Finns det en MYCKET bra Ubuntuguide på svenska?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- screen
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Finns det en MYCKET bra Ubuntuguide på svenska?
Coming up:
brw-rw---- 1 root disk 9, 0 2009-01-30 09:07 /dev/md0
brw-rw---- 1 root disk 9, 1 2009-01-30 09:07 /dev/md1
Jaha, så det är inte att det sitter 8MB cache-minne i processorn då?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jo visst påverkar det. Det gör ju processorn snabbare.screen skrev:Coming up:
Du kan testa din första RAID-array med:
Kod: Markera allt
sudo hdparm -Tt /dev/md0 && sudo hdparm -Tt /dev/md0 && sudo hdparm -Tt /dev/md0 && sudo hdparm -Tt /dev/md0 && clear && echo -e "\n$(tput setaf 2)Kopiera och klistra in nedanstående på forumet$(tput setaf 9)" && sudo hdparm -Tt /dev/md0
sudo hdparm -Tt /dev/md1 && sudo hdparm -Tt /dev/md1 && sudo hdparm -Tt /dev/md1 && sudo hdparm -Tt /dev/md1 && clear && echo -e "\n$(tput setaf 2)Kopiera och klistra in nedanstående på forumet$(tput setaf 9)" && sudo hdparm -Tt /dev/md1
- screen
Första:
Timing cached reads: 15364 MB in 1.99 seconds = 7707.34 MB/sec
Timing buffered disk reads: 270 MB in 3.00 seconds = 89.93 MB/sec
Andra:
Timing cached reads: 15824 MB in 1.99 seconds = 7944.96 MB/sec
Timing buffered disk reads: 272 MB in 3.01 seconds = 90.41 MB/sec
Det verkar inte som om raid-konfigurationen utnyttjar/kan utnyttja dubbel eller snabbare läsning än en ensam disk.
Detta är mjukvaru-raid via Ubuntu, finns det något sätt att kontrollera hur/om den läser av en eller båda vid sök?
Kan man ställa detta på något sätt?
Nu tror jag inte att systemet är på något sätt undermåligt eller så, jag har bara fått den uppfattningen (läst) att det skulle göra skillnad vid läs men samma vid skriv än motsvarande singel disk?
Tack för all hjälp annars djkmmo, det var intressant att se testerna även om det inte riktigt gav vad jag trodde eller hade hoppats på!
Timing cached reads: 15364 MB in 1.99 seconds = 7707.34 MB/sec
Timing buffered disk reads: 270 MB in 3.00 seconds = 89.93 MB/sec
Andra:
Timing cached reads: 15824 MB in 1.99 seconds = 7944.96 MB/sec
Timing buffered disk reads: 272 MB in 3.01 seconds = 90.41 MB/sec
Det verkar inte som om raid-konfigurationen utnyttjar/kan utnyttja dubbel eller snabbare läsning än en ensam disk.
Detta är mjukvaru-raid via Ubuntu, finns det något sätt att kontrollera hur/om den läser av en eller båda vid sök?
Kan man ställa detta på något sätt?
Nu tror jag inte att systemet är på något sätt undermåligt eller så, jag har bara fått den uppfattningen (läst) att det skulle göra skillnad vid läs men samma vid skriv än motsvarande singel disk?
Tack för all hjälp annars djkmmo, det var intressant att se testerna även om det inte riktigt gav vad jag trodde eller hade hoppats på!
-
hdparm kanske inte mäter RAID:en alls utan går direkt på disk...
Det finns ett annat (bättre) benchmarkprogram just för hårddiskar i förråden. Du kan enkelt installera det genom:När du installerat det skriver du helt enkelt "bonnie++" i terminalen så kör den ett antal test. Den läser och skriver filer till /tmp och har du systemet installerat på RAID:en så bör /tmp också ligga på RAID:en.
