Hur får jag en logitech QuckCam messenger, att fungera

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
toveco

Hur får jag en logitech QuckCam messenger, att fungera

Inlägg av toveco »

Hej igen.
En fråga till, nu ska ja försöka installera en logitech QuckCam messenger,
Är det någon vänlig skäl som har en drivrutin för denna Webkamera färdig för Ubuntu 8.10?
Jag får upp en billd i Skype men bara en massa brus i olika färger, så det saknas nog en drivrutin antar jag.
och att kompilera en.....glöm det, har ingen susning hur man gör det :-(
Sedan har jag en skrivare, Epson TX101, jag har hittat en drivrutin men när jag försöker installera så frågar den efter ROOT Password... ved är det
jag försökte med det jag uppgav när jag installerade Ubutu 8.10, men den vill inte ta den.

Några förslag?
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur får jag en logitech QuckCam messenger, att fungera

Inlägg av JeyPeyy »

QuckCam messenger drivrutiner: http://kanotix.com/debian/pool/main/q/q ... -2_all.deb

I ubuntu så använder vi temporära root-rättigheter. Detta kan fås genom att skriva sudo och sedan kommandot i terminalen, då kommer terminalen fråga dig om ett lösenord och detta kommer vara det du valde vid installationen av ubuntu. Jag vet inte hur du har försökt installera dina drivrutiner för din skrivare, men om du har skrivit in ett kommando där du börjat med att skriva su, så skall du byta ut su med sudo (su står för super user). I de flesta linux-distributioner kan du skriva su, men i ubuntu är det oftast sudo som gäller.

Hoppas det hjälper!
toveco

Inlägg av toveco »

Jag hittade drivrutinen på Epsons hemsida för Ubuntu 8.10 och när jag startar filen öppnas ett terminalfönster och där vill den ha Root Password, så jag har inge möjlighet att skriva SUDO före
Kan jag ändra RootPassword eller skapa ett terminalfönster med root behörighet?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

toveco skrev:Jag hittade drivrutinen på Epsons hemsida för Ubuntu 8.10 och när jag startar filen öppnas ett terminalfönster och där vill den ha Root Password, så jag har inge möjlighet att skriva SUDO före
Kan jag ändra RootPassword eller skapa ett terminalfönster med root behörighet?
Kan du länka till instruktionerna så kan jag se om jag kan hjälpa dig.

/Micke
toveco

Inlägg av toveco »

QuckCam messenger drivrutiner fungerade inte, men när jag installerade 8.04 så fungerar kameran perfeckt
toveco

Inlägg av toveco »

angående skrivaren så ska det vara en istallations fil från Ebson till Ubuntu 8.4-8.10 (så ingen kompilering), men den frågar efter ROOT PASSWORD och
när jag skriver det password jag gav vid installationen av Ubuntu så säger den # fel password# ???
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

toveco skrev:angående skrivaren så ska det vara en istallations fil från Ebson till Ubuntu 8.4-8.10 (så ingen kompilering), men den frågar efter ROOT PASSWORD och
när jag skriver det password jag gav vid installationen av Ubuntu så säger den # fel password# ???
Kan du länka till sidan på epsons site där du hittade filen?

Din felbeskrivning hjälper mig inte att förstå vad som kan vara felet.

/Micke
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

toveco skrev:angående skrivaren så ska det vara en istallations fil från Ebson till Ubuntu 8.4-8.10 (så ingen kompilering), men den frågar efter ROOT PASSWORD och
Var fick du tag på den filen? Ifall det är en .deb bör den fråga dig om ditt lösenord, inte root. Det du antagligen borde kunna göra är att skriva "gksudo nautilus &" i terminalen, bläddra till mappen du sparade filen i och sedan köra filen. Det skulla vara bra om du kunde säga var du fick tag på filen och vad den har för filändelse, då skulle vi nog kunna lösa problemet.
toveco

Inlägg av toveco »

Klart att jag inte hittar den igen, men jag hittade den här länken istället.
http://openprinting.org/show_printer.cg ... ylus_TX100
Om den måste compileras, kan någon snäll persion hjälpa mej med det?
Filen jag hittade förut har DEB ändelse, men när jag klickar på den filen så startar terminalen och jag måste ge lösen, men den tar inte mit lösen jag givit i Ubuntu.
Tacksam för all hjälp!
Tommy
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Den här borde fungera. Trycka bara ok och följ instruktionerna.
toveco

Inlägg av toveco »

Näpp inte den heller, jag får nog gå tillbaka till 8.04 så funkar det nog bättre
Jag provar det sen får vi se.
Tack så länge för hjälpen
LA
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av LA »

Ingen som har svar ang Webcameran, har samma problem. Det ENDA som inte fungerar nu.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

LA skrev:Ingen som har svar ang Webcameran, har samma problem. Det ENDA som inte fungerar nu.
Om du läser på de trådar som finns om webcamera så skulle du se att kameran inte fungerar i 8.10 fast den fungerar bra i version 8.04, så du får vänta på version 9.04 och hoppas att de fungerar där.
toveco

Inlägg av toveco »

Jag fick gå tillbaka till 8.04 för att få den att fungera. och då utan att göra något alls bara koppla in.
Jag tror jag får göra det på datorn med skrivaren också, jag installerar Upuntu till mina vänner men ibland är det för struligt med Linux för mej, Windows o OS X är OK men detta med att
compilera mm huga! :-[
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"