Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"

Inlägg av Kattskrället »

Ulsak skrev:
I och med det, så anser då tydligen HakanS att den "utomståendes" åsikter är mindre värda och inte är värt att ta notis om, för denne är ju då enligt HakanS inte en egentlig medlem av vår gemenskap här.
Det har inte HakanS påstått vad jag kan se, han konstaterar att det finns registrade tyckare som intar en utanförställning i förhållande till oss andra. Det är alltid intressant vad de kan tänkas tycka och det trpr jag även HakanS tycker. Men du kan inte tvinga vare sig HakanS eller mig samtycka/eller gilla alla synpunkter vare sig det är vi eller dom sidan som presenterar dem..
Jag drog det till sin spets.....och gick kanske lite väl långt där och blev otydlig. Ber HakanS om ursäkt för det.

Det jag egentligen menar är att, ser man inte locot och alla dess medlemmar som jämbördiga oavsett titel eller andra saker, utan man börjar dela upp locomedlemmarna i olika kategorier efter deras åsikter, vad de förespråkar eller rent av vilka siter de driver.....då får vi ett moraliskt förfall där man helt plötsligt börjar skapa en elit och egna grupperingar utefter vilken titel eller annan position man innehar inom locot.

Som jag ser det så, är man t.ex. registrerad medlem i detta forum så är man per automatik en medlem av locot och har samma rätt och möjligheter såsom alla övriga inom locot oavsett titel eller position att framföra sina åsikter och värderingar.

Sedan om ingen gillar vad h*n framför är en annan sak, det är ju upp till var och en att själv ta ställning till givetvis.

Det är det här med vi/ni som upprörde och skrämmer mig lite och den uppdelning av locot det verbalt innebär.

Ber om ursäkt att det drog iväg till OT.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

Se'n är det en annan sak att vi kanske imponeras mer av argument från någon som först visat
framfötterna med att hjälpa till på något sätt, i supporten eller annorstädes. Liksom vi hellre
lyssnar på någon som framför sina argument på ett lugnt och klokt sätt än en som ständig
gör sig skyldig till personangrepp
, men alla har ju rätten att säga sitt.

...
Pratar du om gruppdynamik i allämänhet eller försöker du formulera någon slags prioritet för vilkas synpunkter som är relevanta och inte? Ingen kan ju styra om du tar till dig mer av en mer "diplomatiskt" framlagd åsikt eller om jag ser igenom ilskan och förolämplingarna och bara ser sakfrågan i en aggressivt framlagd åsikt.

Men visst, för att återgå till ämnet. Som CryingFreeman flera gånger påpekat står det redan väldigt tydligt vad som gäller för ledar-uppdrag inom LoCot i de officiella dokumenten och det är dem som Förtroenderådet ska utgå ifrån.

Begriper fortfarande inte varför vi skulle behöva ett extra lager med du-måste-vara-trevlig-för-att-få-jobba-för-oss-regler. Varför inte bara använda misstroendeomröstningar i de allvarligare fallen och vanliga anmälningar till administrationen annars? Tycker att vår organisation redan är väl förberedd för den här typen av krav och uppföljning av dessa.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth, om jag förstår dig rätt så är du då positiv till att förtroendevalda i alla fall ska
skriva under Code of Conduct, som ju i högsta grad är ett officiellt dokument. Eller
misstolkar jag dig då?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:upnorth, om jag förstår dig rätt så är du då positiv till att förtroendevalda i alla fall ska
skriva under Code of Conduct, som ju i högsta grad är ett officiellt dokument. Eller
misstolkar jag dig då?
Skriva under och skriva under. Det är inte vad det handlar om här.

Förstår jag tråden rätt handlar det om att stapla upp en massa krav man som ledare/förtroendevald för LoCot bör följa, och jag försöker bara peka på att en sådan lista finns. Både en allmän som går under namnet Code of Conduct och en dedikerad för personer med officiell ledarposition som LoCo TeamLeader.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:upnorth, om jag förstår dig rätt så är du då positiv till att förtroendevalda i alla fall ska
misstolkar jag dig då?
Skriva under och skriva under. Det är inte vad det handlar om här.

Förstår jag tråden rätt handlar det om att stapla upp en massa krav man som ledare/förtroendevald för LoCot bör följa, och jag försöker bara peka på att en sådan lista finns. Både en allmän som går under namnet Code of Conduct och en dedikerad för personer med officiell ledarposition som LoCo TeamLeader.
Det finns ingen dedikerad lista för "team leaders", i alla fall har jag inte hittat den. Det finns
en för "leaders" och det framgår explicit att den gäller alla ledarroller, såsom moderator, admin
eller rekryterare.