Det finns ett annat (bättre) benchmarkprogram just för hårddiskar i förråden. Du kan enkelt installera det genom:
sudo aptitude install bonnie++
- screen
Ok, men Bonnie++ tar även bort följande när jag installerar detta:
The following packages will be REMOVED:
libxcb-shape0{u} libxcb-shm0{u} libxcb-xv0{u} libxine1{u} libxine1-bin{u}
libxine1-console{u} libxine1-ffmpeg{u} libxine1-gnome{u}
libxine1-misc-plugins{u} libxine1-x{u} libxvmc1{u}
0 packages upgraded, 1 newly installed, 11 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 39,2kB of archives. After unpacking 7602kB will be freed.
Do you want to continue? [Y/n/?]
Jag aksepterade, det finns ju hjälp...
Följande hände då:
(Läser databasen ... 149093 filer och kataloger installerade.)
Tar bort libxine1 ...
Tar bort libxine1-x ...
Tar bort libxcb-shape0 ...
Tar bort libxcb-shm0 ...
Tar bort libxcb-xv0 ...
Tar bort libxine1-misc-plugins ...
Tar bort libxine1-gnome ...
Tar bort libxine1-ffmpeg ...
Tar bort libxine1-console ...
Tar bort libxine1-bin ...
Tar bort libxvmc1 ...
Hanterar utlösare för libc6 ...
ldconfig deferred processing now taking place
Hanterar utlösare för man-db ...
Väljer tidigare ej valt paket bonnie++.
(Läser databasen ... 148906 filer och kataloger installerade.)
Packar upp bonnie++ (från .../bonnie++_1.03uc+nmu1ubuntu1_amd64.deb) ...
Ställer in bonnie++ (1.03uc+nmu1ubuntu1) ...
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Reading extended state information
Initializing package states... Färdig
Writing extended state information... Färdig
Körde bonnie++
Följande resultat blev det:
Writing with putc()...done
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading with getc()...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Create files in sequential order...done.
Stat files in sequential order...done.
Delete files in sequential order...done.
Create files in random order...done.
Stat files in random order...done.
Delete files in random order...done.
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
-Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP
*****-desktop 6G 66142 89 70298 19 35548 8 72798 86 75189 11 290.0 1
------Sequential Create------ --------Random Create--------
-Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP
16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++
*****-desktop,6G,66142,89,70298,19,35548,8,72798,86,75189,11,290.0,1,16,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++
Nu skulle det vara trevligt att förstå vad resultatet säger?
The following packages will be REMOVED:
libxcb-shape0{u} libxcb-shm0{u} libxcb-xv0{u} libxine1{u} libxine1-bin{u}
libxine1-console{u} libxine1-ffmpeg{u} libxine1-gnome{u}
libxine1-misc-plugins{u} libxine1-x{u} libxvmc1{u}
0 packages upgraded, 1 newly installed, 11 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 39,2kB of archives. After unpacking 7602kB will be freed.
Do you want to continue? [Y/n/?]
Jag aksepterade, det finns ju hjälp...

Följande hände då:
(Läser databasen ... 149093 filer och kataloger installerade.)
Tar bort libxine1 ...
Tar bort libxine1-x ...
Tar bort libxcb-shape0 ...
Tar bort libxcb-shm0 ...
Tar bort libxcb-xv0 ...
Tar bort libxine1-misc-plugins ...
Tar bort libxine1-gnome ...
Tar bort libxine1-ffmpeg ...
Tar bort libxine1-console ...
Tar bort libxine1-bin ...
Tar bort libxvmc1 ...
Hanterar utlösare för libc6 ...
ldconfig deferred processing now taking place
Hanterar utlösare för man-db ...
Väljer tidigare ej valt paket bonnie++.
(Läser databasen ... 148906 filer och kataloger installerade.)
Packar upp bonnie++ (från .../bonnie++_1.03uc+nmu1ubuntu1_amd64.deb) ...
Ställer in bonnie++ (1.03uc+nmu1ubuntu1) ...
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Reading extended state information
Initializing package states... Färdig
Writing extended state information... Färdig
Körde bonnie++
Följande resultat blev det:
Writing with putc()...done
Writing intelligently...done
Rewriting...done
Reading with getc()...done
Reading intelligently...done
start 'em...done...done...done...
Create files in sequential order...done.
Stat files in sequential order...done.
Delete files in sequential order...done.
