Känns som det ibland ja..Eller hamnar det mesta i långbänk och diskuteras sönder och samman?

Ett företag skulle gå i konkurs ganska snabbt på det sättet.
Ledaren måste peka med hela handen och få saker att hända!
Känns som det ibland ja..Eller hamnar det mesta i långbänk och diskuteras sönder och samman?
Det som ska diskuteras är följande grundkrav på förtroendepersoner i LoCot,Urban Anjar skrev:Naturligtvis kan vi inte kontrollera om jag, eller någon annan använder Ubuntu. Det finns
ingen ubuntupolis och jag hoppas innerligt att det aldrig kommer att göra.
Det man kan göra är att kräva ett uttalande:
Jag gillar Ubuntu, har använt det ett antal år. Har det hemma både på den bärbara och
den stationära. På jobbet kör jag mest Windows, men Ubuntu så mycket jag kan, men
också en del Mac och en del andra linuxdistar.
Det är mitt uttalande. Det sänder ut vissa signaler. Hur hade det låtit om jag i stället sagt:
Ubuntu, nä den jävla skiten tar jag inte i med tång. Windows är det som gäller, men ibland
kör jag SuSE
Inte så bra, antar jag. Nu är det första uttalandet sant och det andra falskt. Givetvis borde
alla som har eller kandiderar till något uppdrag kunna göra ett liknande uttalande. Ingen
ser om vi korsar fingrarna framför skärmen, men vi kan inte ha förtroendevalda som inte
står upp för Ubuntu.
Jag lutar också åt att alla borde signa antingen för att få kandidera till ett uppdrag eller åtminstone
innan man tillträder det Code of Conduct och bli ubunteros. Det sällar förstås till eftertanke när man
gör det, men jag tror att det vore bra.
Möjligen att man kan undanta väldigt tekniska uppdrag -- där vi i princip hade kunnat köpa
tjänsten på sta'n i stället, om vi hade haft pengar. Men jag tror inte ens att dessa bör komma undan.
Jag menar, den som är serveradmin eller webbdesigner (om vi tillsätter en så'n) blir ändå en
förebild här och en som deltar i diskussionerna i kraft av sitt uppdrag och inte bara som en vanlig
medlem och definitivt inte bara som en lejd konsult.
Vad gäller varningar, tror jag ändå att den som ska kandidera till ett uppdrag bör vara någon
som har lärt sig uppträda hyfsat i en digital kommunikation. I alla fall bör man inte vara en sådan
som vanemässigt drar på sig varningar. Om inte annat blir det ju opraktiskt med en förtroendeman
som titt och tätt är avstängd. Nåväl, de flesta kan väl förivra sig någon gång, men säg då maximalt
en varning den senaste ettårsperioden. Har man inte lärt sig efter det är jag rädd att man kan behöva
relativt lång tid på sig att lära.
Utanför ämnet: Låt oss ta diskussionen om hur många vi är och hur vi aktiverar fler i en annan tråd. Denna
tråd handlar om MINIMIKRAV på förtroendemän/dito kvinnor.
Att personen för att vara valbar eller möjlig att utse till någon post i LoCot ska.
- Göra en tydlig deklaration om att h*n använder och stöder Ubuntu.
- Ha undertecknad eller efter valet är beredd att underteckna Code of Conduct
- Under det gångna året haft maximalt en varning och i så fall bett den/de drabbade om ursäkt
Då kan man undvika långrandiga diskussioner och fatta beslut utefter dessa kriterier istället.MINIMIKRAV på förtroendemän/dito kvinnor
Och med dessa kriterier....webaake skrev:Det kan finnas en vits med att formalisera vissa kriterier för "funktionärer" inom ubuntu.se.
Då kan man undvika långrandiga diskussioner och fatta beslut utefter dessa kriterier istället.MINIMIKRAV på förtroendemän/dito kvinnor
I en allt mer mogen och expanderande organisation som denna krävs det ett visst mått av ökad struktur och fastare form. I en liten organisation kan man kosta på sig att vara mer organiskt och fatta beslut ad hoc. I en större, behövs mer ordning.
Varför behövs det mer struktur och formalisering i en störe organisation?
* Ökad tydlighet
* Snabbare beslut
* Bättre förutsättningar för jämlik behanding
* Ökad förståelse av de funktioner/roller som faktiskt behövs inom organisationen pch vilka krav man kan ställa på dem
I takt med att organisationen växer behöver man dock förnya strukturen, vilket leder till nya diskussioner.
En Brask-lapp; eftersom vi alla innerst inne är visionärer och drömmare gillar vi inte ord som "struktur" och "formalisering". Vi pionjärer tycker att ubuntu är så bra att det skall växa av sig själv och att alla skall vara glada under tiden.
