nya kernel 2.6.28....
nya kernel 2.6.28....
testade nya ubuntu 9.04 som dock inte ännu är komplett... men jag testade webcam och mic som jag har problem med i 8.10 funkar dock inte ännu... jag känner mig lite lessen i ögat, ska webcam och micen inte funka i denna verson heller??
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: nya kernel 2.6.28....
Lugn i backen! Det är fortfarande alfa 2, inte ens beta! Du får nog vänta lite till för att se om det kommer att funka.mr_kiv skrev:testade nya ubuntu 9.04 som dock inte ännu är komplett... men jag testade webcam och mic som jag har problem med i 8.10 funkar dock inte ännu... jag känner mig lite lessen i ögat, ska webcam och micen inte funka i denna verson heller??
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Fast det där är ju först och främst för att tillverkaren inte löst det... Visst blir GNU/Linux bättre och bätre på att stöda hårdvara - med eller utan tillverkarens stöd - men alla webkameror fungerar ju inte i OS X heller - färre än i GNU/Linux t.o.m...mr_kiv skrev:testade nya ubuntu 9.04 som dock inte ännu är komplett... men jag testade webcam och mic som jag har problem med i 8.10 funkar dock inte ännu... jag känner mig lite lessen i ögat, ska webcam och micen inte funka i denna verson heller??
Håll tummarna för att den fungerar i Jaunty - men tills dess, passa på att maila tillverkaren och berätta hur tråkigt det är att deras produkt inte fungerar i GNU/Linux och att p.g.a. det så köper du förmodligen från en konkurrent nästa gång, så drar du ett strå till stacken för att just den tillverkaren skall få ytterligare ett skäl att fixa stöd för sina produkter i GNU/Linux...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Det konstiga är att i version 8.04 fungerade min bra men i version 8.10 är bilden väldigt svart så jag tror inte att det bara är tillverkarens fel.farmfield skrev:Fast det där är ju först och främst för att tillverkaren inte löst det... Visst blir GNU/Linux bättre och bätre på att stöda hårdvara - med eller utan tillverkarens stöd - men alla webkameror fungerar ju inte i OS X heller - färre än i GNU/Linux t.o.m...mr_kiv skrev:testade nya ubuntu 9.04 som dock inte ännu är komplett... men jag testade webcam och mic som jag har problem med i 8.10 funkar dock inte ännu... jag känner mig lite lessen i ögat, ska webcam och micen inte funka i denna verson heller??
Håll tummarna för att den fungerar i Jaunty - men tills dess, passa på att maila tillverkaren och berätta hur tråkigt det är att deras produkt inte fungerar i GNU/Linux och att p.g.a. det så köper du förmodligen från en konkurrent nästa gång, så drar du ett strå till stacken för att just den tillverkaren skall få ytterligare ett skäl att fixa stöd för sina produkter i GNU/Linux...
i ubuntu 8.04 så funkar de att ringa med skype och kameran funkar, men i 8.10 så funkar inget av de... spela in ljud går inte heller... helt dött är de... var man än googla sig fram så står de att 8.10 stödjer allt fler web kameror, så fall vilka?, och varför funkar inte de att få något ljud i micen?. ända ljud jag lyckats få är att man pratar i micken så går de raka vägen ut i högtalarna....
- farmfield
- Kontakt:
Jag har förstått det som att kernel 2.6.27-7 stöder fler webkameror än kärnan i 8.04 men med kernel 2.6.27-10 (som dom flesta uppdaterat automatiskt till) så är det strul med kamerorna vilket kan lösas genom att man antingen går tillbaka till 2.6.27-7 eller uppgraderar till 2.6.27-11 (vilket man gör genom att ställa in så man får föreslagna uppdateringar i förråden).mr_kiv skrev:i ubuntu 8.04 så funkar de att ringa med skype och kameran funkar, men i 8.10 så funkar inget av de... spela in ljud går inte heller... helt dött är de... var man än googla sig fram så står de att 8.10 stödjer allt fler web kameror, så fall vilka?, och varför funkar inte de att få något ljud i micen?. ända ljud jag lyckats få är att man pratar i micken så går de raka vägen ut i högtalarna....
