Kod: Markera allt
$ sudo lshw
(...)
*-cache:1 DISABLED
description: L2 cache
physical id: 6
slot: L2 Cache
capacity: 4MiB
capabilities: external write-back
(...)
Kod: Markera allt
$ sudo lshw
(...)
*-cache:1 DISABLED
description: L2 cache
physical id: 6
slot: L2 Cache
capacity: 4MiB
capabilities: external write-back
(...)
Jag har ingen direkt förklaring, men är inte cachen på Atom 0,5 MB (512 KB)? Om så är fallet så verkar ju inte LSHW hantera informationen från Atom som det skall och det skulle ju kunna vara en förklaring. Går Ubuntu vansinnigt långsamt, för om L2 verkligen är avslaget så borde det gå trögt.simonw skrev:tog en liten titt på datorns hårdvara med lshw och blev lite frågande på kuppen. Anledningen är att L2 cachen på min Atom N270 verkar vara oanvänd, varför?
Känns lite onödigt att den inte är igång om jag fattar saker rätt... Någon som har en förklaring?Kod: Markera allt
$ sudo lshw (...) *-cache:1 DISABLED description: L2 cache physical id: 6 slot: L2 Cache capacity: 4MiB capabilities: external write-back (...)
Kollade i windows med cpu-z och saker ser ut att vara som de ska, inte går det långsamt heller så det är väl fel i mjukvaran nånstans...djkmmo skrev:Jag har ingen direkt förklaring, men är inte cachen på Atom 0,5 MB (512 KB)? Om så är fallet så verkar ju inte LSHW hantera informationen från Atom som det skall och det skulle ju kunna vara en förklaring. Går Ubuntu vansinnigt långsamt, för om L2 verkligen är avslaget så borde det gå trögt.
Antagligen. Kolla om det finns någon buggrapport på det. Finns det ingen så kan du ju rapportera det så att det blir åtgärdat.simonw skrev:Kollade i windows med cpu-z och saker ser ut att vara som de ska, inte går det långsamt heller så det är väl fel i mjukvaran nånstans...djkmmo skrev:Jag har ingen direkt förklaring, men är inte cachen på Atom 0,5 MB (512 KB)? Om så är fallet så verkar ju inte LSHW hantera informationen från Atom som det skall och det skulle ju kunna vara en förklaring. Går Ubuntu vansinnigt långsamt, för om L2 verkligen är avslaget så borde det gå trögt.