World of Warcraft problem (inge info på nätet hittad)
- Fatcaesar
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
World of Warcraft problem (inge info på nätet hittad)
Så, jag har lyckats installera wow genom wine och spelet funkar bra såsätt, det är dock 3 problem jag har.
1. Hur jag än försöker ändra grafikinställningarna så hackar wow konstant, Jag har ingen delay någonstans, hyffsad bra fps (30-50) etc,
dock så är det något som är fel för när man rör sig så "hackar" spelet fram, vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre än att det hackar.. bilden låser sig jätte många gånger per sekund (vi snackar om jätte små hack, som gör att det ser ut som jätte dålig fps i snabbspolning typ.
2. Tabba ut.
När jag försöker tabba ut så kan det hända att jag får extrem delay i spelet när jag tabbar in, jag har alltid kört window mode i windows för jag tabbar alltid ut mycket i spelet och tycker det är extremt andvändbart, det kan hända att hela datorn även fryser sig när jag tabbar ut.
Detta är ju något som kanske inte alls går att fixa då wow emuleras av wine så går det inte får man nöja sig.
3. Jag har ganska stora problem med att musen försvinner ingame, det är inte alltid och det kommer och går hela tiden, det verkar dock inte hända under mitten av skärmen någon gång utan så fort jag kommer över karaktären i spelet så börjar det.
2 extremt jobbiga saker, 1 kan jag leva med och är ju uttabbningen.
Jag har försökt söka på nätet och kollat olika guider och hjälplistor, men inget av problemen kan hittas någonstans =/ jag har även confat spelet efter vad som kan orsaka olika problem.
Jag kör Geforce 8600 GT med 180.11 drivers.( jag har även testat ver 177)
Wow är kopierat från ntfs disk från min gamla dator till en EXT3 HD, så den är alltså inte installerad i "c:/...", vet inte om det kan ändra något men jag hadde lite problem med att installera från datorn, om det kan orsaka kommer jag testa det imorgon.
Jag hoppas någon har en aning om vad som kan orsaka problemet =/
//Caesar
1. Hur jag än försöker ändra grafikinställningarna så hackar wow konstant, Jag har ingen delay någonstans, hyffsad bra fps (30-50) etc,
dock så är det något som är fel för när man rör sig så "hackar" spelet fram, vet inte hur jag ska kunna förklara det bättre än att det hackar.. bilden låser sig jätte många gånger per sekund (vi snackar om jätte små hack, som gör att det ser ut som jätte dålig fps i snabbspolning typ.
2. Tabba ut.
När jag försöker tabba ut så kan det hända att jag får extrem delay i spelet när jag tabbar in, jag har alltid kört window mode i windows för jag tabbar alltid ut mycket i spelet och tycker det är extremt andvändbart, det kan hända att hela datorn även fryser sig när jag tabbar ut.
Detta är ju något som kanske inte alls går att fixa då wow emuleras av wine så går det inte får man nöja sig.
3. Jag har ganska stora problem med att musen försvinner ingame, det är inte alltid och det kommer och går hela tiden, det verkar dock inte hända under mitten av skärmen någon gång utan så fort jag kommer över karaktären i spelet så börjar det.
2 extremt jobbiga saker, 1 kan jag leva med och är ju uttabbningen.
Jag har försökt söka på nätet och kollat olika guider och hjälplistor, men inget av problemen kan hittas någonstans =/ jag har även confat spelet efter vad som kan orsaka olika problem.
Jag kör Geforce 8600 GT med 180.11 drivers.( jag har även testat ver 177)
Wow är kopierat från ntfs disk från min gamla dator till en EXT3 HD, så den är alltså inte installerad i "c:/...", vet inte om det kan ändra något men jag hadde lite problem med att installera från datorn, om det kan orsaka kommer jag testa det imorgon.
Jag hoppas någon har en aning om vad som kan orsaka problemet =/
//Caesar
-
Re: World of Warcraft problem (inge info på nätet hittad)
Att musen försvinner jag har också observerat, i mitt fall löste jag det genom att dra ner "view distance(?)" till lägsta.
Hos mig var det så att markören fösvann när den skulle peka på något som låg långt borta tex himlen eller så.
//TKoos
Hos mig var det så att markören fösvann när den skulle peka på något som låg långt borta tex himlen eller så.
//TKoos
- Fatcaesar
Ska testas, Lite tråkigt dock men =/ får se om det löser det.TKoos skrev:Att musen försvinner jag har också observerat, i mitt fall löste jag det genom att dra ner "view distance(?)" till lägsta.
//TKoos
Tack
- Konservburk
Flyttad till Spel -> World Of Warcraft
1. Hackande grafik. Har du prövat att starta wow med wine Wow.exe -opengl från wows folder i ett kommandofönster?
2. Tabba ut ur spelet: I wow i wine går det att tabba sig ur spelet även om man har full screen. Så har du ff öppet t. ex. är det bara att alt-tab till ff. Testa det, och kolla ifall problemet kvarstår.
3. musen som försvinner är ett wow-opengl problem och inte något wine-problem. Det är en bugg i wow som Blizzard lovat lösa. Att dra ner distance något hjälper lite. "Titta ner i marken" med char är det jag gör för att få tillbaka handen. Inte nån bra lösning men nåt vi får leva med tills det kommer en buggfix.
Det har kommit ut nya NVidia-drivers som inte är beta: 180.22. Jag fick bättre prestanda med dem. Att kopiera över Wow från windows-partition borde inte spela någon roll. Bara man kollar så det inte blir något problem med ägare och rättigheter på filerna, och att man gör de ändringar som behövs i WTF/Config.wtf.
2. Tabba ut ur spelet: I wow i wine går det att tabba sig ur spelet även om man har full screen. Så har du ff öppet t. ex. är det bara att alt-tab till ff. Testa det, och kolla ifall problemet kvarstår.
3. musen som försvinner är ett wow-opengl problem och inte något wine-problem. Det är en bugg i wow som Blizzard lovat lösa. Att dra ner distance något hjälper lite. "Titta ner i marken" med char är det jag gör för att få tillbaka handen. Inte nån bra lösning men nåt vi får leva med tills det kommer en buggfix.
Det har kommit ut nya NVidia-drivers som inte är beta: 180.22. Jag fick bättre prestanda med dem. Att kopiera över Wow från windows-partition borde inte spela någon roll. Bara man kollar så det inte blir något problem med ägare och rättigheter på filerna, och att man gör de ändringar som behövs i WTF/Config.wtf.
- Fatcaesar
1. Har ställt om i config.wtf att den alltid ska köra i opengl, antar att det är samma sak? funkar inte alls med directx här. ska testa dock.ElEmAl skrev:1. Hackande grafik. Har du prövat att starta wow med wine Wow.exe -opengl från wows folder i ett kommandofönster?
2.Vad är ff? nu är jag trött och kommer inte på

