Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Vilka krav kan vi ställa på våra "ledare"
Jag har väl inget emot att man får ändra tills valet är klart, men om jag se'n kan rösta bort Klas
nästa vecka är det iofs demokratiskt i viss mening, men kanske inte så praktiskt. Det ger ju
ingen arbetsro och knappast ro att fatta obekväma beslut som kanske leder till nå't bra i slut-
änden.
"Om jag ger öl till alla får jag sitta kvar, men det blir kanske inte så mycket gjort och för ekonomin
vore det rätt jobbigt (tur att vi inte har nå'n ekonomi)."
nästa vecka är det iofs demokratiskt i viss mening, men kanske inte så praktiskt. Det ger ju
ingen arbetsro och knappast ro att fatta obekväma beslut som kanske leder till nå't bra i slut-
änden.
"Om jag ger öl till alla får jag sitta kvar, men det blir kanske inte så mycket gjort och för ekonomin
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Precis: I så fall harDU avslöjat dig.Urban Anjar skrev:odå, det går lätt att upptäcka. Om jag deklarerar att "jag gillar och använder Ubuntu (åtminstone på någon av mina maskiner)" och sedan i min blogg eller i forumet säger att "Ubuntu är skit och att Windows är det enda raka", så har jag avslöjat mig.
Min kursiv.djkmmo skrev:Kan man inte kontrollera och/eller beivra något skall man inte lagstifta om det, [...]
Med "man" avses alltså de/n som fattat beslutet och ämnar att försöka upptäcka och beivra det. DE skall (oberoende av "brottslingens" hjälp) kunna upptäcka brottet.
Sedan har jag mycket mycket svårt att se att själva grundfrågan är ett reellt problem. Är det verkligen vanligt förekommande att de som vi valt till förtroendeuppdrag tycker på det viset och f.f.a. postar sådana blogginlägg? Om någon ändå skulle tycka på det viset och trots det lyckas att få en förtroendepost, så har väl den personen antagligen dolda motiv som driver den och jag ser det som mycket osannolikt att en sådan person skulle avslöja sig själv genom ett offentligt blogginlägg.
Däremot kanske det inte vore en dum idé att reglerna stadgade att man som förtroendevald förväntas uppföra sig solidariskt och inte svärta ner Ubuntu eller Ubuntu Sverige offentligt. Det tycker jag i så fall är vettigare. Det kanske är det du menar? Om vi tar exemplen ovan:
1) Någon skriver på sin blogg att, "jag gillar och använder Ubuntu (åtminstone på någon av mina maskiner)", men egentligen hatar h*n Ubuntu som pesten och använder det inte alls.
2) En annan person skriver på sin blogg att, "Ubuntu är skit och att Windows är det enda raka", men egentligen älskar h*n Ubuntu och använder det på alla datorer h*n har makt över.
Jag hade haft betydligt svårare att svälja nr 2 än nr 1. Det finns ju en gradskillnad i "förväntas inte prata skit om oss och produkten" och "göra en tydlig deklaration om att h*n använder och stöder Ubuntu.". Det första är fullt möjligt att kontrollera och upprätthålla, för det handlar enbart om beteende; det andra blandar in attitydfrågor och är därmed inte kontrollerbar.
Det var ju skönt. Jag trodde du visste något som vi andra inte vissteUrban Anjar skrev:Nä, jag fruktar väl inte direkt någon nazi-invation, exemplet var mer ägnat att visa att inte ens
demokratiska val är en garanti för att det goda segrar i alla lägen.

Några garantier finns nästan aldrig och garantin blir, i det här fallet, inte bättre med ett formellt regelverk än utan.
@farmfield: De omröstningar som jag närmast tänkte på aldrig skulle stängas rörde principfrågor och regler, inte personval. Det du pekar på är också en viktig fråga och du får gärna ta upp den i den tråd jag skapade, för jag har en lösning på det med

- Urban Anjar
- Kontakt:
Typ, ja. Lite för trött för att analysera det närmare, men det kan nog funka.Däremot kanske det inte vore en dum idé att reglerna stadgade att man som förtroendevald förväntas uppföra sig solidariskt och inte svärta ner Ubuntu eller Ubuntu Sverige offentligt. Det tycker jag i så fall är vettigare. Det kanske är det du menar?
