2915ABG/make menuconfig

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
konfisK
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

2915ABG/make menuconfig

Inlägg av konfisK »

Hejsan,
skrev för ett tag sedan om problem med Kernel Panic vid aktivering av det trådlösa.
Mitt wlankort är intel pro/wireless 2915ABG, och till det finns ju den här <http://ipw2200.sourceforge.net>.

Dock testade jag från början med ndiswrapper istället, vilket fungerade direkt, för att sedan ge upp dagen efter med Kernel Panic:ar som följd.
Nu har jag inte haft tid att meka med datorn på ett tag, så jag har fått ha den på en byrå i hallen och strunta i det trådlösa.

Tänkte nu börja försöka få ordning på det igen, och tänkte egentligen börja med att försöka få väck ndiswrapper för att utgå från grundläget så att säga.
körde

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove ndiswrapper --purge
(varför --purge efteråt förresten? borde det inte stå

sudo apt-get purge ndiswrapper
?

nåja: enda skillnaden nu är att det inte går att försöka aktivera trådlöst med den fysiska on/off-knappen...
Så fråga 1: Hur får jag bort Ndiswrapper ordentligt?

Sedan började jag lite smått försöka installera drivaren från <http://ipw2200.sourceforge.net>. Men när jag skulle börja ändra i kernelconfig mha:

make menuconfig
Inser jag snart att det inte händer något där..
Fråga 2: Vad behöver jag göra för att kunna använda make menuconfig?
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: 2915ABG/make menuconfig

Inlägg av ebbot »

1. Purge innebär bara att samtliga filer raderas och inte bara tas bort. Mao inte nödvändigt.

2. Har för mig att Ubuntu av någon anledning (Debian kanske?) måste ha paketet ncurses-dev installerat för att man ska kunna kompilera kärnan.

Hoppas det löser problemet.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
konfisK

Inlägg av konfisK »

1. Purge innebär bara att samtliga filer raderas och inte bara tas bort. Mao inte nödvändigt.
aha. då är jag med.
2. Har för mig att Ubuntu av någon anledning (Debian kanske?) måste ha paketet ncurses-dev installerat för att man ska kunna kompilera kärnan.
ok. det var ungefär vad jag misstänkte. ska testa igen vid tillfälle - tack!
konfisK

Inlägg av konfisK »

apt-get fick inga direktträffar på "ncurses-dev", utan valde istället "libncurses5-dev" istället. I övrigt verkar det ha gått som det skulle.

Men mitt kommando "make menuconfig" resulterar fortfarande i samma felmeddelande: "make: *** No rule to make target `menuconfig'. Stop."

Missar jag något väsentligt?

Vad jag försöker göra är alltså att ändra kärnan enl instruktioner i kapitel 5 av detta dokumentet:
<http://ipw2200.sourceforge.net/INSTALL>
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Har du någon kärna då?
konfisK

Inlägg av konfisK »

eeeh... nu blir jag konfunderad..
jag trodde kärnan alltid ingick som en del?

"uname -r" ger iaf 2.0.5-26-generic (tror det var något sådant..) innebär "generic" att det inte är någon fast kärna då eller?

äh, jag behöver visst läsa på lite..

/K
konfisK

Inlägg av konfisK »

2.6.27-11-generic

ska det nog vara.

inte hemma vid datorn nu.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Det är den installerade kärnan utan källkod, dvs det går inte att bygga något för den är kompakterad. Antingen får du ladda hem (vanilla) kärnan från kernel.org eller så får du installera paketet linux-tree som är patchad för Ubuntu.

Med den installerad eller hemladdad och uppackad kan du patcha, konfigurera och bygga kärnan.

Det är lite grötigare i Ubuntu jämfört med många andra distributioner eftersom Ubuntu ämnar vara så enkelt som möjligt (i likhet med Windows). Andra distributioner brukar inkludera detta eftersom fler av deras användare brukar patcha och optimera kärnan.
konfisK

Inlägg av konfisK »

linux-tree hittar jag inte, men jag laddar hem kärnan nu. får pröva mig fram lite sedan.

det här med att det ska vara patchat för Ubuntu - finns det någon guide eller likn. för vilka inställningar man bör göra? Eller är det bara att kika i min nuvarande autoconf.h och köra samma inställningar förutom där jag vill ändra?
Det är lite grötigare i Ubuntu jämfört med många andra distributioner eftersom Ubuntu ämnar vara så enkelt som möjligt (i likhet med Windows). Andra distributioner brukar inkludera detta eftersom fler av deras användare brukar patcha och optimera kärnan.
ajajaj. den främsta anledningen till att jag gick över till GNU var egentligen för att kunna komma åt så mkt som möjligt och slippa bli styvmoderligt behandlad av mitt OS. menmen, jag är på rätt väg nu då :)

tack för hjälpen, återkommer säkert.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Ah, den heter kernel-package numera. Du kan komma att behöva fakeroot, wget och bzip2 också. Sedan är det bara att sätta igång.

Annars kan du använda kärnan du laddat hem men den kommer inte uppdateras. Dessutom är det lite svårare Isf måste du packa upp den i /usr/src/. Packa upp med kommandot tar och skapa en symlänk med ln -s enligt nedan i /usr/src.

tar xjf linux-2.6.X.Y.tar.bz2
ln -s linux-2.6.X.Y linux
För att patcha så gör du det enklast genom följande (förutsätter att du är i /usr/src samt att patchfilen patch.bz2 finns i samma katalog.

bzip2 -dc /usr/src/patch.bz2 | patch -p1 --dry-run
bzip2 -dc /usr/src/patch.bz2 | patch -p1
Hoppas det funkar nu.
konfisK

Inlägg av konfisK »

lät ju iofs inte speciellt svårt, men jag tog ner kernel-package iställlet. så du får gärna förklara hur jag bygger kärnan den vägen?
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Förs måste du placera dig i /usr/src/linux (kan differentiera beroende på om det finns en symlänk till linux eller ej). Sedan måste du konfigurera med menuconfig eller xconfig. Sist måste allt kompileras vilket skiljer sig från de distros jag kört tidigare. Jag tror att det hela ska göras ungefär så här:

cd /usr/src/linux
#patcha
sudo make menuconfig 
#kan också välja xconfig. Gör ändringar, spara och stäng
sudo make-kpkg clean
sudo make-kpkg --append-to-version=-custom kernel_image modules_image
sudo dpkg -i kernel-image-2.6.XYZcustom_i386.deb
Inte helt säker på namnet på din kärna men sök eller autotabulera så får du fram namnet.
Skriv svar

Återgå till "Internet"