln :(*

Edit:
MEN!!! Titta vad man kom fram till:
# cat /proc/acpi/processor/CPU0/power (Hardy)
active state: C0
max_cstate: C8
bus master activity: 00000000
maximum allowed latency: 8000 usec
states:
C1: type[C1] promotion[--] demotion[--] latency[000] usage[00008590] duration[00000000000000000000]
C2: type[C2] promotion[--] demotion[--] latency[090] usage[00276039] duration[00000000011416329375]

# cat /proc/acpi/processor/CPU0/power (Gutsy)
active state: C2
max_cstate: C8
bus master activity: ffffc1ff
maximum allowed latency: 8000 usec
states:
C1: type[C1] promotion[C2] demotion[--] latency[000] usage[00397840] duration[00000000000000000000]
*C2: type[C2] promotion[--] demotion[C1] latency[090] usage[01938848] duration[00000000014941753067]

Typiskt...
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Nytt försök, samma resultat, med 8.04.1 samt 64MB extra minne.
Jag provade att stänga av powernow- och ACPI-tjänsterna men nix.
I och för sig var det där med active state kanske inte relevant: http://readlist.com/lists/vger.kernel.o ... 56123.html (Edit 3: Hardy är ändå den enda som spottar ut sånt, av de olika distarna med kernel 2.6 jag har provat. Edit 4: jag märkte att min bärbar ger faktiskt samma Active State C0 output)

Än så länge har jag inte hittat nåt som tyder på att PulseAudio krånglar med mitt ljudkort.

Edit: Xubuntu Hardy installerar inte PulseAudio verkar det som (trots att hemsidan säger RC gör det).
Men det hela tycks ha något att göra med mitt ljudkort ändå, datorn hänger inte sig om snd_sbawe inte finns med i /etc/modules

Edit 2: Jag har provat att ta bort libglide3, dri, och byta till vesa istället för tdfx som drivrutin. Inget vidare. Felmeddelandet i Xorg.0.log försvinner men det har ingenting att göra med saken verkar det som.

Datorn funkar hyffsat med SliTaz, en mini-dist med kernel 2.6.24, xserver 1.2 (det är lite ont om drivrutiner till grafikkort så där är det vesa som gäller) med ljudkort rätt inställd och allt. Ni som vill kika hittar ni övriga paket här.

Också provat pci=nomsi i GRUB, för att kolla om det var nåt med SATA-beteckningen, men ingen skillnad heller.
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Hej, här kommer en liten uppdatering:
Jag fick tag i PC100-minne (från gamla burkar som skulle kasseras) och nu kör kärran glatt med 128MB x2.
Jag fick koppla bort CD-enheten för att kunna komma åt minnesplatserna och lät den bli så medan jag först körde Memtest (man vet aldrig vad begagnat minne har utsatts för) och sen Xubuntu Hardy.
Samtidigt bytte jag Internetleverantör för ett par månader sen. Sedan dess av någon anledning har jag inte kunna få någon IP-adress på andra datorer än den jag aktiverade kontot på (Stadsnätsanslutning, man behöver logga in genom en portal osv).
Så: ingen CD-Rom, inget nätverk igång... och så funkar datorn med ljud och allt hur länge jag vill.

CD-Romspelaren är ensam på IDE-kanal 2, som slave (den tyckte inte om att vara slave till HDDn på kanal 1).

Nåja... Har någon hört nånting om att sånt skulle krångla nu för tiden?
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Möjligtvis libata som orsakar/bidrar till mina bekymmer. De distar som funkar använder den gamla ide "drivrutinen".
cat /proc/interrupts visar att IDE-kanalen cdrom-spelaren sitter i sprutar ut interrupts utan att enheten ens är monterad (dioden på framsidan blinkar varannan sekund eller nåt).
Tacksam för tips (helst nåt enklare än att kompilera om kernel med gammaldags ide ;) ).
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Brorsan har en gammal VIC 503+ stående. Visst finns det en AGPx2 plats i den?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Stämmer... Fast stödet på just denna styrkrets var minsann flummigt har jag hört. Samt att själva kortet ska tydligen gå upp i rök om man provar stoppa i ett kort med mer än 32MB minne eller nåt sånt.
(Har vi inte haft denna diskussion förrut?)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"