Hur tweaka läshastighet från raid 1?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
screen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hur tweaka läshastighet från raid 1?

Inlägg av screen »

Hej, jag har kört lite tester på mina diskar. Dessa finns att läsa om under "För oss nybörjare" och tråden:
"Finns det en MYCKET bra Ubuntuguide på svenska?"

Det visade sig att en singeltest mot en total systemdisk-test gav samma eller liknande läs-svar.
Jag har för mig att Raid 1 skall skriva till disk med samma hastighet som en singel disk, men att läshastigheten skall vara snabbare än motsvarande från singel disk?

Är det något i Ubuntus Raidmjukvara som styr hur det skall läsas från disk/diskarna?
Är det någon som vet något om detta?
Senast redigerad av 1 screen, redigerad totalt 5 gånger.
orion
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Hur tweaka läshastighet från raid 1?

Inlägg av orion »

Jag har för mig att det beror på om du har hårdvaru-RAID eller mukvaru-RAID. Hårdvaru-RAID sköter sig själv medan mukvaru-RAID behöver Linux Software RAID layer.
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

orion skrev:Jag har för mig att det beror på om du har hårdvaru-RAID eller mukvaru-RAID. Hårdvaru-RAID sköter sig själv medan mukvaru-RAID behöver Linux Software RAID layer.
Jag har det senare och det är detta jag undrar om det går att optimera bättre på något sätt?
Användarvisningsbild
screen

Inlägg av screen »

Det har körts tester med Bonnie++ och jag har kommit fram till att Raid 1 i mitt system kan läsa 4ggr så fort i bästa fall som det kan skriva till disk. M.a.o. det funkar bra och rätt. Således löst.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"