Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)
Ubuntu.se Connectivity Remix 32bit RC1 (SWE)
Vi på ubuntu.se är stolta och glada över att få presentera vår egen desktopremix av Ubuntu 8.10, helt på svenska.
Syftet med Ubuntu.se Connectivity Remix är att utöka stödet för externa enheter som går att ansluta till Ubuntu. Vi hoppas att det nu skall bli lättare att ansluta mobiltelefon, GPS, kameror mm. till din dator.
Inom kort kommer vår slutgiltiga version som kommer ha stöd för språken i våra nordiska länder samt det engelska språket. Denna version (RC1) har enbart stöd för det svenska språket. Dock fungerar den bra och innehåller enbart stabila programvaror.
Har du frågor om vår Ubuntu remix, kontakta oss gärna genom att posta ett inlägg i vårt forum, på http://ubuntu.se. Observera att vi endast ger support på det svenska språket. Tänk på att bränna denna ISO till en DVD- skiva.
Nedan ser du vilka program som finns med i remixen.
Lycka till med installationen
Teamet bakom ubuntu.se
=================================================================================
Adobe Flash player
Adobe Reader 8.1.3
aMule 2.2.2
aMSN 0.97.2
Autopackage 1.2.5
Adobe Reader
anyremote
Avant-window-navigator
bluez-gnome
Brasero 0.8.4
btscanner
compizconfig-settings-manager
cobex
Deluge
DVD-playback
EnvyNG (command line version)
Firefox 3.0.4
Furius ISO Mount 0.11.1.0
grcm ( gnome-remote-connection manager )
gnokii
gnome-art 0.2
gnome-bluetooth
gnome-device-manager 0.2
gnome-phone-manager
Gufw (Uncomplicated firewall)
GParted 0.3.8
GIMP 2.6.3
Gscrot
Grishenko
Gftp
padevchooser (the graphical interface for PulseAudio)
Java RE
MPlayer
MP3 support, support for DVD-video, flash player etc)
Mozilla Thunderbird 2.0.0.16
multisync
nvtv (aktivera tv-out iNvidia-kort)
ndiswrapper + ndisgtk
OpenOffice.org 3
Opera/9.63 Presto/2.1.1
padevchooser (PulseAudio)
Picasa 2.7
runtime environment, codecs,
RealPlayer 11
SFS Technology
Smart Package Manager
Skype 2.0.0.72
Smart Package Manager 1.1.1
StartUp-Manager 1.9.11
SFS Technology 0.3.0.4
Streamtuner
Ubuntu Tweak 0.4.4
ubuntu-restricted-extras
Virtualbox
VLC Media player 0.9.4
Wine
wammu
Wine 1.1.10
Wine-Doors 0.1.2
wifi-radar
Xchat
Zero Install 0.3.7
Edit: ändrat edition till remix.
Syftet med Ubuntu.se Connectivity Remix är att utöka stödet för externa enheter som går att ansluta till Ubuntu. Vi hoppas att det nu skall bli lättare att ansluta mobiltelefon, GPS, kameror mm. till din dator.
Inom kort kommer vår slutgiltiga version som kommer ha stöd för språken i våra nordiska länder samt det engelska språket. Denna version (RC1) har enbart stöd för det svenska språket. Dock fungerar den bra och innehåller enbart stabila programvaror.
Har du frågor om vår Ubuntu remix, kontakta oss gärna genom att posta ett inlägg i vårt forum, på http://ubuntu.se. Observera att vi endast ger support på det svenska språket. Tänk på att bränna denna ISO till en DVD- skiva.
Nedan ser du vilka program som finns med i remixen.
Lycka till med installationen
Teamet bakom ubuntu.se
=================================================================================
Adobe Flash player
Adobe Reader 8.1.3
aMule 2.2.2
aMSN 0.97.2
Autopackage 1.2.5
Adobe Reader
anyremote
Avant-window-navigator
bluez-gnome
Brasero 0.8.4
btscanner
compizconfig-settings-manager
cobex
Deluge
DVD-playback
EnvyNG (command line version)
Firefox 3.0.4
Furius ISO Mount 0.11.1.0
grcm ( gnome-remote-connection manager )
gnokii
gnome-art 0.2
gnome-bluetooth
gnome-device-manager 0.2
gnome-phone-manager
Gufw (Uncomplicated firewall)
GParted 0.3.8
GIMP 2.6.3
Gscrot
Grishenko
Gftp
padevchooser (the graphical interface for PulseAudio)
Java RE
MPlayer
MP3 support, support for DVD-video, flash player etc)
Mozilla Thunderbird 2.0.0.16
multisync
nvtv (aktivera tv-out iNvidia-kort)
ndiswrapper + ndisgtk
OpenOffice.org 3
Opera/9.63 Presto/2.1.1
padevchooser (PulseAudio)
Picasa 2.7
runtime environment, codecs,
RealPlayer 11
SFS Technology
Smart Package Manager
Skype 2.0.0.72
Smart Package Manager 1.1.1
StartUp-Manager 1.9.11
SFS Technology 0.3.0.4
Streamtuner
Ubuntu Tweak 0.4.4
ubuntu-restricted-extras
Virtualbox
VLC Media player 0.9.4
Wine
wammu
Wine 1.1.10
Wine-Doors 0.1.2
wifi-radar
Xchat
Zero Install 0.3.7
Edit: ändrat edition till remix.
Senast redigerad av 4 No1Viking, redigerad totalt 31 gång.
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Re: Ubuntu.se Connectivity Edition 32bit RC1 (SWE)
Bra jobbat. 
Nu blev jag också sugen på att testa Ubuntu.
Tummen upp!

