Under-cover uppdrag!?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
No1Viking

Under-cover uppdrag!?

Inlägg av No1Viking »

Hej

Tydligen är det så att folk tror att jag har något slags under-cover uppdrag här på ubuntu-se.org, baserat på att jag reggat ett nytt konto här. upnorth har anmält, till någon moderator, att jag har två konton. Jag är Michael Hamberg, Västerås, telefon 0760-199990, även kallad No1Viking (som också är ett deaktiverat konto är på ubuntu-se.org) och nu FreakHead. Slå gärna en pling, den som vill.

Jag erkänner att jag varit lat och underlåtit att göra ett deckararbete att ta reda på hur jag aktiverar mitt konto. Det är ju lite svårt att skicka ett PM till någon ansvarig här på forumet utan konto. Så ja, jag reggade ett nytt.

Jag står, helt och hållet, för mina åsikter och det jag skrivit om, både som FreakHead och No1Viking. Jag har alltid gjort det och det tänker jag fortsätta med.

Om historien upprepar sig kommer ett antal personer att lägga en massa frustration i denna tråd och snacka om barrikader och ge mig skulden för att ubuntu-se.org ser ut som det gör i dag, eftersom historien (för två år sedan) gjort att ubuntu-se.org ser ut som det gör i dag. Jag tål det.

//FH aka No1Viking aka Micke aka Michael Hamberg
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Emil.s
Kontakt:

Re: Under-cover uppdrag!?

Inlägg av Emil.s »

FreakHead skrev: Jag står, helt och hållet, för mina åsikter och det jag skrivit om, både som FreakHead och No1Viking. Jag har alltid gjort det och det tänker jag fortsätta med.

Om historien upprepar sig kommer ett antal personer att lägga en massa frustration i denna tråd och snacka om barrikader och ge mig skulden för att ubuntu-se.org ser ut som det gör i dag, eftersom historien (för två år sedan) gjort att ubuntu-se.org ser ut som det gör i dag. Jag tål det.

//FH aka No1Viking aka Micke aka Michael Hamberg
Bra! Självklart ska man stå för sina egna åsikter. Hur skulle världen se ut annars? ::)

Har svårt att tro att "historien återupprepas", men skulle den göra det så har jag mycket svårt att tänka mig varför du skulle få skulden?
Personligen så håller jag med dig i många inlägg, och du har ofta en poäng i vad du säger/skriver.

Men vad vill du att vi ska diskutera?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Välkommen tillbaka Michael!

Det är alltid kul med gamla ansikten och det blir lite konstigt med folk som går runt med en
påse på huvet. Mycket enklare när folk inte bara står för sina åsikter utan också för sin
identitet.

Hur ser du på din närvaro här? Har du kommit för att hjälpa till eller snackar vi om ett kort
gästspel för att träffa gamla vänner?

MVH
Urban
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Välkommen tillbaka Michael!

Det är alltid kul med gamla ansikten och det blir lite konstigt med folk som går runt med en
påse på huvet. Mycket enklare när folk inte bara står för sina åsikter utan också för sin
identitet.

Hur ser du på din närvaro här? Har du kommit för att hjälpa till eller snackar vi om ett kort
gästspel för att träffa gamla vänner?

MVH
Urban
De allra flesta har påse på huvudet här, för de gömmer sig bakom ett nickname, precis som jag gjort fram tills nu. Jag blev förbannad för att upnorth trodde att jag är här för att förstöra en massa och skrev, som konsekvens, första inlägget i denna tråd.

Jag har, under senaste året, verkligen försökt hjälpa till, på flera sätt. Resultatet har till slut varit att jag blivit utmobbad, flertalet gånger, som andra medlemmar också råkat ut för här inne. Låt mig säga att konsekvenserna av ett sånt beteende är mycket större än vad många tror. Om vi skall försöka översätta det till något kanske förståeligt språk, låt mig ta detta exempel.

Om du är en missnöjd kund, som känner dig illa behandlad, hur många får veta det och hur svårt/enkelt är det att göra dig nöjd igen? Alldeles rätt, det är jättesvårt, speciellt om du inte talar om för den som behandlat dig illa att du känner så, nästan helt omöjligt. Det är konsekvensen, att skitsnacket börjar gå och det är, i princip, omöjligt att stoppa!