3. Ah okej, fett tack för den infon

Ohh nya drivers, Det får bli att testa dom, återkommer om jag problemen återstår eller blir mer

Men har inte du delay med musen tack vare hardware mouse? jag vet inte om det kommer gå att raida utan det, för kräver faktist ganska instant mus för att heala bra

Tack och åter tack.
Ah, lessen; FF - Firefox menar jag. Fast det spelar ingen roll vilket program man alt-tabbar till bara det är på samma skrivbord som wow. När man tabbat till ett annat program får man tillbaka skrivbordet och kan sen gå till ett annat skrivbord.
Jag har inte på hardware mouse och har inget problem med muslagg alls. Den är helt direkt.
Mer man kan kolla - senaste wine -> 1.14.
Viktigt att man har Metacity som Window Manager och inte Compiz. Och GTK Window decorator och inte Emerald. Om Compiz är på kan man få just sånt hackande som du beskrev.
Jag har inte på hardware mouse och har inget problem med muslagg alls. Den är helt direkt.
Mer man kan kolla - senaste wine -> 1.14.
Viktigt att man har Metacity som Window Manager och inte Compiz. Och GTK Window decorator och inte Emerald. Om Compiz är på kan man få just sånt hackande som du beskrev.
- Fatcaesar
Alright, blir att uppgradera wine samt avskaffa compiz då.
Om jag förstått rätt så är Compiz bara en effekt grej som man inte behöver? blir att testa metacity istället då.
Jag har inte emerald installerad men dock inte GTK window Decorator (om den inte går under annat namn i synaptic)
Åter igen ska testa senare
Btw, jag har även problem med ljudet i wine.. Ingen driver där i funkar :s inte ALSA, dock så andvänder jag inte ljud i wow.. men skulle behöva det senare för ventrilo.
Om jag förstått rätt så är Compiz bara en effekt grej som man inte behöver? blir att testa metacity istället då.
Jag har inte emerald installerad men dock inte GTK window Decorator (om den inte går under annat namn i synaptic)
Åter igen ska testa senare

