Hej och hå!
Nu har jag plågats länge nog med Windows och funderar på att gå tillbaka till Ubuntu och skita fullständigt i Ventrilo. Men eftersom jag fortfarande spelar World of Warcraft och raidar, levlar alts och så ... så skulle jag vilja veta om det är någon av er som spelar WoW nu i Wrath of the Lich King och Raidar, kör heroics med mera?
Jag fick ju beta nyckel till wrath of the lich king och då körde jag ubuntu, men då fungerade inte det så kallade phasing systemet alls, grymt dålig prestanda i opengl och tja, spelet var näst intill ospelbart.
Någon som vet hur det ligger till i dagsläget?
Har tittat på Wine's appdb och det ser ljust ut, men jag skulle vilja ha en kommentar ifrån någon som spelar dagligen i ubuntu+wine. Och om du raidar med ett guild hur har ni löst det med VoIP? Kör ni TeamSpeak eller har du ett ypperligt ventrilohax som gör att det fungerar tillfredställande?
Det är de funderingarna jag har nu såhär i planeringsstadiet inför tillbakabytet ..
Wrath of the Lich King + Ubuntu?
- lillmaktarn
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Wrath of the Lich King + Ubuntu?
Wow genom Wine funkar aldeles utmärkt. Det finns verkligen inget som inte funkar vad jag har märkt iaf. Lagg? Inte existerande. När det gäller Ventrilo så kan det dock vara lite problem. Jag har fått det att funka men sen har det slutat funka och sen har det funkat igen osv. Det har alltid funkat att starta och lyssna, dock så kan det vara problem med att kunna prata själv. Men om du har tid över så är jag övertygad att du kan få det att funka också 

- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Hjälpte en att installera Lich King, enda som vi inte fann i nån guide var att vi fick ställa in Wine på Vista för att installera (tror det var från skiva) och sen på XP för att spela. Det flyter på bra i hans dator, om jag minns rätt så är det Geforce 8800, 2GB RAM och 3GHz CPU så hårdvaran ska ju räcka till, men vet inte vad minimumkraven för spelet är.
Teamspeak ville inte hitta micken på datorn, men efteråt kom jag på det självklara att kolla så teamspeak lyssnade på rätt mick, ljudmixern hittade nämligen två. Men vet tyvärr inte om han kollat detta än.
Teamspeak ville inte hitta micken på datorn, men efteråt kom jag på det självklara att kolla så teamspeak lyssnade på rätt mick, ljudmixern hittade nämligen två. Men vet tyvärr inte om han kollat detta än.
Bästa rådet är väl att gå framåt försiktigt. Installera dual-boot på din dator först och testa ifall du får allt att funka tillfredställande. Gör det det så gör dig av med det sämre OSet.
Svårt att lova att wow fungerar på just din dator så bra att det går att raida problemfritt. Det beror väldigt mycket på din hårdvara och installation.
Rent allmänt så kräver opengl-wow mer processorkraft än dx-wow. Wow i wine ger något lägre framerate men lägre latency än wow i windows. ATI-kort verkar ha mer problem än Nvidia-kort. Har man en dual core-processor och 8800-kort så borde man få det att funka helt tillfredställande. Säkert också med något sämre grafikkort.
Sen får man testa sig fram med alla tweaks som finns så man får ett optimalt system. Nya patchar som kommer kan ge nya problem, både i windows och i wine. För någon patch sedan slutade mitt ljud att funka. så jag måste starta wow med padsp. Senaste patchen fick jag grafik-problem. Löstes med att installera nvidia 180.22 drivers. Det positiva är att det finns en jättestor community som spelar wow i linux, så det kommer fram tweaks och lösningar väldigt fort när nya problem dyker upp.
Ofta har problemen inget med wine att göra, som det senaste med försvinnande mus-hand, som drabbar både windows- och linux-användare. Med min installation kan man köra 25-manna raider och klara av en pvp-situation där 40 pers öser på utan problem. Ibland drar jag ner på blinget när jag ska raida, men det gör även windowsanvändare i mitt guild. Jag har en quad 9550, nvidia gtx 260 och 3 gig minne. Ventrilo har jag ingen erfarenhet av, men ts funkar bra.