- farmfield
- Kontakt:
Ändå rätt lustigt att nomineringen av Sid rört upp så mycket debatt. Vi skall som sagt inte glömma att LJ, som ju också är nominerad, varit ansvarig för allehanda smutskastning av forumet och ledarskapet i bloggar och dylikt under lång tid nu - vilket också 'FreakHead' bidragit till - men att de båda nu anser sig manade att komma in här och 'tycka' det ena och det andra.
Ni båda tycker att ubuntu-se.org är skit, en ankdamm, att det är dåligt ledarskap, att forumet kryllar av RMS-talibaner som mobbar ut och förstör... Men varför är ni då här och gnäller nu?
Det känns som det snart får bli dags att skapa en total förtroendeomröstning här i forumet gällande allt från ledarskapet och förtroenderådet till moderatorerna, så får vi svart på vitt vad dom aktiva medlemmarna tycker - så blir vi av med allt sånt här skitsnack.
Ni båda tycker att ubuntu-se.org är skit, en ankdamm, att det är dåligt ledarskap, att forumet kryllar av RMS-talibaner som mobbar ut och förstör... Men varför är ni då här och gnäller nu?

Det känns som det snart får bli dags att skapa en total förtroendeomröstning här i forumet gällande allt från ledarskapet och förtroenderådet till moderatorerna, så får vi svart på vitt vad dom aktiva medlemmarna tycker - så blir vi av med allt sånt här skitsnack.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Vad är det för skitsnack!?Urban Anjar skrev:Jag har väl inget emot att man får ändra tills valet är klart, men om jag se'n kan rösta bort Klas
änden.
Om Klas nu fick nog med röster får ju du så klart acceptera det även om du personligen hade föredragit en annan kandidat. Med resonemanget ovan skulle vi ju få ha omval till uppdrag varje jädra vecka så fort någon med kontroversiella idéer eller ett enligt några stötande beteende ställer upp, så fungerar inte en demokrati.
Btw, Sverigedemokraterna är ett av Skånes största partier numera (hittade bara en nyhet från 2006 där de var 4:e största parti) och Piratpartiet spås få nog med röster för att ta sig in i EU-parlamentet. Båda dessa är väldigt kontroversiella och många tar illa vid av deras respektive ståndpunkter, men inte fasen har vi partival oftare för det?
EDIT: Varför jag reagerar så aggressivt som jag gör? - För att jag tycker att det osar korruption lång väg, och jag verkar inte vara den enda.
Desvärre kommer det inte att bevisa nånting, för det är med största sannolikhet de aktiva, som har uppdrag, som kommer att rösta. Du/Ni/Vi gillar ju varandra i den klubben. Helt värdelöst alltså!farmfield skrev:Ändå rätt lustigt att nomineringen av Sid rört upp så mycket debatt. Vi skall som sagt inte glömma att LJ, som ju också är nominerad, varit ansvarig för allehanda smutskastning av forumet och ledarskapet i bloggar och dylikt under lång tid nu - vilket också 'FreakHead' bidragit till - men att de båda nu anser sig manade att komma in här och 'tycka' det ena och det andra.
Ni båda tycker att ubuntu-se.org är skit, en ankdamm, att det är dåligt ledarskap, att forumet kryllar av RMS-talibaner som mobbar ut och förstör... Men varför är ni då här och gnäller nu?![]()
Varför tror du/ni/vi att det är så få aktiva här inne i detta forum trots 11200 registrerade medlemmar?
Varför är det så att antalet besökare är så otroligt få, återigen trots alla dessa registrerade medlemmar?
Varför är de mycket mer än 1000 trådar, många av dem i supporten, som är obesvarade?
Varför klagar folk på att faddrarna inte svarar på hjälpsökares frågor?
