Helt Plötsligt hade jag Dolphin [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- johan99
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Helt Plötsligt hade jag Dolphin [LÖST]
Installerade EasyTag, gThum och KDENlive (i ubuntu 8.10) igår och när jag sedan kollade runt bland mina program såg jag att jag även hade fått Dolphin
Hur kan det komma sig, har det följt med något av programmen ovan?

Senast redigerad av 1 johan99, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Helt Plötsligt hade jag Dolphin
Det skulle väl vara KDENlive i så fall, men jag vet inte säkert. Men om det är så så har du nog fått en hel drös av andra KDE-program installerade på samma gång. Dolphin borde ligga rätt högt upp beroendeträdet för KDE. Kolla runt, du kanske fått en hel massa roliga program som du inte hade en aning om att du behövdejohan99 skrev:Installerade EasyTag, gThum och KDENlive (i ubuntu 8.10) igår och när jag sedan kollade runt bland mina program såg jag att jag även hade fått DolphinHur kan det komma sig, har det följt med något av programmen ovan?

- johan99
Ja det var ju lite spännande, då kan man ju få lite KDE feeling över det hela. Förmodar att det inte e vidare lyckat att plocka bort Dolphin om KDELIVE har något beroende! Kan ju tillägga att jag först installerade den KDENLive versionen som finns i föråden för att sedan inse att det inte var version 0.7. plockade bort denna och la till källan för att plocka ner 0.7
-
Har du kollat om du har kubuntu-desktop installerat? Ibland blir beroendena så komplicerade så att inte ens Ubuntuutvecklarna ser slutet på beroendekedjan...johan99 skrev:Ja det var ju lite spännande, då kan man ju få lite KDE feeling över det hela. Förmodar att det inte e vidare lyckat att plocka bort Dolphin om KDELIVE har något beroende! Kan ju tillägga att jag först installerade den KDENLive versionen som finns i föråden för att sedan inse att det inte var version 0.7. plockade bort denna och la till källan för att plocka ner 0.7
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag skulle inte tro att kdenlive har beroende till kdenlive, jag tittade lite på beroenden i packages.ubuntu.com.
Det är bara att testa att välja att avinstallera dolphin i synaptic. Drar det med sig kdenlive är det bara att avbryta...
Det är bara att testa att välja att avinstallera dolphin i synaptic. Drar det med sig kdenlive är det bara att avbryta...
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag har den senaste kompletta installationen av Kdenlive men den har inte installerat Dolphin.
Måste alltså vara nåt annat då...
Måste alltså vara nåt annat då...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- johan99
Hur smart e paket hanteraren, plockar den bort paket längre ner i kjedjan när man avinstalerar en applikation? Håller den koll på alla beroenden dvs om jag installerar applikation A som behöver paket B, sedan installerar jag applikation C som också behöver paket B, sedan plockar jag bort applikation A vad händer då? Kommer väll lite utanför ursprungliga ämnet nu men detta var intressant 

-
I ditt konkreta exempel så ligger paket B kvar efter avinstallation av paket A, eftersom att paket C beror på det. Om du dessutom hade installerat paket B separat så ligger det (tror jag) även kvar om du avinstallerar paket C.johan99 skrev:Hur smart e paket hanteraren, plockar den bort paket längre ner i kjedjan när man avinstalerar en applikation? Håller den koll på alla beroenden dvs om jag installerar applikation A som behöver paket B, sedan installerar jag applikation C som också behöver paket B, sedan plockar jag bort applikation A vad händer då? Kommer väll lite utanför ursprungliga ämnet nu men detta var intressant
Apt håller inte bara reda på vilka paket som beror på varandra utan även vilka som installerats automatiskt och manuellt. Det kan ibland leda till lite problem med de virtuella paket som Ubuntu centralt skapar. De är inte "riktiga" paket som innehåller program, utan bara beroenden. Ett exempel är ubuntu-restricted-extra. Tar man bort ett viruellt paket, som satts ihop för att enkelt installera en grupp av paket, så är de enskilda applikationspaketen flaggade som automatiskt installerade och kan tas bort automatiskt om man avinstallerar program (förutsatt att inget annat paket fortfarande behöver paketet).
- johan99
Ok tack allihopa för förklaringarna, fårstår lite bättre hur det funkar nu. Jag plockade bort Dolphin och hade inga problem med något av de nyinstallerade programmen.