Dessvärre är det något som är en realitet när det gäller Ubuntu Sverige. Folk snackar och skrattar, tyvärr. Det finns lösningar på det, vilka jag presenterat ett otal gånger, speciellt som No1Viking, men folk har MEDVETET valt att inte lyssna, av någon anledning. Historien, den för två år sedan, som flera hela tiden hänvisar till, stoppar Ubuntu Sveriges utveckling, enligt flera medlemmar här. Jag har blivit anklagad, många gånger, för att lägga mig i Ubuntu Sveriges interna angelägenheter och man har sagt åt mig att hålla igen min stora trut och det från ledningen av Ubuntu Sverige. Det är något jag, helt enkelt, inte förstår.

Jag har nog mer att skriva om som vi kan diskutera, men det kan vi ta senare.

//FH
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jo, jag skulle önska att betydligt färre uppträdde under nickname. Att vissa behöver göra det
är i sin ordning. Några jobbar kanske hos en arbetsgivare som ogillar fri mjukvara t ex. Jag tror
att färre nicknames och fler riktiga namn skulle göra att vi uppfattades mer seriöst och jag tror
dessutom att det är lättare att uppträda hyfsat och mänskligt mot 'Michael Hamberg' än mot
'FreakHead' eller 'No1Viking'. Jag tror också att chansen att 'Michael Hamberg' uppträder hyfsat
och mänskligt än att 'FreakHead' eller 'No1Viking' gör det. Ta det inte personligt! Det är mer
en generell fundering. Tar bara dej som exempel.

Folk kan bära sig åt som fan på nätet, men de flesta är OK öga mot öga. Med nicknames blir
det nå'n slags robotkrig som inte gör ont på riktigt - tror man. Men bakom alla nick finns människor
som blir arga, sårade och ledsna.

Därför har vi också moderatorer och över tiden har vi haft överdrifter åt olika håll i modereringen.
Nu tror jag vi har hittat ett "lagom" och mobbingtendenser är inget som tolereras. Den som å andra
sidan upplever sig misshandlad av moderatorerna har ett oberoende råd att vända sig till. Märker
du några tendenser till mobbing, anmäl det genast till moderatorerna. Känner du dig orättvist behand-
lad av moderatorerna vänd dig till förtroenderådet.

Se'n är det inte alltid lätt att få gehör för sina åsikter om hur saker och ting ska gå till. Jag tror ärligt
talat att det man gör har större inverkan på Ubuntu än allt samlat tyckande. Mitt fokus är framför allt
externt och jag tror ärligt talat att mina bloggar, pressmeddelanden och snack på konferenser har haft en
del betydelse. Jag har för mig att du är duktig på webbgrejor och vi är precis igång med att städa upp vår
webbplats som börjar kännas lite trist och tråkig. Häng på där, så tror jag folk lyssnar.

Än en gång, välkommen.
Vi behöver alltid fler som vill jobba!
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Tack för erbjudandet.

Dessvärre har jag fullt jobb med min egen sajt, ubuntu.se. Det är nya grejer på G och det kommer att presenteras i morgon, om allt går som vi tänkt.

Vi, på ubuntu.se, återkommer om det då.

/FH
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har en liten fundering till det där med "utmobbning". En person som sticker ut hakan med radikala kommentarer blir lätt en måltavla.
Det blir mänskliga reaktioner på sådant på gott och ont. Åtminstone ska man vara medveten om detta innan man skriver kommentaren att det kan få oväntade konsekvenser beroende på innehållet.

Sen kan jag inte förstå varför "vår" lösning på hur ett forum ska skötas här ska ifrågasättas? Vi har två skilda uppfattningar på ubuntu-se och ubuntu.se och det verkar fungera bra. Varför ändra på detta?

För att avrunda det hela så har jag inga problem med något av forumen och skriver emellanåt även på ubuntu.se.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

hehe!
Ja, jag hade ingen aning att det var No1Viking som var i faggorna..
det var la roligt! :D

Apropås nick..hade jag vetat att det ger mindre trovärdighet i inläggen så hade jag också gått in med mitt realname, Jari Saarelainen.
Men det är ju praxis att regga in sig med nick, det är liksom standard i registreringsformuläret.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

ZX Spectrum skrev:Jag har en liten fundering till det där med "utmobbning". En person som sticker ut hakan med radikala kommentarer blir lätt en måltavla.
Det blir mänskliga reaktioner på sådant på gott och ont. Åtminstone ska man vara medveten om detta innan man skriver kommentaren att det kan få oväntade konsekvenser beroende på innehållet.