Kanske det är dags att faktiskt vara en smula självkritisk i stället för att klappa sig själv på axeln och dunka sina "polare" i ryggen, som är i ledande ställning. Det är ju de personerna som är i majoritet i debatterna, i detta forum, eller är jag färgblind? Det är ju solklart att man håller varandra om ryggen. Kanske det vore dags att koncentrera sig på verksamheten i stället för att snacka om att skapa regelverk eller strida om det ena och det andra?
Sist men inte minst. Jag har rätt att tycka, för jag är med i detta LoCo, precis som alla andra. Korruption nämnde upnorth ovan, jag vill kalla det vänskapskorruption i stället.
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
- farmfield
- Kontakt:
Det är ju dom intresserade av dom aktiva som röstar... Vilka skulle annars rösta? Dom ointresserade? Dom som trippar in med en fråga, får den besvarad och kommer inte tillbaka förrän dom har en ny fråga eller nytt problem..?FreakHead skrev:Desvärre kommer det inte att bevisa nånting, för det är med största sannolikhet de aktiva, som har uppdrag, som kommer att rösta. Du/Ni/Vi gillar ju varandra i den klubben. Helt värdelöst alltså!farmfield skrev:Ändå rätt lustigt att nomineringen av Sid rört upp så mycket debatt. Vi skall som sagt inte glömma att LJ, som ju också är nominerad, varit ansvarig för allehanda smutskastning av forumet och ledarskapet i bloggar och dylikt under lång tid nu - vilket också 'FreakHead' bidragit till - men att de båda nu anser sig manade att komma in här och 'tycka' det ena och det andra.
Ni båda tycker att ubuntu-se.org är skit, en ankdamm, att det är dåligt ledarskap, att forumet kryllar av RMS-talibaner som mobbar ut och förstör... Men varför är ni då här och gnäller nu?![]()
Varför är så få Volvo-ägare aktiva i nån Volvo-klubb?FreakHead skrev:Varför tror du/ni/vi att det är så få aktiva här inne i detta forum trots 11200 registrerade medlemmar?
Är dom? Jag tror siffrorna är betydligt högre än t.ex. ubuntu.se...FreakHead skrev:Varför är det så att antalet besökare är så otroligt få, återigen trots alla dessa registrerade medlemmar?
Siffran på antalet registrerade medlemmar är meningslös, jag tänker inte gå igenom varför en gång till...

För att det gnälls för mycket om skitsaker istället för att supportas - du verkar ju själv duktig på att gnälla men lär vara dålig på supporta, det är rätt tydligt...FreakHead skrev:Varför är de mycket mer än 1000 trådar, många av dem i supporten, som är obesvarade?
Gör dom? Var då?FreakHead skrev:Varför klagar folk på att faddrarna inte svarar på hjälpsökares frågor?
Det anses, och då av folk 'ni' som ändå har lämnat forumet av 'trosmässiga' anledningar, att det misskötts, jag ser det iaf inte så. Sen tjafsas det en del, det gör det i alla 'friska' grupperingar. Diktatur är inte sällan 'enklare' än demokrati, så är det ju.FreakHead skrev:Kanske det är dags att faktiskt vara en smula självkritisk i stället för att klappa sig själv på axeln och dunka sina "polare" i ryggen, som är i ledande ställning. Det är ju de personerna som är i majoritet i debatterna, i detta forum, eller är jag färgblind? Det är ju solklart att man håller varandra om ryggen. Kanske det vore dags att koncentrera sig på verksamheten i stället för att snacka om att skapa regelverk eller strida om det ena och det andra?
Jo, det är väl nackdelen i en demokrati, att man kan svansa in och 'tycka' lite när det passar, dock så är åsikterna som uttrycks samma som uttryckts gång på gång utan att få något större genomslag, därav splittringen och omskapandet av ubuntu.se till det forum som sköts på det sätt som 'ni' vill...FreakHead skrev:Jag har rätt att tycka, för jag är med i detta LoCo, precis som alla andra.
Vilket såklart leder till följdfrågan om varför ni är här inne och gnäller ändå? ...ni har ju ett eget forum att bry er om...

- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nää, hörni, pojkar och större pojkar - nu får ni väl ta och skärpa er ganska rejält.
Att lufta åsikter är en sak, men att fortsätta tjafsa i rundgång är en annan. Rundgången resulterar nämligen inte i något annat än att de som underblåser den framhäver sig själva, inte alltid på ett positivt sätt heller, men inte bidrar med något konstruktivt och bara får debatten att gå på tomgång.
If the shoe doesn't fit......! Ingen är piskad att vara här. Detta är en till 100% frivillig sammanslutning och ingen är tvingad att vara kvar om de inte vill (jfr ubuntu.se där man inte kan avregistrera sig självmant om man så skjuter kungen)
Oavsett det ofruktbara tjattret så kvarstår att vilken medlem som helst haft/har rätt att nominera vilken annan medlem som helst till vilken post man anser denna andra medlem är kapabel. Jag anser Urban vara synnerligen kapabel! Och Vofflan! Bland andra som förtjänar att nämnas. Dock anser jag inte att de ska behöva lägga näsan i blöt i varje skitsak som dyker upp och därmed inte heller stå till svars för alla våra andras tillkortakommanden som människor.
Jag tycker att de här trådarna skall få dö i frid snarast och att alla ska ta sitt samvete till räfst och rättarting; inte minst ni som gapar negativt och mest.
Det är inte konstruktivt!
PS. Jodå, det har faktiskt inkommit ett och annat vettigt inslag i debatten också.....i rättvisans namn.
Att lufta åsikter är en sak, men att fortsätta tjafsa i rundgång är en annan. Rundgången resulterar nämligen inte i något annat än att de som underblåser den framhäver sig själva, inte alltid på ett positivt sätt heller, men inte bidrar med något konstruktivt och bara får debatten att gå på tomgång.
If the shoe doesn't fit......! Ingen är piskad att vara här. Detta är en till 100% frivillig sammanslutning och ingen är tvingad att vara kvar om de inte vill (jfr ubuntu.se där man inte kan avregistrera sig självmant om man så skjuter kungen)
Oavsett det ofruktbara tjattret så kvarstår att vilken medlem som helst haft/har rätt att nominera vilken annan medlem som helst till vilken post man anser denna andra medlem är kapabel. Jag anser Urban vara synnerligen kapabel! Och Vofflan! Bland andra som förtjänar att nämnas. Dock anser jag inte att de ska behöva lägga näsan i blöt i varje skitsak som dyker upp och därmed inte heller stå till svars för alla våra andras tillkortakommanden som människor.
Jag tycker att de här trådarna skall få dö i frid snarast och att alla ska ta sitt samvete till räfst och rättarting; inte minst ni som gapar negativt och mest.
Det är inte konstruktivt!
PS. Jodå, det har faktiskt inkommit ett och annat vettigt inslag i debatten också.....i rättvisans namn.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
- vulfgar
- ung forumnörd
Är det jag som är snurrig eller har vi nu ett antal olika trådar som handlar om exakt samma sak? 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Grön Göling
- Städsegrön
Närå, du har så rätt så. Det var en av de saker jag ville ha fram med min post.vulfgar skrev:Är det jag som är snurrig eller har vi nu ett antal olika trådar som handlar om exakt samma sak?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
När jag tittar på ubuntu.se, som tydligen är nåt förhatligt här, så ser jag att de har närmare 1200 medlemmar. Om ni, jaa, jag säger ni eftersom jag väljer att inte vara aktiv med support (jag gör andra saker), skötte er och fokuserade på kärnverksamheten, skulle ubuntu.se inte få en så stor tillströmning av medlemmar och vara mindre populärt.
Orsaken till att man inte kan radera konto där få du/ni fråga dem om. För min del räcker det med att sluta besöka stället, om jag nu skulle vilja.
Konstruktiv kritik är, enligt mig, att belysa ett problem och att föreslå en lösning. Det är vad jag gjort.
Tack och adjö!
//FH
Orsaken till att man inte kan radera konto där få du/ni fråga dem om. För min del räcker det med att sluta besöka stället, om jag nu skulle vilja.
