Det sprakar oavbrutet i hårddisken. [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Det sprakar oavbrutet i hårddisken. [LÖST]
Bara lite nyfiken. Har på den sista tiden märkt att hårddisken jobbar oavbrutet. home som ligger på en egen partition är 96% full, kan det vara av den anledningen? Kan man på något sett ta reda på vad den håller på med? Ubuntu ligger i en annan partition som är 76% full.
- serialsniffer
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Det sprakar oavbrutet i hårddisken.
kolla systemövervakaren så ser du ju allt som är igång:)
------------------------
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Systemövervakaren säger mig inte så mycket. Xorg, gnome-systm-monitor och firefox verkar vara de processer det är aktivitet i.
-
"Oavbrutet" verkar konstigt. Om disken är 96% full blir den nog lätt fragmenterad och det blir fler diskaccesser och huvudrörelser än normalt. Men om det bara är /home som är så full borde det knappt märkas om du inte aktivt gör nåt med filerna i /home. På natten kan datorn uppdatera index och rotera loggar, vilket blir lite aktivitet, några minuter eller nån timme beroende på vad man har för program. "Oavbrutet" verkar konstigt.wee skrev:Har på den sista tiden märkt att hårddisken jobbar oavbrutet. home som ligger på en egen partition är 96% full, kan det vara av den anledningen?
Om datorn swappar blir det mer disk-aktivitet. Har du väldigt lite RAM? Men det borde inte bli "oavbrutet".
Kan det vara flash som ligger och kör oavbrutet i nån tab i firefox, samtidigt som du har ont om minne? Om flashen syns orsakar den att processerna firefox och Xorg tar cpu. Om tabben är dold borde bara firefox-processen ta cpu.
(1: antar när du skriver "skrapar" att det inte är metalliskt ljud...)
(2: de pratade om orden "timme" resp "timma" på radion häromdan men har glömt vad som gäller.)
Med sprakar, menar jag ljudet som uppstår när läshuvudet rör på sig. Inget metalliskt oljud alltså. Låter som när man flyttar en stor fil, eller packar upp något.
18% av 2 GB ram används just nu. Inget växlingsutrymme används. Har bara denna tab i Firefox.
Sitter jag bara och tittar på Systemmonitorn så är gnome-system-monitor den enda process som går och den tar 1% av cpu:n.
Disklampan på lådan blinkar så mycket att den är mer tänd än släckt. Känns som att den håller på och möblerar om på disken, men att den aldrig blir färdig... :-) Datorn brukar stå på på dagarna även om den inte används, så den borde ju hinna bli klar med vad den håller på med.
Har städat så att /home är 91% full.
Filsystemet är ext3, har fått för mig att det inte blir ofragmenterat.
Installerade en lamp-server för ett tag sedan. Kan det vara därför?
Stängde av uppkopplingen mot nätet, men det sprakar på ändå.
Finns det inget sätt att se vad disken håller på med?
18% av 2 GB ram används just nu. Inget växlingsutrymme används. Har bara denna tab i Firefox.
Sitter jag bara och tittar på Systemmonitorn så är gnome-system-monitor den enda process som går och den tar 1% av cpu:n.
Disklampan på lådan blinkar så mycket att den är mer tänd än släckt. Känns som att den håller på och möblerar om på disken, men att den aldrig blir färdig... :-) Datorn brukar stå på på dagarna även om den inte används, så den borde ju hinna bli klar med vad den håller på med.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installerawee skrev:Med sprakar, menar jag ljudet som uppstår när läshuvudet rör på sig. Inget metalliskt oljud alltså. Låter som när man flyttar en stor fil, eller packar upp något.