Create files in random order...done.
Stat files in random order...done.
Delete files in random order...done.
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
*****-desktop 6G 66142 89 70298 19 35548 8 72798 86 75189 11 290.0 1
------Sequential Create------ --------Random Create--------
-Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP
16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++
*****-desktop,6G,66142,89,70298,19,35548,8,72798,86,75189,11,290.0,1,16,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++
Nu skulle det vara trevligt att förstå vad resultatet säger?

-
Xine skall inte ha något alls med detta att göra. Det måste bero på något annat att de togs bort. Har du avinstallerat något mediarelaterat program?screen skrev:Nu skulle det vara trevligt att förstå vad resultatet säger?Kod: Markera allt
Version 1.03c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP *****-desktop 6G 66142 89 70298 19 35548 8 72798 86 75189 11 290.0 1
Version 1.03b ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
djk-dator 1G 25526 82 56661 38 28019 13 29930 84 69805 20 177.5 2
Sequential Input = Läsning från disk. Din RAID ligger på ~72 MB/s på både tecken för tecken (per Chr) och block medan min sjunker drastiskt vid både läsning och skrivning per tecken.
%CP = Processorsbelastning för att utföra operationen som står till vänster. Som du ser på tar det mycket mer processorskraft att både läsa och skriva per tecken än i block, så dina markant bättre siffror på det beror troligtvis på att du har snabbare minne och processor.
Det finns en full beskrivning av testerna och hur utdatan skall läsas i /usr/share/doc/bonnie++/readme.html. Navigera dit med Firefox för lite utförligare förklaring.
- screen
Tack djkmmo! Intressant detta nu när man förstår innebörden av siffermassan.
Jag har försökt att finna svaret på min fråga om hur den läser men inte hittat, eller så är det bara SBS (som vanligt?). Jag tänker på om raiden utnyttjas eller inte i detta fallet, eller kan du utläsa något om det i resultatet?
Spelar disktyperna mellan våra datorer någon roll i detta fallet, eller hänger det helt och hållet på cp, cache & ram?
Ser bra ut annars och kraft verkar finnas tillräckligt.
Nu vet jag inte vad "xine" gör, men om du anser att detta inte borde tas bort så skulle jag vilja få hjälp med återinstall. Jo jag tog bort en mediaspelare igår när jag installerade annat, kommer inte ihåg (gammal vettu) vad den hette men jag har flera så det spelar inte så stor roll tycker jag samt att det är så enkelt (jippie) att plocka in igen.
Om det finns något som kan visa om /hur diskarna används i testprog så vore det trevligt, så man kan få verifierat hur upplägget med raiden är gjord. Fast gårdagens resultat visade förståss på (om det nu är rätt?) att ingen skillnad fanns vid läs. Alltså att resultatet av en disk är lika fast med raid 1.

Jag har försökt att finna svaret på min fråga om hur den läser men inte hittat, eller så är det bara SBS (som vanligt?). Jag tänker på om raiden utnyttjas eller inte i detta fallet, eller kan du utläsa något om det i resultatet?
Spelar disktyperna mellan våra datorer någon roll i detta fallet, eller hänger det helt och hållet på cp, cache & ram?
Ser bra ut annars och kraft verkar finnas tillräckligt.
Nu vet jag inte vad "xine" gör, men om du anser att detta inte borde tas bort så skulle jag vilja få hjälp med återinstall. Jo jag tog bort en mediaspelare igår när jag installerade annat, kommer inte ihåg (gammal vettu) vad den hette men jag har flera så det spelar inte så stor roll tycker jag samt att det är så enkelt (jippie) att plocka in igen.
Om det finns något som kan visa om /hur diskarna används i testprog så vore det trevligt, så man kan få verifierat hur upplägget med raiden är gjord. Fast gårdagens resultat visade förståss på (om det nu är rätt?) att ingen skillnad fanns vid läs. Alltså att resultatet av en disk är lika fast med raid 1.
