Vem modererar forumet och varför har företrädare för andra forum och före detta moderatorer tillgång dit?Hund skrev:Bollplanket är inte till för rent tekniska saker rörande forumet. Där bollas det idéer etc. På 2 månader har det funnits 4 trådar som varit aktiv, innan dess var det oktober man skrev något.
Om ni inte litar på oss är det väl bara att beklaga då..
Bollplanket igen [Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"]
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Bollplanket igen [Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"]
ZX Spectrum är tavlans moderatoransvarige.
Därför att inga hemligheter förekommer där. Det diskuteras och brainstormas om diverse saker ibland. T.ex pressreleaser och förslag på nya moderatorer etc.
Därför att inga hemligheter förekommer där. Det diskuteras och brainstormas om diverse saker ibland. T.ex pressreleaser och förslag på nya moderatorer etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Och personers psykiska tillstånd samt vad dom har för sig på Råsunda...Hund skrev:ZX Spectrum är tavlans moderatoransvarige.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag verkligen be dig att inte dra upp det vi redan utrett och åtgärdat. Kan vi inte återgå till sakfrågan - och ev. klura på en lösning på detta 'problem'.Sid skrev:Och personers psykiska tillstånd samt vad dom har för sig på Råsunda...Hund skrev:ZX Spectrum är tavlans moderatoransvarige.
Vi har konstaterat att tavlan med namnet 'Bollplanket' har en tråkig historia och att detta fortfarande är färskt i minne.
Det som Hund säger, att tavlan är ett 'bollplank' är bara delvis sant eftersom den övervägande delan av den typen av diskussioner har flyttats ut i det öppna. Dock behövs det en tavla för webadmins och andra ansvariga att diskutera problem, lösningar och utveckling av dom tekniska aspekterna av sajten utan att en informationstråd om hur man ev kan förbättra mappstrukturen på webhotellet utan att det utvecklas till en debatt om vilka som tycker att man skall göra det på det ena eller andra sättet o.s.v... Det är inte för att jobba i det fördolda, det är för att vi väljer dom ansvariga för dom här bitarna och så löser dom de tekniska grejer som behöver lösas - snabbt och enkelt och som dom själva vill - och det kan inte anses vara 'fel' att man jobbar så.
Men hur anser ni att detta skall skötas om det inte skall göras i 'Bollplanket'? I en ny tavla med nytt namn men samma funktion?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Jag vill till att börja med veta vilka som är med i bollplanket och på vilka grunder.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag och de andra är väl inte mer transparanta än att vi kan svara var och en av oss.
Jag är med förtroenderådet och jag antar att det finns en poäng att tycka till och ha idéer om forumet och moderation i denna tavla ( i den mån min klent utrustade hjärna mot all formodan skulle kunna skaka fram något...)
Jag är med förtroenderådet och jag antar att det finns en poäng att tycka till och ha idéer om forumet och moderation i denna tavla ( i den mån min klent utrustade hjärna mot all formodan skulle kunna skaka fram något...)
Det verkar känsligt det här. Jag skulle vilja veta på vilka kriterier man blir medlem i Bollplanket och vem/vilka som beslutar om medlemsskap. Likaså skulle jag vilja veta vilka som är medlemmar. Hur skall jag annars kunna förhålla mig till det här på ett objektivt sätt. Ifall det här är info som jag inte har rätt att få vetskap om, ja då vet jag åtminstone det.
Re: Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"
1. Det är inte den "hemliga" hänvisningen i sig som är problemet, det är att det ens går att göra sådana referenser i förhållande till Bollplanket. Det håller ju automatiskt undan information för andra som för någon (i det här fallet en Kontaktperson) är relevant i en viktig diskussion. Det är principen om öppenhet som motarbetas.farmfield skrev:...