Konstruktiv kritik är, enligt mig, att belysa ett problem och att föreslå en lösning. Det är vad jag gjort.
Tack och adjö!
//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Förhatligt får stå för dig. Jag har inga problem med att ubuntu.se finns. "Vi" har olika idéer för hur ett forum ska skötas, det är allt. Visionerna är dom samma.FreakHead skrev:När jag tittar på ubuntu.se, som tydligen är nåt förhatligt här, så ser jag att de har närmare 1200 medlemmar. Om ni, jaa, jag säger ni eftersom jag väljer att inte vara aktiv med support (jag gör andra saker), skötte er och fokuserade på kärnverksamheten, skulle ubuntu.se inte få en så stor tillströmning av medlemmar och vara mindre populärt.
Tack och adjö!
//FH
(Sen HakanS började svamla om vi och ni så blir man lite paranoid och vet inte hur man ska skriva)

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Ulsak
det är inget svammel av HåkanS IMHO. Antingen identifierar man sig med gemenskapen och är vi, eller också betraktar man den från ett utanförskap. Det finns många sätt att känna sig cool på.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jo, jag vet. Har bara inte tänkt på detta innan HåkanS tog upp det.Ulsak skrev:det är inget svammel av HåkanS IMHO. Antingen identifierar man sig med gemenskapen och är vi, eller också betraktar man den från ett utanförskap. Det finns många sätt att känna sig cool på.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jo, det är svammel.Ulsak skrev:det är inget svammel av HåkanS IMHO. Antingen identifierar man sig med gemenskapen och är vi, eller också betraktar man den från ett utanförskap. Det finns många sätt att känna sig cool på.
Det HakanS gör är att han själv definierar en medlem inom locot som en "utomstående" och inte som en medlem av gemenskapen, baserat på att medlemmen ifråga för fram avvikande åsikter som går stick i stäv med de administrativas.
I och med det, så anser då tydligen HakanS att den "utomståendes" åsikter är mindre värda och inte är värt att ta notis om, för denne är ju då enligt HakanS inte en egentlig medlem av vår gemenskap här.
Istället för sånt här dravel så får vi väl skapa nån loco medlemsspecifikation med då, för det verkar ju populärt med sånt......så det finns klara tydliga regler som loco medlemmarna måste uppfylla innan de kan kalla sig en loco medlem. Svära nåt trohetslöfte gentemot U-SE, skriva under CoC och lova dyrt och heligt att man verkligen kör ubuntu hemma i sina datorer.....

Detta tjat om "medlemmar"? Är inte det vad som enligt många sänkte föreningen till nivån vi står på nu?
Har man med LoCot att göra på något sätt har man väl ändå rätt att komma med sina synpunkter och förslag. Sedan är det en annan sak om vi väljer att göra omröstningar för enbart registrerade eller inte, det är en teknikalitet som går att ändra på 0.57 sekunder om alternativet skulle passa bättre.
"Vilka krav kan vi ställa på våra ledare?" var frågan.
Har man med LoCot att göra på något sätt har man väl ändå rätt att komma med sina synpunkter och förslag. Sedan är det en annan sak om vi väljer att göra omröstningar för enbart registrerade eller inte, det är en teknikalitet som går att ändra på 0.57 sekunder om alternativet skulle passa bättre.
"Vilka krav kan vi ställa på våra ledare?" var frågan.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jo jag vet, och jag har redan svarat på den frågan och gett min syn på vilka krav man kan ställa.
- farmfield
- Kontakt:
Jag vill förtydliga att jag inte menade att få det att låta som jag ogillade ubuntu.se, det gör jag verkligen inte. Jag har varit inne och tittat ett flertal gånger och tycker det ser snyggt och välskött ut. Ni har en mycket välarbetad wiki och jag utgår ifrån att ert forum - som jag ej besökt (eller om jag gjort det var det mkt länge sedan) - också är 'välskött'. Jag ville säga detta och be om ursäkt för om jag skrivit som om jag tyckte något annat.