Ta kontakt med fredde.sephoria@gmail.com han är fadder, rackarns bra!screen skrev:Hej på er alla, jag är en 47år blåst gröngöling på Ubuntu och jag har genast lyckats ställa till det, förmodligen på flera sätt t.o.m.![]()
Ny dator med Ubuntu 8.10 och mycket nöjd med ett sjujäkla drag jämfört med gamla windowsburken, men sen flyger fan i en och man måste bara försöka sig på ett spel...och där tog det fullständigt stopp...det slutatde med efter alla möjliga installationer via terminalen av spelet TORCS + allt som tillhörde enl. en nätsida, att jag avinstallerade spelet.
Men inte var det bra med det inte...Onej...nu visas följande meddelande upp vid bot och dollartecknet funkar intet:
User's (här skall vara ett dollartecken?)Home/.dmrc file is being ignored. This prevents the default session and language from being saved. File should be owned by user and have 644 permissions.
Userś (dollar?)Home directory must be owned by user and not writable by other user.
Vad är fel och hur avhjälps detta?
Är det någon som har en BULLETPROF steg för steg-anvisning för en idiot som mig hur man installerar spel av andra slag än de som finns tillgängliga på lägg till/ ta bort?Även hur man skall förstå upplägget på Ubuntu jämfört med windows? Måste man ha programmerat någon gång i sitt liv för att förstå hur detta fungerar? suck...
Jag kan förstå att det finns många sådana som mig där ute, speciellt när man har levt ett "klick-liv" med windows tidigare. men så j_vla svårt kan det väl inte vara bara man kommer över tröskeln i att förstå sig på grunden.
Skall man som mig förstå sig på hur något skall göras om man aldrig har gjort det förrut, så måste det bli i VÄLDIGT små steg för steg instruktioner först innan man lär sig att gå.
Jag har försökt med en Fadder, men utan att få hjälp...
Kan berätta att jag har glatt mig extra för övergången till Ubuntu med sprillans dator med Core i7 o.s.v. och tänkt att nu skall jag försöka mig på spel....Jaja, vad är väl en bal på slottet?
Om någon av er Faddrar kan tänka sig att försöka banka in vett i mitt huvud så får ni gärna säga det här, jag tror inte att jag söker en Fadder till som returnerar med att denne inte har tid och säger sig ha slutat när dom samtidigt står kvar i listan!?!
Tjoflöjt...och jag tackar alla som gör en ansats till att hjälpa mig.
- screen
Tack, har laddat ner den och skall användas vid strul eller funderingar! 

- screen
Okej, nu har jag hittat det enklaste sättet för alla oss gröngölingar att få in bilspelet Racer i burken.
Det görs allra enklast helt och hållet via terminalen med följande koder:
cd ~/
wget http://www.racer.nl/download/racer054b1.tgz
tar xzvf racer054b1.tgz
sudo cp ~/racer/libfmodex.so /usr/lib/libfmodex.so
cd racer
./racer
Jag kopierade detta från ett annat meddelande, därför ser det ut som kattskit men funkar.

Det görs allra enklast helt och hållet via terminalen med följande koder:
cd ~/
wget http://www.racer.nl/download/racer054b1.tgz
tar xzvf racer054b1.tgz
sudo cp ~/racer/libfmodex.so /usr/lib/libfmodex.so
cd racer
./racer
Jag kopierade detta från ett annat meddelande, därför ser det ut som kattskit men funkar.

-
Det var så lite så.screen skrev:Tack djkmmo! Intressant detta nu när man förstår innebörden av siffermassan.
Bonnie++ skapar filerna i /tmp, så om /tmp ligger på RAID:en så utnyttjas den i testet. Vi kan se hur filsystemen är monterade med kommandot:screen skrev:Jag har försökt att finna svaret på min fråga om hur den läser men inte hittat, eller så är det bara SBS (som vanligt?). Jag tänker på om raiden utnyttjas eller inte i detta fallet, eller kan du utläsa något om det i resultatet?
mount
Om jag inte minns fel så hade du nya Samsungdiskar? De skall vara snabbare än mina Seagate.screen skrev:Spelar disktyperna mellan våra datorer någon roll i detta fallet, eller hänger det helt och hållet på cp, cache & ram?