Har jag förolämpat dig? Det har jag inte även om jag får god lust när jag läser sån BS - för då blir jag förolämpad.![]()
Och om Urban gjort ett sånt bagatellartat misstag så kan du väl ta det med honom, inte gny över hela forumet. Bollplanket i sin nuvarande form är behövligt för rent forumstekniska saker. Att det missköttes katastrofalt tidigare är en utredd, löst och utagerad historia.
2. Du borde väl ändå veta att jag känner till den ursprungliga funktionen för Bollplanket? Jag behöver ingen föreläsning om vad det är till för. Men med tanke på att det typ varit stendött där sedan vi satte ner foten för ämnen utöver de forumtekniska är det väl ett tydligt tecken på att tavlan dessutom är överflödig? Nästan alla tekniska, designrelaterade och redaktionella problem tas ju upp i öppna forumet nu - alltså fyller Bollplanket som enda funktion att vara en symbol över en tidigare delvis korrumperad ledningsgrupp.
Att du försöker bagatellisera det här känns rätt nedvärderande.
- farmfield
- Kontakt:
Re: Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"
Nu har du slöläst eller missat vad jag skriver/tycker om den tavlan...upnorth skrev:1. Det är inte den "hemliga" hänvisningen i sig som är problemet, det är att det ens går att göra sådana referenser i förhållande till Bollplanket. Det håller ju automatiskt undan information för andra som för någon (i det här fallet en Kontaktperson) är relevant i en viktig diskussion. Det är principen om öppenhet som motarbetas.farmfield skrev:...
Har jag förolämpat dig? Det har jag inte även om jag får god lust när jag läser sån BS - för då blir jag förolämpad.![]()
Och om Urban gjort ett sånt bagatellartat misstag så kan du väl ta det med honom, inte gny över hela forumet. Bollplanket i sin nuvarande form är behövligt för rent forumstekniska saker. Att det missköttes katastrofalt tidigare är en utredd, löst och utagerad historia.
Bollandet gällande allmänheter skall skötas öppet - och såvitt jag ser har det sen upprensningen varit så. Att det behövs en tavla för att bolla rent tekniska detaljer runt driften av forumet ser jag som störtlöjligt att nån ens reagerar emot. Ang. misstroendet mot vad som kan komma att diskuteras i dolda tavlor, t.ex. att en användare såklart springer runt med basebolltrå på stan bara för att han gillar AIK, gav mig idén att införa en skyldighet för officiella funktionärer att anmäla överträdelser, dock en idé som mötte väldigt stort motstånd...
Men på nåt sätt måste det kunna få vara så att vissa saker kan tas upp 'internt' för att undvika att det 'tycks' en massa - vilket som, så ofta i detta forum, leder till en meningslös debatt om hur det skall/bör/måste utföras - t.ex. som mitt tidigare exempel på hur en serveradmin skall lägga om mappar på servern så att det blir enklare för portalansvarig o.s.v... Skulle det skötas öppet så skulle det aldrig bli genomfört alls - bara debatterat in absurdum...
Jag har aldrig varit för att 'Bollplanket' i sig själv måste vara kvar, bara att en tavla för tekniskt bollande måste få kunna existera utan att folk flippar...upnorth skrev:2. Du borde väl ändå veta att jag känner till den ursprungliga funktionen för Bollplanket? Jag behöver ingen föreläsning om vad det är till för. Men med tanke på att det typ varit stendött där sedan vi satte ner foten för ämnen utöver de forumtekniska är det väl ett tydligt tecken på att tavlan dessutom är överflödig? Nästan alla tekniska, designrelaterade och redaktionella problem tas ju upp i öppna forumet nu - alltså fyller Bollplanket som enda funktion att vara en symbol över en tidigare delvis korrumperad ledningsgrupp.
Det har jag väl inte direkt gjort..? Jag tycker dock det är så onödigt att dra upp gammal och (imho) överspelad problematik till ytan igen, speciellt just nu när allting debatteras som om forumet är i kris när det ju är just debatterandet i sig själv som i mycket har skapat krisen - en kris som alltså skapades baklänges...upnorth skrev:Att du försöker bagatellisera det här känns rätt nedvärderande.