Sen kan jag inte förstå varför "vår" lösning på hur ett forum ska skötas här ska ifrågasättas? Vi har två skilda uppfattningar på ubuntu-se och ubuntu.se och det verkar fungera bra. Varför ändra på detta?

För att avrunda det hela så har jag inga problem med något av forumen och skriver emellanåt även på ubuntu.se.
Aldrig någonsin skall någon enda människa sjunka så djupt så att man offentligt mobbar ut folk eller stillasittande tittar på när andra gör det. För mig är det oförlåtligt, oavsett hur mycket någon sticker ut hakan.

ZX Spectrum, jag är en av er, en medlem i LoCot. Jag har laglig, moralisk och baserat på internationella mänskliga rättigheter lika stor rätt att skriva här som du, givet att jag också är medlem här. Jag har länge försökt tala om vad som inte är ok här, bla mobbingen, de grymt långa diskussionerna som aldrig tar slut, bristen i att inte kunna ta beslut som för organisationen framåt osv.

Jag kan lova dig att vi, på ubuntu.se, kommer att presentera något häftigt, troligen i morgon om vi får allt klart, som inte kommer från en debattform av långbänksmodell.

//FH
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Har du blivit mobbad och av vem?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

FreakHead, vad gäller mobbingen kan jag inte annat än helhjärtat hålla med. Vi har haft ett
par dokumenterade fall och det är förjävligt. De skyldiga hålls under uppsikt de korta stunder
de vistas här. Vi tror på att människor kan lära sig och förbättras, men vi är inte naiva.

Givetvis har alla rätt att yttra sig, men ibland blir det mycket snack och lite verkstad. De flesta
vill hellre lyssna på den som säger att "xxx, fungerar inte så bra (...) jag vill fixa det så här(...)".
Vi har redan nu gott om folk som pekar på problem som någon annan borde fixa.

Vi har också en bra diskussion om hur vi ska kunna fördjupa demokratin och samtidigt bli
bättre på att komma till beslut med god legitimitet.

Jag kan inte se att vi har någon brist när det gäller beslut. Vi har förtroendevalda som kan
besluta och i större frågor röstar medlemmarna. Det kan bli ännu bättre, och det är vad
diskussionen ovan syftar till, men det är inget fatalt problem.

Däremot skulle vi behöva ha fler som hann och orkade vara med och verkställa beslut. Vi
har glatt kapacitet att producera tio gånger mer beslut än vad som hinner verkställas, kanske
hundra gånger mer.

ZX Spectrum, självklart får man ifrågasätta vårt sätt att sköta ett forum, men jag skulle
önska att det, liksom alla andra ifrågasättanden, sker med klara och tydliga förlag som vi kan
ta ställning till och rösta om. Annars bidrar man bara till de återkommande och ändlösa
diskussioner som vår vän FreakHead kritiserar, och som jag inte heller gillar.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 44#p283358
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag kan lova dig att vi, på ubuntu.se, kommer att presentera något häftigt, troligen i morgon om vi får allt klart, som inte kommer från en debattform av långbänksmodell.
Kul!

Ser fram emot vad det kan vara!

:D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Vad är egentligen mobbing? Att många hackar på Sid som står upp för sin åsikt? Övertygad om att Sid har många med sig.
Att många hackar på "FreakHead" som står upp för sin åsikt (som jag dess värre inte vet)? Övertygad om att "FreakHead" har medlemmar på sin sida också. Sällan att något tenderar att bli alla mot en.
Eftersom inga trådar/kommentarer tas bort helt från forumet så vill jag ha bevisen på den kallade "mobbningen" så vi moderatorer har något att ta ställning till.
Bild
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Har väl egentligen inte så mycket med att göra vems "sida man är på" egentligen.

