Sätta upp egen SMTP server?
-
Sätta upp egen SMTP server?
Hej!
Jag har funderingar på om det inte skulle gå att sätta upp en egen SMTP server
som jag kan använda för att skicka mail när jag är ute och reser?
Anledningen är att det är jobbigt att hela tiden hitta en smtp som fungerar att skicka på när man
använder mobila bredband, wlan och fasta internetuppkopplingar lite överallt i världen.
Jag vill då helst komma undan port 25 eftersom många ISP spärrar den. Man borde ju kunna peka mot 2525 eller så?
Går detta att göra med ubuntu? Jag är ju så himla nöjd med enkelheten hos Ubuntu. Göra detta med Microsoft känns tyngre.
Tacksam för era synpunkter och svar!
//Sebastian
Jag har funderingar på om det inte skulle gå att sätta upp en egen SMTP server
som jag kan använda för att skicka mail när jag är ute och reser?
Anledningen är att det är jobbigt att hela tiden hitta en smtp som fungerar att skicka på när man
använder mobila bredband, wlan och fasta internetuppkopplingar lite överallt i världen.
Jag vill då helst komma undan port 25 eftersom många ISP spärrar den. Man borde ju kunna peka mot 2525 eller så?
Går detta att göra med ubuntu? Jag är ju så himla nöjd med enkelheten hos Ubuntu. Göra detta med Microsoft känns tyngre.
Tacksam för era synpunkter och svar!
//Sebastian
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Sätta upp egen SMTP server?
Naturligtvis så kan man sätta upp sin egen mailserver för att sända e--post, men det är ändå bäst att låta den skicka vidare posten via internetleverantörens server.
Men många e-postservrar lyssnar redan på andra portar än 25. T.ex. 465 (SSL) eller 587. Kolla först om din nuvarande server lyssnar på någon av dessa, det är en mycket enklare lösning.
Men många e-postservrar lyssnar redan på andra portar än 25. T.ex. 465 (SSL) eller 587. Kolla först om din nuvarande server lyssnar på någon av dessa, det är en mycket enklare lösning.
-
Tack för svar!
Om jag vänder lite på mitt eget resonemang, efter dina idéer så låter ju följande som en stabil och relativt enkel lösning;
Jag har på mitt kontor en fast fiber mot en lokal leverantör som har en bra SMTP på Port 25.
Om jag nu sätter upp en SMTP på Ubuntu och pekar SSL-porten mot den lokala maskinen.
Då borde den kunna relaya ut mailen via den lokala fiberleverantörens SMTP?
Jag antar att Outlook och liknande förstår sig på en ren IP adress och inte behöver en DNS? (Obs...windows relaterad fråga...
)
Om jag vänder lite på mitt eget resonemang, efter dina idéer så låter ju följande som en stabil och relativt enkel lösning;
Jag har på mitt kontor en fast fiber mot en lokal leverantör som har en bra SMTP på Port 25.
Om jag nu sätter upp en SMTP på Ubuntu och pekar SSL-porten mot den lokala maskinen.
Då borde den kunna relaya ut mailen via den lokala fiberleverantörens SMTP?
Jag antar att Outlook och liknande förstår sig på en ren IP adress och inte behöver en DNS? (Obs...windows relaterad fråga...

-
Jo, den lösningen bör fungera bra. IP-adressen borde väl fungera, men annars finns det ju gratis dyndns-tjänster lite här och var.
Det kan även vara bra att kräva namn/lösen för att logga in på SMTP-servern, så att inte vem som helst kan skicka spam ifrån den.
Det kan även vara bra att kräva namn/lösen för att logga in på SMTP-servern, så att inte vem som helst kan skicka spam ifrån den.
-
Är det postfix som gäller för att köra en smtp server på ubuntu?
Aldrig testat det, men jag såg att det finns guider på postfix.
//Sebastian
Aldrig testat det, men jag såg att det finns guider på postfix.
//Sebastian
-
Det finns ju flera alternativ, just nu kommer jag på Sendmail, Exim och Qmail. Men Postfix är väldigt trevlig och lätt att konfigurera jämfört med de andra.
-
Finns det ett enkelt sätt att testa om min lokala ISP's SMTP tycker om att bli relayad till?
Annars faller min fina idé lite grann.
Annars faller min fina idé lite grann.
-
Det normala är väl att de acceptera att reläa allting som kommer ifrån deras egna nät. De ser inte om posten kommer från din server eller från din klient typ Thunderbird (om de inte tittar väldigt noga förstås, men det tror jag inte de gör).