Givetvis är det skillnad om man signerar CoC eller bara tittar på den så där lite förstrött. Vi som
signerat CoC är ubunteros.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Så förklara gärna (igen?), varför duger inte den generella listan med riktlinjer för ledare inom Ubuntu även som kravlista för svenska LoCos ledare?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Så förklara gärna (igen?), varför duger inte den generella listan med riktlinjer för ledare inom Ubuntu även som kravlista för svenska LoCos ledare?
Nu svänger du dig. Varför skulle inte svenska ubuntu-ledare signa CoC?

Det är väl ändå väldigt basic, väldigt officiellt och väldigt självklart?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:Så förklara gärna (igen?), varför duger inte den generella listan med riktlinjer för ledare inom Ubuntu även som kravlista för svenska LoCos ledare?

Vad är det för krav du vill få fram i den här tråden som inte redan finns med i de befintliga dokumenten (som även jag tycker är naturliga och självklara att följa)?

Mindre papper och mer jobb lobbar jag för, när har jag sagt något annat?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:

Vad är det för krav du vill få fram i den här tråden som inte redan finns med i de befintliga dokumenten (som även jag tycker är naturliga och självklara att följa)?

Mindre papper och mer jobb lobbar jag för, när har jag sagt något annat?
Två saker förutom att man signerar CoC, vilket vi nu uppenbarligen är överens om

1) Att man står upp för Ubuntu och Ubuntu Sverige på ett tydligt sätt. Du kan knappast köra Volvo och skryta om det om du sitter i ledningen för SAAB

2) Att man har en rimligt ren historik här. Notoriska bråkmakare har inte i ledningen att göra. Man anställer till exempel inte straffade pedofiler på dagis heller.

Det handlar inte om en massa papper, men att undvika en oändlig massa strul. Har du personligen problem med att uppfylla något av dessa kriterier ifall du skulle bli vald eller utsedd till något?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Så kravlistan ska alltså användas för att undvika "pinsam" PR och bråk? Jag är nog inte den enda som ställer mig kritisk till officiella krav på distro-lojalitet och social kompetens :P
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Så kravlistan ska alltså användas för att undvika "pinsam" PR och bråk? Jag är nog inte den enda som ställer mig kritisk till officiella krav på distro-lojalitet och social kompetens :P
Pinsamheten är nog inte det stora problemet, även om det blir allt viktigare
ju större och mer mediabevakade vi blir. Problemet är att strulet tar tid och
fruktansvärt mycket mental kraft från verkligt konstruktivt LoCo-arbete.

Bråk kommer vi att få ändå. Jag betraktar dig som ganska bråkig, men vad
jag kan minnas så har du hållit dig på rätt sida gränsen. Vi är inte ute efter
mähän och ja-sägare, men folk som kan ta en motgång, samarbeta och kompro-
missa en aning.

Det här är en sorts jobb. Visserligen tyvärr inget betalt jobb, men vi ska både
trivas ihop och få något gjort ihop. det kräver ett visst minimum av gemensamma
värderingar och ett visst minimum av, ja varför inte kalla det social kompetens.
Är det så konstigt? Är det inte samma sak på alla jobb?

Skulle du få ett chefsjobb eller säljarjobb på Volvo om du hade SAAB tatuerat
i pannan? Knappast. Möjligen skulle du få ett jobb på bandet.

En tatuering är jobbig att få bort, men här handlar det om krav man kan uppfylla
om man vill. Kanske inte omedelbart, men i alla fall på lite sikt. Vill man inte så
platsar man inte i arbetslaget. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vilka krav som ska ställas beror ju helt och hållet på vad det är som ska göras. ::)

Det är tex knappast någon större hit att anlita någon som är gudabenådad på support, men som inte funkar socialt som moderator. Där krävs det mer diplomatiskt sinne och hyfsat välutvecklade sociala antenner. Vilken dist en moderator använder och om h*n vurmar för fri programvara är också mindre intressant.

När det gäller en huvudjägare så krävs det mest en förmåga att se vilka andra personer som har en stor potential, man behöver inte vara särskilt snidig varken socialt eller supportmässigt.

Ska man ge bra support och skriva wikiartiklar eller vara fadder är det viktigt att man ger korrekt info och då måste man kunna en del, i vart fall om det man skriver och det kräver att man antingen har en befintlig installation är är väldigt hemtam med ubuntu.

Det enda gemensamma kraven - som jag kan komma på - är just att man har en positiv inställning till ubuntu som dist och helst att man signar CoC (fast det senare är förbenat/onödigt krångligt IMO).