Men...
Vad jag reagerar på, eftersom det nu finns två 'grupperinger' sett till hur man anser ett forum skall skötas, är att medlemmar i detta, vårt 'systerforum' känner sig manade att kontinuerligt gnälla om hur detta forum sköts. Detta sker delvis här i forumet, men ännu märkligare, det är t.o.m. på den nivån att det skrivs bloggar (?) om det..?
Varför?
Varför är det så svårt att acceptera att vi har olika åsikter om hur det skall skötas och då fortsätta på den linjen som varit, att dom som inte gillar hur det sköts driver sitt eget forum.
Det är en sak som jag tycker är viktig... Det är tjafs här ibland. Sid är på Urban och ZX om fritt vs ofritt. Jag och djkmmo tjafsar om huruvida det är förenligt med att vara för fri avtalsbildning när vi debatterar bundlingen av Windows till hårdvara o.s.v... Och ibland blir det hett, det förolämpas hit och dit. Vissa är bättre på att förolämpa utan att det går över gränsen, andra inte. Vissa är ofattbart skickliga på att hålla sig från att förolämpa tillbaka oavsett vad det skrivs om dom - o.s.v...
Men vi pratar ju om entusiasterna här, det fåtal som springer här varje dag. Det är våra debatter. Våra bråk. Dom har egentligen ingenting att göra med driften av forumet. Dom har ingenting att göra med innehållet i den här tråden.
För debatten i den här tråden, den föddes ut vad jag instinktivt kände var en frågeställning som bara gällde en enskild medlem här och hans lämplighet att inneha en 'position' i forumet. Det kändes rätt lågt - och också vem det kom ifrån kändes förvånande.
Men dit tråden nu har vinklats handlar inte längre om detta. Nu handlar det om den gamla debatten om hur forumet sköts, en debatt som först och avslutats och lett till att vissa medlemmar i stort har lämnat forumet för att skapa sig sitt eget. Det var den rätta lösningen, inte att åter igen debattera hur detta forum drivs - för det är avgjort och i stort tycker vi aktiva medlemmar och entusiaster här att det sköts som vi anser det skall, dom som inte gör det flyttar förmodligen över till ubuntu.se...
Det är väl jättebra? Det är väl jättebra att lösningen på problemet om hur detta forum skulle skötas skapade en forum med en annan stil, ett annat ledarskap. För det ger ju människor valfriheten att välja forum - länk till ubuntu.se har vi ju i toppen på sidan.
Så varför dra igång denna debatt igen nu? Den är ju 'löst', eller? Varför måste den dras upp igen? Tänk om användare från ubuntu-se.org kom in och gnällde om hur ubuntu.se sköttes, hur skulle det vara? Skall det vara så svårt att bara acceptera att vi kör varsitt 'race' och att det förmodligen är till det bästa för alla parter?
Men...
Vad jag reagerar på, eftersom det nu finns två 'grupperinger' sett till hur man anser ett forum skall skötas, är att medlemmar i detta, vårt 'systerforum' känner sig manade att kontinuerligt gnälla om hur detta forum sköts. Detta sker delvis här i forumet, men ännu märkligare, det är t.o.m. på den nivån att det skrivs bloggar (?) om det..?
Varför?
Varför är det så svårt att acceptera att vi har olika åsikter om hur det skall skötas och då fortsätta på den linjen som varit, att dom som inte gillar hur det sköts driver sitt eget forum.
Det är en sak som jag tycker är viktig... Det är tjafs här ibland. Sid är på Urban och ZX om fritt vs ofritt. Jag och djkmmo tjafsar om huruvida det är förenligt med att vara för fri avtalsbildning när vi debatterar bundlingen av Windows till hårdvara o.s.v... Och ibland blir det hett, det förolämpas hit och dit. Vissa är bättre på att förolämpa utan att det går över gränsen, andra inte. Vissa är ofattbart skickliga på att hålla sig från att förolämpa tillbaka oavsett vad det skrivs om dom - o.s.v...