Btw, jag har även problem med ljudet i wine.. Ingen driver där i funkar :s inte ALSA, dock så andvänder jag inte ljud i wow.. men skulle behöva det senare för ventrilo.
Lättaste sättet att switcha mellan Compiz och Metacity är att installera fusion-icon i Synaptic. Det gör att du får ett program som heter Compiz Fusion Icon under Program -> Systemverktyg. Klicka på den så får du en icon i Notifieringsfältet (Blå fyrkant med en vit pil). Högerklicka den så kan du byta under Select Window Manager -> Metacity och Select Window Decorator -> GTK Window Decorator. GTK WD är installerat by default, så du har den - den bara heter annat på andra ställen.
Hoppas du får det att funka. Det är synd att det är så hög tröskel att få wow att funka som man vill i Wine, men när man väl får det att funka felfritt så är det värt att slippa dual boota bara för spel ( och att slösa utrymme på en windows installation). Jag har spelat wow i Linux sen före BC och jag är väldigt nöjd med hur det funkar - med G15-keyboard och 7 knappars mus o allt funkar.
Ljudet: Program -> Wine -> Konfigurera Wine -> Bocka för OSS-drivrutin. Funkar det inte sen så starta wow med padsp wine Wow.exe -opengl.
Padsp är en wrapper för PulseAudio så PulseAudio kan stödja OSS-appar.
Ventrilo: Kolla http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=9832.
Där finns massor med råd hur man installerar och konfigurerar Ventrilo i Wine.
Hoppas du får det att funka. Det är synd att det är så hög tröskel att få wow att funka som man vill i Wine, men när man väl får det att funka felfritt så är det värt att slippa dual boota bara för spel ( och att slösa utrymme på en windows installation). Jag har spelat wow i Linux sen före BC och jag är väldigt nöjd med hur det funkar - med G15-keyboard och 7 knappars mus o allt funkar.
Ljudet: Program -> Wine -> Konfigurera Wine -> Bocka för OSS-drivrutin. Funkar det inte sen så starta wow med padsp wine Wow.exe -opengl.
- Fatcaesar
Första delen funkade alldeles utmärkt, Ska testa senare i wow (och även under senaste drivers vilket jag inte har atm, btw hur avinstallerar man drivers i linux? lär väl luska ut det så smångingom annarsElEmAl skrev:Lättaste sättet att switcha mellan Compiz och Metacity är att installera fusion-icon i Synaptic. Det gör att du får ett program som heter Compiz Fusion Icon under Program -> Systemverktyg. Klicka på den så får du en icon i Notifieringsfältet (Blå fyrkant med en vit pil). Högerklicka den så kan du byta under Select Window Manager -> Metacity och Select Window Decorator -> GTK Window Decorator. GTK WD är installerat by default, så du har den - den bara heter annat på andra ställen.

