Jag skulle tippa på att det är en körbar fil. Körbara filer är i regel inte menade att läsas av människor. Vilka filer är det du menar?Hans Linde skrev:Funktionaliteten är redan klar för TVn om jag inte ska försöka med
Tablaunch och Pecto.
Därefter så är det prestanda lyft och "allmän uppsnyggning"......men det får vänta.
Tablaunch är bekvämt för foto, video, firefox o mp3.
Jag minns inte vad det var för fördelar med 8.10, men 8.04 gick ju också.
Jag ska prova med detta innan jag övergår till nästa utmaning.
Filerna som har en ikon med kugghjul och inte kan öppnas med gedit, vad är det? Det är uppenbart något avgörande men .........
TV med bildspel och Openbox............[LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: TV med bildspel och Openbox
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
-
http://www.2shared.com/file/4754992/b53 ... aunch.html
Där har du innehållet. Det är oanvändbart för dig.
Där har du innehållet. Det är oanvändbart för dig.
-
Kod: Markera allt
␍␊⎽␌⎼␋⎻├␋⎺┼⎽ ⎼␊°␊⎼ ␍␊°▒┤┌├ '├⎺⎻' ␍⎺␌┐␋┼± ⎻⎺⎽␋├␋⎺┼ ⎺⎻├␋⎺┼ X ⎼␊⎽⎺┤⎼␌␊ ␍␊⎽␌⎼␋⎻├␋⎺┼ ------ ---------- ----------- -, --␊┌⎻ ␍␋⎽⎻┌▒≤⎽ ├␋⎽ ␊┌⎻ --⎽␊├├␋┼±⎽ ┌␋⎽├⎽ ␌┤⎼⎼␊┼├ ⎽␊├├␋┼±⎽ (▒ ±⎺⎺␍ ┬▒≤ ├⎺ ⎽␊␊ ␍␊°▒┤┌├ ┴▒┌┤␊⎽) --␋±┼⎺⎼␊XRM ␋±┼⎺⎼␊ X ⎼␊⎽⎺┤⎼␌␊⎽ -␌ ␌⎺┼°␋±°␋┌␊ ␌⎺┼°␋±°␋┌␊ ␌⎺┼°␋± °␋┌␊ ┌␋⎽├␋┼± ├▒␉⎽ -°± ␌⎺┌⎺⎼ °⎺⎼␊±⎼⎺┤┼␍ °⎺⎼␊±⎼⎺┤┼␍ ├␊│├ ␌⎺┌⎺⎼ -⎽°± ␌⎺┌⎺⎼ ⎽␊┌␊␌├␊␍_°⎺⎼␊±⎼⎺┤┼␍ °⎺⎼␊±⎼⎺┤┼␍ ├␊│├ ␌⎺┌⎺⎼ ⎺° ⎽␊┌␊␌├␊␍ ├▒␉ -⎻°± ␌⎺┌⎺⎼ ⎻⎼␊⎽⎽␊␍_°⎺⎼␊±⎼⎺┤┼␍ °⎺⎼␊±⎼⎺┤┼␍ ├␊│├ ␌⎺┌⎺⎼ ⎺° ⎻⎼␊⎽⎽␊␍ ├▒␉ -␉± ␌⎺┌⎺⎼ ␉▒␌┐±⎼⎺┤┼␍ ␉▒␌┐±⎼⎺┤┼␍ ␌⎺┌⎺⎼ ⎺° ├▒␉ -°┼ °⎺┼├┼▒└␊ °⎺┼├ ┼▒└␊ ⎺° °⎺┼├ °⎺⎼ ├▒␉ -⎽°┼ °⎺┼├┼▒└␊ ⎽␊┌␊␌├␊␍_°⎺┼├ ┼▒└␊ ⎺° °⎺┼├ °⎺⎼ ⎽␊┌␊␌├␊␍ ├▒␉ -│ │⎺°°⎽␊├ │⎺°°⎽␊├ │ ⎺°°⎽␊├ ⎺° ├▒␉⎽ °⎼⎺└ ┌␊°├/⎼␋±├ ⎺° ⎽␌⎼␊␊┼ -≤ ≤⎺°°⎽␊├ ≤⎺°°⎽␊├ ≤ ⎺°°⎽␊├ ⎺° ├▒␉⎽ °⎼⎺└ ├⎺⎻/␉⎺├├⎺└ ⎺° ⎽␌⎼␊␊┼ -⎼ ⎼␋±├▒┌␋±┼ ▒┌␋±┼ ├▒␉⎽ ├⎺ ⎼␋±├ ⎺° ⎽␌⎼␊␊┼ -␍ ␋␍␊D␊┌▒≤ ␋␍␊_␍␊┌▒≤ ⎽␊␌⎺┼␍⎽ ┤┼├␋┌ ├▒␉⎽ ▒┤├⎺-␋␍␊ -┌ ▒┌┬▒≤⎽_⎽⎺┬_┌▒␉␊┌ ▒┌┬▒≤⎽ ⎽⎺┬ ├␊│├ ┌▒␉␊┌ -├ ├␊│├_⎺┼┌≤ ␍⎺┼'├ ┤⎽␊ ␋␌⎺┼⎽ -┐ ┐␊␊⎻_⎽␊┌␊␌├␊␍_⎺┼_␋␍␊ ⎽␊┌␊␌├␊␍ ├▒␉ ␋⎽ ▒⎻⎻▒⎼␊┼├ ┬␊┼ ␋␍␍␊┼ -␊ °┌⎺▒├ ␊│⎻▒┼␍_°▒␌├⎺⎼ ␊│⎻▒┼␍ °▒␌├⎺⎼ --␋␌⎺┼M▒⎽┐O°° ┤⎽␊_␋␌⎺┼_└▒⎽┐ ▒┌┌⎺┬⎽ ␋└▒±␊⎽ ├⎺ ␉␊ ├⎼▒┼⎽⎻▒⎼␊┼├ --°␋├_├␊│├ °␋├_├␊│├ └▒┐␊⎽ ␋␌⎺┼⎽ ┬␋␍␊⎼ ├⎺ °␋├ ├␊│├ --⎽_≤⎺°°⎽␊├ ⎻␋│␊┌⎽ ⎽␊┌␊␌├␊␍_≤⎺°°⎽␊├ ≤ ⎺°°⎽␊├ ⎺° ⎽␊┌␊␌├␊␍ ├▒␉ °⎼⎺└ ▒␍┘▒␌␊┼├ ├▒␉⎽ --┌␋└␋├_≤ ⎻␋│␊┌⎽ ┌␋└␋├_≤ ≤ ␌⎺⎺⎼␍␋┼▒├␊ ⎺° ␋±␊⎽├ ├▒␉ (┼␊±▒├␋┴␊ ┴▒┌┤␊ └␊▒┼⎽ ▒␉⎺┴␊ ⎽␌⎼␊␊┼) --␋␍␍␊┼ ⎻␋│␊┌⎽ ␋␍␍␊┼_␊␋±├ ⎻␋│␊┌⎽ ├▒├ ▒⎼␊ ┴␋⎽␋␉┌␊ ┬␊┼ ▒┤├⎺-␋␍␍␊┼ --␉⎺├├⎺└ ⎻␋│␊┌⎽ └▒⎼±␋┼_␉⎺├├⎺└ ⎽⎻▒␌␊ ␉␊┌⎺┬ ├␊│├ ┌▒␉␊┌ --├⎺⎻ ⎻␋│␊┌⎽ └▒⎼±␋┼_├⎺⎻ ⎽⎻▒␌␊ ▒␉⎺┴␊ ├␊│├ ┌▒␉␊┌ --⎽␋␍␊⎽ ⎻␋│␊┌⎽ └▒⎼±␋┼_⎽␋␍␊⎽ ␊│├⎼▒ ⎽⎻▒␌␊ ┌␊°├ ▒┼␍ ⎼␋±├ ⎺° ├␊│├ ┌▒␉␊┌ --⎻┤┌┌␍⎺┬┼ ⎻␋│␊┌⎽ ⎻┤┌┌␍⎺┬┼_␊␋±├ ⎺┬ °▒⎼ ␍⎺┬┼ ├⎺ ⎻┤┌┌␍⎺┬┼ ├␊ ⎽␊┌␊␌├␊␍ ├▒␉ --⎺⎻├⎽.␉␊┴␊┌ ⎻␋│␊┌⎽ ⎺⎻├⎽.␉␊┴␊┌ ⎽␋≥␊ ⎺° ␉␊┴␊┌ ▒⎼⎺┤┼␍ ├▒␉ --⎺┴␊⎼┌▒⎻ ⎻␋│␊┌⎽ ├▒␉_⎺┴␊⎼┌▒⎻ ⎻␋│␊┌⎽ ├▒├ ├▒␉ ⎺┴␊⎼┌▒⎻ ␊▒␌ ⎺├␊⎼ (┼␊±▒├␋┴␊ ┴▒┌┤␊ └␊▒┼⎽ ├▒␉ ⎽␊⎻▒⎼▒├␋⎺┼) --⎽├␊⎻ ⎻␋│␊┌⎽ ⎽├␊⎻_°▒␌├⎺⎼ ⎽├␊⎻ °▒␌├⎺⎼ ⎺° ├▒␉ ⎺°°⎽␊├ ▒⎽ ␋├ ±␊├⎽ °▒⎼├␊⎼ °⎼⎺└ ├␊ ⎽␊┌␊␌├␊␍ ├▒␉ --␊␋±├ ⎻␋│␊┌⎽ ⎽▒└␊_␊␋±├ ┤⎽␊ ├␋⎽ ␊␋±├ °⎺⎼ ▒┌┌ ␋␌⎺┼⎽ --␌▒⎻├␋⎺┼_≤ ⎻␋│␊┌⎽ ␌▒⎻├␋⎺┼_≤⎺°°⎽␊├ ≤ ⎺°°⎽␊├ °⎺⎼ ␌▒⎻├␋⎺┼⎽ ┤┼␍␊⎼ ␋␌⎺┼⎽ --┼⎺_␌▒⎻├␋⎺┼ ┼⎺_␌▒⎻├␋⎺┼ ├┤⎼┼ ⎺°° ␌▒⎻├␋⎺┼ ┤┼␍␊⎼ ␋␌⎺┼⎽ ⎺⎼ ⎽⎺┬_␌▒⎻├␋⎺┼ --┼⎺_┌▒␉␊┌ ┼⎺_┌▒␉␊┌ ├┤⎼┼ ⎺°° ▒┌┌ ┌▒␉␊┌⎽ °⎺⎼ ␋␌⎺┼⎽ ⎺⎼ ⎽⎺┬_┌▒␉␊┌ --␋␌⎺┼⎺└␊ ␍␋⎼ ␋␌⎺┼⎺└␊ ⎽␊├ ␍␋⎼ ├⎺ ⎽␊▒⎼␌ °⎺⎼ ␋␌⎺┼⎽ ␊│⎻␊␌├⎽ 48│48 ▒┼␍ 64│64 ⎽┤␉␍␋⎼⎽ --┼⎺_␋␌⎺┼⎺└␊ ┼⎺_␋␌⎺┼⎺└␊ ␍⎺┼'├ ┤⎽␊ ␋␌⎺┼ ⎺└␊ ⎺⎼ ┤⎽␊_␋␌⎺┼⎺└␊ --␉┌␋┼┐⎽ ␋┼├ ␉┌␋┼┐⎽ ┼┤└␉␊⎼ ⎺° ␉┌␋┼┐⎽ ┬␊┼ ├▒␉ ␋⎽ ⎻⎼␊⎽⎽␊␍ --␉⎼␋±├┼␊⎽⎽ °┌⎺▒├ ␉⎼␋±├┼␊⎽⎽ ␉⎼␋±├┼␊⎽⎽ ⎺° ⎻⎼␊⎽⎽␊␍ ␋␌⎺┼ --␍⎺␌┐ [├⎺⎻≠␉⎺├├⎺└] ␍⎺␌┐_⎻⎺⎽␋├␋⎺┼ ⎽␌⎼␊␊┼ ⎻⎺⎽␋├␋⎺┼ ⎺° ┌▒┤┼␌␉▒⎼ ¦ÅÅQÆæÂ"ÅÀÂÀÂÀÂJÅÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÀÂÁÆßÆÐÆ ÿÿÿÿ ÿÿÿÿ < L Z ± ┤ ¤
¨Ç Hõþÿ⎺Ì Ð T
¤
8á Ä ¬ þÿÿ⎺,ÿÿÿ⎺ ðÿÿ⎺├ à ªºÊÚêú
*:JZ┘≥ªºÊÚêú
*:JZ┘≥ª
à Ð␊Ð␋Ð⎻Ð < ┬Ð┬УÐ
ÐÐÐÐ # ÍÌÌ «ªª? 0�"���?���������i�S�w���������a�{�ノ����������
��8�*�M�e�-����B�Y�M�w��������������7�q�����1�����
�N�����;�~���#�|����X�����%�s����c���
�Q�����E�����2������m�����3�b�����<�k����GCC: (GNU) 4.2.1 (Ubuntu 4.2.1-5ubuntu4)GCC: (GNU) 4.2.1 (Ubuntu 4.2.1-5ubuntu4)GCC: (GNU) 4.1.3 20070929 (prerelease) (Ubuntu 4.1.2-16ubuntu2)GCC: (GNU) 4.1.3 20070929 (prerelease) (Ubuntu 4.1.2-16ubuntu2)GCC: (GNU) 4.2.1 (Ubuntu 4.2.1-5ubuntu4)GCC: (GNU) 4.1.3 20070929 (prerelease) (Ubuntu 4.1.2-16ubuntu2)GCC: (GNU) 4.2.1 (Ubuntu 4.2.1-5ubuntu4).shstrtab.interp.note.ABI-tag.gnu.hash.dynsym.dynstr.gnu.version.gnu.version_r.rel.dyn.rel.plt.init.text.fini.rodata.eh_frame.ctors.dtors.jcr.dynamic.got.got.plt.data.bss.comment
�(�( %H�H�!���õ�D+
��3Љ� �;���ott�H���o,�,�W ���` Đ��
iT�T0d���0o����.u���G{���G����_�����`��` �4�4a�8�8aT����b� ���eP ��ek�f�
-
Jo det ser inte ut som något som jag på träffade under läsundervisningen
Men det finns god om sådana ikoner i Ubuntu, och jag försöker förstå om
det är filer som behöver beaktas när jag "tumlar tur" utan baskunskap i C-programmering, kompilering o annat.

