CinePaint vill inte starta. (löst)
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
CinePaint vill inte starta. (löst)
Har provat att installera CinePaint både från rpm och från deras iof experimental deb download.
Alla beroenden är uppfyllda enligt installations hanteraren men det verkar inte funka ändå.
Någon som vet vad som kan fattas?
Som jag har förstått det fanns stöd i ubuntu 8.4 och att det kommer i 9.4.
Skulle man kunna använda en gammal version som från 8.4?
Tackar på förhand!
Uppdatering:
Alla beroenden var inte lösta men med lite tålamod och googlande hittades filerna som behövdes.
Alla beroenden är uppfyllda enligt installations hanteraren men det verkar inte funka ändå.
Som jag har förstått det fanns stöd i ubuntu 8.4 och att det kommer i 9.4.
Skulle man kunna använda en gammal version som från 8.4?
Tackar på förhand!
Uppdatering:
Alla beroenden var inte lösta men med lite tålamod och googlande hittades filerna som behövdes.
Senast redigerad av 1 DanLars, redigerad totalt 19 gånger.
- Konservburk
Re: CinePaint vill inte starta.
Nej, ingen vet vad som fattas. Den dock borde spotta ur sig något felmeddelande som ledtråd. Starta från en terminal och se efter.DanLars skrev:Alla beroenden är uppfyllda enligt installations hanteraren men det verkar inte funka ändå.
- CryingFreeman
Det enda alternativet verkar vara att installera från källkod, enligt den officiella dokumentationen på Cinepaints webbplats.
Tror det har att göra med att CinePaint blev "föräldralöst" (alltså ingen utvecklare som bygger paket för Debian och att
CinePaint använder GTK1 (ramverket för GUI) vilket är gammalt och rätt så fult.
Kolla vidare för bygginstruktioner här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=981775
Tror det har att göra med att CinePaint blev "föräldralöst" (alltså ingen utvecklare som bygger paket för Debian och att
CinePaint använder GTK1 (ramverket för GUI) vilket är gammalt och rätt så fult.
Kolla vidare för bygginstruktioner här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=981775
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det verkar vara så enkelt som 1, 2, 3(, 4, 5 :-). Kör dessa kommandon i terminalen så ska det installeras.
Installationen tar dock ganska lång tid så sätt på en panna kaffe och var beredd på att du kanske måste skriva in ditt lösenord någon gång. Om du kör kommandona ovan direkt efter att ha startat terminalen kommer du installera direkt i din hemmakatalog. Skapa en nya katalog eller ställ dig i en befintlig om du inte vill installera direkt i hemmakatalogen. Notera att du kommer få ett felmeddelande efter att du kört ./ubuntu-cvs.sh (som är den del som tar lång tid), strunta i det, installationen funkade, men hittar inte två filer vilket vi fixar med de två nästa kommandona.
För att starta går du sedan på "Program" → "Grafik" → "CinePaint" eller skriver cinepaint i terminalen.
Om du redan försökt installera räcker det säkert att köra dessa två kommandon, för att komma till rätta med problemen:
/Micke
Kod: Markera allt
wget http://cinepaint.cvs.sourceforge.net/viewvc/*checkout*/cinepaint/cinepaint-project/cinepaint/ubuntu-cvs.sh
chmod +x ubuntu-cvs.sh
./ubuntu-cvs.sh
sudo ln -s /usr/local/lib/libcinepaint.so.0 /usr/lib/libcinepaint.so.0
sudo ln -s /usr/local/lib/libcinepaintHalf.so.0 /usr/lib/libcinepaintHalf.so.0
För att starta går du sedan på "Program" → "Grafik" → "CinePaint" eller skriver cinepaint i terminalen.
Om du redan försökt installera räcker det säkert att köra dessa två kommandon, för att komma till rätta med problemen:
Kod: Markera allt
sudo ln -s /usr/local/lib/libcinepaint.so.0 /usr/lib/libcinepaint.so.0
sudo ln -s /usr/local/lib/libcinepaintHalf.so.0 /usr/lib/libcinepaintHalf.so.0

