Hej, jag har kört lite tester på mina diskar. Dessa finns att läsa om under "För oss nybörjare" och tråden:
"Finns det en MYCKET bra Ubuntuguide på svenska?"
Det visade sig att en singeltest mot en total systemdisk-test gav samma eller liknande läs-svar.
Jag har för mig att Raid 1 skall skriva till disk med samma hastighet som en singel disk, men att läshastigheten skall vara snabbare än motsvarande från singel disk?
Är det något i Ubuntus Raidmjukvara som styr hur det skall läsas från disk/diskarna?
Är det någon som vet något om detta?
Hur tweaka läshastighet från raid 1?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- screen
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hur tweaka läshastighet från raid 1?
Senast redigerad av 1 screen, redigerad totalt 5 gånger.
Re: Hur tweaka läshastighet från raid 1?
Jag har för mig att det beror på om du har hårdvaru-RAID eller mukvaru-RAID. Hårdvaru-RAID sköter sig själv medan mukvaru-RAID behöver Linux Software RAID layer.
- screen
Jag har det senare och det är detta jag undrar om det går att optimera bättre på något sätt?orion skrev:Jag har för mig att det beror på om du har hårdvaru-RAID eller mukvaru-RAID. Hårdvaru-RAID sköter sig själv medan mukvaru-RAID behöver Linux Software RAID layer.
- screen
Det har körts tester med Bonnie++ och jag har kommit fram till att Raid 1 i mitt system kan läsa 4ggr så fort i bästa fall som det kan skriva till disk. M.a.o. det funkar bra och rätt. Således löst.