det är filer som behöver beaktas när jag "tumlar tur" utan baskunskap i C-programmering, kompilering o annat.
-
Det är körbara filer som redan är kompilerade. Om du vill ändra i eller installera ett program är det källkoden du ska ha. När du sen har kompilerat den så blir det en fil som den ovan. Om det inte redan finns ett färdigt debpaket det vill säga.Hans Linde skrev:Jo det ser inte ut som något som jag på träffade under läsundervisningen![]()
Här har du ett för tablaunch:
http://crunchbang.net/packages-8.04.xx/ ... 1_i386.deb
Det funkar för mig i Debian Lenny.
Installera med:
sudo dpkg -i tablaunch_0.6-crunchbang1_i386.deb
-
Tack.Det är körbara filer som redan är kompilerade. Om du vill ändra i eller installera ett program är det källkoden du ska ha. När du sen har kompilerat den så blir det en fil som den ovan. Om det inte redan finns ett färdigt debpaket det vill säga.
Då tror jag att jag kan komma ihåg något från (19)70-talet (då jag programmerade 6800 i skolan

Tackar!!Här har du ett för tablaunch:
http://crunchbang.net/packages-8.04.xx/ ... 1_i386.deb
Det funkar för mig i Debian Lenny.
Installera med:
sudo dpkg -i tablaunch_0.6-crunchbang1_i386.deb
Jag håller just på att få till grunden med 8.04 och openbox.
Ditt erbjudande verkar säkrare än att kopiera de "tablaunch"-filer jag funnit.
Testen görs på i386, men TVn är AMD64x2.
Filen du länkar till kräver att jag installerar Ubuntu i386 på (AMD64 som jag vet funkar) för att den ska funka.....eller hur?
....och försäkerhet skull.....sedan är det endast ~/.tablaunch som jag behöver anpassa för min applikation

