Bankid med Swedbank fungerar nu!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubuntu98
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Bankid med Swedbank fungerar nu!

Inlägg av ubuntu98 »

Nu blir hunden glad!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Skandiabanken låter meddela följande: "Idagsläget känner vi inte till några planer på en 64-bitarsversion."

De verkar i övrigt inte veta särskilt mycket alls utan hänvisar till Finansiell ID-Teknik och http://www.bankid.com/. Dem har jag inte frågat än, men jag skickade ett brev till Nexus (http://www.nexussafe.com/) och väntar på svar.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Jag har iaf kunnat installera och starta Nexus Personal i Ubuntu 8.04 64bitar men firefox känner inte av den dock. Inte heller finns det någon möjlighet att lägga till e-legitimationer.

Någon som har några idéer om hur man kan lösa det?
Lars

Inlägg av Lars »

Berätta gärna hur du gjorde för att få igång den. Jag gav upp när jag såg att libcurl-gnutls.so.4 inte finns under /usr/lib32 utan endast under /usr/lib, men det går kanske att lösa...?

Utanför ämnet: Experimenterande med 32-bitsprogram på 64-bitar passar kanske bättre i någon annan tavla.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Lars skrev:Berätta gärna hur du gjorde för att få igång den. Jag gav upp när jag såg att libcurl-gnutls.so.4 inte finns under /usr/lib32 utan endast under /usr/lib, men det går kanske att lösa...?

Utanför ämnet: Experimenterande med 32-bitsprogram på 64-bitar passar kanske bättre i någon annan tavla.
http://slack-tux.org/howto/resolve-depe ... h-getlibs/

Finns säkert något bättre sätt men hittade inget.
Lars

Inlägg av Lars »

Tack :) Jag ska kika på det.
SLP
Kontakt:

Inlägg av SLP »

Är inloggad hos Handelsbanken med 32-bitars 8.10 nu! Wohoo!

Först måste man importera sitt eleg (i .p12-format) via adminmodulen:

Kod: Markera allt

slp@Ratbag:~$ persadm import
Sedan måste man se till att säkerhetsmodulen finns installerad i Firefox innan man kan logga in (java måste förstås också vara med). I Preferences -> Advanced -> Encryption -> Security Devices klickar man på "New PKCS#11 Module" i listan. Sedan väljer man "Load" längst till höger och anger "/usr/local/lib/personal/libP11.so" i den lediga rutan.

Efter det så kan jag nu ÄNTLIGEN handelsbanka som folk istället för att köra WINE-vägen.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Finns det någon möjlighet att skapa ett nytt eleg?

Jag kan inte installera säkerhetsmodulen heller :(
ipx

Inlägg av ipx »

Hej.

Jag har installerat nexus personal och det fungerar, samt när jag följer guiden på bankid's hemsida https://install.bankid.com så säger den att java är installerat, men den gnäller istället om att nexus inte finns installerat? Jag kör 64-bit.

EDIT: Jag har försökt ladda modulen /usr/local/lib/personal/libP11.so i firefox som någon annan skrev i tråden, men jag får "Unable to load module". Jag antar att detta har att göra med att biblioteket är 32bit och firefox kör 64-bit?

libP11.so: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1 (SYSV), dynamically linked, stripped

Måste vi vänta på att de släpper modulen i 64bit? Får väl försöka pilla igång firefox32 så länge..
Lars

Inlägg av Lars »

Jag fick det att fungera på mitt 64-bitarsystem ;D

Jag provade många olika vägar innan jag nådde fram så jag är inte helt hundra på vad som krävdes till slut. Det vore bra om fler testade för att verifiera metoden. Kolla på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal och försök fylla på om det är något som saknas.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Lars skrev:Jag fick det att fungera på mitt 64-bitarsystem ;D

Jag provade många olika vägar innan jag nådde fram så jag är inte helt hundra på vad som krävdes till slut. Det vore bra om fler testade för att verifiera metoden. Kolla på http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal och försök fylla på om det är något som saknas.
Kanon!

Nu känner FF igen Nexus Personal men får något fel när jag ska använda den mot handelsbanken men är nog inte Nexus Personals fel.
ipx

Inlägg av ipx »

Lars skrev:Jag fick det att fungera på mitt 64-bitarsystem ;D

Tack så jättemycket, nu funkar nexus personal med firefox i 64-bitars miljö. Jag har dock, precis som ovanstående har problem med att hantera bankid hos min bank (i detta fall swedbank). När jag ska skapa en ny bankid så får jag ett felmeddelande från swedbanks site precis när nexus ber mig att fylla i ett lösenord för bankidt. Det verkar alltså fungera mjukvarumässigt men att det är något fel på sidan?

