GRUB och AMD

Användarvisningsbild
Danne

GRUB och AMD

Inlägg av Danne »

Har kört Ubuntu från och till som dual boot med XP med GRUB på en AMD 64.

Men efter uppdateringen till Dapper Drake så kunde Ubuntu inte längre starta och jag har fått leva med Windows XP.
Jag har varken lust eller tid att krångla halva dagarna för att få ett system som fungerar så jag vill avinstallera GRUB och Ubuntu och ge tillbaka Linux partitionerna till Windows. Men inte heller det fungerar.....:

Jag startade på Windows XP CD'n och körde FIXMBR för att bli av med GRUB, men det fick ingen effekt. Försökte ett par gånger och gjorde sen HELP FIXMBR och se, där står det att FIXMBR endast stöds av X86 baserade datorer!

Kan någon förklara hur jag då ska kunna bli av med GRUB?
Att få något att verka enkelt är det svåraste som finns.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

GRUB och AMD

Inlägg av gholen »

Jag gissar på att du gjorde en uppdatering till det förhatliga edgy (min åsikt) och att det pajjade då. I denna forumdel, finns en klistrad tråd, kolla på den =)
Bild
Användarvisningsbild
Danne

GRUB och AMD

Inlägg av Danne »

Det är Ubuntu 6.10 som avses, som kom sent i höstas.

Jag har läst den klistrade tråden men såvitt jag förstår handlar den om att få igång GRUB efter att den slutat fungera.
Mitt problem är det motsatta - jag vill få bort GRUB. Vilket hade varit en smal sak med x86 baserad dator men nu tycks vara desto svårare.
Användarvisningsbild
Danne

SV: GRUB och AMD

Inlägg av Danne »

Om jag skulle göra tvärtom, sluta grubbla över GRUB och istället få fart på Ubuntu igen, vilket är bästa sättet då? Enklast borde väl vara att installera om Ubuntu med Live CD'n men kan man vara säker på att ominstallation lämnar Windows partitionerna ifred? Hittar Grub den nya installationen eller kommer även Grub att installeras om?

Och varför är Edgy förhatligt, är det många som fått problem?

Om det är av något intresse: Den befintliga (misslyckade) installationen stannar efter ett par rader typ:

131.260002 sd 4:0:0:2 Attached SCSI removable disk sdc
131.350002 sd 4:0:0:2 Attached SCSI removable disk sdd

(-------sen blir det låååång paus (2 minuter ca), och därefter:)

Done.
Alert /dev/sda2/ does not exist. Dropping to a shell!

BusyBox v 1.1.3 (Debian 1:1.1.3-2Ubuntu3) Built in shell (ash)
/bin/sh can't access tty; job control turned off
(initramfs)

Det går en att utföra kommandon där, ls, cd t ex, men det funkar inte som i vanlig terminal.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"