upnorth skrev:andol skrev:upnorth skrev:Problemet som jag ser det är att allt som behöver fixas bara blir fixat om enskilda individer blir så leda att de gör det själva.
It's not a bug, it's a feauture! Själv tycker jag att det är fullt naturligt i ideella sammanhang att den som upplever något som ett problem även gör något åt detta.
En vanlig missuppfattning (även om den stämmer bättre in på internet än i verkliga livet): ideellt arbete innebär inte att man gör det man känner för när man känner för det.
Nu kan man knappast jämföra oss på ubuntu-se.org med volontärer i humanitära katastrofer, men vi har faktiskt uppdrag inom vår gemenskap som syftar till att hålla koll på vad som behöver göras och att om nödvändigt hitta någon att delegera det till, men initiativet ska inte alltid behöva komma nedifrån, då är det något som inte fungerar.
Men visst är det som du säger, inom just ideellt arbete kring datorer räcker det ofta med de rätt anonyma insatserna för att saker och ting ska flyta, jag har dock en känsla av att vi håller på att gräva vår egen grav just nu men jag verkar vara rätt ensam om den misstanken?
Jag tycker du har en poäng i detta. Jag är med i andra idéella sammanhang där det iofs är
frivilligt att vara med, men är man det åtar man sig vissa förpliktelser, som att ha jour var femte
vecka och då ge sig ut på sjön i vilket jävla väder som helst när som helst på dygnet inom 15 minuter.
Det ställer i sin tur krav på att man är nykter och inte för långt borta. Det duger inte att säga att det
var så fint väder så jag for till Böda och badade och inte heller att det trillade in några polare och bjöd
på bira. Inte ens en skitsällsynt fågel på Ottenby duger som skäl att dra, i alla fall inte om man inte
lyckas hitta en ersättare.
Likaså är det inget ovanligt att folk (på amatörnivå) blir petade från fotbollslaget eller sångkören
om de inte deltar i träning/övning i föreskriven omfattning.
Visst kan vi ställa krav, men förr var det ofta du som bromsade när nå'n försökte göra det. Kruxet
är att hitta en lagom kravnivå. Det är ingen idé att måla upp några jätteplaner ifall det inte finns
resurser att genomföra dem -- då slutar det bara i besvikelse. Det är som att trycka full gas med
sommardäck på isgata. Det brummar som fanken men man kommer ingenstans, mer är möjligen
ner i diket. Med lite lagom gas och bättre däck går det lättare.
Det är ju det som är problemet, att det bara diskuteras och debatteras och att det inte leder till förbättringar, bara massa åsikter - och med dom fullkomligt onödig friktion mellan åsiktsmotståndare.
Vill jag få ett slut på debatterna? Nej, men låt oss försöka separera debatter som 'Vi som använder ofritt' och 'Windows 7 - vilken flopp' (vilka kan vara såväl kul som intressanta) från dom onödiga debatterna som ibland uppstår om/runt förändringar i regelverk och andra (tekniska) forumrelaterade trådar där det faktiskt är viktigt att vi kommer till ett slut och ett avgörande - antingen ett som (kan) tas av (den aktuella) ledningsgruppen eller kan avgöras genom t.ex. en omröstning.
Som det fungerar idag så skapas alltså debatter runt frågeställningar där man till slut bara kan konstatera att frågeställningen var felaktig eller ogenomtänkt eller som ballar ur i rena krig mellan åsiktsmotståndare - och det är verkligen inte bra. Och jag pratar inte om att förändra eller skapa regelverk nu, bara att vi använder vårt omdöme och sunt förnuft.
Det är därför jag snackar om att förändra vår
diskussionskultur, och då syftar
jag på de debatter som kan och bör leda till beslut, inte nöjesdebatterandet. Vi måste
jobba lite mer som på ett föreningsmöte.
Ett förslag får gärna innehålla en förklarande inledning, men bör avslutas
med en lista med
att-satser, som så konkret som möjligt uttrycker vad du
vill att vi ska besluta.
Efterföljande inlägg, som stöder eller kritiserar förslaget får gärna innehålla en massa
argumentation, men ska alltid avslutas med ett
yrkande. Man kan yrka
bifall eller
avslag till samtliga att-satser eller vissa av dem.
Inlägg utan att-satser eller yrkande är löst pladder, som inte driver diskussionen framåt
och bör i de flesta fall tas bort eller flyttas till en annan tråd.
Se'n är det bra om viss enighet kan uppstå. Ibland kan man kompromissa ihop sig till
ett förslag som alla köper glatt, det är önskedrömmen. Andra gånger kanske det är bra
nog att kompromissa ihop sig så att det räcker med två konkurrerande förslag. Tänk
dig att Arne, Beata och Charlie har tre olika förslag, med ungefär lika många förespråkare
och alltså ungefär lika stor chans att vinna. David inser att Beatas och Charlies förslag
är rätt lika och lägger ett kompromissförslag och får Beata och Charlie att dra tillbaka
sina förslag. Gissa vem som vinner.
Beslut kan fattas med
acklamation, det vill säga man skriver i tråden. Det bör vara det
vanliga sättet. Absolut enklast när det bara finns ett förslag och det är tydligt vad de flesta vill.
Antag att Arne inser att hans förslag är räddningslöst förlorat gentemot Davids. Han drar tillbaka
det och plötsligt har vi bara ett förslag. Tack Arne! Kan vi göra som David föreslagit?
Ja
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Jag finner att Davids förslag är antaget.
Man kan också tillgripa
votering alltså rösträkning (och det har vi ju fina verktyg för i forumet).
Det bör vara en undantagsåtgärd eftersom det tar mycket tid, men i principiellt viktiga frågor eller
när det är mycket jämt är det befogat. Den som begär votering i onödan brukar inte göra sig populär.
Men har någon begärt votering ska den genomföras.
Jag tror att mycket av det här också handlar om att tillräckligt mycket vilja att vi kommer
framåt. Att vilja det så mycket att man kan foga sig, kompromissa, låta saker bero. Men också
smörja upp processen ibland. Sammanfatta diskussionen (rättvist också mot dem som tycker
annorlunda) putta på mot ett beslut.
På riktiga möten kan man begära
streck i debatten när det börjar bli rundgång. Då får alla
chansen att anmäla sig till en runda till, men när listan är slut går man till beslut. Här kan det väl
närmast översättas till att alla får en viss tid för en slutreplik, låt oss säga en timme eller ett dygn,
se'n går man till beslut.
Jag föreslår
att en mötesordning enligt ovan tillämpas i Ubuntu Sverige-tavlornas beslutstrådar
att sådana trådar märks på ett unikt sätt så att man inte missar dem
att inlägg utan att-satser eller yrkanden i sådana trådar modereras bort till någon slaskarea under Debatt (folk lär sig snabbare då)
Utanför ämnet: Rättstavningskursen kan väl simma iväg till nå'n annan tavla