Fel vid installtion av ram minne

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
sebastianilsson
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Fel vid installtion av ram minne

Inlägg av sebastianilsson »

Hej! Jag köpte idag ett 2 gb RAM minne för att komplettera min dator. Jag hade sedan tidigare ett 1 Gb och testade att köra de tillsammans, det gick bra första gången sen när jag startade om kom det upp unclean shutdown och den failade. Jag tog ut 1 Gb och körde på bara den nyinköpta 2 Gb som nu fungerar. Ska det inte gå att köra tillsammans?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fel vid installtion av ram minne

Inlägg av Ulsak »

fick du inget felmeddelande om paritet ? "Back in the days" hade man mycket sånt..
sebastianilsson
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av sebastianilsson »

Nej inte vad jag vet iaf. Den började boota och kolalde igenom filsystemet till 4 % sen fick den fail. Det kan ju inte vara fel på RAM minnet eftersom jag gör det enskilt nu så förstår inget alls just nu :P
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

sebastianilsson skrev:Nej inte vad jag vet iaf. Den började boota och kolalde igenom filsystemet till 4 % sen fick den fail. Det kan ju inte vara fel på RAM minnet eftersom jag gör det enskilt nu så förstår inget alls just nu :P
Skriv vad för typ av minne du hade förut och vilka du installerade nu, de ska oftas monteras parvist och helst av samma märke .
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Det är ju inte ovanligt att det blir problem om man kör med olika minnesstorlekar och/eller hastighet och/eller tillverkare. Det har i de fallen inte med själva minnet att göra, utan att minneskontrollern inte klarar biffen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"