Helt utan anledning verkar forumet helt plötsligt ha fått moralpanik och jag förstår verkligen inte varför. Modereringen ligger också i topp, trådar flyttas, låses, splittas gång efter gång.
Såvitt jag kan se och uppfattar det så är inte detta forum i någon egentlig 'kris' vad gäller varken allmänt uppförande och/eller regelöverträdelser vilket då leder vidare till frågeställningen om varför det just nu har fokuserats så mycket på regelverk och bestämmelser, röstande om ditten och datten o.s.v...
Ibland känns det som att precis mittperioden av release-cykeln är en tid då folk blir uttråkade och börjar (över-) fundera om allt möjligt vilket leder till långdragna debatter och införandet av förändringar och/eller regler, såväl omskrivning av gamla som nyskapade - och varje enskild debatt om detta skapar ytterligare oro i forumet.
Jag tycker det enda större problemet vårt forum just nu är design (färgschemat m.m.) och ev. upplägget av tavlorna (för vi har lite för många tror jag, vissa äldre, vissa bara oanvända). Varför det inte fokuseras på det istället, det kreativa, trivselbiten, navigationsbiten, det förstår jag inte alls.
'Moralpanik' eller dylikt
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Hot mot förtroenderådet
farmfield skrev:Helt utan anledning verkar forumet helt plötsligt ha fått moralpanik och jag förstår verkligen inte varför. Modereringen ligger också i topp, trådar flyttas, låses, splittas gång efter gång.
Såvitt jag kan se och uppfattar det så är inte detta forum i någon egentlig 'kris' vad gäller varken allmänt uppförande och/eller regelöverträdelser vilket då leder vidare till frågeställningen om varför det just nu har fokuserats så mycket på regelverk och bestämmelser, röstande om ditten och datten o.s.v...
Ibland känns det som att precis mittperioden av release-cykeln är en tid då folk blir uttråkade och börjar (över-) fundera om allt möjligt vilket leder till långdragna debatter och införandet av förändringar och/eller regler, såväl omskrivning av gamla som nyskapade - och varje enskild debatt om detta skapar ytterligare oro i forumet.
Jag tycker det enda större problemet vårt forum just nu är design (färgschemat m.m.) och ev. upplägget av tavlorna (för vi har lite för många tror jag, vissa äldre, vissa bara oanvända). Varför det inte fokuseras på det istället, det kreativa, trivselbiten, navigationsbiten, det förstår jag inte alls.
Jag tror du har en god poäng i vad du säger. högt prioriterat är att få ett snyggt, användbart och trivsamt forum, ja hela webbplatsen egentligen och någon akut kris är det inte även om moderatorerna stundtals får slita en del för att hålla ordning.
En annan viktig sak är att komma igång och testa nästa version. Måste erkänna att jag själv inte har kommit dithän ännu. Givetvis är det inget jag rekommenderar nybörjare, folk med tummen mitt i handen eller den som bara har en dator som absolut måste funka. En alfaversion kan bugga sig duktigt och ingen tycker synd om dig om burken står still ett tag eller bara kan räddas med långa kommandoraddor, men våra utvedcklare måste få veta vad som skiter sig.
Marknadsföring av Ubuntu är också alltid viktigt jämt liksom givetvis att supporten funkar väl och att så många som möjligt får hjälp eller i alla fall blir sedda.
Även om det inte är någon akut kris är det inte fel att se över regler och administrativa detaljer medan det är lite lugnt. Vad är det som inte har fungerat? Vilka problem lurar om hörnet? Har någon lyckats göra klandervärda saker som reglerna inte täcker bör vi kanske lappa igen luckorna. Hindrar reglerna sådant som är sunt och bra ska vi öppna upp. Är reglerna svårbegripliga och svårtolkade kan de kanske formuleras om.
