Många får det här att låta så konstigt. Jag tror det blir klarare om man läser på ubuntu.com
http://www.ubuntu.com/community/processes/newmember
Vad gäller LoCo Team Leaders, det vill säga vi kontaktpersoner gäller ändå kravet att signera.
Det bestämmer Ubuntu.com, så där har vi inget att säga till om. Det ska vara så.
Så länge man har en "Ledare" och de andra ska lyda kan jag tycka att det kan räcka med att
"Ledaren" signerar CoC. (De andra förväntas ju göra som ledaren säger). Vi har ju prövat den
modellen och förkastat den och i stället valt en betydligt plattare struktur. Det innebär att vi
fördelar ut makten och bör rimligen också fördela ut ansvaret att agera i ubuntu.com's anda.
Vi talar fortfarande om folk i någon ledande roll. I just den pågående omröstningen närmare bestämt
personer som är valda av LoCots medlemmar. Vi har ju också personer i ledande roll, som utsetts
av kontaktpersonerna eller av sina kolleger, den frågan får vi behandla separat, som omröstningen
råkade bli formulerad.
Givetvis ställs inget specifikt krav på signering för dem som tillfälligt hjälper till med något, till exempel
skriver en text i wikin, hjälper någon i supporten eller så. Jag skulle önska att alla signerar CoC, men
det är inget krav - däremot bör alla läsa och följa det som står där.
Nu vet jag att folk signerar för fullt alldeles frivilligt och oavsett om det kommer att bli ett krav eller inte
och bara en så'n sak är bra. Kommer det inte ut något annat av den här debatten och omröstningen,
så har vi ändå uppnått något stort.