http://opensource.idg.se/2.1014/1.20942 ... ows-7-okar
Samtidigt rapporterar NetApplications att Iphone håller 0.48% av marknaden...IDG skrev:Linux backade 3,53 procent och gick från 0,85 procentenheter till 0,82 procentenheter.
Det kan bara inte stämma... Jag funderade lite och kom fram till nedanstående som jag citerar från kommentaren jag lade där...
Farmfield skrev:Ytterligare ett skäl att undra hur mycket vikt man kan lägga på siffrorna från NetApplications...
Tänk efter lite nu...
Visst surfas det mycket med Iphone men man kan väl anta att folk med Iphone 3G surfar mer än dom med en 2G. Redan där har vi ett bortfall. Sedan görs NetApplications mätningar, såvitt jag förstått, övervägande på nordamerikanska sajter. Ytterligare ett bortfall - förmodligen ett rätt stort sådant. Hmm...
Så av de 13-14 miljoner sålda Iphone totalt (2G+3G) fram till okt 2008 (knappast över 16 miljoner fram till nu?) - och det över hela världen - så skulle den andelen av de sålda Iphones som surfat på sajter bevakade av NetApplication (okänt antal) till antalet motsvara över 50% av antalet maskiner med skrivbordslinux (också okänt antal) som gjort detsamma..?
Det måste helt enkelt vara en fullkomlig statistiskt omöjlighet...