Epost problem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Epost problem

Inlägg av BjHstad »

Jag kör epost med gmail via Thunderbird och det funkar fint.
När jag skulle skicka mail genom att gå på en länk på en hemsida startades Evolution.
Jag har registrerat den i gmail också, men den verkar inte funka så bra.
Den indikerar att den hämtar post och processen för skicka går ocså, men vid slutet (efter 6 mail i utkorgen) kommer det upp att den inte får kontakt med smtp.gmail. Inställningarna är gjorda enligt "bruksanvisning"
Undran: Kan man inte ha båda epostläsarna aktiva i samma dator? Jag kör alltså bara en i taget...
Och varför öppnas evolution som klient, när jag använder thunderbird i första hand.?
nån som har några tips kring detta
MVH
Björn i Halmstad
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Epost problem

Inlägg av diwic »

Under System -> Inställningar -> Föredragna program kan du välja om Evolution eller Thunderbird ska startas när du t ex klickar på "mailto"-länk i Firefox.

Apropå "smtp.gmail", ska det inte vara "smtp.gmail.com"?
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Epost problem

Inlägg av BjHstad »

Tack för sanbbt svar.
Då ställer vi in thunderbird som första emailprogram.
Har försökt att installera om Evolution enligt instruktioner men lyckas inte får snurr på det ändå-
Har klart skrivit smtp.gmail.com i inställningarna.
Thunderbird är bra, så det är inget problem så, men man blir bara irriterad när det int funkar som man tänk.
Vi betraktar frågan som löst.. om ingen har ytterligare tips
Kommer nog tillbaks med fler frågor efter hand som jag provar olika saker i ubuntu
Ha det gott i vår
BjE
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"