Nu blev jag också sugen på att testa Ubuntu.
Tummen upp!
Intressant.
Kanske lite väl ominimalistiskt för min smak, men jag kan helt klart tänka mig fall där en välmatad DVD är nog så uppskattat.
Ett litet stalltips dock: Canonical, som äger varumärket Ubuntu i sådana här sammanhang, verkar föredra att man använder Remix istället för Edition då det gäller egna skapelser.
http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy
Kanske lite väl ominimalistiskt för min smak, men jag kan helt klart tänka mig fall där en välmatad DVD är nog så uppskattat.
Ett litet stalltips dock: Canonical, som äger varumärket Ubuntu i sådana här sammanhang, verkar föredra att man använder Remix istället för Edition då det gäller egna skapelser.
http://www.ubuntu.com/aboutus/trademarkpolicy
Bra idé!
Men jag är jag starkt emot att skicka med propertiär mjukvara när det finns öppna och fria alternativ!
Jag har bara 2 funderingar.
aMule är ett helt värdelöst fildeningsprogram. Är användaren medveten om dess värdelösa säkerhet och alla virus etc som sprids där? Sedan undrar jag hur ni gjort med Opera? Dom höll ju på att skicka sina advokater på den personen (Ingen nämnd) som gjorde en version som denna. Och om jag inte missminner mig är det väl ni som står som ansvarig för vad alla användare gör med/via Opera.

Jag har bara 2 funderingar.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bra initiativ!
Precis som andol säger så är det Remix Canonical vill att projekt som detta ska kallas, om man använder ordet Ubuntu. De har varit på andra som inte har använt Remix i namnet. U-lite, som tidigare hetta Ubuntulite, bytte namn efter att de fick ett brev av Canonical. Kan läsas om här: http://u-lite.org/?q=node/171
Precis som andol säger så är det Remix Canonical vill att projekt som detta ska kallas, om man använder ordet Ubuntu. De har varit på andra som inte har använt Remix i namnet. U-lite, som tidigare hetta Ubuntulite, bytte namn efter att de fick ett brev av Canonical. Kan läsas om här: http://u-lite.org/?q=node/171
Finns ju hur många editions som helst?
Satanic edition, Christian edition, Ultimate, etc, de är väl också hemgjorda?
Satanic edition, Christian edition, Ultimate, etc, de är väl också hemgjorda?
Senast redigerad av 1 Jante99, redigerad totalt 31 gånger.
Opera finns i en mängd Puplets (remixar av puppy linux), de bär säkert inget som helst ansvar för vad användaren gör. Du skulle också kunna sätta ihop en Puplet med Opera utan problem, jag också. Det är inte vårt fel vad de hittar på, eller hur?Hund skrev:Bra idé!Men jag är jag starkt emot att skicka med propertiär mjukvara när det finns öppna och fria alternativ!
Jag har bara 2 funderingar.aMule är ett helt värdelöst fildeningsprogram. Är användaren medveten om dess värdelösa säkerhet och alla virus etc som sprids där? Sedan undrar jag hur ni gjort med Opera? Dom höll ju på att skicka sina advokater på den personen (Ingen nämnd) som gjorde en version som denna. Och om jag inte missminner mig är det väl ni som står som ansvarig för vad alla användare gör med/via Opera.