PS Om Linux växer kan vi snart spela de spel vi vill även på Ubuntu (utan wine)
....så räknar ni med att uppnå det som du spaltar upp som exempel?- Göra en tydlig deklaration om att h*n använder och stöder Ubuntu.
- Ha undertecknad eller efter valet är beredd att underteckna Code of Conduct
- Under det gångna året haft maximalt en varning och i så fall bett den/de drabbade om ursäkt
Jaja, ok.....så om de som sitter inom det administrativa idag, garanterar att de använder ubuntu dagligen, skriver under CoC och ber de man eventuellt trampat på tårna och blivit varnad för om ursäkt, så kommer det bli fart och fläkt på allt och alla här och det skulle bli ett slut på långbänkar och sönder diskuterade förslag och ideer?* Ökad tydlighet
* Snabbare beslut
* Bättre förutsättningar för jämlik behanding
* Ökad förståelse av de funktioner/roller som faktiskt behövs inom organisationen pch vilka krav man kan ställa på dem
Alltså, de fetstilta delarna innebär att man faktiskt åstadkommer något (rent av betydande mycket) under sin "ämbetstid", och inte bara sitter där med sin titel utan att göra ett skvatt.Ledarskap genom gott föredöme
Vi förväntar oss ledarskap genom att föregå med gott exempel. Inom Ubuntu är ledarskap inte en utmärkelse, rättighet eller titel; det är ett privilegium. En ledare kommer bara att inneha sin position så länge som han eller hon agerar som en ledare. Det innebär att de agerar med hövlighet, respekt och förtroende på de sätt som beskrivs i Ubuntus uppförandekod. Det innebär också att deras bidrag är kontinuerliga, betydande och pålitliga under den period som de leder. Ledare inom Ubuntu är inte autokrater (självvåldshärskare, diktatorer). Ledare inom Ubuntu får inte och kommer inte att förbli ledare bara för att de blev det först. Deras roll är sprungen ur delat erkännande och respekt från sitt team.
Jag tycker inte att det här har med diskussioner om SID att göra. Urban ställde en fråga och ville ha synpunkter. Inget annat. Diskussioner om SID äger rum i en tråd som är avsett för just detta.Kattskrället skrev:Vet inte varför, men jag får en olustig känsla av att den här plötsligt påkomna kravspecifikationen på ledare och alla andra förtroendevalda i organisationen är hastigt sprungen ur en tanke att försöka omöjliggöra ett val av SID till rekryterare.
Ryser vid tanken och det hela känns väldigt avlägset från ubuntu i mina ögon.
Detta menar du alltså att alla LoCots ledare (Administratör, moderator, kontaktperson, portaladmin, serveradmin, wikiadmin och översättare) ska göra för att du ska vara nöjd?upnorth skrev:Men för att ge exempel på några saker som skulle göra min mage glad:
*Aktiv i Ubuntu globalt såväl som regionalt och lokalt. Ser till att LoCot och dess medlemmar delar med sig av sina erfarenheter till övriga världen, gärna genom en aktiv blogg på engelska men kanske lite mer hands-on genom att vara aktiv i de globala sänd-listorna och att även kommunicera globala händelser (som kanske inte dyker upp i media nedåt mot det egna LoCot.
Jag ville visa på orimligheten i att ställa upp en massa kriterier, tack för att du illustrerade min poäng!HakanS skrev:Detta menar du alltså att alla LoCots ledare (Administratör, moderator, kontaktperson, portaladmin, serveradmin, wikiadmin och översättare) ska göra för att du ska vara nöjd?upnorth skrev:Men för att ge exempel på några saker som skulle göra min mage glad:
*Aktiv i Ubuntu globalt såväl som regionalt och lokalt. Ser till att LoCot och dess medlemmar delar med sig av sina erfarenheter till övriga världen, gärna genom en aktiv blogg på engelska men kanske lite mer hands-on genom att vara aktiv i de globala sänd-listorna och att även kommunicera globala händelser (som kanske inte dyker upp i media nedåt mot det egna LoCot.
Själv tycker jag att Leadership Code of Conduct räcker.
Även jag fick denna känsla och tyckte det var väldigt obehagligt...Kattskrället skrev:Vet inte varför, men jag får en olustig känsla av att den här plötsligt påkomna kravspecifikationen på ledare och alla andra förtroendevalda i organisationen är hastigt sprungen ur en tanke att försöka omöjliggöra ett val av SID till rekryterare.
Ryser vid tanken och det hela känns väldigt avlägset från ubuntu i mina ögon.