Hej, jag installerade nyligen Ubuntu 8.10 och har inte använt Linux innan det men det mesta funkade bra redan från start. Dock har jag två problem som jag inte lyckats lösa.
Det första är att när jag använder tv-out, med catalyst control center, så kan jag inte ändra upplösningen.
Jag installerade drivrutinerna från ati och det funkade direkt att få bild på tvn men om jag försöker ställa ner upplösningen så att jag kan se hela skärmen så krashar det. Båda skärmarna blev svarta, med en del horzontella gröna streck.
Jag bootade då om men efter det fungerade inte drivrutinerna som de skulle längre och jag fick ett felmeddelande som sa att inga drivrutiner fanns eller att det var något fel på dem. Har testar att installera om och testat andra drivrutiner men problemet kvarstår.
Det blir ju extra besvärligt eftersom jag måste installera om drivrutierna hela tiden när det blir fel.
Jag testade också att använda atitvout men fick samma fel.
Mitt grafikkort är ett Radeon x850.
Det andra problemet jag har är att pulseaudio orsakar cpu spikes. Det kommer en spike per minut ungefär när jag spelar musik eller kollar på film och cpu usage hoppar upp till 100%.
Det gör att ljud och bild stannar upp i ca 3 sek innan det fortsätter igen och det blir relativt irriterande om man ska se film eller lyssna på musik.
Jag har följt en del guider för ljudproblem som jag hittat på internet men ingen har hjälpt och jag har även försökt testa andra inställningar för ljudet under Preferences->Sound.
Hjälp skulle uppskattas mycket!
Update!
Efter senaste krashen fungerar nu tv-out inte alls. Tvn är disabled i control center och om jag försöker aktivera det crashar det i princip likadant igen. Den här gången med vita, svarta och färgade streck över hela skärmen.
Problem med Tv-out och audio
Re: Problem med Tv-out och audio
Problemen med ljudet är löst efter att jag följde råden i den här tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=885437
Problem med tv-out kvarstår men jag installerade senaste drivrutinerna som kom ut i dagarna. När jag försöker använda tv-out nu crashar det som vanligt men jag får också ett felmeddelande som kanske kan vara till hjälp:
Ubuntu is running in low graphics mode
(EE)fglrx(0): Unknown EDiD version 0
(EE)fglrx(0): ===
[swlDalHelperSetControllerConfigforRemap]===
CWDDC ControlSetConfig failed 6 - 0
Jag fattar det inte men nån av er kanske ?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=885437
Problem med tv-out kvarstår men jag installerade senaste drivrutinerna som kom ut i dagarna. När jag försöker använda tv-out nu crashar det som vanligt men jag får också ett felmeddelande som kanske kan vara till hjälp:
Ubuntu is running in low graphics mode
(EE)fglrx(0): Unknown EDiD version 0
(EE)fglrx(0): ===
[swlDalHelperSetControllerConfigforRemap]===
CWDDC ControlSetConfig failed 6 - 0
Jag fattar det inte men nån av er kanske ?