Det verkar som om de satt funktionalitet först och främst så att så mycket som möjligt skall fungera. Precis som i Puppy Linux som också har stöd för det mesta direkt. Du hittar mycket som är stängt i Puppy Linux. Bra för ovana nybörjare om så mycket som går fungerar direkt, och helst saker de kan känna igen och identifiera sig med som @msn. Själv kör jag Pidgin i Puppy.

Linuxproffset väljer nog en annan edition eller dist, förslagsvis skräddarsyr sin dist själv.
Tack för visat intresse kring namnet på vår paketering, edition vs remix.
Trots att Canonicals trademarkpolicy är ett utkast ("This draft trademark policy is ...."), kommer vi att ändra själva namnet till remix, när nästa version, 1.0, med planerat språkstöd, släpps.
Tack alla ni som testar vår "remix", även om det fortfarade står "edition" i filnamnet.
Vänligen
Teamet bakom ubuntu.se
Trots att Canonicals trademarkpolicy är ett utkast ("This draft trademark policy is ...."), kommer vi att ändra själva namnet till remix, när nästa version, 1.0, med planerat språkstöd, släpps.
Tack alla ni som testar vår "remix", även om det fortfarade står "edition" i filnamnet.
Vänligen
Teamet bakom ubuntu.se
Självklart är vi positiva till att ni försöker sprida Ubuntu!
Att byta namn till Remix är klokt för att slippa trubbel.
Lycka till!
Att byta namn till Remix är klokt för att slippa trubbel.
Lycka till!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Att skicka med ofria Adobe Reader verkar rätt onödigt - om jag inte missat nåt ang. format eller så som standardläsaren inte klarar... 
I övrigt är det jättekul att äntligen se en 'remix' med 100% svenskt språkstöd som inkluderar OpenOffice.org 3 o.s.v... Att Canonican själva inte har LiveDVD'er tycker jag är lite av en miss...
Förresten, har ni tittat nåt på det grafiska? Teman, bakgrundsbilder o.s.v..? Jag kör ju LinuxMint själv, mer eller mindre av just den anledningen - sorry, Ubuntu-lovers, men brunt 'är bara en för lurig* färgton att mekla med, hehe...
* med olika skärmar med olika färgton, inställningar o.s.v. blir det snyggaste brunt på en skärm bajsbrunt på en annan...

I övrigt är det jättekul att äntligen se en 'remix' med 100% svenskt språkstöd som inkluderar OpenOffice.org 3 o.s.v... Att Canonican själva inte har LiveDVD'er tycker jag är lite av en miss...
Förresten, har ni tittat nåt på det grafiska? Teman, bakgrundsbilder o.s.v..? Jag kör ju LinuxMint själv, mer eller mindre av just den anledningen - sorry, Ubuntu-lovers, men brunt 'är bara en för lurig* färgton att mekla med, hehe...
* med olika skärmar med olika färgton, inställningar o.s.v. blir det snyggaste brunt på en skärm bajsbrunt på en annan...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Det är ju bra att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt men..
Jag undrar en sak..hur kom ni fram till just dom programmen som ingår i utgåvan?
Var det av erfarenheter eller gjorde ni en marknadsundersökning?

Jag undrar en sak..hur kom ni fram till just dom programmen som ingår i utgåvan?

Man kan tycka att det är mer eller mindre bra med ofria program installerade i vår remix. Dock är det så att det är upp till varje användare att nyttja programmen eller inte, oavsett egen tro och principiella skäl. Vi tar inte ställning i frågan.
Det är också väldigt lätt, för var och en som vill, att avinstallera de program man inte vill använda.
Teamet bakom ubuntu.se
Det är också väldigt lätt, för var och en som vill, att avinstallera de program man inte vill använda.
Teamet bakom ubuntu.se
Tänk dig in i att vara en ovan Windowsanvändare och varken ha tid eller lust att sitta och lära dig ett helt nytt OS. Allt skall gå så smärtfritt som möjligt och helst fungera på en gång (som i puppy). Där har du antagligen största målgruppen för den här versionen av Ubuntu. Användare som egentligen inte bryr sig speciellt mycket om de kör stängt eller öppet, de blev bara lite nyfikna på Ubuntu.Harlekin33 skrev:Det är ju bra att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt men..
Blir det för svårt, eller inte fungerar, så byter de genast tillbaka till Windows igen och tycker att Ubuntu var helt kasst. Ju fler program de känner igen, desto lättare för dem. Vore de nu verkligen intresserade av Linux så vore det annorlunda, då kanske de till och med försökte att lära sig.
Min kommentar om Puppy Linux efter 3 dagars användning var. Wow, det är som att sitta med XP nästan. Vilket jag såg som väldigt positivt. Och ja, jag är bara nybörjare på Linux.
Enkla peka/klicka guider hjälpte mig väldigt mycket.

