Jag tänkte börja lära mig Ruby då det verkar vara ett både simpelt och roligt språk. Jag har ingen tidigare erfarenhet av programmering så om frågan jag ställer är fruktansvärt puckad så var inte rädda för att skratta. Självdistans är en av mina starka sidor

Jag navigerade mig till denna tutorial: http://pine.fm/LearnToProgram/?Chapter=01
I början av guiden står det: "Now that you've gotten everything setup, let's write a program! Open up your favorite text editor and type in the following:
puts 1+2
Save your program (yes, that's a program!) as calc.rb (the .rb is what we usually put at the end of programs written in Ruby). Now run your program by typing ruby calc.rb into your command line. It should have put a 3 on your screen. See, programming isn't so hard, now is it? "
I beg to differ.
Jag kör Ubuntu Intrepid Ibex, och jag har ingen aning vilken text-editor jag ska använda.
Har prövat att installera notepad++ via Wine, men när jag skrev just puts 1+2, sparade det som calc.rb och sen skulle starta det så hände ingenting. Jag har prövat att leka lite med ruby i terminalen med kommandot "irb" som blir någon sorts Interaktiv Ruby då man ser direkt vad man gjort. Det funkar antagligen inte på samma sätt när man skriver i valfri text-ed?
Alltså; vilken text-editor är bäst för ruby? Vart ska jag spara calc.rb, hur öppnar jag den sen via terminalen, och hur ser jag att det fungerar?
Tack på förhand!