Hur "navigerar" jag mellan program som körs i terminalen (gnome-terminal).
Frågeställning blev aktuell när jag började använda rtorrent.
Kan jag "alt-tabba" mig bland program även i terminalen?
Stängs rtorrent om jag stänger terminalfönstret?
Går det att minimera program?
Det här är väldigt svårt att förstå för en nybörjare som jag :-)
Terminalhanteringsguiden som var länkad i en annan tråd är bra men berör inte riktigt det jag är ute efter.
Navigering i terminal
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Navigering i terminal
Ubuntu user #10894 / Linux user #438906
Navigering i terminal
Nej du kan tyvärr inte direkt alt+tabba i Terminalen som du gör grafiskt. Du kan dock ha flikar och jag tror att det finns ett program som heter screen som låter dig ta fram (och hantera/titta på) processer/program som körs i bakgrunden. Om du vill köra ett program i bakgrunden så lägg bara till ett & efter det det kommando du vill köra, glöm bara inte att lägga in ett mellanrum innan &.
Ang. rtorrent så kan jag inte ge dig ett 100% säkert val men till 99% så tror jag att det stängs ner om du stänger ner Terminalfönstret men jag kan inte säga det säkert.
Ang. rtorrent så kan jag inte ge dig ett 100% säkert val men till 99% så tror jag att det stängs ner om du stänger ner Terminalfönstret men jag kan inte säga det säkert.
-
Navigering i terminal
Okej, det är uppfattat.
Tack för det snabba svaret.
Det känns som att det viktigaste är att kunna låsa eller flytta undan det aktiva programmet så att man inte av misstag stänger ner eller motsv.
Tack för det snabba svaret.
Det känns som att det viktigaste är att kunna låsa eller flytta undan det aktiva programmet så att man inte av misstag stänger ner eller motsv.
- DeepThought
Navigering i terminal
Kolla http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 670#p27670 och hoppa över allt som har med SSH att göra (logga in m.m.), eller läs manualen för screen för att se hur det fungerar (man screen). På så vis kan du starta rtorrent i screen, i en terminal, för att sedan stänga terminalen så fort du detachat screen (försvenskning av engelska uttryck är det finaste som finns
), och sedan få tillbaka det senare (i ett nytt terminalfönster).
Jag gissar att du redan är bekant med följande: http://ubuntu-se.org/Wiki/Terminalhantering.

Jag gissar att du redan är bekant med följande: http://ubuntu-se.org/Wiki/Terminalhantering.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
Navigering i terminal
Jag har löst det på så vis att jag flyttar det terminalfönster som kör rtorrent till min skrivbordsyta 2 där den ligger i fullskärmsläge. Då är den inte synlig i mitt normala arbete men lätt åtkomlig mha ctrl+alt+högerpil.
Jag tänkte att jag nu skall försöka mig på "terminalen som skrivbordsbakgrund". Kan nog vara en bra kombination tillsammans med en autostart av rtorrent.
Jag tänkte att jag nu skall försöka mig på "terminalen som skrivbordsbakgrund". Kan nog vara en bra kombination tillsammans med en autostart av rtorrent.