Det är ju dock så att den som har en särskild titel, oavsett vilken, har ett extra ansvar och bör tänka sej för lite extra när man skriver inlägg. Detta helt enkelt pga att många kanske fäster extra vikt vid det man säger om man har en titel, särskilt nya medlemmar. Det som sägs/skrivs får alltså en mer "officiell" prägel även om det är en strikt personlig synpunkt som luftas. Jag vill förtydliga att det en person med en titel säger inte är viktigare eller bättre än andra medlemmars, men att det felaktigt kan uppfattas som om det är LoCots officiella åsikt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

@ Urban:

Du behöver inte ta till en massa mer eller mindre abstrakta liknelser, de flesta här vet vad du syftar på och vad du vill kunna "stoppa" genom den här kravlistan. Det jag försöker säga är att det inte hjälper med ytterligare lager byråkrati, som du faktiskt själv säger kommer det att bli bråk ändå.

Något vi inte fått reda på förresten, vad för konsekvenser tänker du dig för den som inte klarar av att följa en sådan här lista? Vilka är det som ska bedöma om någon uppfyller kraven? Du har en massa lösa ändar här Urban, sådant brukar leda till förtielva olika tolkningar och obligatoriskt bråk om vems som ger det bästa resultatet.

"Problem":

Sid försvarar support genom rekommendation av fria lösningar med liv och lem.
Jag (m.fl.) anser att "Kontaktperson" har förvandlats till PR-maskin/blogg-support den senaste tiden och efterlyser en ledargestalt som kan ta hand om problemen på hemmaplan, tillsvidare styr jag upp läget själv som självutnämnd-tillförordnad-projektledare för webbplatsen.
En del av de engarerade häromkring använder tydligen inte Ubuntu som huvuddistribution?

Inget av detta menar jag kan lösas genom en lista krav. Egentligen förstår jag inte hur du kan se något av det som verkliga problem?

Vill du ha ett riktigt problem: både föreningen och LoCot har svårt att hitta folk nog för att driva sina verksamheter ordentligt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:en massa ord.
Du har just fått ett jobb, grattis och fokusera nu på det!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
upnorth skrev:en massa ord.
Du har just fått ett jobb, grattis och fokusera nu på det!
Absolut, tack för förtroendet.

Men jag kommer fortfarande att arbeta för att stoppa den här meningslösa listan, åtminstone i dess nuvarande form.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Ska en ledare vara opartisk och i så fall, hur kontrollerar man detta?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

ZX Spectrum skrev:Ska en ledare vara opartisk och i så fall, hur kontrollerar man detta?
Opartisk i förhållande till vad?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Man kan väl säga att en ledare har mer makt än en vanlig medlem.
Ska ta några exempel:

Moderatorn Nisse har sitt lilla egna synsätt på vad som får skrivas. Det uppstår en konflikt mellan Bengt och Arne där båda är lika goda kålsupare. Nisse väljer att varna Arne. Korrekt dömt kanske men Bengt slipper undan.

Rekryteraren Magnus ser till att rekrytera dom som passar just hans åsikt. Inget fel med dom han rekryterar och dom kan sitt jobb superbra, men ...

Finns säkert många exempel. Nu har vi visserligen fler personer tillsatta inom varje områden som gör det mer omöjligt, men tanken finns ändå kvar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

FreakHead skrev:jag väljer att inte vara aktiv med support (jag gör andra saker)
Var det inte du som ville "fokusera på kärnverksamheten"? Ändå väljer du själv att göra "andra saker".
FreakHead skrev:Orsaken till att man inte kan radera konto där få du/ni fråga dem om. För min del räcker det med att sluta besöka stället, om jag nu skulle vilja.
Hur kommer det sig då att du själv med stora röda bokstäver och flera utropstecken krävde att få ditt konto här borttaget? Hade det inte räckt med att sluta besöka oss?
FreakHead skrev:Konstruktiv kritik är, enligt mig, att belysa ett problem och att föreslå en lösning. Det är vad jag gjort.
Hur ska vi kunna ta dig på allvar när du gång på gång säger en sak, men gör en helt annan?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Konservburk skrev:
FreakHead skrev:jag väljer att inte vara aktiv med support (jag gör andra saker)
Var det inte du som ville "fokusera på kärnverksamheten"? Ändå väljer du själv att göra "andra saker".
Jag har samma utgångspunkt som FreakHead btw, själv försöker jag rusta upp hela organisationen kring webbplatsen vilket förhoppningsvis kommer att underlätta för och uppmuntra till mer och bättre support även om jag personligen inte är så bra på just det.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"