Ny dator med Ubuntu 8.10 och mycket nöjd med ett sjujäkla drag jämfört med gamla windowsburken, men sen flyger fan i en och man måste bara försöka sig på ett spel...och där tog det fullständigt stopp...det slutatde med efter alla möjliga installationer via terminalen av spelet TORCS + allt som tillhörde enl. en nätsida, att jag avinstallerade spelet.
Men inte var det bra med det inte...Onej...nu visas följande meddelande upp vid bot och dollartecknet funkar intet:
User's (här skall vara ett dollartecken?)Home/.dmrc file is being ignored. This prevents the default session and language from being saved. File should be owned by user and have 644 permissions.
Userś (dollar?)Home directory must be owned by user and not writable by other user.
Vad är fel och hur avhjälps detta?
Är det någon som har en BULLETPROF steg för steg-anvisning för en idiot som mig hur man installerar spel av andra slag än de som finns tillgängliga på lägg till/ ta bort?Även hur man skall förstå upplägget på Ubuntu jämfört med windows? Måste man ha programmerat någon gång i sitt liv för att förstå hur detta fungerar? suck...
Jag kan förstå att det finns många sådana som mig där ute, speciellt när man har levt ett "klick-liv" med windows tidigare. men så j_vla svårt kan det väl inte vara bara man kommer över tröskeln i att förstå sig på grunden.
Skall man som mig förstå sig på hur något skall göras om man aldrig har gjort det förrut, så måste det bli i VÄLDIGT små steg för steg instruktioner först innan man lär sig att gå.
Jag har försökt med en Fadder, men utan att få hjälp...
Kan berätta att jag har glatt mig extra för övergången till Ubuntu med sprillans dator med Core i7 o.s.v. och tänkt att nu skall jag försöka mig på spel....Jaja, vad är väl en bal på slottet?
Om någon av er Faddrar kan tänka sig att försöka banka in vett i mitt huvud så får ni gärna säga det här, jag tror inte att jag söker en Fadder till som returnerar med att denne inte har tid och säger sig ha slutat när dom samtidigt står kvar i listan!?!

Tjoflöjt...och jag tackar alla som gör en ansats till att hjälpa mig.