-
Körde cinepaint i terminalen och fick:
cinepaint: error while loading shared libraries: liboyranos.so.0.1.7: cannot open shared object file: No such file or directory
Förmodar detta har med gtk1 att göra.
Skall testa med de extra installationerna av libcinepaint, funkar inte det blir det till att sätta på kaffehurringen. :-)
cinepaint: error while loading shared libraries: liboyranos.so.0.1.7: cannot open shared object file: No such file or directory
Förmodar detta har med gtk1 att göra.
Skall testa med de extra installationerna av libcinepaint, funkar inte det blir det till att sätta på kaffehurringen. :-)
-
Detta är vad som kommer upp i terminalen när jag kör enligt micke_nordins instruktioner:
0 uppgraderade, 0 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade.
Building cinepaint...
sh: Can't open autogen.sh
./ubuntu-cvs.sh: line 19: ./configure: Filen eller katalogen finns inte
make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.
Enter root password to install cinepaint...
make: *** Ingen regel för att skapa målet "install". Stannar.
Running cinepaint...
./ubuntu-cvs.sh: line 26: oväntat filslut vid sökning efter matchande "'"
./ubuntu-cvs.sh: line 27: syntaxfel: oväntat filslut
För mig verkar det som det är liboyranos som spökar, någon som känner igen den filen?
0 uppgraderade, 0 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade.
Building cinepaint...
sh: Can't open autogen.sh
./ubuntu-cvs.sh: line 19: ./configure: Filen eller katalogen finns inte
make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.
Enter root password to install cinepaint...
make: *** Ingen regel för att skapa målet "install". Stannar.
Running cinepaint...
./ubuntu-cvs.sh: line 26: oväntat filslut vid sökning efter matchande "'"
./ubuntu-cvs.sh: line 27: syntaxfel: oväntat filslut
För mig verkar det som det är liboyranos som spökar, någon som känner igen den filen?
-
Hittade oyranos, efter det dök detta felet upp:
cinepaint: error while loading shared libraries: libelektra.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Inte riktigt bara att ladda ner verkar det som. Har inte hittat något bra paket än.
cinepaint: error while loading shared libraries: libelektra.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory
Inte riktigt bara att ladda ner verkar det som. Har inte hittat något bra paket än.
- micke_nordin
- Kontakt:
Konstigt, jag har ingen av dessa filer, men CinePaint funkar bra för mig ändå.
Vad får du för meddelande om du kör cinepaint i terminalen? Är det då den klagar alltså? Jag fick också felmeddelanden när jag installerade, men det gick bra att starta efter att jag skapat de två symlänkarna.
/Micke
Vad får du för meddelande om du kör cinepaint i terminalen? Är det då den klagar alltså? Jag fick också felmeddelanden när jag installerade, men det gick bra att starta efter att jag skapat de två symlänkarna.
/Micke

-
När jag kör cinepaint i terminal får jag:
Hittat ett rpm-paket, med elektra, från freesuse som inte verkar gå att få att funka med alien konvertering, får ett deb-paket men samma fel från cinepaint efter installation. Elektra verkar inte finnas för debian, vad jag kan se, hittar bara rpm-paket. Kan det bli fel beroende på vilka förråd man har markerat? Hittar inte elektra i något av förråden i synaptic. Kanske är så enkelt att det är en länk som visar fel? Jag vet dock inte hur jag skall hitta vilken det kan vara.
Hittat ett rpm-paket, med elektra, från freesuse som inte verkar gå att få att funka med alien konvertering, får ett deb-paket men samma fel från cinepaint efter installation. Elektra verkar inte finnas för debian, vad jag kan se, hittar bara rpm-paket. Kan det bli fel beroende på vilka förråd man har markerat? Hittar inte elektra i något av förråden i synaptic. Kanske är så enkelt att det är en länk som visar fel? Jag vet dock inte hur jag skall hitta vilken det kan vara.
- micke_nordin
- Kontakt:
Jag har inte libelektra installerat i alla fall och libelektra.so.2 finns inte heller på min dator någonstans. Jag undrar vad det är som gör att den kräver libelektra.so.2 av dig men inte mig?
/Micke
/Micke

-
När jag kollade på cinepaint i /usr/bin var den markerad med att öppna med Wine, känndes fel men det hjälpte inte att ändra, fortfarande samma fel. Inget elektra.
Kan det vara olika versioner, någon nyare än den som du, Micke, har? Dom kan ju ha ändrat på saker och ting till den senaste versionen.
Kan det vara olika versioner, någon nyare än den som du, Micke, har? Dom kan ju ha ändrat på saker och ting till den senaste versionen.
- micke_nordin
- Kontakt:
Jag installerade via de kommandon jag anger här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 23#p282595 vid nio tiden i går morse, alltså strax innan jag skrev inlägget. Det ska vara den senaste versionen från cvs.DanLars skrev:När jag kollade på cinepaint i /usr/bin var den markerad med att öppna med Wine, känndes fel men det hjälpte inte att ändra, fortfarande samma fel. Inget elektra.
/Micke

-
Då skall det vara samma version. Kanske är något med att jag har Ubuntu-Studio edition eller kolliderar det med KDE som också ligger på datorn?micke_nordin skrev:Jag installerade via de kommandon jag anger här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 23#p282595 vid nio tiden i går morse, alltså strax innan jag skrev inlägget. Det ska vara den senaste versionen från cvs.DanLars skrev:När jag kollade på cinepaint i /usr/bin var den markerad med att öppna med Wine, känndes fel men det hjälpte inte att ändra, fortfarande samma fel. Inget elektra.
/Micke