xine är en multimediamotor som kan användas av olika mediaspelare, men det finns även andra, som gstreamer. Antagligen använder inga av de mediaspelare du har installerade xine och då behöver du det inte. Om du börjar få mediarelaterade problem så kan det ju dock vara bra att veta att du inte har xine installerat.screen skrev:Nu vet jag inte vad "xine" gör, men om du anser att detta inte borde tas bort så skulle jag vilja få hjälp med återinstall. Jo jag tog bort en mediaspelare igår när jag installerade annat, kommer inte ihåg (gammal vettu) vad den hette men jag har flera så det spelar inte så stor roll tycker jag samt att det är så enkelt (jippie) att plocka in igen.
Här förstår jag nog inte riktigt hur du menar, så du får gärna utveckla det. Det går att se hur raiden ser ut (vilka partitioner som ingår etc.). Nu har jag inte jag några RAID-arrays installerade för tillfället, så det blir lite gissning, men följande skall visa vilka RAID-enheter du har:screen skrev:Om det finns något som kan visa om /hur diskarna används i testprog så vore det trevligt, så man kan få verifierat hur upplägget med raiden är gjord. Fast gårdagens resultat visade förståss på (om det nu är rätt?) att ingen skillnad fanns vid läs. Alltså att resultatet av en disk är lika fast med raid 1.
cat /proc/mdstat
- screen
Jisses!
Jaha och?
Jo vad jag är ute efter är just det att läsning från raid 1 skall gå snabbare än läsning från enskild disk.
Om jag har förstått det jag läst rätt, skall det vara möjligt för (i detta fallet men kanske ändå bara hårdvarumodellen trots allt?) Ubuntus mjukvaruraid att läsa från båda diskarna samtidigt (eftersom all info ligger dubblerad) och då kunna t.ex. bota snabbare samt öppna program och annat snabbare än om det hade varit en singel disk.
Förstår du nu vad jag far efter?
Nästa:

/dev/md0 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
/proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.27-11-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
/dev/md1 on /home type ext3 (rw,relatime)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/*****/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=bjorn)
Jo vad jag är ute efter är just det att läsning från raid 1 skall gå snabbare än läsning från enskild disk.
Om jag har förstått det jag läst rätt, skall det vara möjligt för (i detta fallet men kanske ändå bara hårdvarumodellen trots allt?) Ubuntus mjukvaruraid att läsa från båda diskarna samtidigt (eftersom all info ligger dubblerad) och då kunna t.ex. bota snabbare samt öppna program och annat snabbare än om det hade varit en singel disk.
Nästa:
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
md1 : active raid1 sda5[0] sdb5[1]
683742336 blocks [2/2] [UU]
md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
48829440 blocks [2/2] [UU]
[=============>.......] resync = 68.0% (33228864/48829440) finish=2.9min speed=86750K/sec
unused devices: <none>
-
Det betyder att / ligger på md0 som är en RAID1-enhet och eftersom inte /tmp har någon egen monteringspunkt (då hade det stått "/dev/{någon enhet} on /tmp" någonstans) så skapas och läses filerna i Bonnie-testet på en av RAID-enheterna.screen skrev:Jisses!![]()
Jaha och?Kod: Markera allt
[b]/dev/md0 on /[/b] type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro) [...] [b]/dev/md1 on /home[/b] type ext3 (rw,relatime)
Jag förstår hur du menar och även mjukvaruraid nivå 1 skall ge en liten förbättring av läsprestanda. Dock verkar det som att RAID1 enbart använder en disk vid sekventiella läsningar (och skrivprestanda förbättras inte alls med RAID1). Ev kan följande ge en bättre mätning på RAID-prestanda:screen skrev:Jo vad jag är ute efter är just det att läsning från raid 1 skall gå snabbare än läsning från enskild disk.
bonnie++ -n 100:4069:1024 -s0
man bonnie
Det bekräftar att RAID:en och de ingående partitionerna fungerar som de skall. Dessutom håller den på att synka sda1 med sdb1 och det gör den med ~85 MB/s.screen skrev:Kod: Markera allt
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10] md1 : active raid1 sda5[0] sdb5[1] 683742336 blocks [2/2] [UU] md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1] 48829440 blocks [2/2] [UU] [=============>.......] resync = 68.0% (33228864/48829440) finish=2.9min speed=86750K/sec unused devices: <none>
-
Mitt resultat av "bonnie++ -n 100:4069:1024 -s0"
För att sedan kunna jämföra så måste du göra samma test på en icke-RAID-enhet.