" Det har uppstått ett internt tekniskt fel.
Var god försök senare. Referensnummer: - "
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

BankID-programmen har fullt stöd för Linuxdistributionen Ubuntu 8.04 (32 bit) med webbläsaren Firefox 3.0. Det kan vara möjligt för avancerade användare att få programmen att fungera även i andra Linuxdistributioner och webbläsare, men tyvärr erbjuds i nuläget inte hjälp och support i dessa fall.
Coolt. Känns lite underligt att vi har officiellt *ubuntu* stöd...! (power to the people)

EDIT:
Sedan väljer man "Load" längst till höger och anger "/usr/local/lib/personal/libP11.so" i den lediga rutan.
Tackar! Måste säga att jag ser gärna att man kan importera igenom GUI gränssnittet i framatida versioner. "persadm" klarade inte ens att man gav certifikatet som ett argument, utan krävde att men gav *hela* sökvägen även om man befinner sig i katalogen certifikatet finns i. :/
Men men. Man ska inte klaga :)
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Lars

Inlägg av Lars »

ipx skrev:Tack så jättemycket, nu funkar nexus personal med firefox i 64-bitars miljö. Jag har dock, precis som ovanstående har problem med att hantera bankid hos min bank (i detta fall swedbank). När jag ska skapa en ny bankid så får jag ett felmeddelande från swedbanks site precis när nexus ber mig att fylla i ett lösenord för bankidt. Det verkar alltså fungera mjukvarumässigt men att det är något fel på sidan?
Vilken version av Java använder du? Det bästa är nog att använda Sun Java från https://jdk6.dev.java.net/6uNea.html
nexus
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av nexus »

Jag fick det att fungera på mitt 64-bitarsystem
Efter det så kan jag nu ÄNTLIGEN handelsbanka som folk istället för att köra WINE-vägen.
Skönt att höra!

Programmet är initialt utvecklat för 32-bit, men det är vackert att se att många inte rädes att få det att fungera iallafall.

Vi försöker hålla ett öga på forumet och försöker besvara frågor så gott vi kan och hinner.
Lars

Inlägg av Lars »

Hej Nexus, välkommen :)

Det är kul att ni äntligen har släppt en version till GNU/Linux, det ska ni ha all heder för! Tyvärr är det ju många företag som endast stöttar Windows och OS X, skönt att ni inte hör till dem.

64-bitarsstöd skulle vara bra och jag hade trott att den inte var längre än en kompilering bort (plus testning naturligtvis).

Om ni får lite tid över någon gång skulle det också vara bra med deb- och rpm-paket, och ett repository för automatisk uppdatering.
chucken
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av chucken »

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

SLP skrev:Är inloggad hos Handelsbanken med 32-bitars 8.10 nu! Wohoo!

Först måste man importera sitt eleg (i .p12-format) via adminmodulen:

slp@Ratbag:~$ persadm import
Sedan måste man se till att säkerhetsmodulen finns installerad i Firefox innan man kan logga in (java måste förstås också vara med). I Preferences -> Advanced -> Encryption -> Security Devices klickar man på "New PKCS#11 Module" i listan. Sedan väljer man "Load" längst till höger och anger "/usr/local/lib/personal/libP11.so" i den lediga rutan.

Tack SLP, nu har även jag via Jaunty (9.04) lyckats komma in på Handelsbanken ;D
KiviE

Inlägg av KiviE »

Är det bara jag som får

Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to eleg.handelsbanken.se.

SSL peer was unable to negotiate an acceptable set of security parameters.

(Error code: ssl_error_handshake_failure_alert)

The page you are trying to view can not be shown because the authenticity of the received data could not be verified.

* Please contact the web site owners to inform them of this problem.
på handelsbanken?
maris382
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av maris382 »

LA skrev:Själv har jag bara lite strul att foxe hänger sig när jag väl ska använda det, men det är säkert lokalt. Eller det finns nån med en lösning på det med?
Pröva att disabla alla extensions.

Själv var jag tvungen att disable både Adblock Plus och Greasemonkey för att inte firefox ska hänga sig när Java-appleten laddas.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"