Sid, står upp för det han tror på oavsett vad någon annan säger. Utöver det så anser han sig ha många med sig och lyckats "plocka bort" ett par från vårt forum med hjälp av ett antal medlemmar.
Hur man kan "eliminera någon som inte vill lämna en gemenskap är för mig en gåta då han själv inte var vare sig moderator eller admin, men ok....säger han så, så är det väl så.
(Han skulle omöjligen kunna eliminera mig hur mycket han än skulle vilja, för han har inte makten att kunna banna mig från detta forum. Och en konspiration gentemot plun/LJ, knappast.)

Sid är kontroversiell, men han står stark i sin övertygelse, rätt eller fel....
Sid säger rent ut vad han tycker, rätt eller fel....
Sid tar sitt "straff" och kommer åter, fortsätter sin "kamp" för det han tror på, rätt för honom, fel för oss?

Sedan har vi Vikingen, han kämpade en gång för det som han ansåg vara rätt, det fanns en handfull medlemmar som var tämligen oregerliga. Oavsett vad vikingen gjorde så var det fel och ju mer han försökte för att få ordning i sitt forum, desto högljuddare var denna handfull av medlemmar....de bröt ju mot alla möjliga forumsregler och CoC.
Till slut så såg han ingen annan utväg än att börja banna folk i denna hop, för det hjälpte inte vad han sa, vad han gjorde, för inget kunde tysta denna hop av medlemmar.

Jag var en av dessa medlemmar som stod på "barrikaderna", jag ropade kanske inte högst, men jag var med där och kämpade sida vid sida.....när då alla andra blev bannade så stod jag helt plötsligt ensam kvar där och ropade i forumet.....på mitt sätt....argumenterade, diskuterade......försökte få fram en lösning på "problemmet".

Lösningen blev Jono, och han la fram sin syn på den konflikt som var och helt plötsligt så gick vi segrande ur den striden....

"Vi" hade segrat!............men i mitt tycke då så var det en förlust. För jag hade inte kämpat för en seger i sig, utan det jag egentligen kämpade för var ett samförstånd, ett enande, för att därefter tillsammans gå vidare och bygga upp U-SE, med den administration som då var.

U-SE:s historia ligger U-SE hela tiden i fatet, så fort Vikingen öppnat munnen för att ge sin syn på saker och ting så har han ideligen blivit nedslagen i stövlarna, oavsett hur rätt han än månde haft i sina uttalanden, så kom det ifrån fel mun.

Ideligen så är det någon som tar upp "historian" och kör det i halsen på Vikingen, för han tillhör inte "oss". För "vi" vann, "vi" hade rätt!

Så länge som "vi" tittar tillbaka, så länge som "vi" inte tillåter "oss" glömma den här "historien", så tror jag att den här misstänksamheten gentemot olika individer kommer fortgå...."finns där en konspiration gentemot nuvarande ledning"......"är där det någon som försöker ta min plats"......

Jag har tagit upp det här med "vi" och "ni/de" den senaste tiden då den här synen på att "vi" på "insidan" är förmer än "de på utsidan", som jag skrev....deja vu?!
Allt är ur betraktarens ögon.

Den här misstänksamheten vi dras med är av ondo och lamslår.

Se bara den senaste tidens utveckling här på U-SE, Sid var helt plötsligt nominerad till rekryterar posten.
Vad händer, Urban får kalla fötter och ska införa en "krav specifikation" på alla som har någon form av administrativ post inom locot?
Alla förstår ju varför Urban vill införa just den specifikation.

Ur ett perspektiv så kan jag väl förstå varför en sådan specifikation kan vara motiverad, men sett till tidpunkten när kravet väcktes, så ser det otroligt illa och dåligt tajmat ut i mina ögon.
Alla vet att Urban ville stänga Sid ute, är det så värst demokratiskt eller i en anda av Ubuntu?
Ge grabben en chans god dammit, han må vara burdus och rättfram, men vem vet, han kan växa med uppgiften med och bli en ovärderlig tillgång för U-SE oxå.

Mikael Hamberg är av kött och blod, fylld med känslor precis som du och jag, likaså är Sid det.
De kanske inte är det mest bekväma sällskap man kan ha med sig ut på en kunglig middag då de i sin karaktär är väldigt rättfram och ibland burdusa.

De är säkert inte bättre än mig, men de är garanterat inte sämre heller.