Version 1.03b ------Sequential Create------ --------Random Create--------
djk-dator -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
files:max:min /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP
100:4069:1024 9911 66 164 2 14888 49 6336 49 154 2 10878 42
- screen
djkmmo skrev:Mitt resultat av "bonnie++ -n 100:4069:1024 -s0"För att sedan kunna jämföra så måste du göra samma test på en icke-RAID-enhet.Kod: Markera allt
Version 1.03b ------Sequential Create------ --------Random Create-------- djk-dator -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files:max:min /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 100:4069:1024 9911 66 164 2 14888 49 6336 49 154 2 10878 42
Jajuste, men går det inte att testa detta på samma sätt som gjordes tidigare i tråden via "sudo hdparm" där testet kördes mot bara en av diskarna? Jag menar, har Bonnie++ inget som kan utföra först test av den första HD:n i arrayen mot detta som du skriver ovan?
Annars kan jag inte verifiera detta då jag inte har något annat att testa mot och således är det ingen ide´.?
-
Jag kan ju inte svära på det, men när jag tänker efter så *borde* det bli en skillnad mellan "Sequential Create" och "Random Create" i testet ovan, om det nu verkligen är så att RAID1 enbart använder den ena disken vid sekvensiella operationer. Den enda skillnaderna mellan testen i "Sequential Create" och "Random Create" är ju just att det ena utförs sekvensiellt medan det andra utförs slumpmässigt. Prova så får vi se.screen skrev:djkmmo skrev:Mitt resultat av "bonnie++ -n 100:4069:1024 -s0"För att sedan kunna jämföra så måste du göra samma test på en icke-RAID-enhet.Kod: Markera allt
Version 1.03b ------Sequential Create------ --------Random Create-------- djk-dator -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files:max:min /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 100:4069:1024 9911 66 164 2 14888 49 6336 49 154 2 10878 42
Jajuste, men går det inte att testa detta på samma sätt som gjordes tidigare i tråden via "sudo hdparm" där testet kördes mot bara en av diskarna? Jag menar, har Bonnie++ inget som kan utföra först test av den första HD:n i arrayen mot detta som du skriver ovan?
Annars kan jag inte verifiera detta då jag inte har något annat att testa mot och således är det ingen ide´.?
Jag tror att det blir bättre med en fast filstorlek t.ex:
bonnie++ -n 100:1024:1024 -s0
bonnie++ -n 1:10240:10240 -s0
- screen
Första:
Andra:
Va hände? Det bara "blixtrade till" så var det klart...jag han knappt släppa enterknappen!
Version 1.03c ------Sequential Create------ --------Random Create--------
*****-desktop -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
100:1024:1024 22806 50 +++++ +++ 28591 33 10755 36 163803 78 86116 99
*****-desktop,,,,,,,,,,,,,,100:1024:1024,22806,50,+++++,+++,28591,33,10755,36,163803,78,86116,99
Version 1.03c ------Sequential Create------ --------Random Create--------
*****-desktop -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
1:10240:10240 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++
*****-desktop,,,,,,,,,,,,,,1:10240:10240,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++

-
Din dator var för snabb för både första och andra testet. När det står "+++++" betyder det att det tagit för kort tid för att kunna göra en uträkning med någotlunda säkert resultat. Då får du öka filstorleken och/eller filantal tills alla test visar siffror.screen skrev:Första:
Andra:Kod: Markera allt
Version 1.03c ------Sequential Create------ --------Random Create-------- *****-desktop -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files:max:min /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 100:1024:1024 22806 50 +++++ +++ 28591 33 10755 36 163803 78 86116 99 *****-desktop,,,,,,,,,,,,,,100:1024:1024,22806,50,+++++,+++,28591,33,10755,36,163803,78,86116,99
Version 1.03c ------Sequential Create------ --------Random Create-------- *****-desktop -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files:max:min /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 1:10240:10240 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ *****-desktop,,,,,,,,,,,,,,1:10240:10240,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++,+++++,+++
Va hände? Det bara "blixtrade till" så var det klart...jag han knappt släppa enterknappen!
