Strul med uppstarten

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
martinl
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Strul med uppstarten

Inlägg av martinl »

Jag har tidigare alltid vid uppstart fått upp en ruta där jag ska skriva in ett "nyckelringslösenord"(det vet jag inte varför det kommer, och jag behöver den inte).
Men nu på senaste tiden har det börjat strula mer och mer, den där rutan där jag ska skriva in lösen kommer bara upp när den känner för det.
Just nu funkar det inte alls så jag måste köra xp igen, det enda som händer är att det kommer upp en liten helgrå ruta uppe i vänstra hörnet, sen låser sig datorn
på något sätt, så jag måste stänga av den med tvång.
Rutan kommer alltså aldrig upp nu för tiden, så jag får inte igång ubuntu!

Om någon som varit med om detta tidigare eller om någon vet vad jag kan göra för att fixa problemet så skulle jag vara tacksam!

/M
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Strul med uppstarten

Inlägg av webaake »

Hur går det? Ursäkta det sena svaret men kanske jag har en lösning. Man kan boota från en Live CD och ändra inställningarna i din befintliga installation ungefär såhär;

* Boota från Live VD
* Starta en terminal med ctrl+alt+F1
* logga in där
* Skriv kommandot fdisk -l för att lista alla diskar och ta reda på namnet på den disk där systemet är installerat, typ /dev/sda1 eller liknande
* Montera denna disk med kommandot mount -o rw /dev/sdax /media/sdax (byt ut x:et)
* Öppna filen /etc/gdm/gdm.conf-custom med kommandot;
sudo nano /media/sdax/etc/gdm/gdm.conf-custom (byt ut x:et)

Ändra till dessa värden;
[daemon]

AutomaticLoginEnable=true

AutomaticLogin=ditttanvändranamn
(byt till ditt nick)

Låt all annan text vara oförändrad
Spara med ctrl+o -> enter
Avsluta med ctrl+x

Starta om.

Nu skall du förhoppningsvis komma in helt utan inloggning och kolla att allt annat är OK, som drivrutiner m m.

När du fixat ev. andra problem kan du enkelt återaktivera inloggningen igen via det vanliga GUI:t.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"