Kattjävelns 2 cents, baksätes förare, lite lämpligt onykter....men det gör inget. :D

PS. Stavfel och att jag skriver osammanhängande får ni ta, det bjuder jag på. Skål. DS.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag hoppas verkligen att det inte är så illa att så gamla saker kommer upp igen. Oavsett vad man tycker om Sid och No1Viking så har dom sin övertygelse. Sen hoppas jag att No1Vikings hjälp här i forumet inte innebär mästrande över hur ett forum ska styras utan kommer med konstruktiva förslag som vi kan ta ställning till. Det är så det fungerar i detta forumet.
Bild
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Mmmm, lite mästrande kan nog Vikingen vara ibland har jag sett och läst, men samtidigt.....vänd på det.....tänk dig in i hans situation.

Du var med och byggde upp det vi idag har från grunden....helt plötsligt så är du mer eller mindre utsparkad, brännmärkt och vad du än säger så möts du av fnysningar och förakt?

Skulle inte du bli lite bitter och när du ser någonting som du tror att det kunde göras annorlunda.....skulle inte du då försöka ge din input då och försöka ge tips och ideer om hur det eventellt skulle kunna göras annorlunda? Det var ju trots allt ditt skötebarn från början.

Och de gamla sakerna......ja du.....de dras ju upp i parti och minut....inte från Vikingens sida....men från "oss" som hade "rätt" och hade rätten på "vår" sida.
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 31 gånger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Sen hoppas jag att No1Vikings hjälp här i forumet inte innebär mästrande över hur ett forum ska styras
Det är nog ingen fara alls med den saken.

Däremot kan man ju säga: "Så här har vi i vårat forum gjort och resultatet blev mycket bättre/sämre...eller "vi lyckades lösa det på detta sättet"..etc..

Sen är det ju så att alla har ju rätt till en fri åsikt hoppas jag i ett "fritt" land men pga. det behövs ju inte saker pratas "sönder och samman".

Nog om det..

Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Harlekin33 skrev:
Sen hoppas jag att No1Vikings hjälp här i forumet inte innebär mästrande över hur ett forum ska styras
Det är nog ingen fara alls med den saken.

Däremot kan man ju säga: "Så här har vi i vårat forum gjort och resultatet blev mycket bättre/sämre...eller "vi lyckades lösa det på detta sättet"..etc..

Sen är det ju så att alla har ju rätt till en fri åsikt hoppas jag i ett "fritt" land men pga. det behövs ju inte saker pratas "sönder och samman".

Nog om det..

Säg så här:

I vårt loco så har alla lika stor rätt att göra sin röst hörd.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kattskrället skrev:Mmmm, lite mästrande kan nog Vikingen vara ibland har jag sett och läst, men samtidigt.....vänd på det.....tänk dig in i hans situation.

Du var med och byggde upp det vi idag har från grunden....helt plötsligt så är du mer eller mindre utsparkad, brännmärkt och vad du än säger så möts du av fnysningar och förakt?

Skulle inte du bli lite bitter och när du ser någonting som du tror att det kunde göras annorlunda.....skulle inte du då försöka ge din input då och försöka ge tips och ideer om hur det eventellt skulle kunna göras annorlunda? Det var ju trots allt ditt skötebarn från början.

Och de gamla sakerna......ja du.....de dras ju upp i parti och minut....inte från Vikingens sida....men från "oss" som hade "rätt" och hade rätten på "vår" sida.
Jo, jag har tänkt mig in i hans situation, men vad kan vi göra åt saken?
Gjort är gjort och vem som har rätt eller fel är historia. Vi medlemmar borde börja sätta stopp för dessa fnysningar genom att gå in i trådarna och säga att det inte är acceptabelt.
Bild
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Jag håller fullständigt med dig, det som är gjort är gjort och det är historia. Låt oss gå vidare utan förutfattade meningar och åsikter om att folk ska ha nån "dold agenda", för det är bullshit.

Kan vi bara ta bort våra skygglappar coh sluta upp med dumheterna att hela tiden snegla bakåt så vore det oerhört mycket vunnet, på alla fronter.

För hur vi än vrider och vänder på allt så strävar vi efter samma mål.

Eller hur?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"