Svårt att lova att wow fungerar på just din dator så bra att det går att raida problemfritt. Det beror väldigt mycket på din hårdvara och installation.
Rent allmänt så kräver opengl-wow mer processorkraft än dx-wow. Wow i wine ger något lägre framerate men lägre latency än wow i windows. ATI-kort verkar ha mer problem än Nvidia-kort. Har man en dual core-processor och 8800-kort så borde man få det att funka helt tillfredställande. Säkert också med något sämre grafikkort.
Sen får man testa sig fram med alla tweaks som finns så man får ett optimalt system. Nya patchar som kommer kan ge nya problem, både i windows och i wine. För någon patch sedan slutade mitt ljud att funka. så jag måste starta wow med padsp. Senaste patchen fick jag grafik-problem. Löstes med att installera nvidia 180.22 drivers. Det positiva är att det finns en jättestor community som spelar wow i linux, så det kommer fram tweaks och lösningar väldigt fort när nya problem dyker upp.
Ofta har problemen inget med wine att göra, som det senaste med försvinnande mus-hand, som drabbar både windows- och linux-användare. Med min installation kan man köra 25-manna raider och klara av en pvp-situation där 40 pers öser på utan problem. Ibland drar jag ner på blinget när jag ska raida, men det gör även windowsanvändare i mitt guild. Jag har en quad 9550, nvidia gtx 260 och 3 gig minne. Ventrilo har jag ingen erfarenhet av, men ts funkar bra.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag har inte världens bästa dator om man säger så, men sålänge spelet fungerar felfritt så får det se ut näst intill hur fult som helst för min del.ElEmAl skrev:Bästa rådet är väl att gå framåt försiktigt. Installera dual-boot på din dator först och testa ifall du får allt att funka tillfredställande. Gör det det så gör dig av med det sämre OSet.

Vet att TeamSpeak fungerar ypperligt, men det är så här att alla i min guild hatar TS "bara för att". Ingen har någon vettig anledning till varför det "suger" utan bara säger att det är helt enkelt "sämst". ><
Ventrilo "ska gå" att få att snurra i wine, enligt http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=9832.
Vissa problem finns, som att få micen att funka, få pushToTalk att funka, o dessutom så kräver även ventrilo processorkraft, vilket kan göra att den snor resurser du behöver i wow.
Ända sättet att få reda på ifall det funkar på din dator är att dualboota din dator, kopiera över ventrilo- och wow-installationerna från windows till wine, följa instruktioner som finns dels på appdb, dels här på forumet och sen googla fram resten, så du får wow, ventrilo, wine och ditt grafikkort tweakat så mycket det går - och sen se ifall det räcker för att använda som enda os. Det tar en del tid, men samtidigt så lär man sig mycket både om Ubuntu och om wine.
Själv tyckte jag det var värt det, för personligen tycker jag wow funkar bättre i wine. Det känns "krispigare" och mer direkt - i windows är grafiken grynigare och det känns som det finns skit emellan på nåt sätt. Jag gillar pvp och melee och det är enklare att banka nån i huvet ifall han är mer där han ser ut att vara istället för tre meter bort som i windows.
Vissa problem finns, som att få micen att funka, få pushToTalk att funka, o dessutom så kräver även ventrilo processorkraft, vilket kan göra att den snor resurser du behöver i wow.
Ända sättet att få reda på ifall det funkar på din dator är att dualboota din dator, kopiera över ventrilo- och wow-installationerna från windows till wine, följa instruktioner som finns dels på appdb, dels här på forumet och sen googla fram resten, så du får wow, ventrilo, wine och ditt grafikkort tweakat så mycket det går - och sen se ifall det räcker för att använda som enda os. Det tar en del tid, men samtidigt så lär man sig mycket både om Ubuntu och om wine.
Själv tyckte jag det var värt det, för personligen tycker jag wow funkar bättre i wine. Det känns "krispigare" och mer direkt - i windows är grafiken grynigare och det känns som det finns skit emellan på nåt sätt. Jag gillar pvp och melee och det är enklare att banka nån i huvet ifall han är mer där han ser ut att vara istället för tre meter bort som i windows.