Men vi pratar ju om entusiasterna här, det fåtal som springer här varje dag. Det är våra debatter. Våra bråk. Dom har egentligen ingenting att göra med driften av forumet. Dom har ingenting att göra med innehållet i den här tråden.
För debatten i den här tråden, den föddes ut vad jag instinktivt kände var en frågeställning som bara gällde en enskild medlem här och hans lämplighet att inneha en 'position' i forumet. Det kändes rätt lågt - och också vem det kom ifrån kändes förvånande.
Men dit tråden nu har vinklats handlar inte längre om detta. Nu handlar det om den gamla debatten om hur forumet sköts, en debatt som först och avslutats och lett till att vissa medlemmar i stort har lämnat forumet för att skapa sig sitt eget. Det var den rätta lösningen, inte att åter igen debattera hur detta forum drivs - för det är avgjort och i stort tycker vi aktiva medlemmar och entusiaster här att det sköts som vi anser det skall, dom som inte gör det flyttar förmodligen över till ubuntu.se...
Det är väl jättebra? Det är väl jättebra att lösningen på problemet om hur detta forum skulle skötas skapade en forum med en annan stil, ett annat ledarskap. För det ger ju människor valfriheten att välja forum - länk till ubuntu.se har vi ju i toppen på sidan.
Så varför dra igång denna debatt igen nu? Den är ju 'löst', eller? Varför måste den dras upp igen? Tänk om användare från ubuntu-se.org kom in och gnällde om hur ubuntu.se sköttes, hur skulle det vara? Skall det vara så svårt att bara acceptera att vi kör varsitt 'race' och att det förmodligen är till det bästa för alla parter?
- Ulsak
Det har inte HakanS påstått vad jag kan se, han konstaterar att det finns registrade tyckare som intar en utanförställning i förhållande till oss andra. Det är alltid intressant vad de kan tänkas tycka och det trpr jag även HakanS tycker. Men du kan inte tvinga vare sig HakanS eller mig samtycka/eller gilla alla synpunkter vare sig det är vi eller dom sidan som presenterar dem..I och med det, så anser då tydligen HakanS att den "utomståendes" åsikter är mindre värda och inte är värt att ta notis om, för denne är ju då enligt HakanS inte en egentlig medlem av vår gemenskap här.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Vi har ju konstaterat att ubuntu.se finns och sköts på sitt sätt, vi vill och kan inte göra något
åt det. Det är deras sak. Vi behöver inte ens ha en åsikt om det.
Vi som är aktiva här vill driva saker och ting på vårtt sätt och tänker fortsätta med det.
Vi välkomnar givetvis nya medlemmar varhelst de kommer ifrån, också om de råkar ha ett
förflutet på ubuntu.se.
Se'n är det en annan sak att vi kanske imponeras mer av argument från någon som först visat
framfötterna med att hjälpa till på något sätt, i supporten eller annorstädes. Liksom vi hellre
lyssnar på någon som framför sina argument på ett lugnt och klokt sätt än en som ständig
gör sig skyldig till personangrepp, men alla har ju rätten att säga sitt.
Vi har ju då och då kritiserats för att det blir mycket snack och lite verkstad, och där vill jag
ge kritikerna rätt. Den här diskussionen är ett tydligt exempel. Vi utgick från ett ganska konkret
förslag till att diskutera livet, universum och allting.
Jag efterlyser diskussioner, som så att säga går åt andra hållet. Från det lite luddiga förslaget,
till en konkret lösning som vi kan besluta eller ta upp i en omröstning. Djkmo är väl den som
kommit närmast där. Han har inte varit nådig i kritiken, men också kommit med ett konktet
motförslag till en av mina punkter.
Fokus i diskussionerna bör vara att komma överens. Åtminstone att man kommer överens om
att man inte är överens. Även om man är oense måste det gå att få fram konkreta motförslag,
som man kan ställa mot varandra.
Diskussioner kan ibland börja lite flummigt, men efter ett tag måste de ledas framåt mot något
som blir användbart och konkret. Här kan alla hjälpa till. Det är öppet för alla att då och då
sammanfatta diskussionen och att ställa konkreta förslag och motförslag. Det behöver inte vara
någon person med speciella befogenheter som gör det.