Yes, får ta mig en på det med ljudet, en sak jag tänkte på dock var om man kör under ALSA i wine, och testljudet inte funkar.. betyder det att ventrilo inte kommer funka då heller? har ju inte testat än så är inget problem, dock något att tänka åt.
Men kommer åter med en full report om hur saker och ting funkar!
//
- Fatcaesar
Jag har lite problem med att installera 180.22, jag får detta felmedelandet.
det är tagen ur loggen som terminal kirrade vid install.
Här är även en bild från install:
http://i19.photobucket.com/albums/b155/ ... ild-18.png
Spelet funkade fint med allt på low, Nästan instant mus men kunde lagga till ibland, dock så kan jag inte tabba ut då jag tabbar ut och in igen får jag 10 fps max, delay på allt :s och /console reloadui funkar inte utan måste restarta.
det är tagen ur loggen som terminal kirrade vid install.
Kod: Markera allt
nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'
creation time: Mon Feb 2 13:47:35 2009
installer version: 1.0.7
option status:
license pre-accepted : false
update : false
force update : false
expert : false
uninstall : false
driver info : false
precompiled interfaces : true
no ncurses color : false
query latest version : false
OpenGL header files : true
no questions : false
silent : false
no recursion : false
no backup : false
kernel module only : false
sanity : false
add this kernel : false
no runlevel check : false
no network : false
no ABI note : false
no RPMs : false
no kernel module : false
force SELinux : default
no X server check : false
no cc version check : false
force tls : (not specified)
X install prefix : (not specified)
X library install path : (not specified)
X module install path : (not specified)
OpenGL install prefix : (not specified)
OpenGL install libdir : (not specified)
utility install prefix : (not specified)
utility install libdir : (not specified)
doc install prefix : (not specified)
kernel name : (not specified)
kernel include path : (not specified)
kernel source path : (not specified)
kernel output path : (not specified)
kernel install path : (not specified)
proc mount point : /proc
ui : (not specified)
tmpdir : /tmp
ftp mirror : ftp://download.nvidia.com
RPM file list : (not specified)
Using: nvidia-installer ncurses user interface
-> The file '/tmp/.X0-lock' exists and appears to contain the process ID '5595'
of a runnning X server.
ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before installing.
For further details, please see the section INSTALLING THE NVIDIA DRIVER
in the README available on the Linux driver download page at
www.nvidia.com.
http://i19.photobucket.com/albums/b155/ ... ild-18.png
Spelet funkade fint med allt på low, Nästan instant mus men kunde lagga till ibland, dock så kan jag inte tabba ut då jag tabbar ut och in igen får jag 10 fps max, delay på allt :s och /console reloadui funkar inte utan måste restarta.
Jo, jag lyckades inte heller installera 180.22 manuellt, utan gjorde det från en jaunty repo, beskriven i den här tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1002828
Viktigt att läsa igenom hela tråden, och att ifall du använder dig av metoden, så är det viktigt att ändra tillbaks till intrepid och ta bort jaunty repon från /etc/apt/sources.list efter installationen av 180.22 och göra en ny sudo aptitude update.
För mig funkade det felfritt och med märkbar förbättring både i wow o annars, men var försiktig;det är inte ett rekommenderat sätt att uppdatera drivers på.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1002828
Viktigt att läsa igenom hela tråden, och att ifall du använder dig av metoden, så är det viktigt att ändra tillbaks till intrepid och ta bort jaunty repon från /etc/apt/sources.list efter installationen av 180.22 och göra en ny sudo aptitude update.
För mig funkade det felfritt och med märkbar förbättring både i wow o annars, men var försiktig;det är inte ett rekommenderat sätt att uppdatera drivers på.
- Fatcaesar
Japp, har väl lyckats fucka upp den filen en gång innan så har väl lite erfarenhet
men ska läsa igenom så får vi se, För har inte lyckats få realmus hitils =/ minsta grafikinställningar etc, och uttabning funkar ju inte specielt bra heller, dock försvinner inte musen! 
Edit:
Jaha.. terminalen säger detta:
Hur kan jag ha senaste ?? hur kollar man detta föresten? har inte hittat någon driver info i linux än.
Edit2:
vågar man testa skriva "Sudo apt-get install nvidia-glx-180.22" ? det bör väl inte göra någon skillnad då den slänger väl in den nyaste drivern i datorn, men en tanke.

Edit:
Jaha.. terminalen säger detta:
Kod: Markera allt
caesar@FrankTheTank:~$ sudo apt-get install nvidia-glx-180
[sudo] password for caesar:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
nvidia-glx-180 är redan den senaste versionen.
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
python-alsaaudio python-awn-extras python-awn libawn0 libawn-extras0
libfltk1.1 libgavl0 avant-window-navigator-data virtualbox-ose-source
python-awnlib libmpeg3-1
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
0 uppgraderade, 0 nyinstallerade, 0 att ta bort och 912 ej uppgraderade.
Edit2:
vågar man testa skriva "Sudo apt-get install nvidia-glx-180.22" ? det bör väl inte göra någon skillnad då den slänger väl in den nyaste drivern i datorn, men en tanke.
Under System > Administration > borde du ha en Nvidia X Server Settings. Annars öppna ett terminalfönster och skriv in nvidia-settings. Där kan du kolla in vilka drivers du har installerade. När du ändå är där så jämför inställningarna med dem du har i Config.wtf - att resolution o sånt är de samma. Låter som de problem som är kvar borde kunna fixas med lite tweaking av Config.wtf och Wine-inställningar. Finns massor med olika tweaks man kan testa för att få wow lite bättre. Googla wow tweaks wine, och wotlk tweaks wine.
- Fatcaesar
Hadde 180.11, se där.. men är inte senaste 180.22? eller kanske är alldeles för tidigt beta ännu.ElEmAl skrev:Under System > Administration > borde du ha en Nvidia X Server Settings. Annars öppna ett terminalfönster och skriv in nvidia-settings. Där kan du kolla in vilka drivers du har installerade. När du ändå är där så jämför inställningarna med dem du har i Config.wtf - att resolution o sånt är de samma. Låter som de problem som är kvar borde kunna fixas med lite tweaking av Config.wtf och Wine-inställningar. Finns massor med olika tweaks man kan testa för att få wow lite bättre. Googla wow tweaks wine, och wotlk tweaks wine.
Men ska checka allt det där så återkommer jag