Lugn, jag då inte tänkt att försvara Windows på något sätt…TwoD skrev:8 kommandon för att avinstallera och installera fyra paket? Behövs bara två:eller ett enda om man väljer reinstall alternativet...Kod: Markera allt
sudo apt-get remove paket1 paket2 paket3 paket4 sudo apt-get install paket1 paket2 paket3 paket4
Så länge du inte använder --purge flaggan ska dina inställningar och dylikt finnas kvar oavsett hur många ominstallationer du gör.
Hur som helst, att vissa paket är grå och inte uppdateras fast det finns en ny version ute är inte alls konstigt eller dumt. Det beror helt enkelt på att alla krav som paketet har för tillfället inte är uppfyllda, tex finns kanske inte en viss version av ett paket som uppgraderingen beror på. Eller så kanske det finns en uppgradering av det paketet som uppgraderingen beror på, men du har valt att låsa paketet till en viss version. I dessa fall är inte Ubuntu lika korkat som Windows där det ofta är lätt att köra in uppgraderingarna B och C innan A är tillgängligt, vilket kan ställa till med en hel del oreda!
Jag hade länge ett antal gråa paket i min uppdateringslista mellan 8.04 och 8.10 och även efter tidigare dist-uppgraderingar, men allt eftersom tiden gick kunde de installeras. Kan testa med att köra raddan av kommandon som Bejron nämnde lite då och då för att förvissa dig om att inget paket väntar på att du ska "tvinga in" det manuellt, som en kernelversion...
Dock hade det varit trevligt om man, i felmeddelandet, hade fått reda på VILKET paket som jag tydligen behållit en gammal version av, för detta är då i alla fall inget som jag har gjort avsiktligt. Har lite svårt för när felmeddelanden säger att något saknas men inte vad. Nästan som ett Windowsfelmeddelande jag fick en gång: ”Allmänt fel”…