Datorn kraschar vid start när jag installerat trådlöst

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Seseli
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Datorn kraschar vid start när jag installerat trådlöst

Inlägg av Seseli »

Hej, ny medlem här. : )

Jag har försökt att få igång mitt nya trådlösa nätverkskort (som är ett RTL-8185). Jag använde ndiswrapper och Windows-drivrutinen, och efter lite försök fick jag kontakt med det trådlösa nätverket, och allt var frid och fröjd.

MEN. Nästa gång jag skulle starta upp datorn ville den inte. Det hände olika saker varje gång. Ibland kom jag så långt som till inloggningssidan, men när jag loggade in fick jag bara en blank skärm med Ubuntu-beige. Ibland fick jag en skärm full av text jag inte förstod, men som handlade om ndiswrapper. Sist jag försökte, fick jag följande meddelande:

BUG: soft lockup - CPU#0 stuck for 11s [wrapndis_wq:3328]

Vad ska jag göra? Det känns som att jag borde avinstallera ndiswrapper, men jag vet inte hur jag ska göra det när datorn inte startar ordentligt. Jag försökte också starta i felsäkert läge, men det funkade inte heller.

Ska jag helt enkelt ominstallera systemet? (Dum fråga: finns mina filer kvar på hårddisken om jag installerar om systemet på samma partition där det låg förut, och inte rör övriga partitioner?)

Jag kör Hardy Heron.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Datorn kraschar vid start när jag installerat trådlöst

Inlägg av Lars »

Jag är inte helt säker på den här lösningen, men den kan fungera. Starta i recovery mode och välj drop to root prompt (eller liknande). Kör kommandot mv /etc/modprobe.d/ndiswrapper /root för att flytta på filen som laddar ndiswrapper.
Seseli

Inlägg av Seseli »

Tack, ska prova detta när jag kommer hem från jobbet!
Seseli

Inlägg av Seseli »

Hmm, jag tror inte jag fattar var jag ska skriva in kommandot. Datorn startar inte felfritt i recovery mode heller. Under starten ser man att den säger något relaterat till ndiswrapper, och då blir skärmen full med nonsenstecken ur ett konstigt alfabet. Om jag då trycker Return kommer den igång igen, och jag kommer till inloggningssidan. Men när jag loggar in kan jag inte göra något--sidan är bara Ubuntu beige, utan menyer eller något.

Äh, återigen min dumma fråga från innan: om jag installerar om från cd, i samma partition där systemet låg innan, så finns väl mina filer kvar?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej seseli och välkommen till oss.

Du skriver:
Äh, återigen min dumma fråga från innan: om jag installerar om från cd, i samma partition där systemet låg innan, så finns väl mina filer kvar?
Nej, det är inte så säkert.

Om du valde att installera systemet på tre partitioner, där en är till för växlingsfilen (den partitionen finns alltid, oavsett hur du har gjort i övrigt), sedan en för systemfilerna ( också "standard", även kallad root ( skrivs med tecknet för shift + siffran 7 = / )) O C H en tredje partition för "användarfiler" (kallad " Home "), då kan du installera om, utan att användarfilerna försvinner. Annars inte.

På vår wiki finns en hjälpsida för hur man kan fixa till denna tredje partition om det är så, att man missade det första gången.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home.

Avvakta dock en tid, om du kan, så kanske du kan få mer hjälp med dina direkta problem. Jag är inte mannen för att råda dig där, men säkerligen kan det dyka upp någon som tar sig an det.

Läs gärna länksidan ovan, om du nu inte har separat Home, så är du bra förberedd sedan, om du måste ge dig på det.

Jag håller tummarna för dig.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Seseli

Inlägg av Seseli »

Tack för svaret! : )

Mina problem löste sig lika plötsligt som de uppstått, faktiskt. Efter att inte ha funkat otaliga gånger så gick det plötsligt att starta normalt, och då tog jag med en gång bort ndiswrapper. Sen beställde jag ett trådlöst kort som ska funka utan att använda ndiswrapper. Det har inte kommit än, men jag hoppas att det kommer att gå bra.
Skriv svar

Återgå till "Internet"