Numret längst till höger är det viktiga. Kör kommandot några ggr och se hur snabbt numret ökar. Ökar det snabbt riskerar du att nöta ut hddn i förtid.
Mer info om vad som kan vara orsaken hittar du här http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/loadcyclebug
Finns även en stor tråd om det i forumet.
En start är att kolla vilken process som jobbar mot disken.wee skrev:Finns det inget sätt att se vad disken håller på med?
Installera paketet iotop och kör kommandot
Kod: Markera allt
iotop -o
Du kan även logga läs- och skrivningarna i terminalen med
iotop -o -b
iotop -o -n 10 -b > min_loggfil
SMART var ej enablad på disken.
Men den visar inget
Självtestet visar iaf inte på något fel. Men vad är LifeTime 17676? Det är ju ca. 2 år. Jag köpte disken 2008-05-13.
Men den visar inget
erik@ubbe:~$ sudo smartctl -s on /dev/sda
smartctl version 5.38 [i686-pc-linux-gnu] Copyright (C) 2002-8 Bruce Allen
Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/
=== START OF ENABLE/DISABLE COMMANDS SECTION ===
SMART Enabled.
erik@ubbe:~$
erik@ubbe:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count 0x0032 253 253 000 Old_age Always - 0
erik@ubbe:~$ sudo smartctl -t short /dev/sda
=== START OF OFFLINE IMMEDIATE AND SELF-TEST SECTION ===
Sending command: "Execute SMART Short self-test routine immediately in off-line mode".
Drive command "Execute SMART Short self-test routine immediately in off-line mode" successful.
Testing has begun.
Please wait 2 minutes for test to complete.
Test will complete after Thu Feb 5 14:23:20 2009
Use smartctl -X to abort test.
erik@ubbe:~$ sudo smartctl -l selftest /dev/sda
=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART Self-test log structure revision number 1
Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error
# 1 Short offline Completed without error 00% 17676 -
iotop -o
6277 mythtv 0 B/s 383.69 K/s 0.00 % 0.00 % mythbackend
--daemon --logfile /var/log/mythtv/mythbackend.log --pidfile /var/run/mythtv/mythbackend.pid
Tack!
Vad tyst den blev... 

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bra att du hittade felet! Markerar tråden som löst.
Re: Det sprakar oavbrutet i hårddisken. [LÖST]
Kul att du lyckades lösa det
Kollade på launchpad och hittade en med samma problem, dvs Constant hard drive activity

Kollade på launchpad och hittade en med samma problem, dvs Constant hard drive activity
Joo och 'Constant hard drive activity' blir ju fritt översatt 'Sprakar oavbrutet i hårddisken'
Skulle man inte kunna lista alla bra-och-ha-terminal kommandon i första inlägget i en lämplig tråd?
En sak till bara. Vad är LifeTime 17676? Förstod det som att så länge har disken varit igång. Det är ju ca. 2 år, men jag köpte disken för 8 månader sen.

Skulle man inte kunna lista alla bra-och-ha-terminal kommandon i första inlägget i en lämplig tråd?
En sak till bara. Vad är LifeTime 17676? Förstod det som att så länge har disken varit igång. Det är ju ca. 2 år, men jag köpte disken för 8 månader sen.
Det är så jag förstått det också. I så fall skumt!wee skrev:Vad är LifeTime 17676? Förstod det som att så länge har disken varit igång.
-
Siffran längst till höger är inte alltid en räknare. Den är troligen olika kodad i olika hårddiskar. De viktiga siffrorna är i 4:e och 6:e kolumnen (VALUE och THRESH). Skriv kommandot utan grep så ser du kolumn-heddrarna.KiviE skrev: Installerasmartmontools och skriv i en terminal sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
Numret längst till höger är det viktiga. Kör kommandot några ggr och se hur snabbt numret ökar. Ökar det snabbt riskerar du att nöta ut hddn i förtid.
Mer info om vad som kan vara orsaken hittar du här http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/loadcyclebug
Finns även en stor tråd om det i forumet.
Det är tidpunkten då en self-test gjordes, räknat i drift-timmar. Vad står det under Power_On_Hours?wee skrev: En sak till bara. Vad är LifeTime 17676? Förstod det som att så länge har disken varit igång. Det är ju ca. 2 år, men jag köpte disken för 8 månader sen.
(Om jag tolkar siffrorna för min disk rätt så verkar det som bara tiden då SMART varit enablad räknas.)