Se'n är det väl lite typiskt för debatter. En budget på X miljarder brukar inte så många kunna ha kvalificerade synpunkter på, inte heller ett PHP-skript eller en CSS-fil. Däremot finns det tusen åsikter om ett eventuellt cykelställ framför stadshuset och likaså om huruvida det är OK att kalla någon "fähund" -- vi har ju ändå så många vovvar här

Men som sagt. Lägg gärna krutet på att diskutera och förbättra vår webbplats!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Hot mot förtroenderådet
Sorry Urban, men jag ser detta i stort som ett 'icke-svar'.
Allting startade med att (enligt vissa) 'fel' person blev nominerad till en valbar position här i forumet. Det i sig själv gjorde att gamla 'kombatanter' helt plötsligt återintroducerar sig i forumet och gamla debatter flyter upp till ytan igen. För att stävja debatten så tas ämnet om krav på ledare upp på ett ställe. En anmälan om en anmälan dycker upp på ett annat. Dessa saker är direkt orsak och verkan kopplat till en fejd jag trodde vi sedan länge lagt bakom oss.
En tråd startas om hur forumet ser ut, specifikt färgschemat. Istället för att bara enkelt försöka avgöra frågan, t.ex. genom en röstning i forumet, typ "Tycker du forumet skall byta färgschema? [ ] ja [ ] nej" så går debatten igång direkt om vad som är snyggt eller fult och om man skall matcha ubuntu.com, Canonical eller ubuntuforums.org o.s.v. men inte ett steg mot att lösa problemet 'är egentligen taget.
Vill jag få ett slut på debatterna? Nej, men låt oss försöka separera debatter som 'Vi som använder ofritt' och 'Windows 7 - vilken flopp' (vilka kan vara såväl kul som intressanta) från dom onödiga debatterna som ibland uppstår om/runt förändringar i regelverk och andra (tekniska) forumrelaterade trådar där det faktiskt är viktigt att vi kommer till ett slut och ett avgörande - antingen ett som (kan) tas av (den aktuella) ledningsgruppen eller kan avgöras genom t.ex. en omröstning.
Som det fungerar idag så skapas alltså debatter runt frågeställningar där man till slut bara kan konstatera att frågeställningen var felaktig eller ogenomtänkt eller som ballar ur i rena krig mellan åsiktsmotståndare - och det är verkligen inte bra. Och jag pratar inte om att förändra eller skapa regelverk nu, bara att vi använder vårt omdöme och sunt förnuft.
Problemet är att 'tyckandet' och debatterna kommer i vägen för utvecklingen. Man måste skilja mellan demokrati och byråkrati. Vägen till bl.a. denna tråden är ett exempel på det.Urban Anjar skrev:Även om det inte är någon akut kris är det inte fel att se över regler och administrativa detaljer medan det är lite lugnt. Vad är det som inte har fungerat? Vilka problem lurar om hörnet? Har någon lyckats göra klandervärda saker som reglerna inte täcker bör vi kanske lappa igen luckorna. Hindrar reglerna sådant som är sunt och bra ska vi öppna upp. Är reglerna svårbegripliga och svårtolkade kan de kanske formuleras om.
Allting startade med att (enligt vissa) 'fel' person blev nominerad till en valbar position här i forumet. Det i sig själv gjorde att gamla 'kombatanter' helt plötsligt återintroducerar sig i forumet och gamla debatter flyter upp till ytan igen. För att stävja debatten så tas ämnet om krav på ledare upp på ett ställe. En anmälan om en anmälan dycker upp på ett annat. Dessa saker är direkt orsak och verkan kopplat till en fejd jag trodde vi sedan länge lagt bakom oss.
Och då hamnar vi i frågeställningen runt demokrati kontra byråkrati igen.Urban Anjar skrev:Se'n är det väl lite typiskt för debatter. En budget på X miljarder brukar inte så många kunna ha kvalificerade synpunkter på, inte heller ett PHP-skript eller en CSS-fil. Däremot finns det tusen åsikter om ett eventuellt cykelställ framför stadshuset och likaså om huruvida det är OK att kalla någon "fähund" -- vi har ju ändå så många vovvar här
En tråd startas om hur forumet ser ut, specifikt färgschemat. Istället för att bara enkelt försöka avgöra frågan, t.ex. genom en röstning i forumet, typ "Tycker du forumet skall byta färgschema? [ ] ja [ ] nej" så går debatten igång direkt om vad som är snyggt eller fult och om man skall matcha ubuntu.com, Canonical eller ubuntuforums.org o.s.v. men inte ett steg mot att lösa problemet 'är egentligen taget.