Ang. att jag 'skyller' på tillverkarna så är det fortfarande så att dom flesta drivrutinerna i kärnan är Linuxutvecklarnas egna, inte drivare från hårdvarutillverkarna (som ju faktiskt borda vara dom som fixar drivare till dom olika operativsystemen). En stor mängd drivrutiner i GNU/Linux är alltså 'hemmabyggen' och 'baklängesdesignade' (reverse-engineered) eftersom hårdvarutillverkarna inte släppt drivare till GNU/Linux...
Jag har gjort som du skriver att uppdatera till 2.6.27-11 men det hjälpte inte, det som jag tyckte var märkligt att en webbkamera som inte fungerade i varken mandriva eller fedora men den har fungerat i ubuntu sen jag började med ubuntu för flera år sen och nu plöstligt inte vill fungera i den senaste versionen.farmfield skrev:Jag har förstått det som att kernel 2.6.27-7 stöder fler webkameror än kärnan i 8.04 men med kernel 2.6.27-10 (som dom flesta uppdaterat automatiskt till) så är det strul med kamerorna vilket kan lösas genom att man antingen går tillbaka till 2.6.27-7 eller uppgraderar till 2.6.27-11 (vilket man gör genom att ställa in så man får föreslagna uppdateringar i förråden).mr_kiv skrev:i ubuntu 8.04 så funkar de att ringa med skype och kameran funkar, men i 8.10 så funkar inget av de... spela in ljud går inte heller... helt dött är de... var man än googla sig fram så står de att 8.10 stödjer allt fler web kameror, så fall vilka?, och varför funkar inte de att få något ljud i micen?. ända ljud jag lyckats få är att man pratar i micken så går de raka vägen ut i högtalarna....
Ang. att jag 'skyller' på tillverkarna så är det fortfarande så att dom flesta drivrutinerna i kärnan är Linuxutvecklarnas egna, inte drivare från hårdvarutillverkarna (som ju faktiskt borda vara dom som fixar drivare till dom olika operativsystemen). En stor mängd drivrutiner i GNU/Linux är alltså 'hemmabyggen' och 'baklängesdesignade' (reverse-engineered) eftersom hårdvarutillverkarna inte släppt drivare till GNU/Linux...
Obs det är inget fel på kameran för det har jag kollat.
- farmfield
- Kontakt:
testade du boota upp med 2.6.27-7?
Den bootar väl alltid upp med den senaste kernel om man vill ta den äldre får man manuellt välja den.farmfield skrev:testade du boota upp med 2.6.27-7?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag kunde inte hålla mig längre och uppdaterade till Ubuntu 9.04 Jauntu Jackalope ...och allt fungerar som i 8.10
Fast det kan betyda väldiga störningar och problem att uppgradera i ett tidigt skede av utvecklingen fram till ett färdigt operativsystem i april 2009.
Startade 30.1 2009 17.35 ...5 paket tas bort ...59 nya ....931 uppgraderas
Total hämtning 641 M klart 19.13 omstart normal start det tog 1 timme och 28 minuter fantasiskt snabbt och problemfritt hittils.
Ny kärna 2.6.28 -6-generic
Jag beskriver närmare på sidan http://www.seniorerna.net/9.04.htm
Fast det kan betyda väldiga störningar och problem att uppgradera i ett tidigt skede av utvecklingen fram till ett färdigt operativsystem i april 2009.
Total hämtning 641 M klart 19.13 omstart normal start det tog 1 timme och 28 minuter fantasiskt snabbt och problemfritt hittils.
Det som är intressant är om det som inte fungerade i 8.10 fungerar för dig så har du någon webbkamera och prova med.seniorerna.net skrev:Jag kunde inte hålla mig längre och uppdaterade till Ubuntu 9.04 Jauntu Jackalope ...och allt fungerar som i 8.10
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Någon webbkamera använder jag inte