Komma överens är ju också något relativt. 100% nöjd blir man aldrig. Vi måste komma framåt
och då är 90% storartat. Det perfekta kommer aldrig att hända i alla fall -- om vi inte sätter oss
i varsitt eget forum allihopa, och det vore ju tråkigt och kontraproduktivt.
Jag har tjatat om det innan, och kommer att göra det igen. Vi är inte primärt en diskussionsklubb.
Vi har ett uppdrag att supporta, sprida, dokumentera och översätta Ubuntu. Det vi gör måste
stödja de målen. Diskussionerna i den här tavlan ska leda fram till resultat som gör att vi utför
vår mission bättre och med minimalt gnissel i maskineriet. Allt annat är ovidkommande.
Se'n har vi Cafét och Debattavlan där man kan snacka om lite vadsomhelst för snackandets egen
skull. Det är okej att ta en paus ibland och umgås, men fokus här ligger på support, marknadsföring
och det minimum av administration och regelverk som krävs för att det ska funka smidigt.
Kan vi återgå on topic nu?
åt det. Det är deras sak. Vi behöver inte ens ha en åsikt om det.
Vi som är aktiva här vill driva saker och ting på vårtt sätt och tänker fortsätta med det.
Vi välkomnar givetvis nya medlemmar varhelst de kommer ifrån, också om de råkar ha ett
förflutet på ubuntu.se.
Se'n är det en annan sak att vi kanske imponeras mer av argument från någon som först visat
framfötterna med att hjälpa till på något sätt, i supporten eller annorstädes. Liksom vi hellre
lyssnar på någon som framför sina argument på ett lugnt och klokt sätt än en som ständig
gör sig skyldig till personangrepp, men alla har ju rätten att säga sitt.
Vi har ju då och då kritiserats för att det blir mycket snack och lite verkstad, och där vill jag
ge kritikerna rätt. Den här diskussionen är ett tydligt exempel. Vi utgick från ett ganska konkret
förslag till att diskutera livet, universum och allting.
Jag efterlyser diskussioner, som så att säga går åt andra hållet. Från det lite luddiga förslaget,
till en konkret lösning som vi kan besluta eller ta upp i en omröstning. Djkmo är väl den som
kommit närmast där. Han har inte varit nådig i kritiken, men också kommit med ett konktet
motförslag till en av mina punkter.
Fokus i diskussionerna bör vara att komma överens. Åtminstone att man kommer överens om
att man inte är överens. Även om man är oense måste det gå att få fram konkreta motförslag,
som man kan ställa mot varandra.
Diskussioner kan ibland börja lite flummigt, men efter ett tag måste de ledas framåt mot något
som blir användbart och konkret. Här kan alla hjälpa till. Det är öppet för alla att då och då
sammanfatta diskussionen och att ställa konkreta förslag och motförslag. Det behöver inte vara
någon person med speciella befogenheter som gör det.
Komma överens är ju också något relativt. 100% nöjd blir man aldrig. Vi måste komma framåt
och då är 90% storartat. Det perfekta kommer aldrig att hända i alla fall -- om vi inte sätter oss
i varsitt eget forum allihopa, och det vore ju tråkigt och kontraproduktivt.
Jag har tjatat om det innan, och kommer att göra det igen. Vi är inte primärt en diskussionsklubb.
Vi har ett uppdrag att supporta, sprida, dokumentera och översätta Ubuntu. Det vi gör måste
stödja de målen. Diskussionerna i den här tavlan ska leda fram till resultat som gör att vi utför
vår mission bättre och med minimalt gnissel i maskineriet. Allt annat är ovidkommande.
Se'n har vi Cafét och Debattavlan där man kan snacka om lite vadsomhelst för snackandets egen
skull. Det är okej att ta en paus ibland och umgås, men fokus här ligger på support, marknadsföring
och det minimum av administration och regelverk som krävs för att det ska funka smidigt.
Kan vi återgå on topic nu?