Det är ju det som är problemet, att det bara diskuteras och debatteras och att det inte leder till förbättringar, bara massa åsikter - och med dom fullkomligt onödig friktion mellan åsiktsmotståndare.Urban Anjar skrev:Men som sagt. Lägg gärna krutet på att diskutera och förbättra vår webbplats!
Vill jag få ett slut på debatterna? Nej, men låt oss försöka separera debatter som 'Vi som använder ofritt' och 'Windows 7 - vilken flopp' (vilka kan vara såväl kul som intressanta) från dom onödiga debatterna som ibland uppstår om/runt förändringar i regelverk och andra (tekniska) forumrelaterade trådar där det faktiskt är viktigt att vi kommer till ett slut och ett avgörande - antingen ett som (kan) tas av (den aktuella) ledningsgruppen eller kan avgöras genom t.ex. en omröstning.
Som det fungerar idag så skapas alltså debatter runt frågeställningar där man till slut bara kan konstatera att frågeställningen var felaktig eller ogenomtänkt eller som ballar ur i rena krig mellan åsiktsmotståndare - och det är verkligen inte bra. Och jag pratar inte om att förändra eller skapa regelverk nu, bara att vi använder vårt omdöme och sunt förnuft.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Re: 'Moralpanik' eller dylikt
Utanför ämnet: Jag föreslår
att vi ska sluta gräva ner oss i argumentationsteori, retorik och "konfliktlösning" utan istället försöka bena ut vad som behövs göras rent praktiskt och formulera någon slags handlingsplan.
Denna plan bör du Urban och vulfgar ansvara för då ni ändå ska ha en god översikt över hela LoCot och även känna till var man kan delegera uppdrag utan att de faller mellan stolarna. Då menar jag extremt konkreta saker som "Fixa presentation av Debian till portalen", "Banta antalet tavlor i forumet" eller "Ta upp diskussionen om samarbete med grannländer".
Jag har som sagt tagit på mig att "effektivisera" rekryteringen (inga löften på resultat) så att det faktiskt ska finnas arbetsvilliga och kvalificerade personer att delegera till.
Vad gäller moralpaniken tror även jag på din tes farmfield - när det inte finns ny funktionalitet i Ubuntu Linux eller artiklar om detta att debattera (givetvis ska fritt vs. ofritt ha sin beskärda del) hittar man något annat under tiden.
att vi ska sluta gräva ner oss i argumentationsteori, retorik och "konfliktlösning" utan istället försöka bena ut vad som behövs göras rent praktiskt och formulera någon slags handlingsplan.
Denna plan bör du Urban och vulfgar ansvara för då ni ändå ska ha en god översikt över hela LoCot och även känna till var man kan delegera uppdrag utan att de faller mellan stolarna. Då menar jag extremt konkreta saker som "Fixa presentation av Debian till portalen", "Banta antalet tavlor i forumet" eller "Ta upp diskussionen om samarbete med grannländer".
Jag har som sagt tagit på mig att "effektivisera" rekryteringen (inga löften på resultat) så att det faktiskt ska finnas arbetsvilliga och kvalificerade personer att delegera till.
Vad gäller moralpaniken tror även jag på din tes farmfield - när det inte finns ny funktionalitet i Ubuntu Linux eller artiklar om detta att debattera (givetvis ska fritt vs. ofritt ha sin beskärda del) hittar man något annat under tiden.
Exempel? Visst, jag har inte dragit mig för att kritisera förslag jag ansett haft brister, men hur allvarliga konsekvenser menar du egentligen att kritiken haft?Visst kan vi ställa krav, men förr var det ofta du som bromsade när nå'n försökte göra det.