-
Ja det är bara att flytta över ~/.tablaunch. Det är nog inget större problem att bygga det från source om du vill ha det på din 64 burk sen. Tror jag i alla fall. Men som sagt det är inte utvecklat på länge. Det är därför Crunchbang överger det.
-
TestPC med Tablaunch funkar
Men bakgrunden behöver vara svart, pga att tablaunch-panelen försvinner inte helt som jag tidigare uppfattat.
Nu är den "blå"

Men bakgrunden behöver vara svart, pga att tablaunch-panelen försvinner inte helt som jag tidigare uppfattat.
Nu är den "blå"

-
Jag tycker att du ska lägga tablaunch åt sidan för tillfället och försöka hitta en annan panel som fortfarande utvecklas. Det finns massor. Pypanel, Tint2, XFCE-panel, kicker och mer därtill.
Jag gillar Tint2.
Jag gillar Tint2.
-
Ok då styr jag om tågen mot "Tint2".
Jag antar att du redan vet vad Tint2 rebjuder för finesser
Jag fann inget i Synaptic, men lite på ett Arch Linux forum.
Om du har en länk tittar jag gärna på den.
Antagligen kan jag gör något "snyggare" idag, än Tablaunch som är ganska "basic".
Jag antar att du redan vet vad Tint2 rebjuder för finesser

Jag fann inget i Synaptic, men lite på ett Arch Linux forum.
Om du har en länk tittar jag gärna på den.
Antagligen kan jag gör något "snyggare" idag, än Tablaunch som är ganska "basic".
-
http://code.google.com/p/tint2/
Det finns debbar för Debian Sid så det kommer med i nästa version av Ubuntu. Du kan kanske installera dom. Annars är det lätt att bygga från källkoden. Jag hjälper dig gärna om du har problem.
Det finns debbar för Debian Sid så det kommer med i nästa version av Ubuntu. Du kan kanske installera dom. Annars är det lätt att bygga från källkoden. Jag hjälper dig gärna om du har problem.
-
Tack, gärna.
I ämnet Linux behöver jag all hjälp jag kan få.....även om det är kul att prova själv....
fast det har hittills aldrigt saknats tillfälle
Jag ska ta och titta lite på länken först.
Men den där funktionen som finns i Kubuntu (igen), med att man för markören upp till vänster och alla skrivborden/fönster (vad det nu var) visas på skärmen.
Det jag söker är en "groggvänlig" manövrering för de "uppenbara/vanliga" funktionerna. Openbox menyn är bra när man sitter bekvämt och kan föra musen med precision.
I ämnet Linux behöver jag all hjälp jag kan få.....även om det är kul att prova själv....
fast det har hittills aldrigt saknats tillfälle

Jag ska ta och titta lite på länken först.
Men den där funktionen som finns i Kubuntu (igen), med att man för markören upp till vänster och alla skrivborden/fönster (vad det nu var) visas på skärmen.
Det jag söker är en "groggvänlig" manövrering för de "uppenbara/vanliga" funktionerna. Openbox menyn är bra när man sitter bekvämt och kan föra musen med precision.
-
Vid första a titten....................hmmm....ja...det ser ut att göra jobbet och den där transparansen gillar jag, men.......
finns det något "roligare".....TVn är ju en "underhållnings-applikation"...

finns det något "roligare".....TVn är ju en "underhållnings-applikation"...

