Tycker mig ha gjort allt som ska göras. Jag har aktiverat Ubuntu att tillåta XDMCP, har har skapat en extra skärm utöver standard (1) och valt "chooser" som inloggning. Jag har installerat Xserver på min laptop som kör Windows XP. (Xming)
När jag ansluter till Ubuntumaskinen så får jag bara en tom X-skärm, alltså inget GDM i den. När jag kör en "ps -ef" i terminalen så ser jag att skärmen jag skapat finns, och att den innehåller en gdm-session, men varför blir det inte så när jag ansluter mot den.
* Ja, jag har port 177 öppen (port forwardar via ssh)
Vad innerst in i glödhetan är det som är fel? VNC funkar ju inget bra över slöa mobiluppkopplingar och freeNX finns inte portat för Edgy.
Varför får jag inte XDMCP att fungera?
System->Administration->inloggningsfönster
gå in i Fjärr fliken
Ändra stil till "samma som lokal"
tryck "Konfigurera XDMCP..."
Avmarkera "Ta hänsyn till indirekta förfrågningar"
Tryck stäng i båda fönsterna
starta om
lycka till
gå in i Fjärr fliken
Ändra stil till "samma som lokal"
tryck "Konfigurera XDMCP..."
Avmarkera "Ta hänsyn till indirekta förfrågningar"
Tryck stäng i båda fönsterna
starta om
lycka till

-
Jag tror att anledningen till att jag inte får det att fungera är att jag helt enkelt inte förstår hur det fungerar.
Om vi börjar med själva poängen (som jag tolkar den)
Program som VNC skickar skärmdumpar från fjärrdatorn till den lokala datorn. Fördelen med XDMCP är att man då kör en lokal X-server från den anslutande datorn och därmed slipper skärmdumpsskickadet och därmed klarar sig med lägre bandbredd.
Jag trodde att det i princip bara var att tillåta XDMCP på datorn jag vill ansluta mot, installera X-server på datorn jag vill kunna köra från, (ex. med hjälp av Xming) Men efter att ha kollat runt förstår jag det som att anslutningen måste initieras från fjärrdatorn jag vill ansluta mot... Jag skulle ju vilja att det fungerar precis som VNC. Den perfekta lösningen på mitt problem heter ju egentligen freeNX, men nu finns ju inte detta eminenta program för Edgy (förstår verkligen inte varför) Gnomes fjärrskrivbord fungerar helt värdelöst över mobilmodem... Med FreeNX fungerar det super.
Kan någon vänlig och datorkunnig hjälpa mig att få igång den lösning jag söker?
Om vi börjar med själva poängen (som jag tolkar den)
Program som VNC skickar skärmdumpar från fjärrdatorn till den lokala datorn. Fördelen med XDMCP är att man då kör en lokal X-server från den anslutande datorn och därmed slipper skärmdumpsskickadet och därmed klarar sig med lägre bandbredd.
Jag trodde att det i princip bara var att tillåta XDMCP på datorn jag vill ansluta mot, installera X-server på datorn jag vill kunna köra från, (ex. med hjälp av Xming) Men efter att ha kollat runt förstår jag det som att anslutningen måste initieras från fjärrdatorn jag vill ansluta mot... Jag skulle ju vilja att det fungerar precis som VNC. Den perfekta lösningen på mitt problem heter ju egentligen freeNX, men nu finns ju inte detta eminenta program för Edgy (förstår verkligen inte varför) Gnomes fjärrskrivbord fungerar helt värdelöst över mobilmodem... Med FreeNX fungerar det super.
Kan någon vänlig och datorkunnig hjälpa mig att få igång den lösning jag söker?
-
OK, nu förstår jag hur det funkar, nu har jag gjort allt som behöver göras (tror jag) men jag får ändå följande fel när jag försöker köra ett program, i detta fall firefox:
christoffer@ubuntu-desktop:~$ firefox
Xlib: connection to "localhost:10.0" refused by server
Xlib: PuTTY X11 proxy: wrong authentication protocol attempted
(firefox-bin:12260): Gtk-WARNING **: cannot open display:
christoffer@ubuntu-desktop:~$
christoffer@ubuntu-desktop:~$ firefox
Xlib: connection to "localhost:10.0" refused by server
Xlib: PuTTY X11 proxy: wrong authentication protocol attempted
(firefox-bin:12260): Gtk-WARNING **: cannot open display:
christoffer@ubuntu-desktop:~$
-
Kanske kommit ännu en bit påväg ...
christoffer@ubuntu-desktop:~$ xclock &
[1] 14566
christoffer@ubuntu-desktop:~$ X connection to localhost:10.0 broken (explicit kill or server shutdown).
Kan det vara Windows som spökar? Verkar ju som att det blir en anslutning som sedan stängs ner illa kvickt.
Är det ingen annan som har erfarenhet och har fått detta att funka?
christoffer@ubuntu-desktop:~$ xclock &
[1] 14566
christoffer@ubuntu-desktop:~$ X connection to localhost:10.0 broken (explicit kill or server shutdown).
Kan det vara Windows som spökar? Verkar ju som att det blir en anslutning som sedan stängs ner illa kvickt.
Är det ingen annan som har erfarenhet och har fått detta att funka?