I "bonnie++ -n 100:4069:1024 -s0" så står "100" för antalet filer, "4096" för maximal filstorlek och "1024" för minsta filstorlek. Testa med t.ex. "bonnie++ -n 100
Orkade inte läsa allt så noga. Har själv skrivit upp
följande:
sudo chmod -R a-rxw [fil eller katalog]
Kommandot betyder att a-allas rättigheter tas bort - i
filen eller katalogen med alla dess underkataloger och filer -R
Har du vanligtvis stängt ytterdörren och sålunda säkrat filerna,
törs du nu skriva sudo chmod -R a+rxw [fil eller katalog]
Detta betyder att allt -R i katalogen ger alla a läs r kör x och skriv w
rättigheter.
Efter en tid när du förnyat Ubuntu flera gånger, bytt ditt användarnamn till
något kortare. När du nu kollar dina tusentals fotografier, så har du inte längre
rättigheter till filerna. Du kanske inte ens kan öppna foldern utan får
meddelande att du inte är dess ägare längre. Dina bilder är borta.
Dina släktutredningar kan inga arvingar läsa. Ditt testamente och din yttersta vilja
hamnar i hemliglådan. Med sudo och terminalen kan man (root) få in dem i
datorn och endast här kan de sedan behandlas, tyvärr också med terminalen.
a = alla finns i Linuxdelen , men kanske inte i bläddra klicka programmen.
Har ibland installerat och kört spel och program. Avinstallerat men inte
fått allt med. Ändrat på inställningar och glömt vad allt jag gjort. Har väntat
på en ny Ubuntuversion, formaterat bort allt gammalt och installerat ett
nytt Jungfruligt Ubuntu. Sedan kopierat in mina dyra ovärderliga
något föränderliga filer under foldern Arkiv.
Det är som att bli en ny människa, att bli född pånytt. Också ett nytt Home,
en ny lägenhet att kladda till. Arkiv är det evighetsbetonade, Home är det
mera kortvariga stället.
följande:
sudo chmod -R a-rxw [fil eller katalog]
Kommandot betyder att a-allas rättigheter tas bort - i
filen eller katalogen med alla dess underkataloger och filer -R
Har du vanligtvis stängt ytterdörren och sålunda säkrat filerna,
törs du nu skriva sudo chmod -R a+rxw [fil eller katalog]
Detta betyder att allt -R i katalogen ger alla a läs r kör x och skriv w
rättigheter.
Efter en tid när du förnyat Ubuntu flera gånger, bytt ditt användarnamn till
något kortare. När du nu kollar dina tusentals fotografier, så har du inte längre
rättigheter till filerna. Du kanske inte ens kan öppna foldern utan får
meddelande att du inte är dess ägare längre. Dina bilder är borta.
Dina släktutredningar kan inga arvingar läsa. Ditt testamente och din yttersta vilja
hamnar i hemliglådan. Med sudo och terminalen kan man (root) få in dem i
datorn och endast här kan de sedan behandlas, tyvärr också med terminalen.
a = alla finns i Linuxdelen , men kanske inte i bläddra klicka programmen.
Har ibland installerat och kört spel och program. Avinstallerat men inte
fått allt med. Ändrat på inställningar och glömt vad allt jag gjort. Har väntat
på en ny Ubuntuversion, formaterat bort allt gammalt och installerat ett
nytt Jungfruligt Ubuntu. Sedan kopierat in mina dyra ovärderliga
något föränderliga filer under foldern Arkiv.
Det är som att bli en ny människa, att bli född pånytt. Också ett nytt Home,
en ny lägenhet att kladda till. Arkiv är det evighetsbetonade, Home är det
mera kortvariga stället.