Spara home vid ominstallation? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
lillmaktarn
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Spara home vid ominstallation? [LÖST]

Inlägg av lillmaktarn »

Hej!

Jag undrar om man på något inte alltför smärtfritt sätt kan spara hemmappen om man ska partionera om. Har nämligen tänkt byta från Ubuntu till Kubuntu men vill gärna spara innehållet i hem. Har ingen annan hårddisk som jag kan använda så att det skulle vara väldigt bra om någon visste :)

/Joel

EDIT: Skulle självklart ha varit smärtsamt istället för smärtfritt:P
Senast redigerad av 2 lillmaktarn, redigerad totalt 29 gång.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Spara home vid ominstallation?

Inlägg av JeyPeyy »

Nja, i så fall hade det varit bättre om du hade skapat en egen partition för home från hela början. Men du vet väl att du kan ladda ner kubuntu-desktop från synaptic?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

lillmaktarn skrev:Hej!

Jag undrar om man på något inte alltför smärtfritt sätt kan spara hemmappen om man ska partionera om.
Min kursiv djkmmo.
Oroa dig inte, det går att göra nästan hur svårt som helst ;). Eftersom att du efterfrågar just det skall jag försöka gör upplevelsen så smärtsam jag bara kan ;D.
lillmaktarn skrev:Har nämligen tänkt byta från Ubuntu till Kubuntu men vill gärna spara innehållet i hem. Har ingen annan hårddisk som jag kan använda så att det skulle vara väldigt bra om någon visste :)

/Joel
Nej då, det behöver inte var alltför plågsamt. Det enklaste i ditt fall är nog helt enkelt att installera paketet "kubuntu-desktop". Ubuntu och Kubuntu är egentligen samma sak i grund och botten. Det som skiljer är skrivbordsmiljön. För att installera en specifik skrivbordsmiljö använder man sig av s.k. virtuella paket. I Ubuntu installeras som standard paketet "ubuntu-desktop", i Kubuntu "kubuntu-desktop" (eller kubuntu-kde4-desktop om man vill ha KDE4) och i Xubuntu xubuntu-desktop. Det går alltså alldeles utmärkt att ha alla tre installerade samtidigt och växla mellan dem.

Skulle det funka för dig? Om inte så finns det andra alternativ, men detta är det enklaste sättet.
Användarvisningsbild
lillmaktarn

Inlägg av lillmaktarn »

djkmmo skrev:
lillmaktarn skrev:Hej!

Jag undrar om man på något inte alltför smärtfritt sätt kan spara hemmappen om man ska partionera om.
Min kursiv djkmmo.
Oroa dig inte, det går att göra nästan hur svårt som helst ;). Eftersom att du efterfrågar just det skall jag försöka gör upplevelsen så smärtsam jag bara kan ;D.
lillmaktarn skrev:Har nämligen tänkt byta från Ubuntu till Kubuntu men vill gärna spara innehållet i hem. Har ingen annan hårddisk som jag kan använda så att det skulle vara väldigt bra om någon visste :)

/Joel
Nej då, det behöver inte var alltför plågsamt. Det enklaste i ditt fall är nog helt enkelt att installera paketet "kubuntu-desktop". Ubuntu och Kubuntu är egentligen samma sak i grund och botten. Det som skiljer är skrivbordsmiljön. För att installera en specifik skrivbordsmiljö använder man sig av s.k. virtuella paket. I Ubuntu installeras som standard paketet "ubuntu-desktop", i Kubuntu "kubuntu-desktop" (eller kubuntu-kde4-desktop om man vill ha KDE4) och i Xubuntu xubuntu-desktop. Det går alltså alldeles utmärkt att ha alla tre installerade samtidigt och växla mellan dem.

Skulle det funka för dig? Om inte så finns det andra alternativ, men detta är det enklaste sättet.

Ska testa det men hur växlar man mellan dom?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

lillmaktarn skrev:
djkmmo skrev:en förskräcklig massa kloka saker
Ska testa det men hur växlar man mellan dom?
Det gör du i inloggningsskärmen. Någonstans där finns en lista som heter "sessioner" eller liknande och där skall du kunna välja KDE.
Användarvisningsbild
lillmaktarn

Inlägg av lillmaktarn »

okej tack så mycket för eran hjälp :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"