Jag vill återigen påpeka hur typiskt det är att sånt här blossar upp precis i mitten av release-cykeln...

Utanför ämnet: Är det ingen här som tåler att det "blåser"? Apropå era älskade metaforer 
Varför är möjligheten till ett avstängt rum för tekniska diskussioner som uppenbarligen går att sköta helt fint på andra sätt viktigare för dig än principfrågan jag försöker argumentera för här? Jag har inte påstått att vi har ett akut problem med Bollplanket, jag påstår att det är en negativt laddad relik som vi inte gör något med.
Administratörerna har ju sin tavla. Vilka andra grupper behöver kunna delta i diskussioner med dem om teknik-relaterade frågor - Kontaktpersonerna?
Nä, att det alls blir "tjafs" kring sånt här är för att ingen verkar gilla tanken på en vårdstädning. Små förbättringar ska det vara, inga "revolutioner"

Men du måste väl själv kunna se att den inte används??bara att en tavla för tekniskt bollande måste få kunna existera utan att folk flippar.
Varför är möjligheten till ett avstängt rum för tekniska diskussioner som uppenbarligen går att sköta helt fint på andra sätt viktigare för dig än principfrågan jag försöker argumentera för här? Jag har inte påstått att vi har ett akut problem med Bollplanket, jag påstår att det är en negativt laddad relik som vi inte gör något med.
Administratörerna har ju sin tavla. Vilka andra grupper behöver kunna delta i diskussioner med dem om teknik-relaterade frågor - Kontaktpersonerna?
Nä, att det alls blir "tjafs" kring sånt här är för att ingen verkar gilla tanken på en vårdstädning. Små förbättringar ska det vara, inga "revolutioner"

- farmfield
- Kontakt:
Den används bara till det den skall användas till och hur lite den används tycker jag inte är relevant egentligen...upnorth skrev:Men du måste väl själv kunna se att den inte används??bara att en tavla för tekniskt bollande måste få kunna existera utan att folk flippar.
Jag tycker principfrågan gäller varför medlemmarna måste ha rätt till att skapa debatt runt vad som helst, oavsett hur enkel och/eller oviktig den är för andra än dom som sköter det tekniska.upnorth skrev:Varför är möjligheten till ett avstängt rum för tekniska diskussioner som uppenbarligen går att sköta helt fint på andra sätt viktigare för dig än principfrågan jag försöker argumentera för här?
Och om tilltron till ledningen är så låg att en dylik intern tavla för snack runt det rent forumtekniska inte tillåts existera är det i sig själv ett jättestort problem...

Och jag motsätter mig inte till att den tas bort.upnorth skrev:Jag har inte påstått att vi har ett akut problem med Bollplanket, jag påstår att det är en negativt laddad relik som vi inte gör något med.
En teknikrelaterad tavla bör endast vara för administratörer och kontaktpersonerna, inte för moderatorer, förtråenderådsmedlemmar eller faddrar & dylikt...upnorth skrev:Administratörerna har ju sin tavla. Vilka andra grupper behöver kunna delta i diskussioner med dem om teknik-relaterade frågor - Kontaktpersonerna?
Asked & answared - jag motsätter mig inte till att tavlan bollplanket tas bort. Jag motsätter mig emot att dolda tavlor inte skall tillåtas existera oavsett om dom behövs - och att det ens skall behövas diskuteras.upnorth skrev:Nä, att det alls blir "tjafs" kring sånt här är för att ingen verkar gilla tanken på en vårdstädning. Små förbättringar ska det vara, inga "revolutioner"

Jag pratar inte om dolda tavlor i allmänhet om du trodde det, endast Bollplanket. Men då verkar vi ju vara rörande överens då 

- Ulsak
Varför inte skapa ett dolt forum för vissa debattörer som rört sig i denna tråd som vi döper till Trollplanket, i all välmening ... Du kan vara moderator, upnorth
*humorvarning*

*humorvarning*
lol, eller så startar vi med förebyggande jakt på "debattörer", ni verkar ju ha "ringat in" "problemet"Ulsak skrev:Varför inte skapa ett dolt forum för vissa debattörer som rört sig i denna tråd som vi döper till Trollplanket, i all välmening ... Du kan vara moderator, upnorth![]()
*humorvarning*

- farmfield
- Kontakt:
Utanför ämnet:
Hade du gjort "citattecken med fingrarna" om vi "debatterat" detta "öga mot öga"för det var ändå "en del" "användning" av "dylika" i ditt senaste "svar", hehe...
Utanför ämnet: Är det egentligen inte rätt skumt att man modererar 'off topic' i trådar samtidigt som vi har en 'knapp' för att markera inlägg som 'OT'..?
Utanför ämnet:upnorth skrev:Utanför ämnet:Ulsak skrev:Utanför ämnet: Varför inte skapa ett dolt forum för vissa debattörer som rört sig i denna tråd som vi döper till Trollplanket, i all välmening ... Du kan vara moderator, upnorth![]()
*humorvarning*
lol, eller så startar vi med förebyggande jakt på "debattörer", ni verkar ju ha "ringat in" "problemet"
Hade du gjort "citattecken med fingrarna" om vi "debatterat" detta "öga mot öga"för det var ändå "en del" "användning" av "dylika" i ditt senaste "svar", hehe...