Att allt gick att köra på en gång var också skönt.
Man måste se det från det hållet också.

-
Ja..*suck*..
Det slutar väl med att vi snart har en utgåva med bara sk. "Windows-program"..
Och sen om 10 år så får vi ändå vrida klockan tillbaka igen till att lära om dom igen..
Jaja..i krig och kärlek kanske alla medel är tillåtna..
Och sen om 10 år så får vi ändå vrida klockan tillbaka igen till att lära om dom igen..
Samtidigt ger det alla en chans att få köra Linux, nybörjare som proffs. Nybörjaren väljer en lätt dist och den vana användaren väljer en som passar honom bättre.Harlekin33 skrev:Ja..*suck*..

Man blir nog tvungen att kompromissa lite om man vill att Linux skall nå fler människor.
-
SuperUbuntu försöker väl nåt liknande som Ubuntu.se Edition?
Personligen gillar jag inte den utvecklingen..känns som att krusa för Windowsanvändarna..
Freakhead: När hamnar denna edtion på linuxtracker ?
Personligen gillar jag inte den utvecklingen..känns som att krusa för Windowsanvändarna..

Problemet är att så många windowsanvändare är såna noobs att de aldrig skulle klara av Linux annars. De klarar knappt av Windows en gång många av dem. Då måste man göra det lite enklare för dem, annars är det kört för dem att prova Linux.Harlekin33 skrev:SuperUbuntu försöker väl nåt liknande som Ubuntu.se Edition?
Personligen gillar jag inte den utvecklingen..känns som att krusa för Windowsanvändarna..![]()
Förutsatt att man verkligen vill att Linux skall nå fler människor förstås.
Såna som jag hjälper vet knappt vad en mapp är en gång.

-
Men om man vänjer windowsanvändarna med sånt här..hur stor är chansen sen att dom tänker om?
Dom kanske kräver i framtiden också att köra "windowsprogram" på Gnu/Linux..
Vad har vi egentligen vunnit då?
Det blir en pyrrhus-seger:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrrhusseger
Det blir en pyrrhus-seger:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrrhusseger
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 31 gånger.
Bra fråga Harlekin.Harlekin33 skrev:Men om man vänjer windowsanvändarna med sånt här..hur stor är chansen sen att dom tänker om?
En sak är i alla fall säker, vill man nå ut till den stora massan av okunniga datoranvändare så måste man både offra en del och bygga om, de skulle aldrig klara av Linux annars. Allt har sitt pris. Det är bäst att man gör klart vad man egentligen vill med Linux tycker jag.
Samma sak med datorn, man fick bygga om en hel del innan det blev var mans pryl. Hade det fungerat som för 15 år sedan så hade ingen vanlig människa begripit sig på en dator.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Låter som ett bra mål! även om jag förstår varför er Ubuntu-remix skulle vara bättre än vanliga Ubuntu på det.FreakHead skrev:Syftet med Ubuntu.se Connectivity Edition är att utöka stödet för externa enheter som går att ansluta till Ubuntu. Vi hoppas att det nu skall bli lättare att ansluta mobiltelefon, GPS, kameror mm. till din dator.

Dock kan jag inte säga att jag tycker om att ni inkluderar så många ofria (och dessutom väldigt onödiga) saker.
Förutom de vanliga argumenten mot ofri mjukvara så kan ni råka väldigt illa ut om ni inte ser upp!
T ex så kollade jag licensavtalet för Adobe Reader:
Man kan dock få tillstånd med "Adobe® Reader® Distribution License Agreement", så har ni gjort det så är det ju lugnt (med just Adobe Reader).2.1 General Use. You may install and Use a copy of the Software on your compatible Computer, up
to the Permitted Number of computers. The Software may not be shared, installed or used
concurrently on different computers. See Section 3 for important restrictions on the Use of Adobe
Reader and Web Players.
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html