-
Hur menar du med roligare?Hans Linde skrev:Vid första a titten....................hmmm....ja...det ser ut att göra jobbet och den där transparansen gillar jag, men.......
finns det något "roligare".....TVn är ju en "underhållnings-applikation"...![]()
Typ Compiz?
När jag använde openbox använde jag pypanel / bmpanel. pypanel går att confa riktigt fint, och bmpanel går också att få riktigt fint om man väl orkar.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
ochroligare
jag är på djupvatten här och har ingen aning om vad som behövs eller vad som kan göras....så en grundspec kanske kan vara på plats......hmmmmCompiz
Även om det är en "nöjesmaskin" så är det ju "maskinen" och inte "nöjet" som jag avsåg att få till med PCn.
Jag vill inte att "finesserna" ska sänka PCns prestanda. Det är redan nu något som har "för långtid".....men jag tror att det har med alla nätverksförbildelser att gör......eftersom jag ännu inte har flera än 4a bildspel/skrivbord som Wallpapoz hanterar.
En "tablaunch" som avviker helt från "Openbox-filosofin" blir nog omaka. Även om det jag skrivit på "första inlägget" inte är så lätt att följa, så vore det roligare att "skapa" något som kan återanvändas av andra. (förhoppningsvis är det flera än jag som vill visa familjebilderna mera än vad de används idag.

Mao jag är öppen för förslag om det finns. "KDE-" och "tablaunch-"-funktionerna var bara det jag komma att tänka på.
Finns det några exempel som kan beskådas?När jag använde openbox använde jag pypanel / bmpanel. pypanel går att confa riktigt fint, och bmpanel går också att få riktigt fint om man väl orkar.
-
compiz tror jag skjuter över målet....för det är väll det man kan som skapar det "sladriga fönstren" i Gnome.
Jag har funnit pypanel o bmpanel, så jag ska installera det på test PC och prova lite.
Jag har funnit pypanel o bmpanel, så jag ska installera det på test PC och prova lite.

Har ett par gamla shots här:Hans Linde skrev: Finns det några exempel som kan beskådas?
Pypanel:
http://trapd00r.deviantart.com/art/Cour ... -100226145
Pypanel igen:
http://trapd00r.deviantart.com/art/Eliz ... K-99291504
bmpanel:
http://trapd00r.deviantart.com/art/Vero ... e-98472755
bmpanel igen:
http://trapd00r.deviantart.com/art/Soph ... e-98200396
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
-
Oj, det där var riktigt snyggt. Kul att det finns alernativ till XP
Men jag kanske inte ser möjligheterna med py/bm- panelerna. (jag har ännu inte hunnit läst något)
När jag tänkt lite mer på det, så är det väll ändå så att Openbox-menyn är ju bra och "enkel".....så ska det bli bättre så tror jag på enkla (snyggt hur det ska gå till) och tydliga, som snabbt blir tillgängliga ss tablaunch.
Kanske 4,6,8 fält/ikoner/xxx som fyller skärmen, som man klickar på för tex video-albumet.
Blir det för likt Kubuntu, isf?
eller finns det något annat som kan återanvändas?
Hur som...ni har kommit med flera förslag som jag behöver titta på/testa för att ha en uppfattning.
Mao återkommer...

Men jag kanske inte ser möjligheterna med py/bm- panelerna. (jag har ännu inte hunnit läst något)
När jag tänkt lite mer på det, så är det väll ändå så att Openbox-menyn är ju bra och "enkel".....så ska det bli bättre så tror jag på enkla (snyggt hur det ska gå till) och tydliga, som snabbt blir tillgängliga ss tablaunch.
Kanske 4,6,8 fält/ikoner/xxx som fyller skärmen, som man klickar på för tex video-albumet.
Blir det för likt Kubuntu, isf?

Hur som...ni har kommit med flera förslag som jag behöver titta på/testa för att ha en uppfattning.
Mao återkommer...