Utanför ämnet: Är det egentligen inte rätt skumt att man modererar 'off topic' i trådar samtidigt som vi har en 'knapp' för att markera inlägg som 'OT'..?

Vi debatterar inte tro, operativsystem eller livsstilar här - vi debatterar ubuntu-se.org. Är det verkligen en bra idé att låsa in alla diskussioner som hettar till oavsett ämne?farmfield skrev:Utanför ämnet:Utanför ämnet:upnorth skrev:Utanför ämnet:Ulsak skrev:Utanför ämnet: Varför inte skapa ett dolt forum för vissa debattörer som rört sig i denna tråd som vi döper till Trollplanket, i all välmening ... Du kan vara moderator, upnorth![]()
*humorvarning*
lol, eller så startar vi med förebyggande jakt på "debattörer", ni verkar ju ha "ringat in" "problemet"
Utanför ämnet: Är det egentligen inte rätt skumt att man modererar 'off topic' i trådar samtidigt som vi har en 'knapp' för att markera inlägg som 'OT'...
- farmfield
- Kontakt:
Jag måste dock erkänna att jag inte får till hur våra sista trådar handlar om ubuntu-se.org - eller egentligen om nåt alls, hehe... Dags att nanna tror jag...upnorth skrev:Vi debatterar inte tro, operativsystem eller livsstilar här - vi debatterar ubuntu-se.org. Är det verkligen en bra idé att låsa in alla diskussioner som hettar till oavsett ämne?

- vulfgar
- ung forumnörd
Nu letar jag i minnet så det kan givetvis finnas någon felaktighet, men dom som har tillträde till bollplanket är:Sid skrev:Hylas skrev:Det verkar känsligt det här. Jag skulle vilja veta på vilka kriterier man blir medlem i Bollplanket och vem/vilka som beslutar om medlemsskap. Likaså skulle jag vilja veta vilka som är medlemmar. Hur skall jag annars kunna förhålla mig till det här på ett objektivt sätt. Ifall det här är info som jag inte har rätt att få vetskap om, ja då vet jag åtminstone det.
alla sorters admins
moderatorer
kontaktpersoner
faddrar
förtroenderådet
personer som pysslar med särskilda projekt
Vissa personer som varit med i någon av ovanstående grupper har blivit kvar, men inte alla.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Varför sitter företrädare för ubuntu.se i bollplanket?vulfgar skrev:Nu letar jag i minnet så det kan givetvis finnas någon felaktighet, men dom som har tillträde till bollplanket är:Sid skrev:Hylas skrev:Det verkar känsligt det här. Jag skulle vilja veta på vilka kriterier man blir medlem i Bollplanket och vem/vilka som beslutar om medlemsskap. Likaså skulle jag vilja veta vilka som är medlemmar. Hur skall jag annars kunna förhålla mig till det här på ett objektivt sätt. Ifall det här är info som jag inte har rätt att få vetskap om, ja då vet jag åtminstone det.
alla sorters admins
moderatorer
kontaktpersoner
faddrar
förtroenderådet
Vissa personer som varit med i någon av ovanstående grupper har blivit kvar, men inte alla.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Gjorde. Spela roll då.Sid skrev:Varför sitter företrädare för ubuntu.se i bollplanket?vulfgar skrev:Nu letar jag i minnet så det kan givetvis finnas någon felaktighet, men dom som har tillträde till bollplanket är:Sid skrev:Hylas skrev:Det verkar känsligt det här. Jag skulle vilja veta på vilka kriterier man blir medlem i Bollplanket och vem/vilka som beslutar om medlemsskap. Likaså skulle jag vilja veta vilka som är medlemmar. Hur skall jag annars kunna förhålla mig till det här på ett objektivt sätt. Ifall det här är info som jag inte har rätt att få vetskap om, ja då vet jag åtminstone det.
alla sorters admins
moderatorer
kontaktpersoner
faddrar
förtroenderådet

Han var bollplanksmedlem långt innan ubuntu.se ens fanns på kartan.