L2 cache DISABLED???

Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

L2 cache DISABLED???

Inlägg av simonw »

tog en liten titt på datorns hårdvara med lshw och blev lite frågande på kuppen. Anledningen är att L2 cachen på min Atom N270 verkar vara oanvänd, varför?

Kod: Markera allt

$ sudo lshw
(...)
        *-cache:1 DISABLED
             description: L2 cache
             physical id: 6
             slot: L2 Cache
             capacity: 4MiB
             capabilities: external write-back
(...)
Känns lite onödigt att den inte är igång om jag fattar saker rätt... Någon som har en förklaring?
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: L2 cache DISABLED???

Inlägg av djkmmo »

simonw skrev:tog en liten titt på datorns hårdvara med lshw och blev lite frågande på kuppen. Anledningen är att L2 cachen på min Atom N270 verkar vara oanvänd, varför?

Kod: Markera allt

$ sudo lshw
(...)
        *-cache:1 DISABLED
             description: L2 cache
             physical id: 6
             slot: L2 Cache
             capacity: 4MiB
             capabilities: external write-back
(...)
Känns lite onödigt att den inte är igång om jag fattar saker rätt... Någon som har en förklaring?
Jag har ingen direkt förklaring, men är inte cachen på Atom 0,5 MB (512 KB)? Om så är fallet så verkar ju inte LSHW hantera informationen från Atom som det skall och det skulle ju kunna vara en förklaring. Går Ubuntu vansinnigt långsamt, för om L2 verkligen är avslaget så borde det gå trögt.
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

djkmmo skrev:Jag har ingen direkt förklaring, men är inte cachen på Atom 0,5 MB (512 KB)? Om så är fallet så verkar ju inte LSHW hantera informationen från Atom som det skall och det skulle ju kunna vara en förklaring. Går Ubuntu vansinnigt långsamt, för om L2 verkligen är avslaget så borde det gå trögt.
Kollade i windows med cpu-z och saker ser ut att vara som de ska, inte går det långsamt heller så det är väl fel i mjukvaran nånstans...
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

simonw skrev:
djkmmo skrev:Jag har ingen direkt förklaring, men är inte cachen på Atom 0,5 MB (512 KB)? Om så är fallet så verkar ju inte LSHW hantera informationen från Atom som det skall och det skulle ju kunna vara en förklaring. Går Ubuntu vansinnigt långsamt, för om L2 verkligen är avslaget så borde det gå trögt.
Kollade i windows med cpu-z och saker ser ut att vara som de ska, inte går det långsamt heller så det är väl fel i mjukvaran nånstans...
Antagligen. Kolla om det finns någon buggrapport på det. Finns det ingen så kan du ju rapportera det så att det blir åtgärdat.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"